![](https://s9.postimg.org/4jcgw5qpb/IMG_0828.jpg)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kia Stonic (2017)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Dat zijn toch NL prijzen, dus er mag nog een slok vanaf2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
Idd, maar dit is ook wel een zicht op hoe hij hier gaat verkocht worden (opties, , versies,kleuren,... )Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Vandaag de nieuwe Kia Stonic gaan ontdekken en een testrit gaan maken (opendeurdag).
bij het aankomen zag ik direct een volledig rode staan, deze kleur staat hem heel goed ... binnen aangekomen stond er in de showroom een donkergrijze met oranje dak en oranje details in het interieur.
Binnen besloot ik om eens achter het stuur gaan zitten. Wat mij direct opviel was de aangename zitpositie. Het centrale scherm staat op een hele goede plaats en de zetels zitten heel goed. Ook het stuur voelde heel goed aan en zag er zelfs wat sportief uit. Je hebt meer het gevoel in een hatchback te zitten dan in een crossover/suv omdat de zit toch wel lager is dan je verwacht, maar dit stoorde mij niet.
Daarna maar eens achterin gaan zitten. Niet de aller ruimste auto, maar toch plaats genoeg om als 2 volwassenen in te zitten terwijl de voorzetel gezet was op mijn lengte (1m83).
Het koffervolume valt ook heel goed mee, deze had ook een verborgen vak onder de koffer wat ik wel handig vind
Na eventjes bij iemand van de garage te hebben gestaan kreeg ik het aanbod om eens te gaan rijden met de rode Stonic die buiten stond. Ik was wel benieuwd dus ben ik eventjes gaan rijden.
De versie die waar ik mee mocht rijden was de 1.0 T GDI in de Sense versie. Deze was zowat full option en er ontbrak inderdaad niet veel: start knop, lederen zetels, emergency braking, achteruitrijcamera, navigatie, verwarmbaar stuur, zetelverwarming, automatische airco, enz...
Eens vertrokken viel mij op dat dit wel een vlotte motor is, ging heel vlot mee met het verkeer en je had een mooi overzicht op de baan.
Nogmaals viel hier ook op dat het scherm op de juiste plaats stond. Het dashboard loopt diep door naar voor waardoor je het effect hebt dat je een lange snuit hebt.
De zetels gaven genoeg ondersteuning en je hebt een mooi overzicht over de tellerpartij en de knoppen.
Het stuur ligt heel goed in de hand en de stuurrespons is goed. Vond zelfs dat deze vrij gevoelig stuurde, de minste beweging was direct voelbaar en je krijgt genoeg feedback.
qua schokdemping vond ik wel dat deze harder is dan wat je verwacht van een crossover. Geeft wel het voordeel natuurlijk dat deze minder gaat rollen in de bochten maar kan mij wel voorstellen dat dit voor sommige mensen als minder confortabel kan ervaren worden.
Mijn conclusie is dus dat ik dit best wel een leuke auto vind en dat deze naar mijn gevoel heel leuk rijd.
Alleen spijtig dat ik deze terug moest afgeven aan de garage
Voor mij is dit alleszins een auto om in het achterhoofd te houden als opvolger voor mijn huidige.
Last edited by kevin_krystofiak; 08/10/2017, 21:36.2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126
Comment
-
Rij-impressie: KIA STONIC
Met de Stonic start Kia zijn offensief bij de compacte cross-overs of SUV’s. Een tak van sport die enorm in de lift zit, dus een belangrijke stap voor het merk dat zonder zo’n auto al lekkere groeistuipen heeft. We zetten ons schrap voor een eerste kennismaking.
Is Kia er laat bij of was het juist heel vroeg? Tijdens de presentatie van de Kia Stonic in Berlijn toont het een tijdlijn om het vraagstuk de wereld uit te helpen. Jazeker, de Renault Captur, Mazda CX-3, Opel Mokka en Crossland X, Nissan Juke: ze waren er allemaal al, verdeeld over het tweede decennium van deze eeuw. Maar ergens helemaal vooraan op de tijdlijn pronkt de Kia Soul. Was 2009 dan echt het begin van de jaartelling voor de religie die compacte SUV/cross-over heet? Wij houden het erop dat die eer de Nissan Juke toekomt, de Soul was meer een MPV. En Kia zelf zegt de Soul vooralsnog niet uit het gamma te schrappen, zo lang ernstig kannibalisme niet is aangetoond, waarmee het merk zelf eigenlijk al aangeeft dat die Soul in een andere discipline hoort.
PROVO CONCEPT
Een eerste blik op de Stonic is voldoende om te weten: ditmaal is er geen twijfel mogelijk. De Stonic staat als een huis en in de geel-zwarte kleurencombinatie die wij kiezen, zet hij zich met weerhaken in je netvlies vast. Toen Kia in 2013 op de beurs van Genève de Provo Concept presenteerde, heette dat nog een vingeroefening te zijn voor een coupé in het B-segment. Maar Kia is er op tijd achter gekomen dat je in dat segment met een SUV hoge ogen gooit en transformeerde het project in die richting. Wat is gebleven, is die opmerkelijke daklijn van de Provo en dat maakt de Stonic zo eigen. Door de two-tone-kleurstelling (er zijn negen lakkleuren, vijf dakkleuren en twintig combinatiemogelijkheden) worden een opgelegd dakpaneel en een targabeugel gesuggereerd. Kia zette daar nog een setje mooie dakrails op en dat alles, in combinatie met grote, brede wielkasten, oplopende taillelijn en lange, horizontale vouwen, maakt de Stonic een stoer ding om te zien.
Mocht dat alles je verwachtingen voor het interieur op de top drijven, wees dan op een kleine teleurstelling voorbereid. Vanbinnen is het keurig en overzichtelijk, maar niet veel meer dan dat. Klassieke, overzichtelijke klokken, een half-zwevend, zeven inch scherm (standaard in bijna alle uitvoeringen) voor het infotainment en een cluster voor de airconditioning dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het eigenzinnige, verrassende dat Kia met de vorige generatie Rio leek in te zetten, lijkt weer te zijn overgewaaid. Wel kun je de boel een heel stuk opfleuren door te kiezen voor een felle kleur op de decoratiepanelen.
De gele 1.0 T-GDI waar we het grootste deel van de dag in doorbrengen, heeft ze helaas in een saaie grijstint, maar de 1.6 CRDI waar we nog even een blokje in om gaan, heeft knalgele strips op het instrumentenpaneel en dat oogt een stuk vlotter. De panelen boven op het dashboard en de portieren zijn van een glimmende, harde plastic die afbreuk doet aan de kwaliteitsbeleving.
LAGE ZIT
Wat verder opvalt na het instappen, is dat de zitpositie erg laag is. Dat zal de sportief ingestelde bestuurder plezier doen, terwijl degene die dit segment juist kiest voor de wat hogere zit de stoel flink omhoog kan pompen; iedereen blij. Kia claimt de grootste bodemvrijheid in het segment plus de laagste daklijn. Terecht of niet, het vergt niet veel ruimtelijk inzicht om te beredeneren dat die combinatie ten koste gaat van de inhoud. Desondanks heb je achterin een heel behoorlijke hoofdruimte. Ondergetekende, met 1,90 meter toch iets bovengemiddeld lang, heeft nog een kleine hand over. Alleen de beenruimte houdt niet over. De kofferruimte is met 352 liter keurig. Ter vergelijking: een Renault Captur biedt 377 liter, de Opel Mokka X 356 liter. De achterbankleuning is in twee delen (40:60) neerklapbaar en zo creëer je maximaal 1.155 liter voor de zondagsritjes naar de Zweedse handelaar in Chinees brandhout.
Kia bouwt de nieuwe Stonic met een viertal verschillende motoren, waarvan er drie naar ons land worden gehaald. Wij rijden vandaag met de machine die in Nederland het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen en dat in de 1.0 T-GDI, de bekende direct ingespoten driecilinder met turbo. Dat blok kennen we uit de Rio en dat is geen wonder, want met dat model deelt de Stonic zijn onderhuidse architectuur. In de Rio is het er met naar keuze 100 of 120 pk, de Stonic krijgt in de eerste instantie alleen de sterkste afstemming mee. Het is een prettige motor, die prima raad weet met de Stonic. Onderin is hij niet overdreven sterk, maar netjes bij de les. Ben je in een wilde bui, dan moet je hem boven zo'n 3.000 toeren houden, daar wordt hij veel feller. Schakelen is een prettige bezigheid, de standaard zesbak voelt strak en precies aan en de koppeling laat zich prettig doseren. De driecilinderroffel is wat nadrukkelijk aanwezig, maar klinkt voor de liefhebbers best sportief.
Hoewel hij het onderstel deelt met dat van de Rio heeft Kia de ophanging van de Stonic toch aangepast om de nadelige effecten van de grotere bodemspeling teniet te doen. Toegegeven, daar is Kia aardig in geslaagd. Zeker voor een SUV of cross-over voelt de Stonic lekker sportief, maar zeker niet hard aan. De koets zet zich na elke koerswisseling weer snel in het gareel en de besturing biedt aardig wat gevoel, terwijl die overijverige stuurbekrachtiging waar Koreanen berucht om waren, is verdwenen. Het resultaat van dit alles is een leuke, vlotte auto om in te rijden; mooi in lijn met wat zijn uiterlijk belooft.
HETE KASTANJE
Naast de 1.0 T-GDI is de Stonic eveneens leverbaar als 1.25 MPI met 84 pk en handgeschakelde vijfbak en 1.6 CRDI met handgeschakelde zesbak. De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (7DCT) komt tweede helft 2018 op de 1.0 T-GDI. Of die later ook leverbaar wordt op de diesel, laat Kia nog even afhangen van de komende ontwikkelingen rond de hete kastanje die diesel aan het worden is.
Uitvoeringen en motoren zijn min of meer aan elkaar gekoppeld. De eenvoudigste EconomyLine is er alleen in combinatie met de 1.2 MPI en dan krijg je stalen 15-inchwielen, leddagrijverlichting, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, elektrisch bediende spiegels en zijramen voor. De Comfortline zit ook aan de 1.2 vast en heeft het 7-inchscherm, aux- en usb-aansluitingen, handbediende airconditioning, Bluetooth, stuurwielbediening en verwarmde buitenspiegels. De ComfortPlusLine Navi heeft navigatie, parkeersensoren achter, lichtmetalen 15-inchwielen, usb achterin, DAB+ en cruisecontrol. Deze uitvoering is ook te combineren met de 1.0 T-GDI, alleen heeft hij dan 17-inch. De DynamicLine wordt gecombineerd met de 1.0 T-GDI en heeft elektrische raambediening achter, elektrisch inklapbare buitenspiegels, donker glas achter, een autonoom remsysteem, rijbaansensoren, vermoeidheidsherkenning, dakrails, een regensensor, klimaatregeling en een grootlichtassistent. De ExecutiveLine herken je aan verchroomde raamomlijsting, kunstleren bekleding, voorstoel- en stuurverwarming, dodehoeksensoren en dwarsverkeersensoren achter. Voor de diesel, ten slotte, zijn er twee uitvoeringsniveaus. De Business Navigator heeft navigatie, achteruitrijcamera, cruisecontrol, DAB+, 17-inch lichtmetaal en een middenarmsteun voor. De Business DynamicLine daar bovenop onder meer elektrisch bedienbare ramen voor en achter, klimaatregeling en donker glas.
OORDEEL- +Goede rijeigenschappen
- +Fijne driecilinder
- -Materialen dashboard
- -Beenruimte achterin
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik lease sinds kort de nieuwe ceed, maar wat is dit een prachtige auto!
Fase Autobedrijven B.V.Last edited by Chiptuner; 07/02/2019, 16:27.
Comment
-
Facelift. Vermits er uiterlijk zo goed als geen verschil is hier maar bijzetten.
NU OOK MET MILD-HYBRIDTECHNIEK
FACELIFT VOOR KIA STONIC
Kia heeft de Stonic op de snijtafel gelegd. De uiterlijke verschillen met het in 2017 gepresenteerde origineel zijn marginaal, interessanter zijn dan ook de wijzigingen die Kia op motorisch vlak heeft doorgevoerd.
De in 2017 geïntroduceerde Stonic was Kia's antwoord op succesvolle compacte cross-overs als de Renault Captur en Peugeot 2008. De compacte Koreaan, die zijn techniek deelt met de Rio, is inmiddels enkele jaren op de markt en dat betekent dat er op de designafdeling van Kia de afgelopen periode druk geschetst, gegumd en getekend is. Althans, dat zou je verwachten. Alleen de kenner kan de vernieuwde Stonic van het origineel onderscheiden.
De uiterlijke aanpassingen beperken zich namelijk tot herziene ledkoplampen, waarin de ledstrips voortaan zijn opgeknipt. Kia zet verder nieuwe 16-inch lichtmetalen wielen op de leveringslijst en biedt twee nieuwe kleuren aan: Prennial Grey en Sporty Blue. Daarnaast is het dak voortaan in frisse contrasterende kleuren te krijgen, waaronder Most Yellow.
Interessanter is de introductie van de nieuwe 1.0 T-GDI-motoren met mild-hybrid techniek. De compacte cross-over krijgt het uit andere modellen bekende 48 volt-systeem. De nieuwe 1.0's hebben hetzelfde vermogen als hun voorgangers en dat betekent dat je weer kunt kiezen uit een versie met 100 pk of 120 pk. Wel is het koppel met respectievelijk 172 Nm en 200 Nm hoger dan voorheen. De standaardtransmissie is Kia's iMT-bak, een handgeschakelde zesbak met een elektronisch aangestuurde koppeling. De motor schakelt zich dus onder meer uit tijdens het uitrollen. Ook is er een zeventraps automaat leverbaar.
In het interieur monteert Kia een nieuw infotainmentsysteem dat is gekoppeld aan een 8-inch display. Het systeem kan overweg met zaken als Android Auto en Apple CarPlay. Ook wat veiligheidssystemen betreft is er nieuws. Zo heeft de Stonic voortaan Automatic Emergency Baking met voetganger-, voertuig- én fietserherkenning, Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Blind-Spot Collision Warning (BCW). Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart Cruise Control (SCC) en Lane Following Assist (LFA) zijn eveneens van de partij.
Prijzen zijn er nog niet. Die volgen in de aanloop naar de marktintroductie die in september plaatsvindt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment