Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
Bekijk Berichten
Eén van de voornaamste redenen zijn de klimaatdoelstellingen. Macro economische berekening mbt het behalen van de klimaat doelstellingen waar we ons toe verbonden hebben in het Klimaatakkoord van Parijs gebeuren op basis van macro economische cijfers (gemiddelde C02 uitstoot van alle voertuigen in een land ingeschreven bvb). Of dat die cijfers wel realistisch zijn, niet realistisch zijn, of die plug-in dan opgeladen wordt of niet opgeladen wordt,... nobody really cares, maar hij telt wel mee voor zijn "officiële" CO2 uitstoot. Het aantal full EV en plug-in's met CO's rond of onder de 50GR CO2 die nodig zijn om die doelstellingen te halen zijn enorm. We spreken over honderdduizenden dergelijke wagens die nodig zijn in België voor 2025, dat lukt zonder "stimulans vanuit de overheid" nooit.
Tel daarbij nog de BTW, accijnzen, tewerkstelling,... die dergelijke wagens opbrengen (en voor een groot deel de fiscale aftrek compenseren) en rekening is snel gemaakt. Een Cayenne of Panamera E-hybrid van 120K met 56gr CO2 (of whatever er nog bestaat/aankomt bij Mercedes, Range Rover, BMW,...) brengt de staat nog altijd meer op dan pakweg een andere wagen van 50K die minder fiscaal aftrekbaar is doordat hij benzine is en (inderdaad een "eerlijker" berekenende) 110gr uitstoot heeft en daarbij draagt te plug-in dan (officieel) nog meer bij aan klimaat doelstellingen.
Men probeert gewoon een evenwicht te vinden tussen het susssen van de rooien en de vakbonden ("die smerig rijke zelfstandigen met hun dure wagen die geen belastingen betalen") en het positieve die al die wagens zowel financieel als ecologisch bijbrengen.
Comment