Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Fiesta ST (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford Fiesta ST (2017)

    Liefhebbers van hothatches wachten al even in spanning op de nieuwe Fiesta ST. Ford brengt de giftige lefgozer mee naar Genève en vandaag hebben we alle details al voor je!

    Uiteraard krijgt ook de nieuwe generatie Ford Fiesta een ST-versie, een variant die zich kan meten met de Volkswagens Polo GTI en Renaults Clio RS van deze wereld. Waar de uitgaande generatie over een 182 pk sterke 1,6-liter-Ecoboost-viercilinder beschikt, heeft de hagelnieuwe Fiesta ST een 200 pk en 290 Nm sterke 1.5 Ecoboost onder de kap. Waar de 1.5 Ecoboost in de Focus een vierpitter is, is het hart van de Fiesta ST een volledig nieuwe driecilinder... mét cilinderuitschakeling.

    Met zijn nieuwe krachtbron is de ST in staat in 6,7 seconden naar een snelheid van 100 km/h te denderen, tweetiende tel rapper dan zijn voorganger. Het gemiddeld verbruik moet op zo'n 4,9 l/100 km liggen. Voor het eerst voorziet Ford de Fiesta ST van diverse rijmodi die het karakter van de auto bepalen. Er valt te kiezen uit Normal, Sport en Track. Daarnaast monteert Ford een klep in de uitlaat die het geluid moet versterken. In het interieur wordt het geluid eveneens versterkt. Bij lage motorbelasting schakelt de driecilinder in het vooronder één cilinder tijdelijk uit.

    Begin 2018 verschijnt de ST op de Nederlandse markt, zowel met drie als met vijf portieren. De prijzen volgen in een later stadium.

    De Fiesta ST is niet de enige spierbundel in zijn segment die tijdens de Autosalon van Genève zijn publieksdebuut beleeft. Zo neemt Toyota de Yaris GRMN mee naar de Zwitserse beurs, met een 210 pk sterke 1.8 met supercharger de sterkste Yaris die we ooit hebben gezien.

    Bron: Autoweek














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3






      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        ziet er verdorie goed uit. Mooie kleur ook.
        Benieuwd naar de eerste testverslagen.

        Comment


        • #5
          Geen fan van het uiterlijk interieur is al pakken beter als de huidige.

          Comment


          • #6
            ST is best geslaagd, alleen de achterkant van deze nieuwe Fiesta vind ik niet mooi.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7










              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Das ne klein Focus, vré origineel kunt ge da toch ni noemen.

                Comment


                • #9
                  Het ziet er goed uit en dat is al veel tussen alle mottige gevallen die tegenwoordig op de baan zitten.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    IN DETAIL: FORD FIESTA ST

                    SPERDIFFERENTIEEL EN LAUNCH CONTROL

                    Iets meer dan een jaar geleden verschenen de eerste beelden van de Ford Fiesta ST al. Tijdens een eerste kennismaking in de vorm van een ‘meerijdsessie’ vertelt Ford uitgebreider over het nieuwe driepitsbommetje.

                    De introductie van de nieuwe Ford Fiesta ST neemt daarmee heel wat tijd in beslag, maar later dit voorjaar hopen we toch echt zelf achter het stuur te kruipen. Tot die tijd moeten we het doen met wat de engineers van Ford ons vertellen. Dat is nu meer dan een jaar geleden, toen al wel duidelijk was dat de snelste Fiesta over een volledig nieuwe driecilinder 1.5 EcoBoost met maar liefst 200 pk beschikt. Daarmee moet de auto in staat zijn om in 6,5 seconden van 0 naar 100 te accelereren, maar bij compacte hot hatches gaat het om meer dan alleen sprinttijden. Om ook het bochtengedrag van de sportieve Fiesta naar een hoger plan te tillen, biedt Ford om te beginnen een mechanisch sperdifferentieel aan voor nog meer grip. Bovendien kunnen bestuurders kiezen uit drie verschiillende rijmodi die de auto volgens zijn makers veranderen van een 'alledaagse hatchback' naar een circuitwaardige sportauto. Dat gaat wellicht wat ver, maar de standen Normal, Sport en Track lijken dus wel veel invloed te hebben op het karakter van de Fiesta. Voor maximale controle heeft Ford de besturing aangescherpt, zodat er nu minder omwentelingen van het stuurwiel nodig zijn om van uiterst links naar uiterst rechts te gaan.

                    Enthousiaste bestuurders die vaak het circuit op hopen te zoeken kunnen niet alleen opteren voor eerdergenoemd sperdifferentieel, maar krijgen ook de mogelijkheid om te kiezen voor de optie Launch Control. Bij de handgeschakelde Fiesta regelt die niet alleen het optimale toerental voor vertrek, maar zorgt het systeem ook dat de auto zonder afslaan, bokken of overdreven wielspin wegschiet als de koppeling vervolgens in één keer wordt losgelaten. Tot slot lijkt de Fiesta bijzonder graag met zijn kont de buitenkant van de bocht op te zoeken. Een 'drift mode' zoals op de Focus RS zit er natuurlijk niet in voor de voorwielaangedreven ST, maar tijdens de meerijdsessie blijkt wel dat de Fiesta indien gewenst dwars gaat alsof de aandrijfkrachten naar de achterwielen gaan.









                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11










                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Tof bakste, maar toch blijf ik het jammer vinden dat ze daar een driecilinder in hebben geplaatst. Dat draait nooit zo lekker als een viercilinder.

                        Comment


                        • #13
                          Ik vind het tegendeel waar. Ik heb die Ford 3 pitter al een paar keer gereden in een Focus huur auto, en ik vind hem net heel leuk klinken.

                          Comment


                          • #14
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Rij-impressie: FORD FIESTA ST

                              Niemand zal beweren dat de vorige Ford Fiesta ST een perfecte auto was. Misschien wel juist daarom zal iedereen willen bevestigen dat die auto een torenhoge funfactor had. Nu komt er een nieuwe Fiesta ST en die is volgens Ford in alles beter. Maar moeten we dat wel willen?


                              Sommige auto's zijn niet leuk omdat ze heel erg goed zijn in alles, maar juist omdat ze bepaalde zaken opofferen om in andere dingen uit te blinken. Zo'n auto is de vorige Ford Fiesta ST. Plank­ hard, onzuinig en vanbinnen zeer matig afgewerkt, maar dat vergeet je zodra je op een bochtige weg komt. Daar blinkt de Fiesta namelijk uit. Door zijn feedback, door het geluid, door de losse achteras. Het maakt hem ondeugend en eindeloos charmant.

                              Nu slijpt Ford die auto fijn tot de nieuwe ST en het begeleidende persbericht ronkt over alles waarin de nieuwe beter is. En dat is daadwerkelijk in alles. Hij is comfortabe­ler, stabieler en efficiënter. Precies, al die zaken die je achter het stuur van de vorige meteen kon vergeten. Achter het stuur van de nieuwe godzijdank ook, want in zijn hart blijft de ST een boefje. Halverwege een da­ lende hairpin het gas eraf gooien, zorgt er nog steeds voor dat de achterkant een flin­ke stap opzij doet en dat blijft elke keer een feestje, vooral omdat de ST wel spannend wordt, maar nooit echt gemeen. Met ESP in de sportstand heb je de auto meestal zelf al opgevangen nog voordat de elektronica moet optreden. Tegelijkertijd geeft Ford je nu de optie om een mechanisch sperdiffe­ rentieel op de vooras te laten monteren. Daarmee krijg je méér controle en trek je de losse achterkant sneller weer in het gareel. Het maakt de Fiesta iets minder speels, maar gaat niet zo ver dat zijn inhe­ rente hufterigheid eronder lijdt. Dat is een compliment. Bovendien zorgt het sperdiffe­ rentieel ervoor dat er meer van de 200 pk en 290 Nm die tot je beschikking staat op het asfalt terechtkomt en dat de hoeveelheid onderstuur nog verder wordt terug­ gedrongen. En het was al niet veel. Ook daarvoor geldt: het is wat minder spec­ taculair dan met een rokend binnenste voorwiel de bocht uit stormen, maar een stuk effectiever. De bijna manische manier waarop de vooras van de auto de Fiesta de bocht uit wil trekken, heeft op zijn beurt een heel eigen charme. De besturing is zeldzaam direct, biedt net voldoende terug­ koppeling en meer dan genoeg precisie. En hoewel de remmen bij een stevige rijstijl behoorlijk gaan ruiken, blijven ze wel goed vertragen. Alles bij elkaar heeft Ford het voor elkaar gekregen om de ST beter en capabeler te maken, zonder uit het oog te verliezen wat de auto in essentie tot zo'n publiekslieveling maakt. Alleen valt het verhoogde comfort eigenlijk een beetje tegen. Goed, je zit niet meer de hele tijd in je kuipstoel te stuiteren, maar nog altijd zijn er genoeg manieren te verzinnen om comfortabeler lange afstanden af te leggen.



                              FORCE VECTORING

                              Ergens stelt dat een beetje teleur als je weet hoeveel moeite Ford erin gestoken heeft en wat voor een slimmigheden de Fiesta ST bevat. De schokdempers zijn bijvoorbeeld voorzien van een klep, waardoor de demper anders kan reageren op hoogfrequente schokken dan op laagfrequente. Op slecht wegdek geven ze minder weerstand, maar zodra je in een bocht in één keer de hele koets erop laat leunen, duwen ze effectiever terug. En dan zijn er nog de force vectoring springs achterin. Dit betekent dat de veren in de torsieas achter licht gebogen zijn. Daardoor helpen de veren de achteras beter op zijn plek te houden ten opzichte van het chassis, iets wat normaal gesproken volle­dig door de ophangrubbers gebeurt. Als ge­volg daarvan zijn die wat zachter, met meer comfort als gevolg. Een klein beetje meer comfort.

                              Niet alleen het onderstel verschilt, ook de motor is helemaal nieuw en techno­logisch net zo interessant als het onderstel. Hoewel de motor met 1,5 liter amper min­der inhoud heeft, doet hij het nu met slechts drie cilinders in plaats van met vier. Soms schakelt de EcoBoost onder deellast de middelste cilinder uit, waardoor er een 1,0­liter tweecilinder overblijft. Tijdens de introductie hebben we van die overgang niets gemerkt, maar in alle eerlijkheid zat het gaspedaal meestal tegen het schutbord, dus wellicht dat het ook niet is voorgeko­men. Onder vollast klinkt de driecilinder precies zoals je hoopt: lekker ruig en luid­ keels roffelend. Er wordt zowel met een klep in de uitlaat als met andere artificiële middelen van alles gesimuleerd, maar het resultaat geeft wel een geluidsbeleving die de feestvreugde effectief verhoogt.



                              VERTRAGING

                              Naast een bevredigend geluid heeft de 1.5 voldoende pit. De motor draait ook graag toeren en voelt over het gehele bereik sterk aan. De Fiesta ST blijkt zelfs sneller dan je op de openbare weg redelijkerwijs kunt rijden. Toch valt er wel wat aan te merken op de keuze voor een driecilinder. Omdat het motortype per definitie ongeba­lanceerd draait, moeten er tegengestelde krachten worden gecreëerd. Dat maakt de draaiende delen in de motor relatief zwaar en omdat de turbo ook even druk moet op­ bouwen, ontstaat er wat vertraging tussen het moment van gasgeven en het moment van reageren. Bij gas loslaten ijlt de motor bovendien vrij lang na, waardoor het hele proces in situaties waarin veel moet worden geschakeld wat rommelig kan verlopen. De motorsnelheid aan de baksnelheid synchroniseren door middel van tussengas vergt bijvoorbeeld wat oefening. Je leert ermee werken, maar de gasrespons kan beter. Als we toch aan het klagen zijn: hoewel de zes­bak zelf heerlijk schakelt, zou de pook iets beter onder handbereik mogen zitten.

                              Behalve van alle ST-­specifieke onderdelen profiteert de sportieve Fiesta natuurlijk ook van alle verbeteringen die bij de gehele Fiesta­reeks zijn doorgevoerd. Dat betekent een mooier interieur, een sneller infotainmentsysteem en stoelen die verder naar beneden kunnen worden versteld. De Recaro's zien er voortaan dus niet alleen heerlijk uit, maar zitten ook zo.


                              OORDEEL

                              • +Geweldig speels
                              • +Geluid
                              • -Nog altijd niet comfortabel
                              • -Wat een geld voor een Fiesta!









                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16






                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18






                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      vindt 'm beter dan de vorige uitzien, jammer van die 3-cilinder, hadden beter de 4-cilinder nog wat vitaminen gegeven

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vind hem ook veel beter.
                                        Alles klopt nu meer.
                                        Die 1.5 3 cilinder (soms 2 cil) is blijkbaar sneller dan de 2.0 dsg van de Polo.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment

                                        Working...
                                        X