Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET
Bekijk Berichten
Natuurlijk zou de auto niet bestaan zonder Renault. Dat spreekt voor zich. De Alpine wordt in dezelfde fabriek in elkaar gezet als de Clio IV Sport (andere auto's worden er in Dieppe niet gemaakt). Maar dat verandert niets aan het feit dat je zeer veel auto krijgt voor het geld dat ze er voor vragen. De afwerking is een stuk beter dan in een Mégane RS. De gebruikte techniek eveneens. Mispak je niet aan het motorvermogen. De RS doet de 0 naar 100 in 5,7 seconden. De Alpine snijdt daar 1,2 seconden af. Je kan ze werkelijk op geen enkele manier met elkaar vergelijken. Alleen al de ophanging is fenomenaal - beter dan wat je in een gemiddelde Porsche vindt.
Wat de exclusiviteit betreft: je kan exclusief zijn door exuberant veel geld te pompen in marketing (de Duitse drie, o.a.) of door veel maatwerk aan te bieden (Rolls Royce, bvb). Maar het kan ook door de aantallen laag te houden. Dat is wat Alpine momenteel doet. Of dat dan bewust is, of een praktische beperking in de productiefaciliteit: dat is me niet helemaal duidelijk. Feit blijft dat de Alpines momenteel met een druppelteller op de markt worden losgelaten. Om je een vergelijkingspunt te geven: de auto's op het 718-platform van Porsche (Boxster en Cayman) worden grosso modo in een 10 keer grotere oplage op de markt gezet. Terwijl je ze "in 't wild" ook nauwelijks ziet.
Geloof me: ga er eens naar kijken én mee rijden. Als je dan nog altijd denkt dat dit "gewoon een Renault met een andere badge" is, laat het me weten
Comment