Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Stinger (2017)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door mac500 Bekijk Berichten
    Na een testrit met de 2.0, waarvan ik al heel aangenaam verrast was dan toch vandaag een krabbel gezet onder de bestelbon voor een Stinger GT. Kleur is Panthera Metal geworden en levering is voorzien voor begin september.
    Gefeliciteerd! Prachtige kar! Veel plezier ermee! Helaas nog lang aftellen, benieuwd!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar

Gefeliciteerd! Prachtige kar! Veel plezier ermee! Helaas nog lang aftellen, benieuwd!
      Thanks. Feit is dat de leasing van de huidige in augustus afloopt dus die 6 maanden komen eigenlijk goed uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Comment

• Rij-impressie: KIA STINGER 2.0 T-GDI

Kia verbaasde vorig jaar vriend en vijand met de Stinger, een grote auto met een sportief-elegante lijn en heel aansprekende rijeigenschappen. We reden steeds de V6, maar nu is het de beurt aan de 2.0 Turbo.

Vorig jaar heeft Kia de Stinger voorgesteld, een auto die in binnen- en buitenland veel lof oogstte dankzij zijn imposante voorkomen en zijn door een voormalig BMW M-techneut uitgekiende onderstel. De focus lag vooral op de topversie met 3,3-liter V6 en vierwielaandrijving. Die uitvoering laat dan ook helemaal zien hoever Kia is gekomen. Vergeet niet dat dit merk zo'n 20 jaar geleden nauwelijks bekend was in Europa en met de leus 'Kia rijdt een klasse rijker' betaalbare auto's aan de man of vrouw bracht. We rijden de Stinger opnieuw, maar nu met de 2,0-liter T-GDI-motor en alleen achterwielaandrijving.

HYUNDAI i30 N

Ook al heeft onze testauto geen opvallende kleur, hij trekt vaak de aandacht. Lang, laag en breed valt op. De reacties zijn leuk, want mensen gaan snel op zoek naar vergelijkingsmateriaal. Zo horen we dat de daklijn doet denken aan de modellen van Jaguar, net als de luchtdoorlaten achter de voorspatborden. Er worden elementen van Audi in gezien, Mercedes, BMW - en ik denk dat het ontwerpteam van Kia daar ook bewust op uit is geweest. Het is een compliment als de mensen je auto mooi vinden en hem associëren met deze merken. Het is niet heel raar als je weet dat Peter Schreyer de hoofdontwerper is, en dat dezelfde man ook bij Audi en Volkswagen heeft gewerkt. Het is hem gelukt Kia een familiegezicht te geven, want de inmiddels bekende 'tigernose' zit ook in de grille van de Stinger.

De viercilinder 2,0-liter turbomotor is er één uit de Theta-familie, en die vind je terug in allerlei modellen van Hyundai en Kia. Deze krachtige versie is bijvoorbeeld dezelfde als in de Hyundai i30 N, hoewel hij daar 250 of 275 pk levert en in de Stinger 255. Het koppel van 353 Nm is wel exact gelijk. Aan de 2,0-liter is een in eigen huis ontwikkelde achttraps automaat gekoppeld. Ook voor de ondersteltechniek werd iemand uit Duitsland ingevlogen. Albert Biermann is de man die de leiding had over de chassisontwikkeling en is afkomstig van BMW M. De Duitse invloeden zijn goed te voelen als je in de auto gaat zitten. Je kunt gemakkelijk een goede zitpositie vinden en de ergonomie is zeer goed voor elkaar. Natuurlijk heb je een centraal geplaatst beeldscherm, maar gelukkig zijn er ook nog veel knoppen. In sommige auto's is het wel mooi dat die knoppen zijn weggewerkt in de menustructuren van multimediasystemen, maar soms kun je ze beter laten zitten. Het oogt iets rommeliger, maar in de praktijk is het heerlijk.

ACHTERWIELAANDRIJVING

In een auto van het formaat Stinger voelt die T-GDI natuurlijk heel anders dan in een hitsige i30 N. Hij is meer afgestemd op reiscomfort en past goed bij dat doel. Hij is vlot en bij lage toerentallen heeft hij al veel koppel beschikbaar. Het onderstelkarakter houdt het midden tussen comfortabel en sportief, en met een draaiknop op de middenconsole kun je de balans zelf laten doorslaan naar één van die twee. Bij de test van de 3,3-liter V6 waren we nog lovend over de achttraps automaat, maar over de combinatie met de 2,0-liter zijn we toch minder enthousiast. Hij schakelt wat traag terug en laat soms een vervelende siddering door de auto trekken als hij de motor wel erg laag in de toeren probeert te houden. De achterwielaandrijving geeft de auto een speels karakter door bij het uitkomen van een snelle bocht de kont licht te 'zetten'.

VOOR WIE?

Wie het onderste uit de kan wil, kan de launch control inschakelen, waardoor je sneller accelereert: rijmodusschakelaar in Sport Plus, ESP en traction control uit- schakelen, linkervoet op de rem en rechts op het gas. Het toerental wordt automatisch op 2.250 gezet en zodra je de rem loslaat, sprint hij weg. Als fabrieksopgave geldt 6 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h, maar onze auto was trager. Eerdaags komt de auto weer op de redactie, voor een test tegen een Opel Insignia GSI. De 2,0-liter-Stinger is er maar in één uitvoering. Het is een GT-line, waar feitelijk alles al op zit: van schuifdak tot leren bekleding, van elektrisch verstelbare stoelen tot een Harman Kardon-installatie. Het interieur is in lijn met de buitenkant, mooi vormgegeven en de drie ventilatie- openingen in het midden doen heel sterk denken aan Mercedes. Qua materialen lopen de Duitse premiummerken iets voor op de Kia. De Stinger 2.0 T-GDI maakt een prima eerste indruk. Comfortabel, maar ook sportief. Fraai, vanbinnen en vanbuiten en hij rijdt prettig.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Het dashboard is nu al antiek en achteraan ist niet echt voor grote mensen.

Comment

• kia is ni echt mijn ding ma van de stinger was ik wel onder de indruk. mooi afgewerkt ook vanbinnen. mooi alternatief voor een BMW 4GC
              lets have some more member berries

Comment

• Onlangs bij de dealer kunnen bewonderen, heel erg knap deze Stinger! Hyundai/Kia is zeer goed bezig, helaas blijven er de onterechte vooroordelen hier ten lande

Comment

• Vandaag hier in Szczecin eindelijk ook eens ene in het wild tegengekomen. Lekker stuk!

Comment

• Stingerdag

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Vandaag ook eentje gezien in Aalst, zilver exemplaar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Die Pool heeft verdorie zelfs het Kia logo verwijderd achteraan

Comment

• Vorige week zo eentje voorbij zien vlammen op de snelweg, ging echt niet snel genoeg.
                          Verschillende keren langs rechts een auto zien voorbij gaan en zelfs over de pechstrook zien gaan
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Is zalig om in te rijden.
                            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Heeft geprobeerd er een Maserati van de maken. Lettertype Maserati en al.

Comment

• Hier in de buurt rijd een rode stinger rond. Dat is echt wel een knappe auto, zeker met die rode kleur.
                                BMW X5 45e

Comment

• plak daar een badge op van een duitser en iedereen prijst de stinger waarschijnlijk aan als beste wagen in zijn klasse
                                  lets have some more member berries

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                    plak daar een badge op van een duitser en iedereen prijst de stinger waarschijnlijk aan als beste wagen in zijn klasse
                                    De Stinger is dan ook door Peter Schreyer ontwikkeld, een Duitser, een vroegere VAG coryfee

Allemaal van zijn handEn bijna alle Kia's van de laatste 10 jaar en sinds 2015 ook de Hyundai's.

Comment

• dan zal de markante 1996 audi-passat ook wel van hem zijn

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        dan zal de markante 1996 audi-passat ook wel van hem zijn
                                        Neen dus, staat er niet tussen.

Comment

• hier wel, kon ook niet anders, a6 en passat waren tweeling

Comment

Working...
                                          X