Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zojuist heeft Alpine op de beursvloer van Genève alle informatie vrijgegeven van de A110, het model waarmee het roemruchte Franse sportwagenmerk zijn lang verwachte rentree maakt.
Het meest benieuwd waren we natuurlijk naar de motorisering en bijbehorende prestaties. Welnu, zoals verwacht heeft de Alpine A110 een 1.8 viercilinder turbomotor uit de schappen van Renault-Nissan. De ingenieurs van Alpine hebben het blok samen met hun collega's van Renault Sport voorzien van een eigen inlaatspruitstuk, turbo, uitlaatsysteem en motormanagement. De motor is gekoppeld aan een zeventraps DCT van Getrag met voor de A110 geoptimaliseerde overbrengingsverhoudingen. Het geheel levert maximaal 252 pk en 320 Nm, waarmee de 1.080 kg (4,3 kg/pk) zware sportwagen in 4,5 seconden naar de 100 km/h gaat en een top heeft van 250 km/h. De systemen kennen de standen Normal, Sport en Track.
Alpine is bijzonder trots op de aerodynamica van de A110. De bodem is volledig vlak, met een diffuser onder de achterbumper die de koets op hoge snelheid op het asfalt moet drukken. Een achterspoiler, die de typische Alpine-lijn zou verpesten, is daarmee overbodig.
De A110 heeft voor en achter dubbele draagarmen. Het gewicht is zo veel mogelijk in het midden gehouden door de motor voor de achteras en de tank achter de vooras te leggen. Verder is er gebruik gemaakt van veel lichtgewicht componenten, zoals Brembo-remklauwen, Otto Fuchs-wielen en kuipstoelen van Sabelt die net iets meer dan dertien kilo wegen. Het minimalistische interieur is opgebouwd uit onder meer aluminium, nappaleer en koolstofvezel.
De productie zal plaatsvinden in Dieppe, waar Alpines sinds 1969 altijd zijn gebouwd, en begint met een eerste reeks van 1.955 stuks, een verwijzing naar het jaar waarin Jean Rédélé het merk oprichtte. Deze Première Edition is blauw, zwart of wit en voorzien van onder meer 18-inchwielen, koolstofvezel accenten binnen, audiosysteem, pedalen van geborsteld aluminium en een genummerde badge op de middenconsole.
Uitlevering in de linksgestuurde landen begint in de loop van dit jaar, Engeland en Japan zijn in 2018 aan de beurt. Prijzen zijn nog niet bekend, maar in Frankrijk gaat de A110 als Première Edition € 58.500 kosten, inclusief belasting.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
... met een diffuser onder de achterbumper die de koets op hoge snelheid op het asfalt moet drukken. Een achterspoiler, die de typische Alpine-lijn zou verpesten, is daarmee overbodig.
kan me herinneren dat hetzelfde werd gezegd over de clio 3RS. totdat de marketing boys enkele jaren later er toch een dakspoilerke op plakten.
7 maart 2017
Alpine heeft in Genève eindelijk de nieuwe A110 onthuld. Dat is een lichtgewicht sportwagen met middenmotor die gemaakt is om het de Porsche Cayman en Alfa Romeo 4C moeilijk te maken. De eerste exemplaren staan al een tijdje in de etalage, waardoor geen geheim meer is dat je er zo’n € 60.000 voor moet neertellen. Maar dat betekent niet dat moederhuis Renault reeds alle geheimen prijsgaf. Verre van zelfs. Hoe licht?
In het midden van chassis ligt een 1,8l viercilinder die door een turbo wordt gedwongen om 250pk en 320Nm op te wekken. Dat lijkt niet zo bijzonder veel, maar toch is de Alpine A110 in staat om in amper 4,5 tellen naar 100km/u te spurten en komt er bij 250km/u een begrenzer aan te pas. Dat komt omdat de auto, voor wie geen extra’s aanstipt, uitkomt op amper 1.080kg. De centrale wordt gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling van fabrikant Getrag. Voor de sturing, die zich ook met de respons van de pedalen en het uitlaatgeluid moeit, zijn er drie instellingsmogelijkheden. Gladde jongen
Het is ironisch dat het, omwille van de vorm, eigenlijk moeilijker is om een sportwagen echt aërodynamisch te maken. Alpine klopt zich al op de borst voor een cijfer van 0,32. Een moderne berline heeft daar geen moeite mee. Daarvoor heeft de tweezitter al een compleet vlakke wagenbodem nodig. Een diffuser moet ervoor zorgen dat die blijft kleven aan het asfalt.
alhoewel de prestaties top zijn en ik er geen zier om geef, hoop ik toch ook stiekem op een versie met de 2.0 amg motor...maar of ze het chassis erop hebben voorzien
Comment