Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Niro (2016)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
    JValt nog mee dan en qua uitrusting ook wel dik in orde.
    Zijn goed bezig bij Kia.
    Mij moet je niet overtuigen. Zijn rechtstreekse concurrent (Kona EV Sky Sensation) met vergelijkbare uitrusting maar met kleinere koffer en beperktere beenruimte achteraan en een minder interieur (maar dat is persoonlijk) is zelfs duurder.
    Beetje eigenaardig als je weet dat het auto's van dezelfde groep zijn en veel onderdelen gewoon delen. Zal wel een bedrijfsstrategie achter zitten dat de "duurste" versie (op papier?) vlugger leverbaar is. Tenslotte is de bottleneck voor de levertijd niet zozeer de productie van de EV an sich maar de overvraging van batterijpacks.
    Beide auto's krijgen ook een garantietermijn mee waar veel EU premium merken zelfs niet aan kunnen tippen. Garantie overstijgt zelfs ruim de normale leaseperiode.
    In die prijsklasse (en auto's die echt al leverbaar zijn) zijn ze eigenlijk nog maar met drie. Je hebt ook nog de Nissal Leaf e+. Maar die heeft ook nog niemand in het echt gezien en zijn grootste minpunt (voor een EV) is dat deze geen actieve koeling of verwarming van het accupack heeft. Viel voor ons dus, om technische redenen, al direct af.
    Last edited by ivob2; 07/03/2019, 21:10.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
      Kia Niro EV driving 500 km/310 mi in one charge

      Mooie Kia hybride
      2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
      2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
      2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

      Comment


      • #43
        Is wel geen bijgevoegd beeld van de Hybride maar van de EV.
        Overigens zijn de test van Björn Nyland redelijk objectief (indien je zijn chaotisch ADHD gedrag kan pruimen, mijn vriendin wordt er knetter van) .

        Comment


        • #44












          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #45
            De voorgaande foto's zijn een mengeling van het hybrid model (te herkennen aan radiatorgrille en pook) en het EV model (nepgrille, geen binnenaanzicht).
            De open middenconsole van de e-Niro vind ik persoonlijk beter geslaagd dan de gesloten console in de Kona. Ook de "zwevende" centraal geplaatste selector in de e--Niro (met piano zwarte lakafwerking) vind ik ergonomischer en moderner dan het "knoppenallegaartje" (met wel een heel erg goedkope plasticlook) in de Kona.
            Het front van de e-Niro vind ik dan weer een gemiste kans. Ze konden het blijkbaar niet laten er nog een soort nepgril in te plaatsen (die tot niets dient bij een elektromotor).
            Daar heeft men voor de Kona toch meer voor een gesloten look gekozen die meer aansluit bij het EV ontwerp.
            Last edited by ivob2; 08/03/2019, 11:07.

            Comment


            • #46
              Last edited by ivob2; 08/03/2019, 11:19.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                Mij moet je niet overtuigen. Zijn rechtstreekse concurrent (Kona EV Sky Sensation) met vergelijkbare uitrusting maar met kleinere koffer en beperktere beenruimte achteraan en een minder interieur (maar dat is persoonlijk) is zelfs duurder.
                Beetje eigenaardig als je weet dat het auto's van dezelfde groep zijn en veel onderdelen gewoon delen. Zal wel een bedrijfsstrategie achter zitten dat de "duurste" versie (op papier?) vlugger leverbaar is. Tenslotte is de bottleneck voor de levertijd niet zozeer de productie van de EV an sich maar de overvraging van batterijpacks.
                Beide auto's krijgen ook een garantietermijn mee waar veel EU premium merken zelfs niet aan kunnen tippen. Garantie overstijgt zelfs ruim de normale leaseperiode.
                In die prijsklasse (en auto's die echt al leverbaar zijn) zijn ze eigenlijk nog maar met drie. Je hebt ook nog de Nissal Leaf e+. Maar die heeft ook nog niemand in het echt gezien en zijn grootste minpunt (voor een EV) is dat deze geen actieve koeling of verwarming van het accupack heeft. Viel voor ons dus, om technische redenen, al direct af.
                Ziet er allemaal wel gelikt uit, maar zou er al eens echt mee moeten rijden om te zien of het allemaal ook zeer goed werkt. Ik ben nogal gehecht aan mijne ACC en dergelijke De e-Niro heeft het wel allemaal, maar daarom is nog niet zeker of het ook allemaal even goed werkt als bij andere merken. Bv de lane assist op mijne Tiguan corrigeert tussen de lijnen. De S-Max van mijne maat die gaat pas corrigeren als hij al op het andere vak een stuk zit en mijne collega met zijne Talisman die krijgt alleen wat trillingen

                Vooral voor mij het probleem zijn die paar dagen per maand dat ik over de 400km ga en de vakanties.
                Om een voorbeeld te geven. Elk jaar november gaan we met een aantal vrienden uit Limburg naar Oostenrijk. Een 900km rijden, maar ik moet eerst nog van het bedrijf naar daar rijden om mijn vrienden op te halen. Dus ben ik al een 50 à 60km range kwijt. Dan nog de skibox en 4 volwassenen + veel bagage in de auto met lage temperaturen, doet me vermoeden dat de auto met moeite de 300km range gaat halen. Dus de eerste stop ga ik al vrij snel mogen inlassen. En hoe lang duurt dat dan eer die terug vol is? Nu stoppen we 4 x waarvan 3 x 5 tot 10 min en 1 x een half uur voor te tanken en koffie . En dan moet ik nog specifiek ne Zimmer Frei zoeken waar ik kan en mag laden. Ge zult op een heel andere manier moeten gaan reizen Maar dat laden zal in de toekomst wss sneller kunnen, op meer plaatsen kunnen en de hotels zullen er zich wel op voorzien. Voor mij nog a little to soon.

                Comment


                • #48
                  Tja met andere merken kan ik bijna niet vergelijken.
                  De enige ACC waar ik recent en langdurig mee gereden had zat in een VW Passat break 2017. Reageerde heel ruw en onnauwkeurig.
                  De lane assist van de Kona heb ik ook niet getest gezien het de urban versie was.
                  De ACC en lane assist van de e-Niro heb ik vier uur kunnen testen. Volgens mijn beleving werkte deze zeer goed. Over het rijvak gaat hij zeker niet (in het testmodel, langdurige reviews van Kona Ev en e-Niro volgen begrijpelijk pas later). Heb het testvoertuig tegen 50 en 70 km/uur (geldende lokale snelheidsbeperking) over de N1 gereden. Bleef netjes op zijn rijvak tussen drie opeenvolgende s-bochten. Zelfs een ruk aan het stuur om hem buiten zijn rijvak te brengen corrigeerde hij. De ACC bracht de auto aan rode lichten ook netjes tot stilstand achter zijn voorganger volgens de ingestelde afstandshouder. Als je langer dan drie seconden stilhield moest je wel een tik op het "gas"pedaal geven (moet nog wennen aan de term e-pedaal ) of op de CC knop om te vertrekken en de vooraf ingestelde snelheid of afstand terug aan te houden. Automatisch van rijstrook veranderen (zoals de Tesla) doet hij niet. Maar ik vermoed dat dit meer te maken heeft met de softwareinstellingen (restricties in lokale wetgeving) en durf van de producent dan met de hardware (die aanwezig is).
                  Ik heb ook eerst alle mogelijke info bijeegeharkt en ben dan met wat over bleef effectief gaan proefrijden om tot een besluit te komen. En dan uiteraard in vergelijking met het voor ons geldende budget tussen een EV en een ICE. Moesten we binnen budget blijven bij een ICE waren er nauwelijks merken waar we voor een ACC in optie konden kiezen zonder ruim over budget (800-1200 €) te gaan. Het blijft dus eerder een persoonsgebonden keuze.
                  Persoonlijk denk ik dat het grootste minpunt om niet voor een EV te kiezen is als je niet beschikt over een garage of oprit (om thuis op te laden) en/of een laadpunt op het werk.
                  Voor stads- , fileverkeer en dagelijkse ritten van ong. 250 Km is een EV niet te verslaan in vergelijking met een EV.
                  Doe je meer en is er maar één auto in het gezin wordt de afweging al moeilijker. Heb je twee auto's zou al minstens één auto een EV kunnen zijn.
                  Vakanties zijn geen punt voor ons. De keren dat we zeer ver met een auto op vakantie gaan EN dan nog eens onafgebroken ritten doen van meer dan 300 Km zijn zo uitzonderlijk geworden dat het geen punt van overweging meer was (voor ons).
                  Tot vorig jaar reed mijn vriendin (firmawagen hè ) ieder jaar met de auto, volgestouwd met materiaal en passagiers, naar Frankrijk om te skiën.
                  In januari van dit jaar heeft ze dat niet meer gedaan, initiëel omdat niemand bestuurder wou zijn en alleen gratis wou meezeilen op de rit. Dat zag ze niet direct zitten. Ik heb haar dan gewoon afgezet aan het station (ritje van 10 km) waarna ze met de TGV op enkele uren tijd volledig ontspannen bijna tot op de plek van het skihotel werd afgezet.
                  Inderdaad andere manier van reizen. Nooit krijg je haar, na deze ervaring, nog in een auto naar een skigebied.
                  Eind vorige maand zijn we gaan langlaufen in het noorden van Noorwegen. Trein tot in de luchthaven => vliegtuig tot Oslo (geen twee uur) => trein (vanuit luchthaven) naar het Noorden.
                  In treinstation opgepikt door busje van hotel. Ski's en schoenen gehuurd in hotel. Verkies ik toch (inderdaad persoonlijk) boven uren in de auto (om het even welke) te zitten en nog het risico te lopen onderweg ergens sneeuwkettingen te moeten opleggen (er lag ter plaatse 50 cm sneeuw en ginder hebben ze niet de gewoonte zout te strooien).
                  Overigens schijnt ginder al 40% rond te rijden met een EV (de lokale taksen die er gelden op een ICE wil je dan ook niet weten). Het land staat ook vol met superchargers. Is daar al redelijk gewoon.
                  Als particuliere aankoop was het voor mij ook nog veel te vroeg geweest.
                  Was het lease verschil tussen EV en ICE op 1 jaar tijd niet zo drastisch gewijzigd (in het nadeel van ICE en voordeel van EV) EN was de actieradius van een EV niet net op tijd opgeklommen tot +350 Km (voor ons de werkbare grens) dan hadden we ook nog niet voor een EV gekozen. Daar moet ik ook niet flauw over gaan doen.
                  De auto is een bedrijfslease en niet mijn persoonlijk kind dus negatieve ervaringen zal ik ook niet voor me houden. Bovendien hebben we nu de uitzonderlijke gelegenheid bijna een jaar met de Kona te rijden en vier jaar met de e-Niro. Na decennia met een ICE gereden te hebben kan ik dan wel alle pro's en contra's afwegen en delen. Dat er mensen vroeg instappen en hun ervaringen delen kan dus alleen maar voordelig zijn voor de latere beslissers. Maar ik heb op dit forum nog altijd niet de rubriek EV gevonden om dat te doen.

                  Zou er wel wat geld durven opzetten dat over vijf jaar, als normale werknemer, je eigenlijk (wat betreft salariswagens) bijna geen betaalbare keuze meer gaat hebben in het ICE segment.
                  Last edited by ivob2; 08/03/2019, 16:30.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                    zou er al eens echt mee moeten rijden om te zien of het allemaal ook zeer goed werkt.
                    Niets houd je tegen hoor. Testritten zijn gratis en zowel van de Kona EV als e-Niro zijn testwagens beschikbaar bij de dealers. Van de leaf heb ik alleen de 40 kWh versie gevonden (maar die verschilt, buiten de batterijcapaciteit, in bijna niets van de e+).
                    De Renault Zoë zijn we ook gaan testen. Maar daar hadden we na een kwartier al onze buik van vol.
                    Tesla ben ik om voor de hand liggende redenen niet gaan testen.
                    Last edited by ivob2; 08/03/2019, 16:11.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                      Bv de lane assist op mijne Tiguan corrigeert tussen de lijnen. De S-Max van mijne maat die gaat pas corrigeren als hij al op het andere vak een stuk zit en mijne collega met zijne Talisman die krijgt alleen wat trillingen

                      .
                      Geef mij dan maar dat laatste.
                      Het is zo irritant dat die systemen constant bijsturen.
                      Als passagier krijg je de indruk dat de chauffeur geen klote kan rijden.
                      Op andere groepen lees ik ook dat het evenveel wordt afgezet als een s&s maar dan zijn de bieps en trillingen ook weg.
                      Alleen bij heel lange ritten en vermoeidheid zetten ze hem terug aan.
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • #51
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                          Geef mij dan maar dat laatste.
                          Het is zo irritant dat die systemen constant bijsturen.
                          Als passagier krijg je de indruk dat de chauffeur geen klote kan rijden.
                          Op andere groepen lees ik ook dat het evenveel wordt afgezet als een s&s maar dan zijn de bieps en trillingen ook weg.
                          Alleen bij heel lange ritten en vermoeidheid zetten ze hem terug aan.
                          Smaken verschillen natuurlijk. Mijne collega met zijne Talisman heeft dat meteen uitgeschakeld omdat het enorm irritant was omdat dit eigenlijk wel veel ingrijpt. Hij heeft nu een paar keer mijne Tiguan mee gehad als zijne Talisman in de garage stond en hij is zeker en vast te spreken over de lane assist.

                          Als gij straks een hartaanval krijgt, dan mag dat ding trillen zoveel hij wilt. Hij zal sowizo volop crashen. De Tiguan volgt de baan nog een tijdje met piepen en uiteindelijk fors remmen om u proberen wakker te krijgen en anders te zorgen dat de impact minder erg is.

                          Tis wat dat ge zelf wilt natuurlijk. Ik merk er trouwens nauwelijks iets van dat hij corrigeert.

                          Comment


                          • #53
                            Misschien omdat je het al gewoon bent.
                            Zat de eerste keer te denken, gast rij niet zo zenuwachtig en hij had het ook niet door.
                            Nu heb ik de laatste 3 maand heel veel auto’s test gereden en is het nu iets geworden waar ik meteen onnozel van kom.
                            Als dat systeem mij na een hartaanval corrigeert en tot stilstand brengt (wat de meesten trouwens niet doen) is het voor mij toch te laat.

                            Met anderen houden we geen rekening meer hè.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                              De Renault Zoë zijn we ook gaan testen. Maar daar hadden we na een kwartier al onze buik van vol.
                              En die interesseert ons... Kan je wat toelichten waarom die niet beviel?

                              King of the Ludospace - currently running nr. 6

                              2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                              2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                              Comment


                              • #55
                                1. Veel te benepen interieur, nauwelijks bagagecapaciteit.
                                2. Nogal beperkte actieradius.
                                3. Nogal Spartaans uitgerust voor die prijs.Voor ons geen goede prijs/kwaliteit verhouding.
                                4. Zeer storend lawaai in het interieur. We kregen het er gewoon van op onze zenuwen. Het voetgangersalert (dat je niet kan uitschakelen) staat standaard zo luid afgesteld dat het storend werkt binnen in de auto.

                                Hangt natuurlijk af van het gebruik van de wagen. Als stadswagen zijn 1 en 2 niet onoverkomelijk.
                                4. moet je zelf ervaren. Ons stoorde het geluid enorm. Als ik een meerprijs betaal (of zou moeten betalen) voor een EV wens ik dan ook alle voordelen van een EV (waaronder stilte in het interieur bij lage snelheden).

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                  Geef mij dan maar dat laatste.
                                  Het is zo irritant dat die systemen constant bijsturen.
                                  Als passagier krijg je de indruk dat de chauffeur geen klote kan rijden.
                                  Op andere groepen lees ik ook dat het evenveel wordt afgezet als een s&s maar dan zijn de bieps en trillingen ook weg.
                                  Alleen bij heel lange ritten en vermoeidheid zetten ze hem terug aan.
                                  De passagier krijgt niet die indruk, dat is gewoon zo, want als je gewoon binnen de lijnen rijd dan grijpt dat systeem helemaal niet in.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                    Smaken verschillen natuurlijk. Mijne collega met zijne Talisman heeft dat meteen uitgeschakeld omdat het enorm irritant was omdat dit eigenlijk wel veel ingrijpt. Hij heeft nu een paar keer mijne Tiguan mee gehad als zijne Talisman in de garage stond en hij is zeker en vast te spreken over de lane assist.

                                    Als gij straks een hartaanval krijgt, dan mag dat ding trillen zoveel hij wilt. Hij zal sowizo volop crashen. De Tiguan volgt de baan nog een tijdje met piepen en uiteindelijk fors remmen om u proberen wakker te krijgen en anders te zorgen dat de impact minder erg is.

                                    Tis wat dat ge zelf wilt natuurlijk. Ik merk er trouwens nauwelijks iets van dat hij corrigeert.
                                    hmm, dan ligt dat toch wel aan de stuurkwaliteiten van uwe collega, ik heb nu 28.000 km gedaan met mijne Megane, en dat systeem heeft nog niet één keer gewerkt tenzij wanneer ik het zelf uitlokte.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #58
                                      Gezien het hier over de Niro gaat:
                                      Tijdens het rijden, met de handen aan het stuur, geen enkel keer gevoeld dat de lane assist aan boord was. Laat staan dat je voelde dat het ingreep.
                                      Het was pas als je het stuur echt loslaat en je er op let dat je zag dat de lane assist het stuur overnam (lichte gemotoriseerde correcties van het stuurwiel) . Overigens kan je het stuur maar voor max. een minuut loslaten.
                                      Nadien krijg je een visuele en acoustische waarschuwing. Geef je dan nog geen tik tegen het stuur dan schakelt de automaat zich uit.
                                      Je kan de ACC overigens ook volledig uitschakelen.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                        Gezien het hier over de Niro gaat:
                                        Tijdens het rijden, met de handen aan het stuur, geen enkel keer gevoeld dat de lane assist aan boord was. Laat staan dat je voelde dat het ingreep.
                                        Het was pas als je het stuur echt loslaat en je er op let dat je zag dat de lane assist het stuur overnam (lichte gemotoriseerde correcties van het stuurwiel) . Overigens kan je het stuur maar voor max. een minuut loslaten.
                                        Nadien krijg je een visuele en acoustische waarschuwing. Geef je dan nog geen tik tegen het stuur dan schakelt de automaat zich uit.
                                        Je kan de ACC overigens ook volledig uitschakelen.
                                        Met lane assist heb ik ook moeite. Niet specifiek in een Kia. ACC ben ik wel enorme fan van.

                                        Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

                                        2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                                        2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                                        2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                                        Comment

                                        Working...
                                        X