Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Moogt nu veel zeggen over mercedes benz, ma die interieurcombo's konden toch beter he... Altijd die mottige bleke kleuren... Straks gaan ze afkomen met pastelkleuren lijk Mansory
Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
(SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis
Zo op het eerste gezicht lijkt de Mercedes S-klasse slechts een bescheiden facelift te hebben ondergaan. Verfijning zit hem echter in de details. En daar zit de auto vol mee: de herziene S bevat maar liefst 6.500 nieuwe onderdelen om het bestuurder en passagiers nog meer naar de zin te maken.
Na de eerste rijtest die we in 2013 met de huidige generatie Mercedes-BenzS-klasse maakten, waren we van mening dat het op dat moment eigenlijk nauwelijks beter kon: die auto klopte werkelijk aan alle kanten. Maar inmiddels zijn we vier jaar verder, rijdt er een nieuwe generatie van de BMW7-serie rond en heeft Audi net een kakelverse A8 gepresenteerd. Mercedes voelt de hete adem van dit duo in de nek en acht de tijd rijp om de S-klasse een update te geven. Het kan dus blijkbaar toch nóg beter! Hoewel je het aan de buitenkant niet ziet, bevat de opgefriste S-klasse volgens Mercedes maar liefst 6.500 nieuwe onderdelen. De auto heeft nieuwe motoren en verder zijn de functionaliteit, veiligheid en comfort naar een nog hoger plan gebracht.
Met de introductie van de nieuwe E-klasse vorig jaar liet Mercedes al zien welke kant het opgaat met de assistentiesystemen voor autonoom rijden. Het wekt weinig verbazing dat de S-klasse die voorzieningen nu ook heeft – uiteraard in een nog verder verbeterde vorm. Op cosmetisch vlak zijn de wijzigingen beperkt. Wie een beetje z'n best doet, ziet dat de voorbumper, grille en koplampen een net iets andere vorm hebben gekregen. Ook het patroon in de achterlichtunits is herzien.
In het zeer hoogwaardig afgewerkte interieur valt direct het nieuwe stuurwiel op. Dat heeft nu, net als dat van de E-klasse, kleine touchpads waarmee je heel eenvoudig alle functies in het centrale multimediascherm en het instrumentarium bedient. Beide vormen nu optisch een eenheid achter één glasplaat. Wederom geldt: net als in de E. Verder bedien je cruisecontrol voortaan met knopjes op het stuur; het tempomat-stengeltje aan de stuurkolom, decennialang kenmerkend voor Mercedes, is daarmee verdwenen. Je ziet nu wat je doet (als je het tenminste niet al op de tast kunt).
Alles in de S-klasse is gericht op het welbehagen van bestuurder en passagiers. Om dat welbehagen naar een nog hoger plan te tillen, biedt Mercedes nu de Energizingfunctie. Hierbij zijn klimaatregeling, stoelen (ventilatie, verwarming, massage), interieurverlichting en audiosysteem aan elkaar gekoppeld. Je kunt heel simpel één van de zes voorgeprogrammeerde settings kiezen (met thema's als Freshness, Warmth en Vitality), helemaal aangepast aan je stemming op elk moment van de dag. Het scheelt je in elk geval de keuze uit één van de 64 verschillende verlichtingskleuren.
ALS EEN MOTORRIJDER
Het onderstel was goed en is dat nog steeds. De nadruk ligt op comfort, maar wanneer je de auto flink de sporen geeft, merk je dat de wielophanging niet achterblijft. Een aardig detail is dat het onderstel er voortaan voor zorgt dat de carrosserie in bochten iets naar de binnenkant daarvan kantelt, net zoals motorrijders dat doen. Het doel van dit systeem is niet het bereiken van hogere bochtsnelheden, maar een verkleinde invloed van g-krachten op het comfort. Je blijft nu gemakkelijker recht op je stoel zitten.
Er debuteren vier nieuwe 3,0-liter zescilinders (uit de modulaire motorenfamilie) en een nieuwe 4,0-liter V8 in de vernieuwde S-klasse. Twee van die zescilinders zijn dieselmotoren en de andere twee lopen, net als de V8, op benzine. De zescilinder benzinemotoren zijn elk uitgerust met een 48-volt startgenerator. Dankzij de hogere spanning die deze lichte hybridisatie met zich meebrengt, is er meer elektrische energie beschikbaar en zijn de meeste randorganen voortaan voorzien van een elektromotor. Een multiriem is daardoor niet langer nodig.
DE 560 IS TERUG
De zescilinder benzinemotoren zijn er in twee vermogensvarianten: 367 pk in de S 450 en 435 pk in de S 500. Die laatste komt overigens niet naar Nederland: het gat tussen de S 450 en de S 560 (de V8 )dat de S 500 dicht, is namelijk vrij klein. Wij reden de S-klasse met de 467 pk V8. Met deze motor luistert de auto naar de naam S 560. Inderdaad, ze hebben in Stuttgart een oud nummer afgestoft: 560 is een aanduiding die bij de duurste S-klasse uit de jaren 80 hoort (W126). Dat is nu zeker niet het geval, want er is ook nog een S 600 met een V12. Wie dat niet genoeg vindt, kiest de Mercedes-Maybach S 650 (630 pk). Verder is er uiteraard het sportieve geweld in de vorm van de Mercedes-AMG S 63 (612 pk) en S 65 (630 pk).
KNAP STAALTJE VERFIJNING
In de S 560 vormt de V8 een heel fijne combinatie met Mercedes' negentraps automaat. Zowel in de Comfort- als Sport-stand is de aandrijflijn bij de les; zonder ook maar een spoor van nervositeit wordt er op het gaspedaal gereageerd. Trekkracht is er altijd meer dan voldoende, de twee in de blokhoek geplaatste turbo's lijken geen vertraging te kennen. Hinderlijke trillingen en vibraties zijn de motor vreemd. En op geluidsisolerend materiaal is bepaald niet bespaard, de motor doet fluisterstil wat-ie moet doen. Alleen met diep ingetrapt gaspedaal hoor je heel in de verte de kenmerkende V8-ronk. Mercedes zegt dat bij min of meer constante en lage belasting vier van de acht cilinders worden uitgeschakeld. We moeten het maar voor waar aannemen, we hebben er niets van gemerkt, niet bij het uitschakelen van de cilinders en net zo min bij inschakelen. Een knap staaltje verfijning. Of je nu zelf rijdt of wordt gereden, deze auto is in alle opzichten nog altijd in staat om je te behagen.
Of Mercedes hiermee de lat voor de concurrentie weer iets hoger heeft gelegd? We zijn benieuwd wat Audi met de nieuwe A8 in huis heeft. De gefacelifte S-klasse staat in elk geval vanaf deze maand bij de dealer.
De Mercedes S 560 e heeft een V6-benzine met een vermogen van 367 pk en een elektromotor van 90 kW, 122 pk. Geheel op elektrische kracht komt de S-klasse 50 kilometer ver met volgeladen accu’s. De EV-modus is bedoeld voor stadsverkeer. Een gemiddeld verbruik van 2,1 liter benzine per 100 kilometer levert een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer op.
De elektromotor, koppelomvormer en koppeling maken onderdeel uit van een unit die is geïntegreerd met de automatische 9G-tronic-versnellingsbak. De 3.0-V6 levert 367 pk en 500 Nm, de elektromotor 90 kW (122 pk) en een trekkracht van 440 Nm. Sprinten doet de S 560 e heel gemakkelijk, desgewenst rijd je naar 100 km/h in vijf tellen rond, en de topsnelheid is 250 km/h. Via de Eco Assist-functie kiest de auto de juiste combinatie van aandrijving, daarbij rekening houdend met het verloop van de weg en of er bijvoorbeeld veel bochten of rotondes op de route liggen. Daarbij zal ook zo veel mogelijk de sail-functie in werking treden waarbij motor en bak zijn losgekoppeld. Ook zal de bestuurder duidelijk in het gaspedaal voelen wanneer de elektromotor voor veel ondersteuning zorgt. Dat moet ertoe leiden dat die de rechtervoet lift om de V6 zo veel mogelijk uit te schakelen.
Compactere accu's zorgen ervoor dat de laadruimte is toegenomen tot 410 liter. De vorige S-klasse plug-in hybrid kwam tot 395 liter.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment