Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
alhoewel de prestaties top zijn en ik er geen zier om geef, hoop ik toch ook stiekem op een versie met de 2.0 amg motor...maar of ze het chassis erop hebben voorzien
We spreken dan niet meer van dieseltjes maar over AMG-motoren... de hero producten van Mercedes, gaat die samenwerking tussen Mercedes en Renault zo ver?
geen idee, er waren toch ook gesprekken om aan am te gaan leveren en ze leverden vroeger ook de automaten aan porsche
ze kunnen moeilijk 1 richting werken, als benz de 1.5 en 1.6d inzet, wil dat toch zeggen dat het een synergie is
schat eerder dat renault zijn eigen alpine afdeling niet kan of wil schofferen door amg erin te lepelen (ze hebben ook hun trots en f1 team)
veronderstellingen op niets gebaseerd, maar een alpine 380pk :inove:
Over welke concurrenten spreken we?
Als deze Alpine iets beter voor de dag komt als een Lotus Elise of Alfa 4C qua dagdagelijkse inzetbaarheid schat ik hun kansen wel hoog in.
Je hebt één heel sterke concurrent op dat vlak, een Porsche 718 (voor sommige mensen werkt Porsche perceptie in hun voordeel, ik vind het eerder een nadeel).
Ik denk ook wel dat het een gemiste kans is dat ze die niet in manueel aanbieden. Ook al past dubble clutch bij een moderne sportwagen, persoonlijk zou ik voor manueel gaan.
En daar heeft de Cayman ook wel een voordeel. Als enigste van de 3 bovengenoemde manueel te verkrijgen.
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
We spreken dan niet meer van dieseltjes maar over AMG-motoren... de hero producten van Mercedes, gaat die samenwerking tussen Mercedes en Renault zo ver?
Wil hem graag zien op 17". Dat past op een auto die dan getankt 1080kg weegt, of dus ~1155kg EU. Dat is ongeveer wat de 4C effectief weegt en ook waarom men graag het naakte alu koetswerk showed. Heerlijk met een lichte auto erbij, de belofte van lange veerwegen en zachte veren belooft ook veel, een geciviliseerde Elise... En de Caymans (incl. non-S) die hier in Zweden ingeschreven worden met wat opties wegen gewogen niet minder dan 1455kg EU, dus ~300kg zwaarder dat is al serieus wat. Een 4 cylinder turbo is niet zo spannend, maar dat is ook wat de Cayman heeft, maar wel boxer. Echter een enkele turbo op een boxer is niet ideaal, de A110 heeft een goede kans minder lag te hebben als ze de motor goed ontwikkeld hebben. Blijft dat het enkel een getrag dkg is en geen manuele. Hoe dan ook, zoals Logic al aangeeft, veel liever dit dan de zoveelste Porsche... (met veel te lange manuele versnellingen)
Blijft dat het enkel een getrag dkg is en geen manuele.
En ook een leuk weetje, blijkt dat deze setup minder weegt dan één met manuele versnellingsbak, alles in acht genomen (middentunnel, versnellingspook, link met de bak, koppelingspedaal). Best uitzonderlijk en mede mogelijk gemaakt omdat ze enkele zaken hebben kunnen schrappen wat niet kan bij auto's die ontwikkelt zijn voor beide transmissies. Resoluut kiezen voor een DCT kan maw z'n voordelen hebben.
En ook een leuk weetje, blijkt dat deze setup minder weegt dan één met manuele versnellingsbak, alles in acht genomen (middentunnel, versnellingspook, link met de bak, koppelingspedaal). Best uitzonderlijk en mede mogelijk gemaakt omdat ze enkele zaken hebben kunnen schrappen wat niet kan bij auto's die ontwikkelt zijn voor beide transmissies. Resoluut kiezen voor een DCT kan maw z'n voordelen hebben.
Ook gezien op de preview van Evo en is ook logisch als je erbij nadenkt, drie knoppen wegen in ieder geval minder dan een gans (kabel) mechanisch systeem voor de bediening. Probleem is enkel, een auto is niet logisch en al helemaal een sportwagen niet. Ondanks dat een dkg sneller en dus blijkbaar wat lichter is, wordt een auto als dit gekocht voor de rijbeleving en dan blijven een belangrijk deel van de potentiële kopers een manuele bak veel leuker. Maar wat ook belangrijk is, is de uitvoering, de manier waarop een versnellingsbak zijn werk doet. En zelfs ik rij liever met een zeer goed uitgevoerde automaat, dan met een manuele die frustreert. Wat misschien toch een klein beetje het geval is bij de Porsche(s), waar ik hoofdzakelijk zou zitten schakelen tussen 1 en 2 (tot 125km/h) op de kleine bochtige weggetjes die ik liefst doe, en dat is nu ook niet echt de bedoeling...
Het totaalbeeld is meer "duur speelgoed" geworden, waar het vroeger eerder ging over "sportief speelgoed".
En toch lijkt dit mij een zeer plezant ding om mee te rijden, gewoon rijden om te rijden.
Comment