Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
BMW heeft de 4-serie bijgepunt. Aan de buitenkant zien we een paar kleine wijzigingen, maar interessanter is wat er onderhuids gebeurde. Door subtiele veranderingen aan het onderstel schuift BMW de 4-serie namelijk langzaam weer de sportieve hoek in.
Wie, zoals wij bij AutoWeek, de auto-industrie van dichtbij volgt, noteert zo nu en dan opvallende onopvallende trends en verschuivingen. De afnemende populariteit van de (midi-) MPV bijvoorbeeld en de opkomst van de (compacte) cross-overs en SUV's. Of neem de opmars van de automaat, de behoefte aan meer luxe in compacte modellen. Nu zijn dit allemaal zicht- en meetbare zaken, die de meeste autoliefhebbers niet zullen zijn ontgaan. Maar ook onder de oppervlakte gebeurt er veel: merkimago's die worden opgepoetst of afbrokkelen, verschuivingen van prioriteiten, personen en geldstromen. Modellen en technologieën die worden beproefd en al dan niet op de lange baan worden geschoven. Allemaal dingen die niet direct tast- of meetbaar zijn. Dat geldt ook voor het gevoel, de rijbeleving die autofabrikanten hun kopers willen bieden. BMW, Mercedes en Audi zijn daar mooie voorbeelden van. Het algemene beeld is: BMW is sportief, Mercedes comfortabel en Audi bewandelt de veilige middenweg. Bij veel modellen was en is dit ook zo. Totdat ze bij BMW een jaar of vijf geleden bedachten dat hun 3-serie wel wat comfortabeler mocht en de vreemde situatie ontstond dat een C-klasse op een gegeven moment een stugger onderstel had en sportiever aanvoelde dan een Dreier.
Niet achterblijven
Daar is het merk uit München nu weer een beetje van terug aan het komen. De gefacelifte 4-serie is bewust sportiever gemaakt. ";We zien dat de concurrentie dat ook doet, dus kunnen wij niet achterblijven. Bij BMW moet het rijplezier altijd vooropstaan", verheldert Jos van As de aanpassingen. De Nederlander is bij BMW al jarenlang verantwoordelijk voor de afstelling van de onderstellen en kan daar gepassioneerd over vertellen. Terwijl de bumpstops, stabilisatoren, wielvluchten, veren en dempers je in al hun verschijningsvormen om de oren vliegen, zouden wij eigenlijk graag de verschillen tussen de vorige en de nieuwe 4-serie aan den lijve willen ondervinden. Ervaren wat Van As dagelijks ervaart in zijn testauto's. Helaas gaat dat nu niet, want er staat een splinternieuwe 440i voor ons klaar waarmee we het zullen moeten doen. Niet dat dit een straf is, integendeel, maar het is ondoenlijk om de nuanceverschillen, want dat zijn het, te voelen zonder referentieauto. En dus nemen we de woorden van Van As gewoon voor waar aan, zonder eraan te twijfelen.
De 440i Coupé is het soort auto waarin je je onderweg afvraagt wat je nog meer nodig hebt. Meer dan voldoende power (326 pk, 450 Nm), een lekkere zescilindergrom, een soepele automaat, strakke besturing, heerlijke stoelen en een fijne zitpositie. Alles voelt tot in detail doortimmerd aan. En het onderstel biedt, ondanks de toegenomen dosis sportiviteit, nog altijd genoeg comfort. Wie hiermee nog wil variëren, bestelt de adaptieve dempers. En mocht er behoefte zijn aan meer ruimte of frisse lucht: de 4-serie is er ook als vierdeurs (Gran Coupé) of cabrio.
Gran Coupé het populairste
Hoe zat het ook alweer met die 4-serie? BMW kwam er in 2013 voor het eerst mee, om een duidelijker onderscheid te maken tussen de 'gewone' 3-serie (de sedan) en de hiervan afgeleide varianten: de cabrio, coupé en Gran Coupé. Die laatste, op de markt sinds 2014, is veruit het populairste in Nederland. Er werden er tot op heden zo'n 3.100 van verkocht, tegenover ruim 1.300 coupés en een kleine 830 cabrio's.
Om het model, net als de 3-serie in 2015, weer dichter bij de schijnwerpers te zetten, kregen de koplampen een nieuwe indeling, de (optionele) xenonlampen maken plaats voor ledverlichting. Leds vind je standaard in de mistlampen en achterlichten. Verder moet je de uiterlijke wijzigingen zoeken in zaken als anders gevormde luchtinlaten en de onderzijde van de achterbumper. Binnenin blijven de wijzigingen beperkt tot nieuwe kleuren, dubbele stiksels van het leer op het dashboard en de mogelijkheid om te kiezen voor het multimediasysteem Professional. Hierbij kun je, zoals we voor het eerst zagen bij de nieuwe 5-serie, het beeldscherm naar eigen inzicht indelen met de verschillende 'tegeltjes'. Tegen meerprijs is ook een multifunctioneel digitaal instrumentarium leverbaar. Er is keus uit vier benzinemotoren en evenzoveel diesels. xDrive-vierwielaandrijving is op twaalf versies leverbaar, de 435d heeft het standaard. De vernieuwde 4-serie staat inmiddels bij de dealer.
OORDEEL
+Uitgebalanceerd onderstel
+Uitgebreid motorenaanbod
-Cabrio aan de prijs
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment