Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Citroën C3 Aircross (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Citroën C3 Aircross (2017)

    Het is gedaan met de in 2008 gepresenteerde Citroën C3 Picasso en het is deze C3 Aircross die als opvolger gaat fungeren. Net als we bij de aan deze auto gerelateerde Opel Crossland X zagen is ook de C3 Aircross meer een cross-over dan het model dat hij opvolgt.

    Citroën zet vaart achter het vernieuwen van zijn modellengamma. Het is nog maar kort geleden dat Citroën met de C5 Aircross een nieuwe SUV aan zijn modellengamma toevoegde en ook zustermerk DS kreeg met de 7 Crossback een nieuwe hoogpotige in zijn portfolio. Vandaag lanceert Citroën de C3 Aircross, de auto die de C3 Picasso aflost en waar we in de vorm van de C-Aircross Concept al een vooruitblik op kregen.

    Citroën laat het MPV-achtige van de C3 Picasso voor wat het is en geeft diens opvolger een meer cross-overachtige koets. Logisch ook, compacte cross-overs zijn niet aan te slepen en tot op heden stond Citroën aan de zijlijn in dit segment. Met zijn grote bodemvrijheid, skidplates aan zowel voor- als achterzijde en kunststof wielkastranden laat Citroën geen twijfel bestaan over het stoerdere karakter van de ruimtelijke C3. Geheel in lijn met de personalisatiemogelijkheden van de C3 is ook deze C3 Aircross volledig aan eigen smaak aan te passen. Zaken als het dak, de dakdragers, spiegelkappen, omlijstingen van de lichtunits en zelfs de 16- of 17-inch metende wielen zijn in diverse kleuren uit te voeren. Voor alleen het exterieur zijn volgens Citroën al 90 verschillende combinaties mogelijk.

    De C3 Aircross deelt zijn basis uiteraard met zijn verse concerngenoot: de OpelCrossland X. In de nabije toekomst gaat dit platform ook als basis dienen voor de tweede generatie Peugeot 2008. Zetten we de C3 Aircross naast de eerder gelanceerde Crossland X, dan is de Citroën met een lengte van 4,15 meter 6 centimeter korter. De breedte is met 1,76 meter identiek, wel is de C3 Aircross met 1,64 meter 5 centimeter hoger. De wielbasis is met 2,60 meter logischerwijs gelijk aan die van de Meriva-opvolger. Ook het ruimteaanbod komt overeen met dat van de Crossland X. Dankzij een in twee delen verschuifbare achterbank kan er 410 of 520 liter meegezeuld worden. De C3 Aircross profiteert van Citroëns Advanced Comfort-programma. Comfort staat hoger in het vaandel dan sportiviteit, iets dat we bij de C3 zagen en wat onlangs bij de C5 Aircross eveneens werd benadrukt. Grote, comfortabele zetels en een sterk absorberend onderstel vloeien voort uit deze duidelijke keuze.

    Citroën geeft zijn nieuwste telg zaken mee als Park Assist, Active Safety Brake, Connect Nav, adaptieve verlichting en verkeersbordherkenning. Op de middenconsole is een vak geplaatst waar telefoons middels inductie opgeladen kunnen worden. Op de lijst komen we verder zaken tegen als een head-up display, een achteruitrijcamera met vogelperspectief, Lane Departure Warning en Blind Spot Monitoring. Wie naast het asfalt avonturen wil beleven, wordt daarbij geassisteerd door systemen als Grip Control en Hill Assist Descent.

    Tot het internationale motorenaanbod behoort de 130 pk sterke 1.2 PureTech, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het blok is ook leverbaar met 110 pk en is in dat geval zowel met handgeschakelde bak als met zestrapsautomaat te krijgen. De instapper is de 82 pk sterke PureTech, een driepitter die is gekoppeld aan een handbak. Dieselen kan met een 120 pk sterke BlueHDi die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Ook is er een 100 pk sterke variant beschikbaar. De prijs- en motorenlijst moeten we nog afwachten.

    Bron: Autoweek









    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2






    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      De concept, niet veel verschil, mooi zo!

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Ik moet het even laten bezinken
        Maar die dashboards van Citroen
        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

        Comment


        • #5
          Ziet er goed uit ! Zeker in het donkergrijs met de rode details ... en idd het bruine interieur ...

          http://www.carscoops.com/2017/06/cit...-aircross.html
          link met 129 foto's en een filmke
          Last edited by kevin_krystofiak; 12/06/2017, 20:59.
          2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

          Comment


          • #6








            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7






              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8










                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9




                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        doe mij maar een gewone c3... mokkel!

                        Comment


                        • #13
                          Rij-impressie: CITROËN C3 AIRCROSS


                          GAUW MEE IN DE STROOM

                          Steeds vaker laten mensen hun middenklasse hatchback staan ten gunste van een auto die we scharen onder de noemer cross-over. Ook in de kleine middenklasse is die trend te merken. Autofabrikanten maken haast om zich bij de nieuwe trend aan te sluiten. Zodoende kunnen we je de Citroën C3 Aircross presenteren.

                          Ze zullen bij Citroën best een beetje tandenknarsend hebben toegekeken hoe modellen als de Renault Captur en in mindere mate de Peugeot 2008 massaal op de weg verschenen. Zelf had het merk geen concurrent voor een auto in deze klasse. Ook andere merken maken haast om het segment van de kleine cross-over te bestormen, want de verkopen zijn daar tussen 2012 en 2016 vervijfvoudigd. Dus daar móet je bij zijn. De Kia Stonic is vers van de pers en binnenkort komt daar de Hyundai Kona bij. De Volkswagen Group werpt zich in de strijd met de Seat Aronaen de Skoda Karoq. Die zijn allemaal voor het einde van het jaar op de markt. De stroom aan nieuwe modellen is dan natuurlijk nog niet ten einde. De OpelCrossland X zwemt er ook in mee. Dat is directe familie van de C3 Aircross. Beide komen uit de fabriek van Opel in het Spaanse Zaragoza. Denk nu echter niet dat de C3 Aircross een vermomde Opel is: hij staat op een platform van PSA en ook de motoren zijn van Frans fabrikaat.

                          Wie ooit heeft kennisgemaakt met de reguliere C3 voelt zich in de Aircross direct thuis, want de interieurs lijken als twee druppels water op elkaar. Het grote verschil is het uiterlijk: waar Opel het over de serieuze boeg gooit, ziet de Citroën er ronduit funky uit. Net als bij de normale C3 is het rijden een comfortabele ervaring. Het onderstel geeft alleen het hoognodige door in het interieur. Door de hoge bouw helt hij in bochten iets meer over dan we gewend zijn van de non-Aircross C3. Ook de besturing doet denken aan de C3: die blinkt bepaald niet uit door zijn communicatieve karakter; het is allemaal niet erg scherp. We kunnen ons echter voorstellen dat het publiek dat in de markt is voor een dergelijke Citroën, daar helemaal niet om maalt.


                          NAGENOEG FEILLOOS

                          Citroën levert de C3 Aircross met keuze uit drie benzinemotoren. Het begint met de 82 pk sterke driecilinder-VTi, daarna volgt de variant met 110 pk en er is ook nog de 130 pk-versie. Daarnaast zijn er HDi's – dieselmotoren dus – met vermogens van 100 en 120 pk, maar wij schatten in dat die op de Nederlandse markt een bijrol gaan spelen. Wij reden met de 110 pk sterke benzinemotor; volgens Citroën wordt dat de meest verkochte in Nederland. De meeste kopers zullen kiezen voor een handbak, maar wij kozen de versie met de zestrapsautomaat. Citroën en automatische transmissies vormen niet altijd een gelukkige combinatie, maar vergeet alles wat je weet over Sensodrives: de huidige automatische transmissie is een product van het Japanse Aisin en werkt nagenoeg feilloos. Die kun je met een gerust hart bestellen; dat kan overigens alleen op de 110 pk benzineversie. De motor doet wat hij in de normale C3 doet: het is een lekker enthousiast motortje, waarmee de auto prima is bediend. Onderweg doet hij stil zijn werk. Een 130 pk-versie koop je eigenlijk alleen maar voor extra verwennerij; dat vermogen heb je niet echt nodig om van een C3 Aircross een lekkere auto te maken.

                          Binnen het Citroën-programma moet de C3 Aircross de C3 Picasso doen vergeten. Dat was de zeer matig verkopende, kleine MPV van het merk. Zo gauw als dat carrosserietype in de mode kwam, zo snel is het ook weer uit de gratie geraakt. De hoog-op-de-poten auto is nu wél volop mode. Bij de Aircross is die hoogte vooral uiterlijke schijn, want hij heeft maar twee centimeter meer bodemspeling dan een reguliere C3. En het MPV-gen van de Picasso zit er ook nog steeds in. Zo is in de meest luxueuze Shine-uitvoering de achterbank in delen verschuifbaar en kan de rugleuning worden versteld. Zo kun je de Aircross dus naar wens inrichten als bagagebeest of als comfortabel vervoer voor vier grote volwassenen. Ook een typische MPV-truc is de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel; die is op alle uitvoeringen aanwezig. Daarmee wordt het mogelijk om objecten van maximaal 2,40 meter in de auto te vervoeren. Hartstikke handig.



                          VAARWATER

                          Citroën noemt de C3 Aircross nadrukkelijk een SUV en dus geen cross-over. Nu zijn de grenzen tussen die twee autotypen buitengewoon vaag. In elk geval associeer je een SUV met enige capaciteit op het onverhard, iets wat je van een cross-over niet kunt zeggen. De Aircross kan dan ook worden besteld met Grip Control, een inmiddels bekend systeem dat weliswaar géén vierwielaandrijving is, maar dat het ESP met een draai aan de knop zodanig aanpast dat de auto ook in sneeuw en los zand zijn mannetje staat. Leuk voor als je op wintersport gaat of met de caravan op pad bent, maar voor de normale Nederlandse omstandigheden heb je dat natuurlijk niet nodig.

                          Dat de C3 Aircross een SUV wordt genoemd, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er al een cross-over in dit segment in de showrooms staat: de C4 Cactus. Dat de C3 Aircross in het vaarwater van dat model zit, kun je moeilijk ontkennen. Wedden dat die nadrukkelijk als cross-over in de markt wordt gezet? Zo kunnen de marketingjongens rustig gaan slapen, maar dat neemt niet weg dat de C4 Cactus een concurrent uit eigen huis is. In elk geval is Citroën uitgebreid aanwezig in het segment van de compacte hoogop-de-potenauto.

                          De Aircross onderscheidt zich met een apart uiterlijk en – bij het hoogste uitrustingsniveau – met een fijn variabel interieur. Het rijden gaat lekker comfortabel, zoals je dat verwacht bij een Citroën. Op het Advanced Comfort-systeem, met de bijzondere schokdempers met dubbele dempers, moeten we echter wachten tot eind volgend jaar de veel grotere C5 Aircross komt.

                          OORDEEL

                          • +Lekker comfortabel
                          • +Variabel interieur
                          • -Besturing weinig communicatief
                          • -Geen ware SUV











                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14




                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15


                              Comment


                              • #16
                                Paar weken terug mijn vrouw een aantal dagen met een 208 rond gereden omdat alles wat mis liep aan de reparatie van de C4 van haar. Dus vandaag weer binnen en heeft ze een C3 aircross mee gekregen. Haar woorden: 'Basic en veel te groot'
                                Ben er net eventjes de straat mee op en af gereden, maar kreeg er geen warm gevoel bij. Maar dat kan ook moeilijk van zo een klein stukje.
                                Wel een gekke verschijning op de inrit

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                  Paar weken terug mijn vrouw een aantal dagen met een 208 rond gereden omdat alles wat mis liep aan de reparatie van de C4 van haar. Dus vandaag weer binnen en heeft ze een C3 aircross mee gekregen. Haar woorden: 'Basic en veel te groot'
                                  Ben er net eventjes de straat mee op en af gereden, maar kreeg er geen warm gevoel bij. Maar dat kan ook moeilijk van zo een klein stukje.
                                  Wel een gekke verschijning op de inrit
                                  Ik denk dat ze gewoon een mini wil, zoals de meeste vrouwen ;-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                    Ik denk dat ze gewoon een mini wil, zoals de meeste vrouwen ;-)
                                    Geen idee. Denk ik zelfs niet. Die is totaal autonoob. Klein, goedkoop, navigatie en carplay ... en liefst automaat. Of dat nu 60pk of 150pk heeft, dat maakt voor haar niet uit. En de Mini is niet goedkoop, dus geen mini. Die zou nu bv eerder voor een kleine Seat gaan of zo. Ze heeft deze keer het wat gehad met Citroën, maar dat komt vooral door die onkundige garage.

                                    Comment


                                    • #19
                                      2020 Citroën C3 Aircross PURETECH 110

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment

                                      Working...
                                      X