Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Na een SUV, een sedan en zelfs dieselversies komt nu de genadeklap voor de conservatieve autoliefhebber: Porsche heeft een stationwagen in het gamma. Wellicht is het een troost dat hij steengoed is.
Toen ondergetekende nog jong en naïef was, wandelde hij met zijn vader over de AutoRAI waar de eerste PorscheCayenne te zien was. Enkel verontwaardiging natuurlijk: wat moest Porsche met een SUV? Schande! Noem het een jeugdzonde, want dat soort geklaag heeft niets met de realiteit te maken. De Cayenne was niet aan te slepen, de sedanPanamera deed het ook goed en sinds de Macan bestaat, is Porsche een SUV-fabrikant die ook nog wat sportauto's maakt. Daarover klagen is onzinnig. Niet alleen zijn de familieauto's stuk voor stuk een groot succes, sinds er zo veel geld is om te investeren zijn de sportauto's van het merk er ook niet bepaald slechter op geworden. Ach, sommige mensen eisen ook dat BMW teruggaat naar de tijd dat het enkel een 3-, 5-, en 7-serie leverde. De tijden zijn echter veranderd. Porsche ziet dat er behoefte is aan familieauto's van hun merk; een Cayenne wordt nu eenmaal veel meer ingezet als dagelijkse auto dan een 911. De nieuwe markt betekent meer klanten, maar ook meer gereden kilometers, meer onderhoud en meer omzet. Hoe dat verder uit te breiden? Met een stationwagon. En zo ging het doek van de Panamera Sport Turismo (ST).
VORM EN FUNCTIE
De auto oogt goed. De vorm is zodanig dat je je snel vergist in het formaat. Dit is een forse auto. Omdat de bijzondere, uitklapbare spoiler van de sedan logischerwijs niet op de ST past, heeft deze een adaptieve dakspoiler. Een primeur voor een auto als deze. Niet alleen levert de spoiler bij hoge snelheden meer downforce, hij past zich ook aan wanneer je het schuifdak open zet. De kofferbak is ruim 50 liter groter dan die van de sedan, zodat je op 520 liter uitkomt. Klap je de achterbank om, dan ontstaat er een volledig vlakke laadvloer waarop je 1.390 liter bagage kwijt kunt – in een Porsche dus! Die achterbank kent ook een nieuwtje: je krijgt niet langer twee stoelen, maar een bank met plaats voor drie personen. Nou ja, de Duitsers noemen de ST niet geheel onterecht een 4+1, want de middelste zitpositie achterin is niet te benijden: je benen moeten aan weerszijden van de forse middentunnel staan. De twee andere plekken zijn wel prettig: de hoofdruimte is uitstekend en de knieruimte behoorlijk. De voeten zitten alleen soms klem onder de voorstoelen. De bank is licht gekanteld en er is redelijk wat zijdelingse steun. Hierdoor blijf je goed op je plek als de bestuurder besluit de dynamische kwaliteiten van de auto te benutten. Omdat de achteras (met op alle versies behalve de ST4 standaard luchtvering) geweldig stabiel is, word je minder snel onwel bij snelle rijacties dan op de achterbank gewoonlijk het geval is. Goed nieuws voor de bestuurder, die zich hierdoor wellicht minder bezwaard voelt om het vermogen aan te spreken.
MOTOREN
Vermogen, dat is er volop: de basisversie heeft een V6 met één turbo en die levert al 330 pk. Alle ST's hebben vooralsnog vierwielaandrijving; later volgt een achterwielaangedreven variant en een meer hardcore GTS. De 4S heeft een kleinere V6 met twee turbo's (de motor die Porsche aan Audi heeft geleend voor zijn nieuwe RS5) en levert 440 pk. Wij rijden de Sport Turismo Turbo met een V8 biturbomotor die een leuke 550 pk ophoest. Een diesel 4S (met V8 ) en een plug-in 4 E-Hybrid complementeren voorlopig de range. De Turbo is niet minder dan weergaloos. De motor ramt de auto in zo'n 12 seconden naar 200 km/h, de PDK-automaat is feilloos in zowel de automatische als de manuele stand. Doordat bij rustig rijden vier cilinders worden uitgeschakeld, is het verbruik nog enigszins binnen de perken te houden. Wat het meeste indruk maakt, is evengoed het onderstel; er is wat ons betreft geen verschil met de Panamera sedan, wat betekent dat de ST bizar goed rijdt. Zelden was het begrip 'een auto krimpt om je heen' zo van toepassing als op deze auto. Je moet steeds in de spiegel kijken om jezelf ervan te overtuigen hoeveel auto er achter je aan komt; je merkt het simpelweg niet aan het stuur. Geholpen door achterwielsturing volgt de achterkant perfect: nooit zwenkt er wat, nooit hoeft je bewegende massa te corrigeren. Ondertussen duikt de neus naar binnen met de gretigheid van een echte sportauto en geen merk heeft elektrische stuurbekrachtiging zo goed voor elkaar als Porsche. Niet alleen het formaat, maar ook het gewicht wordt volledig gecamoufleerd door de waanzinnige rij-eigenschappen. En vooral dat laatste is waar de auto het meest verschilt van voor de hand liggende concurrenten als de Mercedes E63 AMG Estate en de Audi RS6. Auto's met gelijkwaardig vermogen en zeker meer bruikbaarheid, maar ook een logheid die in deze Porsche totaal niet is te vinden. De Ferrari GTC4Lusso kan de dynamiek matchen, maar is veel duurder en minder bruikbaar dan de Panamera.
De afwerking van de auto is zeer hoogwaardig, al moet je er rekening mee houden dat je flink moet bijbetalen voordat de cockpit naar je smaak is. Het multimediasysteem met een extreem groot touchscreen is zeer modern; de tijd dat Porsche op dit gebied als klein merk onderdeed voor anderen, ligt achter ons. Je moet er wel even voor gaan zitten; je bent soms erg lang op zoek naar de juiste menu's. Porsche slaat bovendien door met de bediening van de ventilatieroosters, die ook via het touchscreen loopt. Het zijn details. De stoelkoeling houdt je rug droog terwijl je bochten verslindt, de dakspoiler houdt de auto op koers als je op de autobahn de 300 km/h aantikt en de passagiers achterin zitten beter dan ze ooit in een Porsche hebben gedaan.
Het merk heeft een auto geleverd die de dynamische lat voor dit soort auto's naar een nieuw universum tilt. Zolang Porsche dat met als zijn nieuwe carrosserievarianten blijft doen, hoor je ons niet klagen over een stationwagen met een Porsche-logo.
De reguliere Panamera werd in februari dit jaar al als plug-in hybride gepresenteerd. Nu krijgt ook de ruimtelijker ingestelde Panamera-variant een stekkeraansluiting.
In de Turbo S E-Hybrid maken een 550 pk sterke 4,0-liter V8 en een 136 pk sterke elektromotor kennis met elkaar. Die samenwerking resulteert in de krachtigste Panamera die Porsche ooit heeft gemaakt. Het totaalvermogen ligt op een verre van misselijke 680 pk en 850 Nm koppel. Het achterin geplaatste accupakket heeft een capaciteit van 14,1 kWh en is in 2,4 tot 6 uur vol te laden. Het gemiddeld verbruik moet, volgens de NEDC-cyclus, op 3,0 l/100 km liggen. De volledig elektrische actieradius ligt op 48 kilometer.
Wie lak aan die verbruikscijfers heeft, moet in staat zijn om de Sport Turismo in 3,4 tellen naar een snelheid van 100 km/h te kunnen jagen. Z'n topsnelheid ligt op 310 km/h. Met die snelheid is 425 liter aan bagage te vervoeren. Met de bank plat ontstaat een laadvolume van 1.295 liter.
De Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo is per direct te bestellen. Eind november staat hij bij de dealers.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Rij-impressie: PORSCHE PANAMERA TURBO S E-HYBRID SPORT TURISMO
BEELDVORMING
Hij bestaat nog maar net, maar Porsche topt nu al zijn nieuwe Panamera Sport Turismo af met de Turbo S. Net als zijn limousinebroer is dat een E-Hybrid-versie: een plug-in.
De Duitsers hebben er bepaald geen gras over laten groeien na het lanceren van hun eerste stationwagon. De snelste versie is binnen enkele maanden na de onthulling al leverbaar. Nota bene als stekkerauto! Niet langer is de plug-in het midden van de range, zoals bij de vorige Panamera het geval was. Het is op zijn zachtst gezegd een opvallende keuze van Porsche om de Panamera Turbo S voortaan met een stekker te leveren. Het is bovendien geen uniek experiment. Ook de onlangs verschenen derde generatie Cayenne zal binnen afzienbare tijd deze aandrijflijn krijgen, net als het predicaat Turbo S.
DOE DIE MAAR
Voor deze gezins-Porsches is de Turbo S altijd de allerdikste versie geweest, de top van de line-up. Alleen al daarom zijn er veel kopers voor; mensen die altijd de dikste versie willen, ongeacht de noodzaak ervan. Deze groep is vermogend en kooplustig en het is best dapper dat Porsche deze mensen nu confronteert met het feit dat ze vanaf dit moment een plug-in hybride krijgen als ze nog steeds die dikste versies willen hebben. Om twijfelaars over de streep te trekken, heeft het vermogen van de auto een forse boost gekregen. Nog nooit was het verschil tussen een Turbo en Turbo S-model zo groot: je springt van 550 naar 680 pk. Niet geheel ontoevallig is dat bijna exact het vermogen van de elektromotor die tussen de V8en de achttraps PDK-automaat is geplaatst. Mogelijk wilde Porsche het hogere gewicht van de hybride compenseren, want een fors accupakket is nooit licht. De vermogenswinst maakt de Panamera Sport Turismo S E-Hybrid evenwel een seconde sneller dan de 'gewone' Turbo naar 200 km/h: 11,7 seconden. Voor de beeldvorming: dat is even snel als een FerrariF40, terwijl je nu met een stationwagon op pad bent. Dat is de Sport Turismo namelijk, een stationwagon van Porsche.
Na de komst van SUV's en Porsches met dieselmotor accepteren we dit feit inmiddels schouderophalend. Bovendien oogt het resultaat bijzonder cool. De maatvoering van de auto klopt, hij ziet er naar onze mening zelfs iets beter uit dan de limousine, die op zijn beurt weer een forse verbetering was ten opzichte van de eerste generatie. Daarbij komt dat de bruikbaarheid van de auto een stuk is toegenomen. Je hebt nu met omgeklapte bank een bagageruimte van 1.295 liter. Dat is overigens wel honderd liter minder dan bij de versies zonder stekker, want de accu kost ruimte. Net als bij de limousine kun je naar wens volledig elektrisch rijden tot 140 km/h, met een actieradius van enkele tientallen kilometers. Het beste is om de auto zelf te laten kiezen of de V8 wel of niet wordt gebruikt. Voer je je bestemming in het navigatiesysteem in, dan wordt er rekening gehouden met de route; de accucapaciteit wordt dan verdeeld over de te rijden afstand. Schakel je naar de rijmodus Sport Plus, dan beschik je continu over het volledige vermogen van zowel de V8 als de elektromotor, met waanzinnige tussensprints tot gevolg. Op de momenten dat je geen volledig vermogen vraagt, laadt de motor bovendien de accu's bij. Niet heel zuinig, wel erg leuk.
DIKKERTJE
Het forse totaalgewicht van 2.395 kilo speelt een rol tijdens het rijden. Het is ruim 300 kilo meer dan de 'gewone' Turboversie en bij aanremmen of hard nemen van een bocht zijn die kilo's merkbaar. De wegligging is evengoed verbazend. Je kunt nog Je merkt dat er achterin wat meer kilo's zitten dan normaal steeds flink hoeken met de auto op hoog tempo. Je merkt echter dat er achterin wat meer kilo's zitten dan normaal. Dat je er niet overdreven veel last van hebt, zegt genoeg over de dempende kwaliteiten van de achteras. Voor de sceptici onder ons moet inmiddels duidelijk zijn hoe serieus Porsche de elektrificatie neemt. Zijn jongste hypercar en imagobooster 918 Spyder is een plug-in. Bij de nieuwe Panamera en nieuwe Cayenne zijn de snelste versies voortaan plug-ins. Porsche is bezig met het maken van een volledig elektrische auto in de vorm van de Mission E. Stekkerauto's zijn voor het merk geen afleiding meer, maar onderdeel van de toekomst.
OORDEEL
+Bizar snel
+Goede samenwerking tussen elektro- en benzinemotor
-Peperduur
-Merkbaar zwaarder dan gewone Panamera
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment