Het is gedaan met de in 2008 gepresenteerde Citroën C3 Picasso en het is deze C3 Aircross die als opvolger gaat fungeren. Net als we bij de aan deze auto gerelateerde Opel Crossland X zagen is ook de C3 Aircross meer een cross-over dan het model dat hij opvolgt.
Citroën zet vaart achter het vernieuwen van zijn modellengamma. Het is nog maar kort geleden dat Citroën met de C5 Aircross een nieuwe SUV aan zijn modellengamma toevoegde en ook zustermerk DS kreeg met de 7 Crossback een nieuwe hoogpotige in zijn portfolio. Vandaag lanceert Citroën de C3 Aircross, de auto die de C3 Picasso aflost en waar we in de vorm van de C-Aircross Concept al een vooruitblik op kregen.
Citroën laat het MPV-achtige van de C3 Picasso voor wat het is en geeft diens opvolger een meer cross-overachtige koets. Logisch ook, compacte cross-overs zijn niet aan te slepen en tot op heden stond Citroën aan de zijlijn in dit segment. Met zijn grote bodemvrijheid, skidplates aan zowel voor- als achterzijde en kunststof wielkastranden laat Citroën geen twijfel bestaan over het stoerdere karakter van de ruimtelijke C3. Geheel in lijn met de personalisatiemogelijkheden van de C3 is ook deze C3 Aircross volledig aan eigen smaak aan te passen. Zaken als het dak, de dakdragers, spiegelkappen, omlijstingen van de lichtunits en zelfs de 16- of 17-inch metende wielen zijn in diverse kleuren uit te voeren. Voor alleen het exterieur zijn volgens Citroën al 90 verschillende combinaties mogelijk.
De C3 Aircross deelt zijn basis uiteraard met zijn verse concerngenoot: de OpelCrossland X. In de nabije toekomst gaat dit platform ook als basis dienen voor de tweede generatie Peugeot 2008. Zetten we de C3 Aircross naast de eerder gelanceerde Crossland X, dan is de Citroën met een lengte van 4,15 meter 6 centimeter korter. De breedte is met 1,76 meter identiek, wel is de C3 Aircross met 1,64 meter 5 centimeter hoger. De wielbasis is met 2,60 meter logischerwijs gelijk aan die van de Meriva-opvolger. Ook het ruimteaanbod komt overeen met dat van de Crossland X. Dankzij een in twee delen verschuifbare achterbank kan er 410 of 520 liter meegezeuld worden. De C3 Aircross profiteert van Citroëns Advanced Comfort-programma. Comfort staat hoger in het vaandel dan sportiviteit, iets dat we bij de C3 zagen en wat onlangs bij de C5 Aircross eveneens werd benadrukt. Grote, comfortabele zetels en een sterk absorberend onderstel vloeien voort uit deze duidelijke keuze.
Citroën geeft zijn nieuwste telg zaken mee als Park Assist, Active Safety Brake, Connect Nav, adaptieve verlichting en verkeersbordherkenning. Op de middenconsole is een vak geplaatst waar telefoons middels inductie opgeladen kunnen worden. Op de lijst komen we verder zaken tegen als een head-up display, een achteruitrijcamera met vogelperspectief, Lane Departure Warning en Blind Spot Monitoring. Wie naast het asfalt avonturen wil beleven, wordt daarbij geassisteerd door systemen als Grip Control en Hill Assist Descent.
Tot het internationale motorenaanbod behoort de 130 pk sterke 1.2 PureTech, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het blok is ook leverbaar met 110 pk en is in dat geval zowel met handgeschakelde bak als met zestrapsautomaat te krijgen. De instapper is de 82 pk sterke PureTech, een driepitter die is gekoppeld aan een handbak. Dieselen kan met een 120 pk sterke BlueHDi die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Ook is er een 100 pk sterke variant beschikbaar. De prijs- en motorenlijst moeten we nog afwachten.
Bron: Autoweek
Citroën zet vaart achter het vernieuwen van zijn modellengamma. Het is nog maar kort geleden dat Citroën met de C5 Aircross een nieuwe SUV aan zijn modellengamma toevoegde en ook zustermerk DS kreeg met de 7 Crossback een nieuwe hoogpotige in zijn portfolio. Vandaag lanceert Citroën de C3 Aircross, de auto die de C3 Picasso aflost en waar we in de vorm van de C-Aircross Concept al een vooruitblik op kregen.
Citroën laat het MPV-achtige van de C3 Picasso voor wat het is en geeft diens opvolger een meer cross-overachtige koets. Logisch ook, compacte cross-overs zijn niet aan te slepen en tot op heden stond Citroën aan de zijlijn in dit segment. Met zijn grote bodemvrijheid, skidplates aan zowel voor- als achterzijde en kunststof wielkastranden laat Citroën geen twijfel bestaan over het stoerdere karakter van de ruimtelijke C3. Geheel in lijn met de personalisatiemogelijkheden van de C3 is ook deze C3 Aircross volledig aan eigen smaak aan te passen. Zaken als het dak, de dakdragers, spiegelkappen, omlijstingen van de lichtunits en zelfs de 16- of 17-inch metende wielen zijn in diverse kleuren uit te voeren. Voor alleen het exterieur zijn volgens Citroën al 90 verschillende combinaties mogelijk.
De C3 Aircross deelt zijn basis uiteraard met zijn verse concerngenoot: de OpelCrossland X. In de nabije toekomst gaat dit platform ook als basis dienen voor de tweede generatie Peugeot 2008. Zetten we de C3 Aircross naast de eerder gelanceerde Crossland X, dan is de Citroën met een lengte van 4,15 meter 6 centimeter korter. De breedte is met 1,76 meter identiek, wel is de C3 Aircross met 1,64 meter 5 centimeter hoger. De wielbasis is met 2,60 meter logischerwijs gelijk aan die van de Meriva-opvolger. Ook het ruimteaanbod komt overeen met dat van de Crossland X. Dankzij een in twee delen verschuifbare achterbank kan er 410 of 520 liter meegezeuld worden. De C3 Aircross profiteert van Citroëns Advanced Comfort-programma. Comfort staat hoger in het vaandel dan sportiviteit, iets dat we bij de C3 zagen en wat onlangs bij de C5 Aircross eveneens werd benadrukt. Grote, comfortabele zetels en een sterk absorberend onderstel vloeien voort uit deze duidelijke keuze.
Citroën geeft zijn nieuwste telg zaken mee als Park Assist, Active Safety Brake, Connect Nav, adaptieve verlichting en verkeersbordherkenning. Op de middenconsole is een vak geplaatst waar telefoons middels inductie opgeladen kunnen worden. Op de lijst komen we verder zaken tegen als een head-up display, een achteruitrijcamera met vogelperspectief, Lane Departure Warning en Blind Spot Monitoring. Wie naast het asfalt avonturen wil beleven, wordt daarbij geassisteerd door systemen als Grip Control en Hill Assist Descent.
Tot het internationale motorenaanbod behoort de 130 pk sterke 1.2 PureTech, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het blok is ook leverbaar met 110 pk en is in dat geval zowel met handgeschakelde bak als met zestrapsautomaat te krijgen. De instapper is de 82 pk sterke PureTech, een driepitter die is gekoppeld aan een handbak. Dieselen kan met een 120 pk sterke BlueHDi die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Ook is er een 100 pk sterke variant beschikbaar. De prijs- en motorenlijst moeten we nog afwachten.
Bron: Autoweek
Comment