Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kia Niro (2016)
Collapse
X
-
KIA E-NIRO WLTP-GEKEURD: ACTIERADIUS 485 KM
De volledig elektrische versie van de Kia Niro is door de WLTP-keurmeesters onder handen genomen en heeft nu een (realistische) actieradius. Voor de jaarswisseling maakt de auto zijn opwachting bij de dealers.
Kia's eerste volledig elektrische cross-over komt maximaal 485 kilometer ver. De WLTP-uitslag geldt voor de e-Niro - voortaan de nieuwe naam van de volledig elektrische versie - met een 64 kWh lithium-ionpolymeerbatterij. Mensen die met de e-Niro niet buiten de stadsring komen, halen een actieradius van 615 kilometer. Een snellader met 100 kW laadt de 64 kWh-batterij van de Kia e-Niro in 23 minuten tot 60 procent op. Daarmee komt de bestuurder weer zo'n 280 kilometer ver. De 64 kWh is voorzien van een 204 pk sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. De Koreaan sprint in 7,8 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De e-Niro is ook met een kleinere batterij leverbaar. De Kia met een 39,2 kWh lithium-ionpolymeerbatterij komt op een volle acculading 312 kilometer ver in de WLTP-meting. Deze versie wordt gekoppeld aan een 136 pk sterke elektromotor, die eveneens 395 Nm koppel levert.
Sinds 2016 rijdt de Niro als hybride en (later) plug-in hybride rond. Wereldwijd rijden meer dan 200.000 Niro's rond, waarvan er 65.000 op Europese bodem werden verkocht. Vanaf eind 2018 is de volledig elektrische versie beschikbaar, de prijzen worden op een later moment gecommuniceerd. Op de beursvloer in Parijs beleeft de e-Niro zijn debuut.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Allemaal wel leuk, maar vraag me af hoe de politiek dit gaat plaatsen om mensen in een electrische wagen te krijgen. Particulier snap ik dat nog, maar geen kat die een electrische leaseslet wil. Want een tankkaart is op kosten van de firma, maar thuis opladen is op kosten van de gebruiker. Tenzij dat ge altijd op de firma kunt opladen.
Comment
-
Vandaag e-Niro More met lux pack besteld (aluminioum silver). Levertijd 11 maanden.
Om dat te overbruggen leveren ze eerst (april?) de Kona EV Sky, gelijkwaardige auto maar kleiner koetswerk en kleinere koffer.
Met beiden uitgebreid (telkens een dag) gaan proefrijden.
Ze ontlopen elkaar niet veel maar de mogelijkheid voor bestuurderszetel met geheugen (niet mogelijk op de Kona), ruimere koffer en op zicht betere uitrusting en materialen interieur gaven
de doorslag voor de e-Niro. Ook de draaiknopbediening op de open centrale console van de e-Niro tov de druktoetsen op de gesloten middenconsole van de Kona vonden we beter en ergonomischer. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Beiden auto's hebben een actieradius van minstens 300 Km (in de winter) tot +500 Km in de zomer bij een gematige rijstijl. Beiden hadden een goede remgeneratie en een leuke L2 rijervaring.
Bij een gemengde rijstijl bij een buitentemp. van 10°C haalden we 380 Km uit de e-Niro en 400 Km uit de Kona met telkens nog ong. 10% restcapaciteit.
Eerst nog een wallbox mono lateninstalleren in de carport. Gezien wij een PV-installatie hebben met overschot en de EV geladen mag worden op de parking van de werkgever verwachten we weinig problemen met de actieradius (ongeveer de helft van onze huidige diesel).Last edited by ivob2; 06/03/2019, 21:04.
Comment
-
ivob2 is dat als enige voertuig of als tweede voertuig?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenAllemaal wel leuk, maar vraag me af hoe de politiek dit gaat plaatsen om mensen in een electrische wagen te krijgen. Particulier snap ik dat nog, maar geen kat die een electrische leaseslet wil. Want een tankkaart is op kosten van de firma, maar thuis opladen is op kosten van de gebruiker. Tenzij dat ge altijd op de firma kunt opladen.
Blijkbaar rij je zelf niet met een lease rond? Wwant dan zou je zo'n ondoordachte uitspraken niet doen.
Opladen is helemaal niet op kosten van de gebruiker. In plaats van een tankkaart:
- Laadpas voor laden op externe laadpalen
- Laden aan de laadpaal op de parkeerplaats van het werk => geen tijdverlies meer om naar een benzinestation te rijden.
- Thuis laden aan een wallbox => idem als hiervoor en wij hebben zonnepanelen dus alle stroom die we over hebben (zo', 2000 kWh/jaar) brengt nog eens extra op.
Kosten volledig (via laadpas en draadloos via wallbox) en rechtstreeks verrekend via werkgever. Alles te volgen via je eigen "MyEV" app.
De eenvoud zelve dus.
Altijd met een lease diesel gereden. Vorig jaar was de vierjarige lease om en wilden we overschakelen op een PHEV. Met ons budget konden we toen (begin 201nog kiezen uit een ICE
van rond de 30-35K (inc. tankkaart 135.000 Km op 4 jaar en alle taksen) of een gelijkaardige PHEV van 35.000-40.000 € (LH vork afhankelijk van merk).
Omdat de PHEV inzake totaal bereik (ong. 500 Km) en e-actieradius (eigenlijk maar 30 Km in de praktijk) niet aan onze verwachtingen voldeed en het wegvallen van de fiscale voordelen in 2020 het maar zo gelaten. Omdat we nog niet aan onze max. km zaten en er ons werd voorgespiegeld dat er in 2019 meer EV's in lease ter beschikking kwamen (in 2018 praktisch geen enkele binnen budget) het gebruik van de diesel met een jaar verlengd.
Nu de keuze was op een jaar tijd wel danig gewijzigd. Voor een ICE hadden we binnen hetzelfde budget nog maar de keuze tussen voertuigen in de vork 20.000-25.000 € met een kleine uitschieter voor Skoda tot 28.000-30.000 €.
Voor EV's was het een totaal ander verhaal. Budget tot 50.000 € incl. gratis thuis geplaatste wallbox (die dan nog eens je eigendom wordt). Dat stelde ons in staat een full option te kiezen binnen het gamma van Nissan, Kia en Hyundai (overigens merken die in ICE niet in het leaseaanbod zitten). BMW en Tesla werden door de werkgever uit het aanbod gehaald. BMW te klein en de Tesla 3 omdat er geen realistische oplevertermijn en bindende eindprijs kon toegezegd worden.
Dit aanbod was trouwens beschikbaar voor alle werknemers die voor een EV wilden kiezen, ongeacht hun ICE budget.
Onze rekening was vlug gemaakt.
Maar inderdaad, de meeste andere werknemers gingen (nog) niet overstag. Kozen nog liever een Mercedes A-klasse binnen hun budget dan te moeten rondrijden met een Nissan, Kia of Hyundai. Ons maakt het niet uit. De uitrusting die je in de Kona EV Sky sensation of Kia e-Niro More Luxpack (o.a. L2 rijden) aantreft moet je bij een ICE al gaan zoeken in het hogere segement.
Was ook zalig ontspannend rijden zo'n automaatloze motor met L2 besturing.
Enige toegeving die een EV rijder (lease) moest doen was zich te beperken tot 80.000 Km/4 jaar tov 135.000 voor een ICE.
Kan dus wel begrijpen dat een werknemer die met zijn leasevoertuig lange vakantiereizen wenst te doen en/of iedere dag een paar 100 km WW-verkeer moet doen en/of niet beschikt over een eigen garage of oprit niet kiest voor een EV. Maar indien je een tankkaart of laadkaart rechtmatig gebruikt is deze laatste geen nadeel tov de tankkaart. Integendeel.Last edited by ivob2; 07/03/2019, 11:15.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichtenivob2 is dat als enige voertuig of als tweede voertuig?
De Insignia heb ik begin 2018 van de hand gedaan omdat ik vreesde hem over enkele jaren (bouwjaar 2011) niet meer aan de straatstenen kwijt te geraken en omdat de vaste kosten te hoog werden tov de gereden km (op het laatst nog maar 3.000 Km/jaar).
De Zafira wordt nu dus ingeruild voor de Kona EV tot aflevering (begin 2020) van de e-Niro More. Ons enig vierwielig blik dus.
We hebben beiden wel nog een ICE motorfiets (van de voordelen van een e-motorfiets ben ik, in tegenstelling tot een auto, niet zo overtuigd.
Zelf gebruikte ik de laatste vijf jaar de motorfiets (op een twintigtal dagen per jaar na) ook voor WW-verkeer.
Mijn vriendin gebruikt haar motorfiets enkel als hobby. Ze heeft beroepsmatig een auto nodig (consultant). De grotere koffer van de e-Niro (vergelijkbaar met deze van een Jaguar I-pace, maar deze laatste heeft een mindere actieradius dan de Kia en Hyundai) was dan ook één van de doorslaggevende elementen om voor dit model te kiezen.
Na twee keer een dag met een EV rondgereden te hebben waren we beide overtuigd van de voordelen. Het kleine nadeel van de beperktere actieradius (in het slechtste geval 350 km ipv 850 Km) nemen we er dan ook graag bij. Daar staat dan weer tegenover dat na een dag thuiswerk of een dagtaak op bureel (WW-verkeer bedraagt maar 50 Km H/T gedurende max. 4 dagen/week de auto geladen klaar staat.
Beslissing werd dus weloverwogen genomen. We vrezen zelfs nu al dat, eenmaal een periode gereden met een EV, we nooit meer zullen kunnen wennen aan het rijden met een ICE. Anderzijds zal over vijf jaar (de volgend inruilperiode) een EV waarscchijnlijk een nog groere actieradius hebben en een kortere oplaadtijd. We denken er ook aan de 64 kWh batterij van de EV over een jaar of twee (na invoeren digitale meter) in te zetten als V2H en dan over te schakelen op een gelijkstroomlader ipv een wisselstroomlader.Last edited by ivob2; 07/03/2019, 11:11.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenProficiat
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Nou hier heb je je eerste kat dan.
Blijkbaar rij je zelf niet met een lease rond? Wwant dan zou je zo'n ondoordachte uitspraken niet doen.
Opladen is helemaal niet op kosten van de gebruiker. In plaats van een tankkaart:
- Laadpas voor laden op externe laadpalen
- Laden aan de laadpaal op de parkeerplaats van het werk => geen tijdverlies meer om naar een benzinestation te rijden.
- Thuis laden aan een wallbox => idem als hiervoor en wij hebben zonnepanelen dus alle stroom die we over hebben (zo', 2000 kWh/jaar) brengt nog eens extra op.
Wss zullen werkgevers ook nog niet overstag gaan omdat de aankoopprijs van zo een wagen nog steeds een pak hoger is dan een gewone en budgetten moeten opgetrokken worden.
Geen tijdverlies om naar een tankstation te rijden? Ik tank altijd op weg naar de autostrade hier en ben meestal op 5 min weer weg. Mijne baas had voorheen een X5 plug-in en iedere keer dat spel uit zijne koffer halen en aansluiten en bij weg rijden weer opruimen, waar hij steeds 2 minuten mee bezig was, en dat een paar keer per dag. Thuis had hij een wallbox en zal het wel 'ietske' rapper gaan en met een EV moet het ook maar 1 x per dag.
Ik heb dagen van 400+ km's. Dus moet ik onderweg gaan bijladen en dat kost mij meer tijd dan 5 minuten tanken.
Het is dus allemaal wat afhankelijk van persoon tot persoon.
Daarnaast rij ik zeker en vast met een lease rond. Weliswaar een financiële lease en geen operationele lease, maar dat staat los van uw bewering. Want zou niet weten waarom het wel of niet rijden met een lease zou leiden tot doordachte of ondoordachte uitspraken omtrent het opladen van een EV. Waarom gaat ge er vanuit dat iemand met een benzine of diesel in leasing dan automatisch gaat weten dat ge uw electriciteit van het laden terug betaald krijgt van het bedrijf? Staat dat in de handleiding van die diesel of benzine lease wagen?
Comment
-
Het is in eerste instantie de werkgever die de carpolicy binnen zijn bedrijf bepaald en niet de overheid.
En de werkgever doet dat ook niet voor onze mooie ogen hoor. Ev is 120% aftrekbaar, een laadpaal 100%, de kostprijs van het verbruik per kWh van een EV is lager dan bij een ICE.
Daardoor kan een werkgever, die zijn rekening maakt, aan zijn werknemer voor een EV een veel groter budget ter beschikking stellen dan voor een vergelijkbare ICE. Win-win voor werkgever en -nemer. Het getuigt ook niet van een doodacht beleid om een werknemer met een ICE te voorzien van een gratis tankkaart en anderzijds een werknemer met een EV te laten opdraaien voor zijn laadkosten. Technisch en praktisch stelt zich daarbij geen enkel probleem. Integendeel. Het is voor de werkgever via een laadkaart veel eenvoudiger misbruik op te sporen dan via een tankkaart.
Ik heb het wel over de voordelen van een 100% EV. Niet over een PHEV. Die combineert de nadelen van de twee systemen en levert trouwens ook geen noemenswaardig fiscaal voordeel meer op. Je moet de voordelen van een bepaald systeem ook volledig benutten (indien je de mogelijkheid hebt) en niet juist gaaan werken op de nadelen ervan. Voor een EV betekent dat dan thuis en tijdens het werk opladen en uiteraaard niet ergens onderweg een paar uur aan een laadpaal gaan hangen.
Zoals ik al zei, als je dagen van 100den km hebt of meer doet dan 20.000 km per jaar is een EV nog niet het vervoermiddel bij uitstek.
Maar een groot deel van de autogebruikers die of het persoonlijk budget hebben, of over een leasewagen kunnen beschikken kiezen niet voor een EV wegens vooroordelen of angst voor het onbekende want hun persoonlijk en werkgerelateerd gebruik van een auto valt wel al binnen de werkbare actieradius van een EV.
Dat ondoordacht sloeg op het zogezegd beperkt gebruik van een laadkaart tov een tankkaart. Dat heeft niets met het gebruik van een EV in lease te maken maar alles met een ondoordachte bedrijfspolicy. Waarom anders een tankkaart wel gratis verstrekken en beperkingen toekennen aan een laadkaart? Technisch en operationeel kent dat geen enkele beperking.
Dat staat inderdaad niet in de handleiding van de auto. Ik neem wel aan dat een werknemer die gebruik mag maken van bepaalde voordelen binnen zijn bedrijf ten minste zichzelf op de hoogte stelt van de geldende carpolicy binnen zijn bedrijf? Daarin staan alle voor- en nadelen van elk type voertuig omstandig omschreven.
Bovendien zal een bedrijfsleiding die de omschakeling wenst te promoten wel over voldoende kanalen beschikken om zijn werknemers te informeren.
Dat een omschakeling er zat aan te komen hebben wij ook niet vernomen van het leasebedrijf. Het zal hun worst zijn welk type voertuig ze aan je kunnen slijten. Juist omdat bij het vorig verval van onze lease (eerste helft 201de verantwoordelijke van het voertuigenpark ons heeft ingelicht dat als we voor een EV wilden kiezen we best nog een jaartje zouden wachten omdat we dan meer keuze hadden en meer voordelen hebben we daarvoor gekozen. Dat noem ik een goede informatiedoorstroming binnen het bedrijf. Het bedrijf is trouwens voor Ev's een andere weg ingeslagen dan voor de ICE lease (omdat deze leaseMij nog niet mee was met de nieuwste ontwikkelingen). Zo werden er o.a. een aantal EV's aangekocht binnen het bedrijf zelf waarmee iedere werknemer die over een leasewagen kan beschikken drie maanden kan proefrijden. Om zelf na te gaan of dat iets voor hem/haar is of niet. Na een positieve testervaring kreeg men de bijkomende voordelen voor een EV uitgelegd (fulloption ongeacht het historisch beschikbare leasebudget, laadkaart, gratis wallbox aan huis geplaatst met volgsoftware voor laadbeurten, beperking in aantal km tov ICE). Met al deze info ter beschikking kan een werknemer dan met kennis van zaken en naar persoonlijke voorkeur bij zijn ICE blijven (waarvan de verhouding budget/beschikbaar voertuig in sterk dalende lijn zit) of overstappen op een EV.
Bijkomend voordeel van de laatste optie is dat de catalogusprijs van een EV (= niet gelijk aan de kost voor de werkgever) duizenden euro hoger is dan voor een vergelijkbare ICE. En laat nu net deze catalogusprijs een van de bepalende onderdelen zijn voor de latere bepaling van het mobiliteitsbudget of de keuze voor "cash for car". Opent weer nieuwe ruimere horizonten naar de toekomst toe.
Wellicht ging ik er wel verkeerdelijk van uit dat het voor iedereen een goede gewoonte is zich zelf goed informeren naar alle mogelijke opties dan af te wachten tot iets automatisch ter kennis komt.
Voor mij mag trouwens iedereen nog heel lang en massaal in een ICe blijven rondrijden hoor. Als de meerderheid van de leaserijders overschakelt naar een EV zal het fiscaal festijn daar ook niet lang meer blijven duren.
Tenslotte, het blijft een persoonlijke keuze onderhevig aan veel parameters die je niet altijd zelf in de hand hebt. Alle pro's en contra's in overweging genomen waren er voor ons nu meer pro's en geen onoverkomelijke contra's meer om voor een EV te kiezen.Last edited by ivob2; 07/03/2019, 13:21.
Comment
-
Goed voor ons dat het niet alleen mijn uitleg is maar bovenal de carpolicy van de huidige werkgever.
Petje af voor een werkgever die liever de beschikbare "budgetten" verhoogd voor al zijn werknemers dan ze uitsluitend te besteden aan eigen voordelen.
Aan een "baas" in een dikke Q8 of een PHEV X5 heb ik persoonlijk niets. Daar heeft tenslotte alleen die "baas" plezier in.
Trouwens ieder zijn smaak en budget. Beide aangehaalde voertuigen liggen toch buiten mijn budget en voorkeur.
Ondertussen wacht ik toch liever op de levering van een auto die over vier jaar al niet totaal voorbijgestreefd is en dit aan de laagst mogelijke VAA dan dagelijks te moeten toekijken hoe de baas de parking oprijdt in een voertuig met voorbijgestreefde technologie waarvan ik zelfs de VAA niet van zou kunnen betalen.
Ondertussen ben ik blijkbaar ook al niet meer alleen. Binnen het bedrijf alleen al werden dit jaar van één merk en type 200 EV's besteld voor de werknemers.
Benieuwd hoe de volgende nieuw verkozen overheid gaat ingrijpen op de salariswagens.Last edited by ivob2; 07/03/2019, 16:21.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenGoed voor ons dat het niet alleen mijn uitleg is maar bovenal de carpolicy van de huidige werkgever.
Petje af voor een werkgever die liever de beschikbare "budgetten" verhoogd voor al zijn werknemers dan ze uitsluitend te besteden aan eigen voordelen.
Aan een "baas" in een dikke Q8 of een PHEV X5 heb ik persoonlijk niets. Daar heeft tenslotte alleen die "baas" plezier in.
Trouwens ieder zijn smaak en budget. Beide aangehaalde voertuigen liggen toch buiten mijn budget en voorkeur.
We zijn op weg, maar we zijn er nog lang niet.
Maar ge promoot precies wel graag de EV's nu dat er eentje op komst is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenVandaag e-Niro More met lux pack besteld (aluminioum silver). Levertijd 11 maanden.
Om dat te overbruggen leveren ze eerst (april?) de Kona EV Sky, gelijkwaardige auto maar kleiner koetswerk en kleinere koffer.
Met beiden uitgebreid (telkens een dag) gaan proefrijden.
Ze ontlopen elkaar niet veel maar de mogelijkheid voor bestuurderszetel met geheugen (niet mogelijk op de Kona), ruimere koffer en op zicht betere uitrusting en materialen interieur gaven
de doorslag voor de e-Niro. Ook de draaiknopbediening op de open centrale console van de e-Niro tov de druktoetsen op de gesloten middenconsole van de Kona vonden we beter en ergonomischer. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Beiden auto's hebben een actieradius van minstens 300 Km (in de winter) tot +500 Km in de zomer bij een gematige rijstijl. Beiden hadden een goede remgeneratie en een leuke L2 rijervaring.
Bij een gemengde rijstijl bij een buitentemp. van 10°C haalden we 380 Km uit de e-Niro en 400 Km uit de Kona met telkens nog ong. 10% restcapaciteit.
Eerst nog een wallbox mono lateninstalleren in de carport. Gezien wij een PV-installatie hebben met overschot en de EV geladen mag worden op de parking van de werkgever verwachten we weinig problemen met de actieradius (ongeveer de helft van onze huidige diesel).Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Al die EV's liggen ofwel buiten mijn budget ofwel voldoen ze niet aan mijn eisen. Te klein en te kleine range. Dus nog een aantal jaren dieselen en tegen dan zullen er wel betere alternatieven zijn.
We zijn op weg, maar we zijn er nog lang niet.
Maar ge promoot precies wel graag de EV's nu dat er eentje op komst is
Ben al vanaf half januari alle beschikbare ICE wagens en EV's met elkaar aan het vergelijken om tot dit (persoonlijk) besluit te komen.
Het enige wat ik doe is in het daartoe bestemde topic (overigens vreemd dat een autoforum anno 2019 nog geen enkel afzonderlijk onderdeel voor EV's heeft, of heb ikerover gekeken?)
mededelen dat ik binnenkort effectief met zo'n voertuig zal kunnen rijden. En dan de gebruikservaringen kan mededelen aan hen die interesse hebben.
En trachten vooroordelen te weerleggen.
De gekozen EV, voldoet ruimschoots aan onze eisen. Als één van de weinigen trouwens . Bijkomend voordeel was dat een Nissan Leaf, Hyundai Kona en Kia e-Niro vanaf dit jaar wel binnen ons budget pasten. Dit in tegenstelling tot veel ICE uitvoeringen die ineens, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, buiten budget vielen. En in VAA scheelt he took een slok op de borrel. En ik vermoed dat dit de komende jaren alleen maar nadeliger gaat worden voor diesels.
Voor ons viel nu alles netjes samen (budget, levertijd, kosten, bereikte achtieradius van een EV, verhoogde uitvoering in vergelijking met een ICE,...) om over te schakelen.
Dat dit voor iedereen anders is (voor sommigen met een groter budget vroeger voor andere met andere verwachtingen nog even afwachten) zal ik zeker niet bestrijden.
Tot vorig jaar was ik ook niet te overtuigen om voor een Ev te kiezen en zat ik zelf, bij gebrek aan praktijkervaring, nog vol vooroordelen.
En gezien we, met het oog op het doordrukken van de slimme meter, als PV-bezitter toch al aan het uitkijken waren naar een thuisbatterij is de 64 kWh batterij van de EV in dat opzicht ook mooi meegenomen zonder extra investering.
Ik ben me ten zeerste bewust van de beperkingen van een EV (zeker als je woonplaats en werkomstandgheden het niet echt toelaten). Zal dan ook de laatste zijn om te beweren dat de tijd er nu voor iedereen rijp voor is. Maar vanaf nu zal het eerder vooruit gaan dan achteruit (of de overheid zou weer onvoorziene stokken in de wielen moeten steken).
Voor een particuliere aankoop vrees ik dat je niet veel korting gaat krijgen. De vraag overtreft nl. ver het huidige aanbod.
De prijzen zijn geen geheim (wat betreft de 64 kWh versie, de 40 kWh versie heeft een veel te kleine range en is gewoon nog niet te verkrijgen):
Must: 41.590 €
More: 44.290 €
Metaalkleur: + 600€
Parelmoerkleur: +700€
Elektrisch open dak: 650 €
Navigatie pack (alleen op de Must): 890 €
Luxe pack (alleen op de More): 1890 €
Leasekorting was 2400 €.
Comment
Comment