Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alpine A110 (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
    Neen, maar vooral het feit dat die wagen vanaf 0 is ontwikkeld en daar kruipt héél veel geld in.
    Ja David, maar dat is toch met elk nieuw model dat uitkomt binnen een merk ? Hier is het in feite de groep Renault/Nissan/Dacia/Samsung die een nieuw model uitbrengt. Geen totaal nieuw merk of zo. Ze gebruiken gewoon de techniek die voorhanden is binnen de groep. Dan zou een Peugeot RCZ R eigenlijk toch ook meer moeten gekost hebben dan de 47 k (voor korting) destijds ?

    De prijszetting doet geen afbreuk aan het rijden en de kwaliteiten van de wagen natuurlijk...

    Een Renault Megane werd ook nieuw ontwikkeld en de RS versies worden ook door de Renault Sport afdeling geprepareerd. Het concept van de Alpine is fantastisch, enkel kan ik mij niet direct van de gedachte ontdoen dat je ergens 'te veel' betaalt omdat die onder de naam Alpine komt.

    Had die Alpine nu op de markt mogen komen onder de naam Renault RS Sport in het bestaande dealernet (want daar kruipt volgens mij een groot deel van de prijs in, de marketing met alles daarrond om hem 'exclusief' te houden) dan kwam eindelijk nog eens een merk met een echte sportwagen op de markt die bovendien zeer betaalbaar zou zijn. En dan zou al dat vergelijk met Porsche en zo er niet geweest zijn, denk ik.

    Momenteel is de vraag erg groot naar de wagen. Als dit zo blijft is de gok zeer juist geweest natuurlijk...






    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

      Waarschijnlijk wel, maar zou dat de prijs van de Alpine kunnen verantwoorden? Enkel het aluminium?
      Natuurlijk niet enkel dat. Een MX5 is een massaproduct voor jan en alleman (niet slecht bedoeld, gewoon een feit). Een Alpine is een xclusieve wagen. Dat betaal je ook natuurlijk, net als bij andere merken. Het feit dat dit geen cabrio is, maar een coupe is voor mij een meerwaarde. Na een 17j met cabrios te hebben gereden heb ik een hekel gekregen aan dat soort tu ma vu gehalte. Is persoonlijk natuurlijk. Er staat hier een nieuwe MX5 is de straat. Ook al ben fan sinds de NA, het blijft een erg kleine wagen. Dat drukt de prijs ook, naast de massaproductie.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • Zeer pertinente analyse, Green Hornet !
        Dat er een grote vraag aanwezig is voor het model zou ik relativeren, het gaat m.i. eerder om belangstelling
        Last edited by guyugy; 29/04/2018, 09:23.

        Comment


        • Productie eerste 2 jaar uitverkocht.

          Nog even terugkomen op de kostprijs. Ontwikkelingskost (en alle andere kosten) moeten ook ingecalculeerd worden op kleine aantallen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Productie eerste 2 jaar uitverkocht.

            Nog even terugkomen op de kostprijs. Ontwikkelingskost (en alle andere kosten) moeten ook ingecalculeerd worden op kleine aantallen.
            Ja David... maar enerzijds uitverkocht voor 2 jaren, anderzijds meerprijs voor kleine aantallen. Worden de aantallen kunstmatig laag gehouden dan ? Ja hee. De Renaultgroep kan die auto in voldoende exemplaren produceren, zijn ze groot genoeg voor als de vraag erg groot wordt.

            Renault Wind werd in kleine getallen verkocht, maar kreeg een gewoon prijsje mee. (ok geen echte sportwagen of zo, gaat nu gewoon over de aantallen). Bij Peugeot die RCZ, idem eigenlijk.
            Indertijd werd de Clio V6 ook als een Renault verkocht, terwijl die wellicht veel minder van gemaakt zijn dan de toekomstige Alpine. Of de Renault (naam kwijt verdorie, mijn geheugen he) Sport zonder dak en op aanvraag met voorruit. Had een eerlijke prijs en werd toch in een heel beperkte oplage verkocht.

            Ik blijf erbij, de Alpine ware even sexy en doeltreffend geweest met een logo van Renault erop want dat is het eigenlijk. Maar zou wellicht een (heel) stuk goedkoper op de markt geplaatst worden en niet met een Porsche of dergelijke vergeleken worden.

            Exclusiviteit wordt voor een groot stuk bepaald door de marketing er rond en uiteraard door de prijszetting. Waarom bvb zoveel investeren in een super klein dealernet wat enorm veel kost terwijl elke Renaultgarage aan deze wagen kan werken ? Waarom afzonderlijke toonzaal en werkplaats ?
            Dat is marketing, prijszetting, imago en dit wordt allemaal ingecalculeerd in de verkoopprijs. (gebeurt bij vele merken, maar het zou toch eens de max zijn mocht een massaconstructeur een wagen a la Alpine op de markt zetten... aan de prijzen die dezelfde massaconstructeur normaal gebruikt ?)
            Ik denk dat dit vroeger meer gebeurde dan nu.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Productie eerste 2 jaar uitverkocht.

              Nog even terugkomen op de kostprijs. Ontwikkelingskost (en alle andere kosten) moeten ook ingecalculeerd worden op kleine aantallen.
              Zou betekenen dat er 16000 vaste bestellingen al geboekt zijn. Waar is dat te lezen ? Wel zijn de 1955 First Edition op 5 dagen verkocht...
              Historisch werden de 2 best verkochte Alpines de A110 (7500 ex op 15 jaar) en de A310 V6 (9200 ex op 8 jaar) ;
              Last edited by guyugy; 30/04/2018, 00:12.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                Natuurlijk niet enkel dat. Een MX5 is een massaproduct voor jan en alleman (niet slecht bedoeld, gewoon een feit). Een Alpine is een xclusieve wagen. Dat betaal je ook natuurlijk, net als bij andere merken. Het feit dat dit geen cabrio is, maar een coupe is voor mij een meerwaarde. Na een 17j met cabrios te hebben gereden heb ik een hekel gekregen aan dat soort tu ma vu gehalte. Is persoonlijk natuurlijk. Er staat hier een nieuwe MX5 is de straat. Ook al ben fan sinds de NA, het blijft een erg kleine wagen. Dat drukt de prijs ook, naast de massaproductie.
                Ik zou moeten gaan opzoeken, maar ik denk dat een MX-5 niet zoveel kleiner is als de Alpine. Swat, maakt niet uit eigenlijk, zou zelf ook eentje willen, prachtig wagentje, juist jammer dat we ze niet zo vaak zullen tegenkomen, net omwille van de prijs. Daarom is em ook exclusief natuurlijk.

                Van de Alpine A310 destijds maar 1 gezien in het zwart, was van ne kameraad zijn vader, ik als klein jongetje vond deze toen machtig om te zien natuurlijk, was zelf nog te jong om te weten van welk merk deze was, ook is 1 keertje in mogen meerijden, zoiets vergeet je nooit!

                Last edited by ; 30/04/2018, 01:25.

                Comment






                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Durf er mijn hoofd opzetten dat na de eerste belangstelling er een sterkere versie zal komen. Niet dat deze traag is natuurlijk. Maar een Alpine S bvb kan makkelijk weer een stukje duurder verkocht worden (gewoon vermogen geven van de Megane RS). Ook een extremere lichtere versie zou kunnen... Ze zullen wel creatief zijn (met recht en rede natuurlijk). Misschien een Alpine cup organiseren en zo... Zoveel mogelijkheden om hem in de kijker te houden, want tof is hij zeker.

                    Comment


                    • Ik heb een testrit geboekt voor volgende week zaterdag. Ben eens benieuwd hoe hard hij in mijn been gaat bijten. Hopelijk niet te hard. Want de zeer in mijn been zal wel over gaan, maar die in mijn portefeuille zou een lange revalidatie met zich kunnen meebrengen.

                      Comment


                      • Laat zeker je bevindingen weten!

                        Comment


                        • Laat dat been maar eens wat afzien.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                            Ik heb een testrit geboekt voor volgende week zaterdag. Ben eens benieuwd hoe hard hij in mijn been gaat bijten. Hopelijk niet te hard. Want de zeer in mijn been zal wel over gaan, maar die in mijn portefeuille zou een lange revalidatie met zich kunnen meebrengen.
                            Zaventem ?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                              Zaventem ?
                              Antwerpen

                              Comment


                              • Enne ?

                                Comment


                                • Ik denk dat er staat 'volgende week zaterdag', dus nog even nagels bijten David

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                    Ik heb een testrit geboekt voor volgende week zaterdag. Ben eens benieuwd hoe hard hij in mijn been gaat bijten. Hopelijk niet te hard. Want de zeer in mijn been zal wel over gaan, maar die in mijn portefeuille zou een lange revalidatie met zich kunnen meebrengen.
                                    Het goede nieuws: ik heb mijn been nog. Het slechte nieuws: ik krijg de A110 niet van mijn been getrokken. Voor wie nu aan een hitsige hond op een mensenbeen denkt: ik begrijp u. Mijn beeldspraak wilt al eens de bocht missen.

                                    Bon, vandaag voor het eerst de A110 "in the flesh gezien". In Antwerpen bij Renault op de Noorderlaan hadden ze drie Première Editions staan. Een van elke kleur: blauw, wit, en zwart. Met de zwarte zijn we gaan karren. Ik heb geen foto's genomen. Ervaring leert me dat de patat die ik als smartphone gebruik veel te slechte foto's oplevert. Of misschien ben ik die patat en kan ik gewoon niet goed foto's nemen. Bottomline: wil je weten hoe hij er uitziet, ga dan kijken of browse in Google op plaatjes. Mij kwam hij "in the flesh" alvast zeer mooi over. Zowel binnen als buiten. Wat buiten betreft: hij ziet er helemaal niet zo klein uit als ik dacht. Ik ben het even gaan opzoeken, en het scheelt qua lengte maar een paar millimeter met een Audi TT. Qua hoogte is hij dan weer 10cm lager dan Audi's sportcoupé. Tegelijk is die TT een slordige 350 kg zwaarder dan de A110. Of hoe voorsprong door techniek soms toch veel kan wegen...

                                    Mario, de verkoper, is meegegaan met de testrit. Gelukkig was 't iemand "qui n'avait pas froid aux yeux". Toffe peer dus. Eenmaal ik wat vertrouwd was met het stel wielen heb ik wat harder kunnen doortrekken. Ik ga er geen cijfers opplakken, maar je zit in de buurt van een gemiddelde nieuwe Porsche Cayman. Qua chassis was ik bijzonder verrast. Het lijkt bijzonder stijf, en tegelijk bijzonder comfortabel. Als je weet dat ze geen dynamische dempers gebruiken (dus geen hydraulische of magnetische trukendoos), dan is dat des te verrassender. Ik moet toegeven: die double wishbones (dubbele driehoeken) op de vier wielen mogen dan hun werk zeer goed doen, ze hebben meteen ook een nadeel: ze nemen veel plaats in, en daardoor heb je bitter weinig bagageruimte. Maar tijdens het rijden merk je alleen maar de voordelen. Het ding slikt dwars- en langsrichels en potholes, in snelle zowel als trage bochten, alsof er niks aan de hand is. Niet de minste siddering of beving. Waarschijnlijk werkt de 55/45-balans daar ook in mee.

                                    Wat de precieze technische verklaring ook is: je kan er retesnel de bocht mee door, zonder ook maar iets aan comfort in te boeten. Onthou dat het over een première édition gaat, en dat betekent Sabelt kuipstoeltjes. Ik heb een paar maand geleden een Lotus Elise getest, dat heeft ook kuipjes. Maar waar de Lotus redelijk hard aanvoelt, is het bij de Alpine onverwacht comfortabel. Ook de deurdrempel is relatief laag in de A110. Ik zie je zonder veel problemen naar 't zuiden van Frankrijk bollen. Er komt binnenkort op de optielijst een stoel met wat meer verstelmogelijkheden (die ook wat zwaarder is). Past je embonpoint niet in een kuipstoel, dan kan je nog steeds die optie aanvinken. Prettig is ook dat de stuurkolom in 2 richtingen versteld kan worden. Dat is niet bij alle sportauto's mogelijk. Nu ik toch de Elise er bij sleur: het motorgeluid is in de A110 is een stuk minder aanwezig. 't Is te zeggen: de uitlaat hoor je wel (zeker in Sport-modus), maar het directe motorgeluid is relatief beperkt. Qua uitlaatsound is het, btw, best oké. Ik ben zelf geen fan van die zwaar bestudeerde uitlaatgeluiden (doe mij maar een Caterham met de demper naast je derriére), maar het is zeker niet storend. In ieder geval is 't minder belachelijk dan wat Audi doet met de uitlaat. Ik ben ooit eens gaan testen met een TTS Quattro, en dat was precies een videogame qua geluid.

                                    In reviews had ik gelezen dat de PDK van Porsche net iets verfijnder schakelt dan die in de A110. Het zou vooral opvallen als je snel twee stappen in één keer terug wilt schakelen. Blijkbaar zou de bak in de Alpine dan iets te traag reageren en kan je per ongeluk wel eens drie stappen terug zetten. Het zou kunnen, maar ik kan niet vergelijken. Ik heb wel eens met een Carrerra met PDK gereden, maar nooit zo hard of extreem dat ik zo snel moest gaan flipperen. Met dat in gedachten: de 7-traps DCT is een pareltje. Doet voor mij perfect wat het moet doen. Geen klachten over.

                                    Qua cabine: het is natuurlijk geen Porsche. Als designer-handtasjes-voor-mannen je ding zijn, dan ga je hier op je honger blijven zitten. Maar het is ook geen Porsche-geld. Je betaalt een slordige 20.000 euro minder (en ook een stuk minder aan onderhoud, inschrijving, wegenbelasting, ...). Met dat in gedachten krijg je, op het eerste gezicht, verdomd veel kwaliteit voor je geld. En, want daar gaat het natuurlijk ook over: je krijgt er ook een flinke schep emotie bij. Goed, dat gezegd zijnde: het interieur is eigenlijk bijzonder goed afgewerkt. Ik kan me niet voorstellen dat ik het snel beu zou zijn. Een kleine negatieve kanttekening: geen opbergmogelijkheden. Dat wil zeggen: geen handschoenenkastje (vraag met niet waar de boordpapieren zaten, misschien onder de zetel of zo). Een klein beetje plaats onder de zwevende middenconsole. En, met mijn lengte, nog een slordige 10 cm ruimte achter de stoel.

                                    Ik moet eerlijk zijn: aan het eind van de testrit had ik het lastig om uit te stappen en hem "af te geven". Dat gevoel had ik bvb niet bij die paar Porsches waar ik al mee gereden heb, ook niet bij de TT's, de Elise of de 4C. Maar ik had het op dezelfde manier wél lastig om afscheid te nemen van een Caterham of een Nissan 370z. 't Zelfde met de MX-5, maar bon, die hoef ik niet af te geven want daar rij ik momenteel mee.

                                    Ik hoef momenteel gelukkig geen beslissing te nemen. Dat zal pas voor over een jaar of twee zijn. Maar ik vrees dat het enkel uitstel van executie zal zijn. De Alpine A110 heeft er een enthousiaste fan bij.

                                    Als de styling van de A110 je ding is, je bent op zoek naar een sportwagen en opbergruimte is niet meteen van belang: twijfel dan niet. Boek een testrit. Het zou me heel erg hard verbazen dat je teleurgesteld zou zijn.
                                    Last edited by ; 26/05/2018, 21:06.

                                    Comment


                                    • Leuke persoonlijke review.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • Was idd leuk lezen, juist jammer van de foto's...

                                        Comment


                                        • Ik heb de commentaren van Brammelo gelezen en Ik kan me daar voor 100 % bij aansluiten .
                                          Ik ben nl. gisterenmorgen vertrokken met de bedoeling mezelf eens te trakteren na 35 jaar hard labeur. Het idee was in de voormiddag naar Zaventem, in de namiddag naar Gent om ofwel een Alpine of een Cayman 718 te bekijken , zomaar zonder afspraak te maken , Je weet wel gewoon om te kijken !!
                                          Ben dus aangekomen in Zaventem omstreeks 10 uur. Heb even gewacht want de verkoper vertrok net voor een ritje met een Jongeling (Ik schat 18 jaar die daar was met Zijn moeder).
                                          Ik was gelukkig in goed gezelschap met die 2 Première Editions in de Showroom. En die deuren zijn toch wel open zeker, heb dus direct plaats genomen achter het stuur , en wonder alle wonders die auto is opvallend ruim en comfortabel voor een 2-zits coupé. Nog even bij vermelden dat Ik ondertussen de respectabele leeftijd van 53 jaar bereikt heb, Dat ik 1 meter 90 groot ben en dat Ik 110 kg weeg !!!! De lichtgewicht kuipzeteltjes van Sabelt zijn echt een wondertje , de zetel hoefde zelfs niet tot helemaal op het einde, de hoofdruimte is perfect. Het stuur kan verplaatst worden zowel in hoogte als in lengte. De wagen is niet zo gemakkelijk om uit (of in) te stappen , Ik kan me voorstellen als Je op een parking staat met een auto naast je dat het enige manoevers vergt om uit te stappen , maar dat zal grotendeels aan mijn postuur liggen en daarbij Ik WOU OOK HELEMAAL NIET UITSTAPPEN !!
                                          Ondertussen was de verkoper (Frank De Tant , nog eens bedankt trouwens!) terug en Hij vroeg Me direct in te stappen in de Alpine op de parking voor een testrit, zomaar zonder afspraak !! Heb natuurlijk niet nee gezegd !

                                          Wat dan volgt is eigenlijk niet te beschrijven, wat een auto !!! Als ik aan gisteren denk krijg Ik nog steeds een smile tot achter Mijn oren. De Alpine heeft geen handgeschakelde bak nodig, Opschakelen en terugschakelen loopt echt perfect.
                                          De wagen rijdt echt fenomenaal , zowaar echt comfortabel . Ik heb een nieuw model scirocco gehad , leuke wagen daar niet van , maar qua comfort vind Ik zelfs de Alpine beter zitten dan de VW.
                                          Eén nadeel is echter de grote binnenspiegel die echt veel te groot is voor zo een klein achterruitje, hij belemmert het zicht door de voorruit als Je redelijk groot bent ,maar Ik veronderstel dat dit slechts een kleine ingreep zal vergen om een kleinere te plaatsen ofwel helemaal te verwijderen.

                                          Sorry voor de jongens bij Porsche. Ik ben in de namiddag niet meer in Gent geweest. Ik ben teruggekomen van deze kleine rit en heb er onmiddellijk één gereserveerd. Zo goed was ie !!
                                          En nu maar wachten en wachten en wachten, zowaar tot November 2019!!!

                                          Comment

                                          Working...