Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Grandland X (2018)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

OPEL CROSSLAND X EN GRANDLAND X 1.5 CDTI

PSA brengt het aantal motorenfamilies stapsgewijs terug van tien naar vier. Dit betekent dat Opels hun Duitse dieselmotoren verruilen voor Franse. De Crossland X en Grandland X bijten als 1.5 CDTI gezamenlijk het spitst af.

De Crossland X en Grandland X hebben nieuwe dieselmotoren, Peugeot-diesels om precies te zijn. Het is een volgende stap in het proces van verdere integratie van Opel in het PSA-concern. De Fransen hebben de Duitsers uiteraard niet uit medelijden overgenomen, maar zien het als een strategische stap, gericht op expansie. Schaalvoordelen ten behoeve van meer slagkracht op het gebied van inkoop en productie alsmede het terugdringen van ontwikkelingskosten spelen daarbij een sleutelrol. Dit brengt met zich mee dat binnen het concern het mes is gezet in het aantal toegepaste platforms en motoren. Door Opel aan boord te halen, beschikt PSA momenteel over maar liefst tien motorenfamilies. Dat aantal moet binnen een paar jaar zijn teruggebracht naar vier.

Om één en ander handen en voeten te geven, wordt bij Opel in Rüsselsheim een nieuwe reeks viercilinder benzinemotoren ontwikkeld, terwijl de Fransen verantwoordelijk zijn voor de driecilinders en de diesels. En er wordt meteen doorgepakt; bij Opel maken de eigen diesels nu al plaats voor de nieuwe zelfontbranders van Peugeot en Citroën. In de praktijk betekent dit dat bij de Crossland X en Grandland X de Duitse 1.6 CDTI het veld ruimt voor de Franse 1.5 BlueHDI. Voor het behoud van Opels identiteit wordt wel opnieuw het CDTI-logo gebruikt. De modelmix ziet er dan als volgt uit: de Crossland X 1.5 CDTI is er met 102 pk in combinatie met een handgeschakelde zesbak en 120 pk als je voor de zestraps automaat kiest. De Grandland X CDTI heeft 130 pk, ongeacht de keuze voor de handbak met zes versnellingen of de achttraps automaat.

NOX ONDER DE DUIM

De 1.5 CDTI-motoren maken deel uit van een vrij verse dieselfamilie, die eerder dit jaar debuteerde in de gefacelifte Peugeot 308. Inmiddels komen we hem ook tegen in bijvoorbeeld de nieuwe Peugeot 508 en de opgefriste Citroën C4 Cactus. Bij de ontwikkeling lag volgens PSA de nadruk op betere prestaties, een lager verbruik en de reductie van schadelijke uitlaatgassen. Tja, welke fabrikant zou dat niet zeggen? Verder meldt de fabrikant dat de nieuwe dieselmotor ruim 200 nieuwe patenten bevat. Het verbrandingsproces is mede geoptimaliseerd door gebruik te maken van dezelfde zuigergeometrie als in de Peugeot 908 HDi, de racewagen die in 2009 naar de overwinning van de 24 Uur van Le Mans reed. Dat is dan wel bijna tien jaar geleden, maar toch een aardig gegeven. Peugeot claimt voorts dat de NOx-uitstoot van de nieuwe motor zo laag is, dat hij al aan de eisen voor 2020 tegemoetkomt. Daar kan Opel mooi van profiteren.

GOEDMOEDIG

We zijn uiteraard een blokje om gegaan met de nieuwe diesels. De Crossland X reden we in de versie met 102 pk en handgeschakelde zesbak. Dat is geen strepentrekker, maar vlot met het verkeer meekomen is voor hem geen probleem. Daarvoor moet je wel veel schakelen; de motor maakt de meest elastische indruk wanneer je de naald van de toerenteller rond de 2.000 weet te houden, of nog liever net daarboven. In de praktijk betekent dit dat je, volgens de theorie van Het Nieuwe Rijden, al snel een versnelling te laag rijdt. Onder de 1.750 tpm merk je echter duidelijk dat de motor te veel moet worden aangespoord om tot versnellen te kunnen overgaan. Eenmaal op kruissnelheid is er geen vuiltje aan de lucht; de diesel doet dan zonder overdreven rumoer zijn werk.

In de Grandland X heb je weliswaar bijna 30 pk en 50 Nm meer tot je beschikking, maar ook een paar honderd kilo extra om in beweging te brengen en te houden. Wanneer we het gaspedaal intrappen, is direct voelbaar dat er aan de andere kant van het schutbord wordt overgegaan tot actie. Alleen wordt die actie bij lagere toerentallen niet direct vertaald in een duw vooruit; de CDTI moet eerst even kracht opbouwen. Wanneer je daar meer van wilt, moet je dieper trappen. Terugschakelen is dan beter. Dat weet ook de automatische transmissie, die eveneens voor een proefrit beschikbaar was. De automaat doet keurig z’n best om het toerental zo laag mogelijk te houden, maar dat betekent dat hij al snel moet terugschakelen wanneer je iets vlotter wilt versnellen. Rustig voortkabbelen met het verkeer past de nieuwe CDTI-motor beter; dan laat de Franse diesel in Duitse dienst in beide modellen een goedmoedige indruk achter.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

PLUG-IN-DEBUUT VOOR OPEL

OPEL GRANDLAND X HYBRID4 ONTHULD

De Opel Grandland X is er binnenkort ook in een duurzaam verantwoorde plug-in hybride-variant. Onder de naam Hybrid4 plukt Opel een vrucht van de PSA-boom en maakt het zijn debuut in de wereld van plug-in hybrides.

De Opel Grandland X Hybrid4 heeft de eer de eerste plug-in hybride van Opel te zijn. Zoals de naam al impliceert, is deze SUV vierwielaangedreven. Het gecombineerde vermogen bedraagt 300 pk. Onder de motorkap zit een 1.6 turbo met directe inspuiting die maximaal 200 pk bijdraagt. Daarbij krijgt hij hulp van twee elektromotoren met 109 pk elk. Een daarvan zit via een achttraps automaat met de benzinemotor aan de vooras gekoppeld, de ander bedient indien nodig de achteras. De accu meet 13,3 kWh, is in 1:50 uur (met 7,4 kW wallbox) volledig te laden en biedt volgens WLTP maximaal 50 km volledig elektrische autonomie.

Volledig elektrisch rijden kun je afdwingen door de Grandland X in de rijmodus Electric te zetten. In de stand Hybrid doet de auto wat hij op dat moment zelf het verstandigst acht, in AWD werkt de achteras altijd mee en in Sport rijdt de auto het meest dynamisch. Het remkoppel bij regeneratief remmen is volgens Opel hoog genoeg om in normaal verkeer zonder het rempedaal aan te raken te rijden (one pedal driving). Voorlopig geeft Opel een CO2-uitstoot van 49 g/km op.

Zich onderscheiden kan de pluggende Grandlander zich met de optionele zwarte motorkap. Doordat de accu onder de achterbank ligt, gaat geen ruimte verloren ten opzichte van de Grandland X die we kennen.

Wie Opel-adept is, PHEV wil rijden maar de Grandland X niet ziet zitten, hoeft alleen maar geduld te hebben. Opel belooft dat dit zeker niet de laatste plug-in hybride van het merk is. Rond 2024 zal elk model een geëlektrificeerde variant kennen. Prijzen voor de Grandland X Hybrid4 worden binnenkort bekendgemaakt.

Comment

Heb gisteren een spslinternieuwe Grandland X als vervangwagen gekregen. Ik moet met deze auto een ganse week rond rijden.
          Wat een totaal misbaksel.
          Interieur is zowat het goedkoopste wat mogelijk is. Ik zit comfortabeler op een kerkstoel.
          De karakteristiek van de motor is een ramp. Onder de 3000t gebeurt er echt niks, en de tweede versnelling is te lang om vlot door te trekken ondanks 61kw in deze lichte doos.
          Dit stuk blik heeft niks van karakter, en heeft dan nog de vering van een boot.

Snel afvoeren hoop ik.

Comment

Nog niet mee gereden, maar ik had op het salon al dezelfde indruk toen ik in dat interieur ging zitten.

Opel zal van goeden huize moeten gaan komen om het volgende decennium nog te overleven, vrees ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              Nog niet mee gereden, maar ik had op het salon al dezelfde indruk toen ik in dat interieur ging zitten.

Opel zal van goeden huize moeten gaan komen om het volgende decennium nog te overleven, vrees ik.
              Opel heeft in het verleden wel wat successen gekend. Vooral de Kadet en Astra waren goudmijntjes. Maar de laatste 10 jaar is het noch vlees noch vis geworden. Er is niets dat me aan Opel aantrekt.

De prijzen vallen thans wel heel goed mee.

Wel straf dat het nu zo slecht zou zijn. Want motoren zijn PSA en bij Peugeot zit iedereen zo te stoefen over die motoren. En over afwerking en kwaliteit zijn de meningen nogal verschillend, maar als ik Tommie zijn betoog lees, vraag ik mij af wat PSA dan heeft gedaan met die wagen. Nu, de nieuwe Citroën's zijn binnenin ook maar cheap tegenwoordig. Tis alsof ze al het goede in de Peugeots steken.

Comment

Met de 3008 heb ik persoonlijk nog niet gereden, maar de 508 vond ik inderdaad wel top afgewerkt.
                Die moet je dan weer vergelijken met de Insignia eigenlijk, die ook wel een stuk hoger op de ladder staat dan de Grandland X
                De comfort zetels van Opel zijn trouwens wél heel goed. Maar ik weet niet of je die in de Grandland ook kan krijgen?
                Prijzen zijn inderdaad wel onverslaanbaar bij Opel.

Comment

Met de 3008 heb ik persoonlijk nog niet gereden, maar de 508 vond ik inderdaad wel top afgewerkt.
                  Die moet je dan weer vergelijken met de Insignia eigenlijk, die ook wel een stuk hoger op de ladder staat dan de Grandland X
                  De comfort zetels van Opel zijn trouwens wél heel goed. Maar ik weet niet of je die in de Grandland ook kan krijgen?
                  Collega van mij heeft sinds een maand of 3 ne Astra break. Die heeft op zijne jonge leeftijd last van zijne rug en die is eerst gaan zien voor een goede zetel en dan gekeken welke auto er rond zat en in zijn budget pastte Want de rest rijdt hier allemaal groter.

Comment

Ik zie de Grandland X als een Corsa die een beetje opgeblazen is. Interieur etc staat zeker en vast niet op een hoger niveau.

We hebben thuis nog een Polo. Wat een verschil in aanvoelen. Zeker niet veel chiquer aangekleed, maar het voelt allemaal véél robuuster, en de bediening zit veel logischer in elkaar.

Comment

@Tommie1: Je kent duidelijk het verschil niet tussen en Grandland X /3008 en een Crossland X /2008….

Een Grandland X /3008 is namelijk nergens met de 61 kw /83 pk-turbo loze 1.2 te koop (slechts 118 Nm)

Dit is wel de basis voor de Crossland X /2008….het prijsverschil met de Grandland X /3008 is dan ook 50%

Vergissen is menselijk....overkomt mij ook wel eens

Comment

Ok, dat verklaart wel eea inderdaad. LOL

Een opgeblazen Corsa kon ik ook even niet volgen ;-)

Comment

Comment

Comment

Comment

Comment

Ik ben geen PSA en geen GM mens,maar de de DV5 en DW10 diesel motor verdient deze wagen samen met de Omega wel het complimentje dat er weer eens een goede dieselmotor in een Opel ligt na die 1.3/1.6/1.7 rommel of nog erger...de Antara zijn dieselke....ongelooflijk wat Opel ooit allemaal bij elkaar geraapt heeft onder GM. Pak beter dan bij PSA. Van de mentaal/fysiek gehandicapte naar de manke....Maar steeds vergezeld van Fiat (de blinde) in zijn recente geschiedenis....Wir leben auto's hahahah....kluchtmerk
                                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                    Ik ben geen PSA en geen GM mens,maar de de DV5 en DW10 diesel motor verdient deze wagen samen met de Omega wel het complimentje dat er weer eens een goede dieselmotor in een Opel ligt na die 1.3/1.6/1.7 rommel of nog erger...de Antara zijn dieselke....ongelooflijk wat Opel ooit allemaal bij elkaar geraapt heeft onder GM. Pak beter dan bij PSA. Van de mentaal/fysiek gehandicapte naar de manke....Maar steeds vergezeld van Fiat (de blinde) in zijn recente geschiedenis....Wir leben auto's hahahah....kluchtmerk
                                    Ik heb een 1.7 rommel in mijn Astra gehad. Na 7 jaar en 235k km weg gedaan. Wat een miserie dat ik daar mee heb gehad. Op 160k km een injector kapot. Kostte me 140 euro. En...dat was het enige probleem wat ik er mee heb gehad.
                                    2012 Opel Astra ST Ecoflex
                                    2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten

Ik heb een 1.7 rommel in mijn Astra gehad. Na 7 jaar en 235k km weg gedaan. Wat een miserie dat ik daar mee heb gehad. Op 160k km een injector kapot. Kostte me 140 euro. En...dat was het enige probleem wat ik er mee heb gehad.
                                      Idd! Niks mis mee met zo'n Astra, zelfde ervaring hier

Comment

sommige mensen zijn precies snel content hé,mij ga je nooit een Opel zien kopen. Heb er wel al mee gereden en aangewerkt en elke keer diep teleurgesteld. Ik vond ze zo slecht dat ik de nieuwe generatie (PSA) nog zelfs een verbetering ga noemen....behalve dan de 1.2 motor want die is nog onbetrouwbaarder dan een politieker.
                                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

edit.

Comment

Working...
                                          X