Oorspronkelijk geplaatst door Jocar
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Alpine A110 (2017)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door krautli Bekijk Berichten
soms is teruggaan in de tijd HEEEEEEL leerijk,ik doe dat wel vaker.je staat er vaak van versteld hoe snel een mening achterhaald is,of hoe hardnekkig ze kan zijn.
Comment
-
DIT IS DE ALPINE A110 R: CIRCUITAUTO VOOR OPENBARE WEG
MET DE R VAN RADICAAL
Alpine introduceert een nieuwe sportieve topversie van de A110. De Franse pretmachine luistert naar de naam A110 R en is lichter, sneller en in elk opzicht extremer dan elke andere versie van de met retrodesign overladen sportcoupé.
Alpine levert de A110 al in drie smaken en in twee vermogensvarianten. De simpelweg A110 geheten basisversie heeft een 252 pk sterke, geblazen 1.8 terwijl de GT- en S-versies tot 300 pk opgeschroefde versies van diezelfde viercilinder achter de voorstoelen hebben liggen. Deze A110 R gaat in nagenoeg elk opzicht aan die GT- en S-uitvoeringen voorbij, maar in één opzicht niet. Hij heeft namelijk dezelfde 300 pk en 340 Nm sterke krachtcentrale die zijn vermogen via een zeventraps automaat naar de achterwielen stuurt.
Alpine A110 R
Waarmee verschilt de A110 R dan wel van de reeds bestaande versies? Voornamelijk met zijn gewicht en verpakking. De Alpine A110 R weegt met 1.082 kilo namelijk 34 kilo minder dan de A110 S. Onderdelen als de voorklep, de wielen en de motorkap zijn uit koolstofvezel vervaardigd om gewicht te besparen. Zelfs de achterruit is vervangen door een paneel van koolstofvezel. Er doorheen kijken wordt dan ook lastig.
Daarnaast is de A110 R overladen met spoilers, randjes en lipjes die de neerwaartse druk vergroten, maar tevens de luchtweerstand verminderen. We zien een achterspoiler die net als het exemplaar op auto's als een 911 GT3 RS met een zogenoemde zwanenhals aan de auto is bevestigd. De A110 R heeft een vlakke bodem en onderaan de achterzijde een heftige diffuser. Al het vleugelwerk levert de Alpine A110 R tot 29 kilo extra neerwaartse druk op op de achterzijde. Hij krijgt zelfs beweegbare kleppen in het front die tot 14 kilo aan neerwaartse druk op de voorzijde van de auto geven. Een flink setje sideskirts kleedt de flanken van de A110 R af, maar dienen uiteraard ook weer een aerodynamisch doel. De wielen - voor en achter anders ontworpen - zijn volledig uit koolstofvezel vervaardigd. Eromheen zitten Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slicks en in de wielen houdt zich extra krachtige remmerij van Brembo schuil.
Hebben de heren en dames in Dieppe zich verder nog ergens mee beziggehouden? Zeker. De Alpine A110 R heeft een straffer afgesteld onderstel en een nieuw uitlaatsysteem met dubbele eindstukken. De topversie profiteert verder van de komst van nieuwe stabilisatorstangen die de auto voor 10 procent en achter 25 procent stijver maken. Ook is het interieur aangepast. Daarin vind je niet alleen speciale carbon kuipstoelen met zespuntsgordels, maar ook treklussen in plaats van conventionele grepen in de deurpanelen. Nagenoeg de hele werkplek is bedekt met microvezel.
Alle technische aanpassingen leveren de A110 R behoorlijke prestaties op. De topper van het A110-gamma schiet in 3,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. De A110 S heeft voor dezelfde sprint 4,2 tellen de tijd nodig. De topsnelheid van de A110 R ligt op 285 km/h. Een prijs hebben we nog niet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ALPINE A110 R LE MANS: ÉÉN VOOR ELK JAAR
GELIMITEERD EERBETOON
De 24 Uur van Le Mans nadert met rasse schreden en het is een bijzondere editie. Daar staat ook Alpine bij stil, met deze gelimiteerde Alpine A110 R Le Mans.
Komend weekend is het weer zover, dan vindt de 24 uur van Le Mans plaats. Het is de 91e editie en nou is dat niet zo bijzonder, maar het is wel mooi 100 jaar geleden dat befaamde race voor het eerst werd georganiseerd. Dat kan Alpine, dat zelf volgend jaar met een LMDh-hypercar meedoet, natuurlijk niet ongemerkt aan zich voorbij laten gaan. Het is immers een Frans feestje en daaraan doet Alpine maar wat graag mee.
Alpine komt, zeker niet voor het eerst, met een speciale A110. Niet zomaar van een A110, maar van topversie A110R. Die krijgt een speciale wit-blauwe kleurstelling, wat volgens het merk perfect past bij Le Mans. Van voren tot achteren is er een dubbele blauwe streep over de auto getrokken en ook op de achterspoiler en de wielen zit een blauw randje. Uiteraard herinneren enkele Le Mans-badges je er verder aan waaraan deze A110 R zijn bestaansrecht verdient. In het interieur tref je die ook, samen met een plaatje op de middentunnel waarop staat met welk exemplaar je op pad bent. Er worden er immers maar 100 van gemaakt, één voor elk jaar sinds de eerste 24 uur van Le Mans dus.
Technisch blijft het grotendeels bij hetzelfde, je hebt in de Alpine A110 R normaliter al weinig reden om meer te willen. In slechts 3,9 seconden speer je ermee van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid ligt op 285 km/h. De prijs van de Alpine A110 R Le Mans is al net zo indrukwekkend: €140.000 is de Franse prijs.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment