Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Grandland X (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen_VDP Bekijk Berichten
    Besteld :-) Met alle packs, accessoires en de 19" velgen. Ze weten nog geen levertijd, ergens eind september.
    Congratz! Mooie wagen, veel plezier ermee!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #22
      ben ook gaan zien voor offerte, prijs ok, maar kopen zonder irl te zien needank je

      Comment


      • #23










        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #24






          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #25
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #26
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #27
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #28
                  Rij-impressie: OPEL GRANDLAND X NIEUWE PARTNER, MOOIE BABY

                  Opel en SUV’s, dat was nooit zo’n goede combinatie. Denk aan de Monterey, de Frontera en de Antara en je begrijpt wat we bedoelen. Maar de tijden zijn veranderd nu Opel partner is van Peugeot en samen met dat merk auto’s ontwikkelt. Jongste vrucht van dat huwelijk is de Grandland X, volgens het merk een cross-over en gebaseerd op de Peugeot 3008.

                  Eerder dit jaar maakten we al kennis met de Crossland X, het Duitse neefje van de Peugeot 2008 en de opvolger van de Opel Meriva. De Crossland komt in het programma iets onder de al bestaande Mokka X. Die laatste is ook geen zelfstandige ontwikkeling van Opel en loopt al sinds 2012 mee, inclusief een facelift in 2016. Nu is het dan de beurt aan de Grandland X, een auto die opereert in het segment van onder meer de Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, RenaultKadjar en uiteraard de Peugeot 3008. Hij mag dan zijn genen delen met die Fransoos, dat is aan de buitenkant niet te zien; het is een compleet andere auto. Geen enkel deel van de koets is identiek aan die van de Peugeot, dus van simpelweg rebadgen is hier geen sprake.

                  Het uiterlijk van de Grandland X sluit aan op dat van de huidige modellen van Opel. De achterkant vertoont overeenkomsten met die van de Astra hatchback, het front met dat van de nieuwe Insignia. De vrij hoge taillelijn loopt vanaf de b-stijl omhoog om vervolgens bij de c-stijl samen te gaan met een soort haaienvin, een detail dat ook de Insignia Sports Tourer heeft. De verchroomde krul op de c-stijl, zoals de Adam en Astra Sports Tourer hebben, ontbreekt en dat vinden wij niet zo erg. Het zwarte dak met de aluminiumkleurige roofrails zul je niet terugvinden op het basismodel, dat staat op de optielijst, eventueel in combinatie met een panoramadak. De basisversie staat op 17-inch wielen, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat een maatje groter hem beter staat.

                  Niet alleen het exterieur is compleet anders, ook vanbinnen is het allemaal Opel wat de klok slaat. Dat vertaalt zich in een interieur dat er lang niet zo smaakvol uitziet als dat van zijn Franse soortgenoot. Duits functioneel, zullen we maar zeggen. Veel zwart, geen tierelantijnen. Dus ook geen klokken boven het stuur, zoals de 3008 dat heeft. Het is vooral heel herkenbaar Opel en daarmee gebruiksvriendelijk. We ontdekken op het oog slechts één onderdeel van de Peugeot en dat is het knoppencluster van de ruit- en spiegelbediening.


                  VOLDOENDE PIT IN 1.2 TURBO

                  Op technisch vlak zijn de overeenkomsten wel groot. De basismotor is namelijk de bekende 1,2-liter driecilinder met turbo, goed voor 130 pk en de 1.6 diesel kom ook uit Sochaux (waar de Grandland X samen met de 3008 van de band rolt). Ze zijn beide leverbaar met een zestraps automaat, een optie die je zeker serieus moet overwegen en die zijn meerprijs van tweeduizend euro in onze ogen waard is. Voor deze eerste rijtest kiezen wij voor de benzinemotor met een handgeschakelde zesbak. Vanaf het vliegveld van Frankfurt rijden we over de A5 richting Basel; dat vormt een prima gelegenheid om de kleine driepitter eens goed de sporen te geven. We kennen deze motor al uit eerdere tests en hebben hem leren waarderen. Ook vandaag maakt hij indruk met zijn flinke trekkracht en stille loop.

                  Het gemak waarmee de Grandland X 160 km/h kruist, spreekt boekdelen. Zonder al te veel aandringen tikt de snelheidsmeter 190 km/h aan. Dan is de koek wel op, maar dat nemen we hem niet kwalijk. Voor gebruik in Nederland levert deze motor meer dan voldoende koppel en vermogen. Bovendien is de Grandland X met 1.253 kg relatief licht; dit is slechts 31 kg meer dan een Astra 1.4 Turbo Sports Tourer weegt.


                  RUIM INTERIEUR

                  De Grandland X is niet alleen stil, maar ook vrij comfortabel. Hij is goed geveerd en adequaat gedempt. De besturing werkt minder nerveus dan die van de 3008, zij het dat wat meer precisie wel had gemogen. Hij laat zich niet vanzelfsprekend een bocht in sturen, merkten we op de mooie wegen in en om Lautertal. Dat maakt deze Opel meer tot een reisauto voor de lange afstanden. Bochtige routes zijn niet helemaal zijn ding, daarvoor zit er iets te veel rol in de koets, waarbij opvalt dat de zijdelingse steun van de stoelen beter kan. Verder zit je zeer goed op de (optionele) AGR-goedgekeurde zetels. Ook de achterpassagiers zul je niet snel horen klagen; been- en hoofdruimte is er in overvloed en met 514 liter is de kofferbak fractioneel kleiner dan die van de Peugeot.

                  Opel levert de Grandland X vooralsnog met deze twee motoren, begin 2018 komen daar nog krachtiger versies bij, zowel op benzine als op diesel. Een kleinere benzinemotor valt niet te verwachten, daarvoor is deze auto te groot. De standaarduitrusting van het instapmodel, de Online Edition, is al redelijk compleet, met zaken als een licht- en regensensor, 17-inch lichtmetaal, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en parkeersensoren in de achterbumper. De meteen al drie mille duurdere Innovation voegt daar onder meer 18-inch, navigatie, meer assistentiesystemen en automatische klimaatregeling aan toe. Voor de zakelijke markt is de Business Executive interessant. Die heeft vrijwel alles wat de Innovation heeft, tegen een meerprijs van duizend euro ten opzichte van het instapmodel.

                  De vraag is nu of er een grotere Grandland gaat komen, in lijn met de Peugeot 5008. Want laten we wel wezen: de Zafira is al aardig op leeftijd, dus laat maar komen die Grandland XL.


                  OORDEEL

                  • +Geslaagd ontwerp
                  • +Fijne motor
                  • -Beetje saai interieur
                  • -Lange schakelwegen










                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #29
                    NIEUWE DIESELMOTOR VOOR OPEL GRANDLAND X

                    GAMMA UITGEBREID MET ULTIMATE-UITVOERING

                    Opel brengt een nieuwe dieselmotor naar de Grandland X, een 177 pk sterke 2.0 van de planken van PSA.

                    Opel's Grandland X is heel zwart-wit gezien in de basis natuurlijk een Peugeot3008 en dat heeft tot gevolg dat ook de motoren die in Opel's middelgrote cross-over te krijgen zijn, afkomstig zijn van de planken van de PSA Group. Het motorenaanbod is tot op heden echter nog ietwat beperkt. Op zowel benzine- als dieselvlak valt er één krachtbron te kiezen: een 130 pk sterke 1.2 Turbo en de 120 pk sterke CDTI, in feite een PureTech- en een BlueHDi-blok. Opel breidt het leveringsgamma in Europa uit met een nieuwe 177 pk sterke 2.0 CDTI. Het blok is een afgeleide van de 180 pk sterke diesel die Peugeot in z'n GT-diesels hangt.

                    Die 177 pk en 400 Nm sterke Franse diesel is momenteel al te krijgen in Citroëns Jumpy/SpaceTourer, waar het blok BlueHDi 180 heet. In de Grandland X moet met die krachtcentrale een gemiddeld verbruik van 4,8-4,9 l/100 km te halen zijn. Het blok is gekoppeld aan een achtrapsautomaat. Wie de Grandland X met deze nieuwe machine de sporen geeft, moet in 9,1 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen sprinten. De topsnelheid ligt op 214 km/h.

                    Tevens voegt Opel een nieuwe Ultimate-uitvoering aan de line-up toe, een smaak waarin de Grandland X op 19-inch groot tweekleurig lichtmetaal komt te staan. Zilverkleurige dakrails , speciale stoelen, lederen bekleding, stoelverwarming voor én achter, en een audiosysteem van Denon maken tevens deel uit van het pakket. Hetzelfde geldt voor zaken als aluminium sportpedalen, een uitgebreid infotainmentsysteem, led-koplampunits, een 360-graden-camera en Advanced Park Assist.











                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #30
                      Weet iemand of de Grandland X al afgeleverd wordt ? Mijn vader had als afleverings datum 1 december. Blijkbaar zijn ze in vertraging...

                      Comment


                      • #31
                        Ik heb zondag toevallig eentje zien rijden dus het zal wel op gang komen.

                        Comment


                        • #32
                          Ik zou normaal gezien nooit Opel kopen, maar met de PSA pedigree en de super leasing voorwaarden, wordt die 177pk versie wel zéér interessant.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bercki Bekijk Berichten
                            Weet iemand of de Grandland X al afgeleverd wordt ? Mijn vader had als afleverings datum 1 december. Blijkbaar zijn ze in vertraging...
                            Wagen is vandaag toegekomen ! Er zal er ene content zijn.

                            Comment


                            • #34
                              Rij-impressie: OPEL GRANDLAND X 2.0 CDTI


                              GROTE STAPPEN MET DIKKE DIESEL

                              Opel startte bij de Grandland X met twee vrij bescheiden gemotoriseerde uitvoeringen. Daar brengt een nieuwe 2,0-liter dieselmotor over een paar maanden verandering in. Een puissant blok, om het maar eens op zijn Frans te zeggen, waarmee de Opel grote stappen zet.

                              Een nieuw jaar brengt nieuwe motoren; Opel kondigt er zelfs negen aan. De eerste is een 2,0-liter diesel voor de Grandland X. Ruim voor de officiële presentatie kregen we de kans om met een voorserie-exemplaar van deze nieuwe 2.0 CDTI te rijden. De nieuwe dubbelgespierde diesel gaat in februari in productie en kan dan naar verwachting in maart of april bij ons op de weg verschijnen. Op een markt als de Nederlandse zal het voor zo'n dikke diesel waarschijnlijk niet meteen storm lopen. Dat deed Opel besluiten om 'vooruit te verdedigen' door de auto in een Business Executive-jasje te steken. Lees: hij is voorzien van een dikke comfort- en veiligheidsuitrusting die zakelijke kopers over de streep kan trekken. Bij een prijskaartje van dik 45 mille belooft dat nadrukkelijk de doelgroep te zijn, naast wellicht mensen die een paardentrailer of forse caravan willen meenemen. Zij zullen met genoegen vernemen dat de 2.0 CDTI twee ton aan de trekhaak mag hebben. Belangrijk detail is dan wel dat de Opel vooralsnog alleen met voorwielaandrijving beschikbaar is. Een plug-in met elektrisch aangedreven achteras staat pas voor 2019 gepland. Een enorme krachtpatser, als we afgaan op de eerste rijindrukken met weer een ander prototype, in dit geval van DS.


                              POWER

                              Het zal niemand verbazen dat de Grandland X 2.0 CDTI met enorm grote stappen vooruit wil. Er valt al niet zo gek veel af te dingen op de 130 pk light-versie met de 1,2-liter driecilinder benzinemotor, dus doet de 177 pk en 400 Nm sterke nieuweling het tijdens de eerste indrukken op het testcircuit van Vairano nadrukkelijk 'met twee vingers in de neus'. Een auto met macht, zogezegd. Of misschien moet je zeggen puissance, want we kennen de motor van de Franse concerngenoten; we hadden de aandrijflijn immers in onze duurtest-Peugeot 3008. Ook hier wordt hij onder meer gecombineerd met SRC-katalysatortechniek met bijpassende AdBlueinspuiting. Juist op een testcircuit met specifieke slalomproeven en veel korte bochten verwacht je dat het enorme koppel (en de ook letterlijk zware krachtbron) de stabiliteit van de voorpartij in het gedrang kan brengen. Ondanks zijn hogere SUV-postuur valt dat bij de Opel enorm mee, zeker als je nagaat dat hier geen trukendoos met variabele vering of demping is opengetrokken. Hij wil heel fatsoenlijk een bocht om, zolang je op hoge snelheid niet al te scherp instuurt. De besturing voelt secuur aan en de remmen blijven het zelfs na een aantal rondes op de testbaan zonder protesten doen. Bij dat alles speelt het relatief lage gewicht van de Grandland X mee.

                              Toch merk je meteen dat het nieuwe topmodel weliswaar zeer snel is, maar niet specifiek afgestemd op dynamiek. Hij mikt eerder op veelrijders die de lat een stuk hoger leggen dan de bestaande basismotoren kunnen bereiken. De term 'Gran Turismo' komt ook in je op wanneer de Grandland X 2.0 CDTI hard over het rechte stuk jakkert. Onder de streep is het vooral een heel vlotte en comfortabele reisauto. Al laag in de toeren begint hij er hard aan te sleuren en rond 2.000 tpm is het koppel maximaal. Mede daardoor schakelt de achttraps automaat vlot door naar hogere trappen. Opel belooft een top van 214 km/h en als je ziet hoe de auto op het niet eens bijzonder lange rechte stuk van de Italiaanse baan al meer dan 180 km/h haalt, lijkt dat een realistische waarde. Ook op hoge snelheden voel je goed dat de auto blijft versnellen.


                              HOORBAAR AAN HET WERK

                              Het moet wel worden gezegd dat de krachtbron op zulke momenten nogal hoorbaar aan het werk is. Bovendien weet de achttraps automaat tussen de tweede en derde versnelling niet altijd of hij moet schakelen. Je kunt dat ook nauwelijks beïnvloeden, want een Sport-stand en schakelflippers zijn er niet. Het kan wel met de handmatige schakelstand 'M', maar die is niet de meest flitsende. Het voelt allemaal aan alsof er nog aan moet worden geschaafd en aangezien we hier met een voorserieauto rijden, is dat niet zo raar. Saillant detail: bij de testritten met de DS 7 Crossback in Parijs – ook een neef onder de PSA-paraplu – valt een vergelijkbaar geluidsniveau onder vollast op en doet de zelfde automaat (van Aisin) iets soortgelijks. Ook de DS zit in zijn laatste etappe naar productie en de technici geven daar toe dat er nog wordt gewerkt aan de kalibratie.

                              Terug naar de Grandland X 2.0 CDTI. Als verzachtende omstandigheid mag je stellen dat de aangestipte kritiekpunten op de gewone weg amper spelen.


                              OORDEEL

                              • +Heerlijke kracht
                              • +GT-eigenschappen
                              • -Bak niet de meest flitsende
                              • -Geluid motor

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #35
                                Ik kan alleen maar bevestigen dat de 1.2 liter van 130 pk i.c.m. de automaat zeer vlot rijdt. Je zou denken dat er een zwaardere motor in ligt. Mooi stukje techniek.

                                Comment


                                • #36
                                  Zouden beter eens werk maken van een Astra GTC ipv van de zoveelste SUV

                                  Comment


                                  • #37
                                    Dat brommen van die diesel, dat lees ik toch niet graag. Heeft Opel een beetje een patent op met zijn vroegere Isuzu diesels al.
                                    Bij een aantal test filmpjes op youtube, zag ik ook al dat men kloeg van trillingen en lawaai.

                                    Ook zo'n beetje de indruk dat ze aan het overdrijven zijn met zo'n achttrapsautomaat. Zal allemaal wel lekker zuinig zijn straks, maar of het zoveel beter rijdt dan een zesbak, vraag ik me af.

                                    Comment


                                    • #38
                                      180 pk benzinemotor voor Opel Grandland X

                                      Leverbaar vanaf begin 2019

                                      180 pk vermogen en 250 Nm koppel. Dat zijn de cijfers die horen bij de nieuwe 1.6 Turbo benzinemotor van de Opel Grandland X. Vanaf begin volgend jaar is de SUV met de nieuwe, krachtige motor te verkrijgen.

                                      Opel verdubbelt het aantal benzinemotoren in de prijslijst van de Grandland X. Naast de 1.2 turbomotor met 130 pk kun je vanaf begin volgend jaar kiezen voor de 1.6 Turbo met 180 pk vermogen en 250 Nm koppel. De nieuwe viercilindermotor is standaard gekoppeld aan een achttraps automaat.

                                      Opel geeft een verbruik op van 7,2 l/100 km. De 1.6 voldoet aan de nieuwste emissie-eisen, dankzij het partikelfilter dat in het uitlaatsysteem is aangebracht. Een ander wapenfeit is het trekgewicht van 1.600 kilogram, waarmee de nieuwe motorversie ook voor caravanbezitters interessant is.

                                      De productie van de Grandland X 1.6 Turbo start eind dit jaar, de eerste leveringen vinden begin 2019 plaats.


                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #39
                                        Die motor is al te configureren. Heb van de week eens de configuratie van deze gedaan met deze motor en als ik alle opties aanvink, heb ik nog geld over Maar krijg het noch warm, noch koud van Open. Thans vroeger zeer graag met mijne Astra gereden. Maar het wauw effect is weg bij hun modellen.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Idem hier. Het is enorm veel waar voor je geld op papier, maar ergens ontbreekt het hem aan iets. Ik word er ook niet warm of koud van.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X