Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Heeft dat eigenlijk wel veel belang, zeker hier in Vlaanderen? Of je wagen nu in 10 of 20 seconde naar 100 gaat, daar heb je meestal toch niets aan want ofwel zit te tuffen aan 30, 50 of 70 km/u en in het ergste geval sta aan te schuiven in een file.
Al gaat je wagen nog in 3 seconde naar 100, dan ben je toch afhankelijk van de andere weggebruikers, onstandigheden, enz.... Als die cijfertjes zijn dus alleen goed voor in boekjes te drukken.
Dat is trouwens niet meer 'cool', 'hip', 'trendy'.
Nu moet je je geitenwolle sokken aantrekken, je fluo vestje, in je groene auto, volgetankt met geperst rietstengelsap, stappen, om je dan tegen een slakkegangetje voort te bewegen tussen de wildgroei aan flitspalen.
voor mij is het iig wel de reden dat hij niet in aanmerking komt als volgende wagen. Da's een dikke 5 seconden trager naar 100 dan ik nu heb . Veel fut op de autostrade zal daar ook niet inzitten...
Heeft dat eigenlijk wel veel belang, zeker hier in Vlaanderen? Of je wagen nu in 10 of 20 seconde naar 100 gaat, daar heb je meestal toch niets aan want ofwel zit te tuffen aan 30, 50 of 70 km/u en in het ergste geval sta aan te schuiven in een file.
Al gaat je wagen nog in 3 seconde naar 100, dan ben je toch afhankelijk van de andere weggebruikers, onstandigheden, enz.... Als die cijfertjes zijn dus alleen goed voor in boekjes te drukken.
Dat is trouwens niet meer 'cool', 'hip', 'trendy'.
Nu moet je je geitenwolle sokken aantrekken, je fluo vestje, in je groene auto, volgetankt met geperst rietstengelsap, stappen, om je dan tegen een slakkegangetje voort te bewegen tussen de wildgroei aan flitspalen.
Uiteraard, en zeker om naar Antwerpen te rijden is dat voldoende. Ik moet namelijk geen sprintjes trekken van hier naar de autosnelweg. Maar ik stel me vragen bij de vinnigheid als er 3-4 man in die auto gaat zitten?
Dat is toch ruim voldoende dan, 68 pk? Als je harder vooruit wilt, moet je je gaspedaal wat dieper intrappen, een versnelling lager gaan rijden dan gewoon en wat sneller schakelen. Dan zal je zien dat je de meeste automobilisten nog steeds achter je houdt
Ik rijd zelf in een oude Polo met 55 benzine-pk's en kom zelden tot nooit vermogen te kort. Meer vermogen is altijd leuk, maar als student heb ik niets te klagen. Met 4 man ben je wel merkzaam trager, maar dat heeft nog nooit tot onveilige situaties geleid.
Verder is een licht wagentje met een goede wegligging en een bescheiden vermogen ook geschikter om in te leren sturen
Tgoh, die 15 seconden zijn ongeloofelijk relatief.
Met de 1.3, die normaal naar honderd gaat in 14 seconden, haalde Autowereld het in zijn verslag in 12.1 sec. Toch een wereld van verschil imho.
Ik heb nog niet met de diesel gereden, dus daar kan ik me niet over uitspreken.
Maar die 1.3 vind ik al dik in orde!!
Dus, Janti:
Gefeliciteerd met je aankoop!
En hopelijk veel veilige kilometers!
Het zit hem vaak gewoon tussen de oren. 'k Heb 2x 2 jaar met een Peugeot Partner gereden, waarvan de eerste een aloude 1.9d was. Als ik mij niet vergis had die ook 68pk onder de kap zitten.
Die wagen is ettelijke keren nokvol geladen geweest met alles wat je je maar kunt indenken. En inderdaad, snel inhalen op de snelweg was er niet bij.
Maar op 't gemak kwam ik er ook. Eens op kruissnelheid kon je daarmee ook 150 rijden.
Bij het voorbijsteken had je inschattingsvermogen nodig. In de achteruitkijkspiegel moest je weten of je er nog zou geraken of dat je beter nog even achter die vrachtauto bleef rijden.
En dat inschattingsvermogen hebben héél wat chauffeurs niet meer, de dag van vandaag, door de overvloed aan pk's. Kan ik er nog tussen, die vraag wordt niet meer gesteld. Even op de staart duwen en ze zijn weg, met soms nare gevolgen.
Dat is toch ruim voldoende dan, 68 pk? Als je harder vooruit wilt, moet je je gaspedaal wat dieper intrappen, een versnelling lager gaan rijden dan gewoon en wat sneller schakelen. Dan zal je zien dat je de meeste automobilisten nog steeds achter je houdt
Ik rijd zelf in een oude Polo met 55 benzine-pk's en kom zelden tot nooit vermogen te kort. Meer vermogen is altijd leuk, maar als student heb ik niets te klagen. Met 4 man ben je wel merkzaam trager, maar dat heeft nog nooit tot onveilige situaties geleid.
Verder is een licht wagentje met een goede wegligging en een bescheiden vermogen ook geschikter om in te leren sturen
Weet ik, maar ik reed tot nu toe altijd met een grote wagen die weinig tot geen last had van gebrek aan respons als de auto vol zat. Het minimum aantal pk waarmee ik gereden heb is 115 (behalve eens de vervangwagen vorig model mazda 2, en die was best traag).
En inderdaad, da's een goede combinatie om in te leren sturen, en ik ga niet zeggen dat ik king of the road ben, maar met 40000km na 12maand m'n rijbewijs te hebben, mag ik denk ik toch wel zeggen dat ik veel meer kms gereden heb dan m'n gemiddelde leeftijdsgenoot, en dat ik dus ook al geleerd heb van te sturen. (althans: stuurmanskunsten voor zover die op de baan in het alledaagse verkeer van toepassing zijn, echt op de limiet rijden kan ik waarschijnlijk niet zo goed, en daarvan ben ik me bewust)
En inderdaad, da's een goede combinatie om in te leren sturen, en ik ga niet zeggen dat ik king of the road ben, maar met 40000km na 12maand m'n rijbewijs te hebben, mag ik denk ik toch wel zeggen dat ik veel meer kms gereden heb dan m'n gemiddelde leeftijdsgenoot, en dat ik dus ook al geleerd heb van te sturen.
Das de grootste büllshit.
Ten eerste is er weinig 'kunnen sturen' aan wanneer je, zoals je zelf zegt, nooit pk's tekort bent gekomen. Je hoeft je wagen niet in te schatten, je hoeft gewoon maar op de rechterpedaal te duwen en maken dat je er tussen kan.
Ten tweede betekenen veel km's rijden niet dat je een goed chauffeur bent.
Ten eerste is er weinig 'kunnen sturen' aan wanneer je, zoals je zelf zegt, nooit pk's tekort bent gekomen. Je hoeft je wagen niet in te schatten, je hoeft gewoon maar op de rechterpedaal te duwen en maken dat je er tussen kan.
Ten tweede betekenen veel km's rijden niet dat je een goed chauffeur bent.
Ten eerste: o jawel. Met 170Nm en een motor die DOOD is onder de 4000rpm moet je wel inschatten, terugschakelen enzo. Het enige verschil met een tragere auto is dat je daar evenveel zal moeten inschatten, maar meer ruimte incalculeren. Daar wordt je geen betere chauffeur van! Zeggen dat je niet moet incalculeren met 115pk, dàt is pas bullshit!
Ten tweede: neen, daarmee dat ik dit ook zoveel mogelijk nuanceerde. Maar iedere dag 2-3u in de spits rijden, en voor de rest veel wisselende vormen van verkeer (boerenbaantjes, gewestwegen, stad, dorp, snelweg, bergen, enz...), dan leer je wel rijden. En dat als we met een groep vrienden met 3 auto's ergens naartoe moeten gaan, en de meesten liefst en enkel met mij willen meerijden, neem ik graag op als compliment, en dat zegt veel over hoe de mensen mijn rij'kunsten' apprecieren.
Tgoh, die 15 seconden zijn ongeloofelijk relatief.
Met de 1.3, die normaal naar honderd gaat in 14 seconden, haalde Autowereld het in zijn verslag in 12.1 sec. Toch een wereld van verschil imho.
Ik heb nog niet met de diesel gereden, dus daar kan ik me niet over uitspreken.
Maar die 1.3 vind ik al dik in orde!!
Dus, Janti:
Gefeliciteerd met je aankoop!
En hopelijk veel veilige kilometers!
Maak maar al je topic klaar in 'Mijn auto'
Ah kijk, ik rij nu met een oude volvo 460 1.9TD, en bij de proefrit bleek dat die 1.3 vlotter (lijkt?) te rijden dan de volvo.
En dat was dan nog de 76pk-versie. (dacht ik, in elk geval heb ik de versie met meer PK's )
Mag ik dan al een topic maken in 'mijn auto' ? Ben nieuw hier, vandaar :p
En inderdaad, da's een goede combinatie om in te leren sturen, en ik ga niet zeggen dat ik king of the road ben, maar met 40000km na 12maand m'n rijbewijs te hebben, mag ik denk ik toch wel zeggen dat ik veel meer kms gereden heb dan m'n gemiddelde leeftijdsgenoot, en dat ik dus ook al geleerd heb van te sturen. (althans: stuurmanskunsten voor zover die op de baan in het alledaagse verkeer van toepassing zijn, echt op de limiet rijden kan ik waarschijnlijk niet zo goed, en daarvan ben ik me bewust)
Je zal met elk willekeurig vermogen situaties in moeten schatten in het verkeer, maar 115pk is al aardig wat! Met minder vermogen zal toch vaker en meer je inschattingsvermogen op de proef gesteld worden. Dit zal je tot een betere chauffeur maken als je dit zelf wil.
Verder maak ik zelf altijd onderscheid tussen een goed chauffeur en 'coureur'. Aangezien je al aardig wat rijervaring hebt en mensen zonder aarzelen bij je in de auto stappen, geloof ik dat je een veilige chauffeur bent. Als je echter ook wil leren om meer op de limiet te rijden, is een wagen met wat minder vermogen de leerzamere en veiligere manier
Ah kijk, ik rij nu met een oude volvo 460 1.9TD, en bij de proefrit bleek dat die 1.3 vlotter (lijkt?) te rijden dan de volvo.
En dat was dan nog de 76pk-versie. (dacht ik, in elk geval heb ik de versie met meer PK's )
Mag ik dan al een topic maken in 'mijn auto' ? Ben nieuw hier, vandaar :p
Ja, begin er maar aan,
Dan kunnen we samen verlangen naar je nieuwe auto
(Hint: zorg voor en goed verhaaltje, en veel foto's)
Ten eerste: o jawel. Met 170Nm en een motor die DOOD is onder de 4000rpm moet je wel inschatten, terugschakelen enzo. Het enige verschil met een tragere auto is dat je daar evenveel zal moeten inschatten, maar meer ruimte incalculeren. Daar wordt je geen betere chauffeur van! Zeggen dat je niet moet incalculeren met 115pk, dàt is pas bullshit!
Waarde vriend,
'k Heb met wagens gereden met 68pk en 'k heb met wagens gereden met 110 pk...ik kan dus heus wel de vergelijking maken .
Dat beest mag zo dood zijn als je wil onder de 4000 toeren, een keertje terugschakelen en je hebt je # toeren ter beschikking...
Met een autootje van 68pk mag je zoveel terugschakelen als je wil, veel meer vermogen krijg je daar niet door, alleen meer herrie.
En inderdaad, da's een goede combinatie om in te leren sturen, en ik ga niet zeggen dat ik king of the road ben, maar met 40000km na 12maand m'n rijbewijs te hebben, mag ik denk ik toch wel zeggen dat ik veel meer kms gereden heb dan m'n gemiddelde leeftijdsgenoot, en dat ik dus ook al geleerd heb van te sturen.
't Is niet omdat je 40.000km rijdt op 12 maand dat je daarom goed rijdt. Je hebt ervaring, das waar, maar goed rijden? Je kan perfect heel wat slechte gewoonte's aangekweekt hebben in die 40.000km.
Mijn moeder zal ongeveer 500.000km bij mekaar gereden hebben...en volgens jouw redenering zou die dus 20x beter moeten sturen dan jij
Ten tweede: neen, daarmee dat ik dit ook zoveel mogelijk nuanceerde. Maar iedere dag 2-3u in de spits rijden, en voor de rest veel wisselende vormen van verkeer (boerenbaantjes, gewestwegen, stad, dorp, snelweg, bergen, enz...), dan leer je wel rijden. En dat als we met een groep vrienden met 3 auto's ergens naartoe moeten gaan, en de meesten liefst en enkel met mij willen meerijden, neem ik graag op als compliment, en dat zegt veel over hoe de mensen mijn rij'kunsten' apprecieren.
Ik zeg niet dat jij niets kunt hoor, integendeel. Maar zoals ik reeds zei heb je vooral ervaring maar zegt dat in de verse verte niets over 'goed' of 'slecht' rijden. Check het verhaal van mijn moeder
'k Heb met wagens gereden met 68pk en 'k heb met wagens gereden met 110 pk...ik kan dus heus wel de vergelijking maken .
Dat beest mag zo dood zijn als je wil onder de 4000 toeren, een keertje terugschakelen en je hebt je # toeren ter beschikking...
Met een autootje van 68pk mag je zoveel terugschakelen als je wil, veel meer vermogen krijg je daar niet door, alleen meer herrie.
't Is niet omdat je 40.000km rijdt op 12 maand dat je daarom goed rijdt. Je hebt ervaring, das waar, maar goed rijden? Je kan perfect heel wat slechte gewoonte's aangekweekt hebben in die 40.000km.
Mijn moeder zal ongeveer 500.000km bij mekaar gereden hebben...en volgens jouw redenering zou die dus 20x beter moeten sturen dan jij
Ik zeg niet dat jij niets kunt hoor, integendeel. Maar zoals ik reeds zei heb je vooral ervaring maar zegt dat in de verse verte niets over 'goed' of 'slecht' rijden. Check het verhaal van mijn moeder
Wel, als er niets gebeurd, dan moet je gewoon meer plaats en tijd incalculeren dan met 115pk, maar zeggen dat je niet meer moet inschatten, alsjeblief zeg!
En ik heb niet gezegd dat ik van mezelf denk dat ik een goed chauffeur ben, anderen vinden dat van mij. Of dat werkelijk zo is laat ik in het midden.
Verder maak ik zelf altijd onderscheid tussen een goed chauffeur en 'coureur'. Aangezien je al aardig wat rijervaring hebt en mensen zonder aarzelen bij je in de auto stappen, geloof ik dat je een veilige chauffeur bent. Als je echter ook wil leren om meer op de limiet te rijden, is een wagen met wat minder vermogen de leerzamere en veiligere manier
Inderdaad, volledig mee eens. Maar momenteel rijd ik ook soms, vaak 'op de limiet'. Da's dan de limiet van die auto voor mij. 100% zeker dat er nog iets meer uit te halen valt door iemand met betere stuurmanskunsten, maar da's dan al lang niet meer voor op de openbare weg weggelegd.
1.6CDVi 90pk zal over een jaar leverbaar zijn . Dat klinkt al beter imo...
Over een jaar. Tegen dan heeft de concurrentie betere motoren en meer van dat ... Net zoals bij de 3 die pas sinds enkele maanden leverbaar met de dieselmotor die erin moet zitten: de 2.0CDVi
Comment