Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bmw x3 (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gaat ge gewoon rijden zonder een ei onder uw pedaal, en +/- 130 op de snelweg, zoals ik ook doe indien mogelijk, dan zal het verbruik toch wel dik 7 liter zijn en geen 6,5. Wat nog altijd deftige waarden zijn.
    In Nederland zijn veel 80-90 wegen waar ge rustig aan constante snelheid kunt kachelen zonder lichten tegen te komen. Als ik daar rijd, gaat mijn verbruik ook nog naar beneden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Special K Bekijk Berichten
      Sorry maar 115 gaan rijden waar je 130 mag is eerder het verkeer gaan hinderen lijkt me...
      Van mij mogen ze 115 gaan waar 130 mag, zolang het maar niet te lang op het linkse vak is

      Verbruik van die 2.0D zal 7 liter zijn, met de rijstijl van GVW wellicht nog iets minder.

      Wat betreft die zwaardere motorisaties moet ik toch zeggen dat je niet altijd het onderste uit de kan moet halen om er plezier aan te beleven. Integendeel, de vlotheid waarmee alles verloopt, de stilte, de geringe krachtinspanning zelfs aan ik zeg maar wat, 160 per uur of bij het inhalen, het wegrijden aan de lichten,... dat maakt het fijn. En dit zonder eigenlijk een groot verschil qua verbruik te krijgen tov de lichtere motorisatie.. da's ook mooi meegepakt lol.
      Last edited by ; 02/02/2018, 12:23.

      Comment


      • ik vind het geweldig dat zo'n 30d alles moeiteloos doet en niet meer verbruikt dan een 20d .. maar de meerprijs van +/- 8.000 euro doet me toch wel slikken, gesteld dat die 20d ook al meer dan vlot genoeg is, zelfs een 18d is al vlot zat in BE. koop je al veel litertjes brandstof van, of een hoop leuke opties. maja ik denk altijd in budget en dan kom ik uit bij een X1 18i want dat kost maar de helft van een X3 30d en kvind niet dat die laatste dubbel zo veel auto biedt.

        Comment


        • De X1 is zeker ook een leuke auto. Ik heb ooit met het vorige model met een 18 sDrive gereden. Dat reed best wel leuk en meer dan voldoende vlot eigenlijk.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
            Ik vraag mij eerder af hoe het komt dat de constructeurs plots koppelrijke benzinemotoren kunnen maken, nog meer als het om doorontwikkelingen gaat van motoren die al een tijdje bestonden met merkelijk lagere kenmerken.
            Dat de koppel stijgt met het de cylinderhoud is al decennia gekend, de Amerikanen hebben het vertaald in “ there is no replacement for displacement”
            Dat kunnen ze al sinds 1940…. er moet wel eerst een noodzaak zijn en die was er het eerst bij fabrikanten die ook kleine auto’s/ motoren maken
            • In de 2² wereldoorlog hadden alle vliegtuigen (Jap, Duits, Engels en USA) al variabele kleppen (mechanisch) en turbo’s…omdat de jachtvliegtuigen anders te traag en te log zouden zijn en de bommenwerper niet ver genoeg konden vliegen… (door het te hoge verbruik...zonder die moderne snufjes...)

            Het koppel steeg recent vooral door de invoering van vooral variabele kleptiming (samen met de elektronische sturing van de motor)
            • Maar er bestaan veel totaal verschillende systemen
              • Bij een elektronisch gestuurd system, bepaald de CPU van de motor, wat de kleppen moeten doen en krijg je het hoogste koppel (en een hoog vermogen bij een lager toerental)
              • Bij de andere systemen moet de CPU binnen de grenzen van de mechanische variabele kleppen werken…
            https://www.mvwautotechniek.nl/Woord...ichthoogte.htm


            Koppel hangt wel samen met vermogen…
            • Merken die uit marketing overweging (omdat de klant dit verwacht) per se een 2.0 i motor willen leveren geven het basismodel weinig vermogen, (anders is dat model te duur) waardoor ook het koppel lager is….
              • Voordeel fabrikant: hij kan die auto duurder verkopen, (basis 2.0) want er zit een grote motor in (die niet te veel kost)
              • Klant tevreden, want hij heeft de grootste motor (toppunt is de Volvo T 2, 2.0 Turbo met slechts 220 NM en 120 pk)

            Ps
            Door interne nestbevuiling….. stopte Audi met de A3 en A4 1.8 i (basis 120 pk 250 NM ) nadat Duitse klanten merkten dat een Golf en Passat 1.4 i (150 pk 250 NM) altijd betere prestaties leverde en zuiniger was…(de eerste versies van de 1.8 hadden evenveel problemen en nadien was de 1.4 (150pk) betrouwbaarder...)

            Maar de gemiddelde auto consument heeft toch liever cc’s…want dat is het eerste wat men vraagt en hoeveel NM of PK’s hun auto heeft… weet 90% niet eens...

            Comment


            • als cc inderdaad de maatstaf is, ben ik DIK gejost

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Denk afhankelijk van de turbo('s) die ze gebruiken op de motor. Is een gokje hoor. Want als onder het toerental van de werking van je turbo blijft, gebeurt er niks. Vroeger had je toch een enorm turbogat. Die krachtigere turbomotoren waren zelfs soms ronduit gevaarlijk. Denk aan een Sierra Cosworth, een R5 GT turbo, Nissan 200 SX,.. Gebeurde eerst niks en aan 4000 toeren kreeg je plots alles. Als je in een bocht op nat wegdek optrok was het toen echt nog opletten geblazen. De kick was natuurlijk wel enorm. Nu is de vermogensopbouw zo vloeiend dat je weinig snelheidsbesef hebt.

                Zover mijn gokje , zullen hier wel kenners zijn die het zeker weten hoe het zit. Zal ook wel nog met meer zaken te maken hebben zoals aantal kleppen, afstellingen en zo meer.
                Turbogat heb ik zeer goed gekend met mijn Saab Turbo16. Je moet inderdaad goed op toeren blijven, anders was het... wachten. Maar als de duw kwam was je beloond !! Zelfs zo was de koppel maar 270 Nm maar toen was dat dat genoeg om je achterlichten te tonen aan de meeste sportwagens. Nu is alles beter gecontroleerd, maar de kick is er ook niet meer.
                Last edited by guyugy; 02/02/2018, 13:11.

                Comment


                • Hoeveel koppel heeft die x3, zal wel rond de 300 draaien denk ik. Dat is toch ferm genoeg, tenzij je zal offroaden maar dan koop je geen x3. Waar is de tijd van mijn eerste Vectra TDI die had een koppel van 220 en dat was toen veel voor een 2,0l

                  Comment


                  • Een 18d 350 nm, 20d 400 nm .

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      ik vind het geweldig dat zo'n 30d alles moeiteloos doet en niet meer verbruikt dan een 20d .. maar de meerprijs van +/- 8.000 euro doet me toch wel slikken, gesteld dat die 20d ook al meer dan vlot genoeg is, zelfs een 18d is al vlot zat in BE. koop je al veel litertjes brandstof van, of een hoop leuke opties. maja ik denk altijd in budget en dan kom ik uit bij een X1 18i want dat kost maar de helft van een X3 30d en kvind niet dat die laatste dubbel zo veel auto biedt.
                      Ik begrijp u daarin Sunking. Maar iedereen heeft een bepaald budget dat hij of zij wil of kan spenderen. Sommigen zoeken tot 20k, anderen 50k en voor nog anderen is 100+ geen probleem.
                      En in functie van dat budget en interesses zal men een keuze maken.

                      Uiteraard voldoet een 2.0 D meer dan voldoende in een X3 en rijdt dit ook zeer aangenaam! Maar er zijn nu eenmaal ook bvb 4.0i motoren op de markt die nog aangenamer rijden. Beiden kan je met veel opties aanvullen (weer volgens budget en goesting). Voor beide auto's is er een markt...

                      En da's toch net het fijne aan onze automobiels, dat er zoveel keuzes mogelijk zijn ?

                      De conclusies die Quovadis trekt vind ik BS, sorry man. Kennis, interesses en cc's hebben niks met elkaar te maken. ( net als bij vrouwen, hun intellect en interesses heeft ook geen rechtstreeks verband met 'hun' cc's )

                      @guyugy... da waren nogal tijden he, vond dat allemaal heel tof toen. Was jong in die tijd. Maar denk dat ik nu toch voor de geleidelijkere vermogensopbouw zou gaan. Wel met vele minder sensaties lol.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Axe80 Bekijk Berichten
                        Hoeveel koppel heeft die x3, zal wel rond de 300 draaien denk ik. Dat is toch ferm genoeg, tenzij je zal offroaden maar dan koop je geen x3. Waar is de tijd van mijn eerste Vectra TDI die had een koppel van 220 en dat was toen veel voor een 2,0l
                        Dat koppel is zelfs vrij hoog van een 2.0D. Hier wil de koper een keuze maken tussen diesel en benzine. Beiden hebben evenveel PK. Maar de 2.0i heeft wel veel minder koppel en verbruikt ook een stuk meer. En die keuze is moeilijker, rekening houdende met het prijsverschil en de hedendaagse trend. (Wat de keuze wel makkelijker maakt vind ik is dat die man 10 jaar of langer met zijn wagen wil rijden.)

                        Comment


                        • Omdat er nog geen X3 20i beschikbaar zijn ben ik vandaag gaan testrijden met ze, X1 20i x drive. Het gemiddelde verbruik zat op 11 liter buiten wat doortrekken op de A12 niets speciaal gedaan dus de X3 zal zeker niet minder dan 10 liter verbruiken.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Wat is eigenlijk het verschil tussen de sportautomatische versnellingsbak en de gewone automatische ? De schakelpaddels of houdt dit meer in ?

                            Mooie config trouwens !
                            Naast de peddels blijkbaar ook de launch control! Jawel, zeer nuttig op een diesel ;-).
                            1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                            1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                            1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                            1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                            http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door steven33 Bekijk Berichten
                              @ venteke : Hoeveel km ben jij van plan om met je 30d te rijden ?
                              Schat zo'n 25.000/jaar en mijn vrouw gaat er 3 jaar mee rijden.
                              1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                              1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                              1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                              1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                              http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door GVW Bekijk Berichten
                                Ter info dit testrapport. Kijk eens naar het verbruik dat ze daar opgeven. Maakt me toch wat vrolijker gestemd.
                                zeer interessant... was met vorige X3 30d ook al, mijn vrouw zat rond de 8, als ik reed 10... Het kan dus, maar zoals je zegt dan kan je beter een 18d kopen... ;-)
                                1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                                1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                                1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                                1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                                http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door timvan Bekijk Berichten
                                  Omdat er nog geen X3 20i beschikbaar zijn ben ik vandaag gaan testrijden met ze, X1 20i x drive. Het gemiddelde verbruik zat op 11 liter buiten wat doortrekken op de A12 niets speciaal gedaan dus de X3 zal zeker niet minder dan 10 liter verbruiken.
                                  dit bevestigt wat ik hier al herhaaldelijk schreef... van alle benzine-SUV’s van dat kaliber zal er geen een zijn die in courant gemengd gebruik onder de 10/11 liter zal blijven, tenzij in ecorun-modus. En in casu (in en rond Bornem) kan de wagen nog niet erg veel gesolliciteerd worden !

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten

                                    Naast de peddels blijkbaar ook de launch control! Jawel, zeer nuttig op een diesel ;-).
                                    Haha die launch control... Snap ook niet wat dat komt doen op een niet sportieve wagen. Op een M-uitvoering of zo ja, maar op een gewone uitvoering...

                                    Maar wat zeg je, dat je met je vorige X3 10 liter verbruikte ? Was dat nog de 245 pk versie met automatische 6 versnellingsbak ? Want dat lijkt me toch enorm veel. Of deed je ook veel stads en-of fileverkeer ? Zelfs bij een zeer stevige rijstijl kan je dit anders niet behalen in het huidige verkeer volgens mij.

                                    Ik zit aan 6,9 liter met een 3.0D in een 7 (256 pk versie en 8 versnellingen, nooit file of stadsverkeer en goed doorrijden- heb regelmatig gemiddelde snelheid van 100 km per uur als ik naar bvb naar Maasmechelen rij met de secundaire wegen en een plasstopje met draaiende motor inbegrepen ).
                                    Heb dan eens in de Autogids gekeken naar de testverslagen en die mannen houden er toch een (zeer) gespierde rijstijl op na (uiteraard met vrij hoog verbruik) en die verbruikten met de nieuwe 5 over gemengd parcours 7,5 liter en met de X6 die toch al een log beest is en veel meer wind pakt dan een X3 9,5 liter. Met de nieuwe X3 in 2.0 D verbruikten ze 7,6 liter. (verbruik van de 3.0d en de 2.0d liggen in de praktijk kort bij elkaar)

                                    Comment


                                    • In een testwagen zijn de mensen meestal niet geneigd om te sparen op brandstof, de bedoeling is te zien wat de wagen in zijn buik heeft. Maar andersom zijn er nog weinig testgebieden rond een invoerder-showroom waar het verkeer niet verzadigd is. Dus kunnen de candidaten-kopers niet echt vlammen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        In een testwagen zijn de mensen meestal niet geneigd om te sparen op brandstof, de bedoeling is te zien wat de wagen in zijn buik heeft. Maar andersom zijn er nog weinig testgebieden rond een invoerder-showroom waar het verkeer niet verzadigd is. Dus kunnen de candidaten-kopers niet echt vlammen.
                                        Heb het op de testen die de mannen van Autogids zelf doen hee. Dat is niet rond de showroom dat die dat doen. Of bedoelde je iets anders ?

                                        Comment


                                        • Dezelfde wagen kan in de ene test 6 liter verbruiken en de andere 7, wegens verschillende rijstijl, traject, omstandigheden... soms wordt er 'gestoeft' met een laag testverbruik in een test, maar dan weet je eigenlijk al dat ze gewoon in gunstige omstandigheden getest hebben. (warm, droog wegdek, geen files, niet rapper dan 120 ... ) De testen zijn ook niet altijd objectief (directe of indirecte sponsoring van het boekske). De meest betrouwbare indicatie is een grote databank waar mensen hun werkelijk verbruik ingeven , zoals spritmonitor .

                                          Ik zie overigens al her en der de eerste WLTP cijfers opduiken, bv bij opel : http://nl.opel.be/tools/wltp-rijcycl...kswaarden.html en op directlease.be : https://directlease.be/DLBe/nl/lease...346?reset=true (modeljaar 2018, 119 g co2) versus https://directlease.be/DLBe/nl/lease...946?reset=true (modeljaar 2019, 132 g co2)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X