Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Seat Arona (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Seat boert al lang slecht . Skoda heeft al lang de octavia als troef in handen, maar seat heeft eig niks dat de mensen echt aantrekt.
    Klopt, het povere dealernetwerk is daar een rede voor.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Seat boert al lang slecht . Skoda heeft al lang de octavia als troef in handen, maar seat heeft eig niks dat de mensen echt aantrekt.
      Ibiza heeft toch een periode zeer goed verkocht. Maar dit lijkt nu ook stil gevallen.

      Is Skoda goedkoper dan Seat ?

      Comment


      • #23
        Neen, Seat is goedkoper.

        Comment


        • #24
          Idd, tegenwoordig is seat echt wel t goedkoopste.
          Skoda staat ook al wat hoger qua afwerking en biedt veel ruimte.. (bv. octavia versus leon).
          De leon is dan wel weer een interessant alternatief tov de golf qua prijs.
          Soms snap ik niet goed, waarom ze zo slecht verkopen, hoewel k zelf ook de golf verkies (mooier afgewerkt binnenin).
          Deze arona lijkt mij best geslaagd, zoals gewoonlijk prijst AW hem de hemel in, ze worden daar klaarblijkelijk nogal gesponsord door VAG, maar desalniettemin denk ik dat het een geslaagde wagen is.

          Comment


          • #25
            De Arona zit ongeveer 2000€ boven de Ibiza, en 1000€ boven de Polo met gelijkaardige uitrusting. Ga je vergelijken met een bv een Captur, dan denk ik dat je makkelijk 3-4000€ meer betaalt.

            Ik vind de Arona mooi, maar toch hoog geprijsd. Nog niet in levende lijve gezien, maar ik zie bij de Polo en de Ibiza toch dat het niveau van afwerking er bij deze auto's ook stevig op vooruitgegaan is.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              Seat boert al lang slecht . Skoda heeft al lang de octavia als troef in handen, maar seat heeft eig niks dat de mensen echt aantrekt.
              Hangt af hoe je het bekijkt.

              SEAT zijn design is veel leuker en speelser dan het oersaaie volkswagen en dat gecombineerd met aantrekkelijke prijzen maakt dat seat al jaren in elke objectieve test wint. En dat beetje betere binnenafwerking is de serieuze meerprijs van soms 20% met wat opties van de Golf helaas zeker niet waard.

              Uiteraard is dat in België van geen tel aangezien de gemiddelde Belg gewoon zijn oersaaie grijze of zwarte golf 1.6 TDI moet hebben, ongeacht of er betere alternatieven zijn of niet. Het zijn gewoontebeesten die amper vergelijken en vasthouden aan meestal fictief merkimago.

              SEAT moest normaal het sportieve merk van VW worden, maar biedt bijna geen andere motoren aan dan in de GOLF/octavia liggen. En als ze er dan in liggen altijd gekoppeld aan zo een frustrerende automaat enkel verkrijgbaar in topversie. Het is zelfs zo dat skoda meestal de sportievere varianten aanbied tegen een betere prijs.

              Terug naar topic, deze arona is een tof dingske, en met en 1.5 TSI motor met 150 PK kan hij zelfs nog leuk rijden ook denk ik

              Comment


              • #27
                Rij-impressie: SEAT ARONA


                GAPEND GAT GEVULD

                Eerder dit jaar lanceerde Seat de vijfde generatie Ibiza. In deze klasse is een SUV of cross-over tegenwoordig bijna een must en dat belooft een glorieuze toekomst voor de Arona. We rijden de compacte cross-over in de heuvels rond zijn wieg, het vooralsnog Spaanse Catalonië.

                Zoals zoveel merken zet Seat hoog in op SUV's, met als recent wapenfeit de Ateca. Die doet het dan ook heel goed, maar als je echt aantallen wilt scoren met een SUV, moet je tegenwoordig in het B-segment zijn. Het was dan ook wachten op de Arona. Eindelijk is ook dat gat gevuld. Afgelopen zomer toonde Seat de eerste beelden, in september beleefde de auto in Frankfurt zijn showdebuut en nu doen we voor het eerst met de Arona waarvoor hij bedoeld is – rijden.

                Maar laten we eerst een rondje om de auto heen lopen. Dan kunnen we concluderen dat het met de merkherkenbaarheid in elk geval wel goed zit. Het typische Seat-design met scherpe vouwen en driehoekvormen heeft ook zijn weg naar de Arona gevonden. Daarmee lijkt hij in veel opzichten op de auto waarmee hij het sterkst verwant is, de eerder dit jaar nieuw geïntroduceerde Ibiza. Dezelfde vouwen op de motorkap, dezelfde Lamborghini-look buitenspiegels, dezelfde puntige koplampen en in grote lijnen dezelfde grille als de Ibiza sieren de Arona. Maar uiteraard staat hij een stuk hoger op de poten, met als resultaat een forse negentien centimeter bodemspeling. Die hoogte wordt geaccentueerd door een forse tweede luchthapper onder de bumper en grote wielkasten, waarvan het formaat optisch wordt vergroot met dikke, zwarte randen eyeliner. Voor wie dan nog niet doorheeft dat dit de crossovervariant is, heeft de Arona anders dan de Ibiza een two-tone kleurstelling. De afwijkende kleur van het dak begint op de A-stijlen en loopt door tot halverwege de C-stijlen, waar een brede, diagonale chroomlijst met een X (voor cross-over) de overgang naar de carrosseriekleur vormt. Die chroomlijst komt voort uit de onderste raamlijsten aan de zijkanten en loopt over in de vormen van de dakspoiler, wat een mooi harmonieus geheel oplevert. Voor het dak kun je kiezen uit grijs, zwart en oranje en samen met de interieuraccenten en lakkleuren levert dat 68 verschillende combinaties op. Aan de achterkant onderscheidt de Arona zich onder meer door de wat scherpere lichtunits en de aluminiumkleurige beschermplaten aan de onderkant.



                HOGE ZITPOSITIE

                Vanbinnen domineert het dashboard uit de Ibiza. Dat betekent dat je frivoliteiten, zoals je bij veel concurrenten in deze klasse ziet, moet ontberen. Maar je krijgt er wel een mooi strakke, opgeruimde cockpit voor terug. Let wel: wij kunnen alleen met de luxueuze FR rijden en dat geeft een wat vertekend beeld. Het 8-inch scherm geeft het dashboard een rijk aanzien, met de fysieke knoppen die in het glas zitten. De brede, platte luchtroosters zijn geïntegreerd in een vlak dat over de hele breedte loopt, waardoor het interieur ruimtelijker oogt. Je krijgt naast een analoge aux-aansluiting twee usb-aansluitingen en het systeem werkt samen met Apple Car Play en Android Auto. Het multimediasysteem werkt lekker intuïtief. De FR heeft bovendien een met gestikt leer bekleed paneel op het dashboard. Bij de andere versies is dat van kunststof dat in diverse kleuren te bestellen is. Over het algemeen zijn de materialen keurig, maar hier en daar zitten wat elementen waarbij op kwaliteitsbeleving lijkt te zijn bespaard. De zitpositie is vrij hoog, de stoelen zouden wat ons betreft nog wel wat verder naar beneden mogen kunnen. Het zicht naar voren en opzij is goed, naar achteren is het door de typische vorm van de achtersteven wat minder goed. Op de achterbank biedt de Arona behoorlijke beenruimte en bovengemiddelde hoofdruimte en de kofferruimte is met 400 liter boven het gemiddelde in deze klasse.



                KLAPPEN

                De Ibiza was de eerste auto op het nieuwe MQB-A0-platform en de Arona is daar dus ook op gebouwd. Over de rijeigenschappen van de Ibiza waren we eerder dit jaar al erg enthousiast en dat geldt in onverminderde mate ook voor deze Arona. Vering en demping zijn in uitstekende balans met elkaar, terwijl hier op de binnenwegen rond Barcelona het onderstel toch bepaald niet wordt ontzien. Zelfs met slecht wegdek vol naden en gaten weet het goed raad. De klappen worden mooi opgevangen en tegelijkertijd helt de koets maar weinig over. Maak een paar rappe slaloms en je voelt dat de massa meteen zijn evenwicht hervindt, waardoor de Arona zowel sportief als comfortabel genoeg is. Het contact met de voorwielen via het stuur is bovengemiddeld en bovendien mooi precies. De auto is een tikje onderstuurd, maar minder dan je zou verwachten bij een kleine SUV, mede omdat je hulp krijgt van een elektronisch sperdifferentieel.

                Helaas is de 1.0 TSI, die voor ons land het volume gaat vormen, nog niet beschikbaar voor een testrit, dus moeten we het doen met de 1.5 TSI met 150 pk. Het zal je niet verbazen dat die motor prima raad weet met de Arona. Hij pakt meteen onderin lekker op en heeft een wat hese, sportieve brom. De handgeschakelde zesbak schakelt precies en de verzetten vallen mooi op hun plek. Helaas geeft de koppeling matige feedback, waardoor het wennen is totdat je het aangrijppunt goed in je systeem hebt.



                EARLY ADOPTERS

                De Arona komt er naar goed Seat-gebruik als Reference, Style, FR en Xcellence. Hoe die uitvoeringen er uiteindelijk komen uit te zien, is op dit moment nog niet bekend. De Arona begint zijn loopbaan in speciale 'Launch Editions' die hun weg vanaf volgende maand naar de early adopters moeten vinden en alleen met benzinemotoren zijn te combineren. De Style Launch Edition heeft 16-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting, een 5-inch multimediascherm, cruisecontrol, vermoeidheidsherkenning, parkeersensoren achter en handbediende airco. De Xcellence Launch Edition heeft bovenop de Style-uitvoering onder meer navigatie met 8-inch touchscreen, parkeersensoren rondom, automatische parkeerhulp, achteruitrijcamera, inductielader voor de telefoon, keyless entry en start en automatische airco met twee zones. De FR Launch Edition heeft naast de Style-uitvoering veel van de Xcellence-luxe plus onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, licht- en regensensoren, sportstoelen voor, donker glas achter en Seat Drive Profile, waarmee je onder meer gasrespons en demping sportiever kunt instellen. De definitieve versies en prijzen voor de auto's die vanaf 2018 worden uitgeleverd, worden in de loop van de herfst bekendgemaakt.

                Verder is er keuze uit vijf motoriseringen. De 1.0 TSI driecilinder is er met 95 en 115 pk. De lichtste heeft een handgeschakelde vijfbak, de sterkere zes verzetten vooruit en optioneel een zeventraps automaat met dubbele koppeling, de welbekende 7-DSG. De snelste Arona heet, ook naar goede Seat-traditie, FR en heeft een 1.6 TSI met 150 pk en handgeschakelde zesbak. Daarnaast is er een tweetal diesels. In beide gevallen krijg je een 1.6 TDI, kiezen kan uit 95 of 115 pk. De lichtste heeft standaard een handgeschakelde vijfbak en optioneel een zeventraps DSG, terwijl de zwaardere variant standaard zes handgeschakelde verzetten vooruit heeft en als extra een zestraps DSG. Halverwege volgend jaar komt er bovendien een 1.0 TSI met 90 pk die op cng kan lopen.

                OORDEEL

                • +Volwassen rijeigenschappen
                • +Ruim
                • -Hier en daar wat mindere materialen
                • -Koppeling wat lastig te doseren










                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #28








                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #29
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #30
                      De onze is gearriveerd. 1.0 dsg move met aftermarket leder

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

                      Comment


                      • #31
                        Knap! Mooi kleurtje Veel plezier ermee!
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #32
                          De kleur had wat ons betreft wel iets meer flashy gemogen, maar de company policy bij mijn vrouw, liet het niet toe ;-)

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                            De onze is gearriveerd. 1.0 dsg move met aftermarket leder
                            Wat is Aftermarket Leder?

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                              Wat is Aftermarket Leder?
                              Leder ingestoken door een bedrijf gespecialiseerd in stofferen. Veel mensen doen dat.

                              T&T, Kreato etc zijn zo een bedrijven

                              Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                              Comment


                              • #35
                                Klopt idd. Dit is een optie die D'ieteren zelf aanbiedt.
                                Keuze uit 13 verschillende kleuren met verschillende kleuren van stiksels.
                                En een pak goedkoper dan een standaard VAG lederen interieur.
                                Tenminste als je ook niet de deuren en het dashboard laat mee doen, want dan is het ongeveer gelijk.
                                Als ik het goed voorheb, was het bij de Arona iets van 1100€ BTW in.

                                Helemaal in het begin kon je de Move versie ook met Alcantara krijgen, maar net de dag toen zij wilde bestellen, kwam een bericht van Seat, dat het Alcantara niet meer beschikbaar was.
                                Vandaar dit alternatief.

                                Comment


                                • #36
                                  Ondertussen onze Arona een dikke maand in ons bezit en ik moet zeggen een heerlijk bakje om mee te doen waarvoor hij bedoeld is.
                                  De combinatie 1.0 tsi 115 pk met de DSG werkt perfect voor onze gewestwegen en in de stad. Zelf rijd ik hem meestal in "s" omdat ik die lage toeren niet goed kan verdragen bij zo'n "moteurke".
                                  Zetels zitten vrij goed, al vind ik ze aan de harde kant. Jammer is wel dat in onze versie de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is. Daardoor zit je aan die kant niet echt veel hoger dan in een normale hatchback.
                                  Maar wat ik persoonlijk als zeer onaangenaam ervaar is de hoge stand van het gaspedaal.
                                  Ik heb een modaal maatje 42 van schoenen dus niets abnormaals, denk ik, en toch vind ik geen goede positie voor mijn voet op het gaspedaal.
                                  Nog nooit eerder voorgehad met een auto.
                                  Qua afwerking mag hij er zeker zijn. Niks van rammeltjes of piepjes so far. Multimedia systeem vind ik ook erg goed en snel.

                                  Comment


                                  • #37
                                    ONTHULLING VOLGT IN PARIJS

                                    SEAT LANCEERT ARONA TGI OP AARDGAS

                                    Seats wereldnieuws voor de autoshow in Parijs is bekend: de Arona TGI. Drie ingebouwde tanks moeten de compacte cross-over enkel op aardgas 400 kilometer ver brengen.

                                    Na de Leon, Ibiza en Mii sluit nu ook de Arona zich aan bij de lijst met TGI-modellen van Seat. In vergelijking met benzine- of dieselaangedreven modellen stoot een auto op aardgas minder CO2 uit. Daarnaast staat 1 kilogram CNG gelijk aan 1,3 liter diesel en 1,5 liter benzine. Als basis pakten de technici in het Spaanse Martorell een 1.0 TSI-benzinemotor, maar voegden componenten aan het blok toe, waardoor hij nu ook op aardgas kan rijden. Onder een speciale vloer aan de achterkant van de Arona bevinden zich drie cng-tanks voor de opslag van 14,3 kilogram aardgas. Op enkel cng heeft de Arona TGI een actieradius van 400 kilometer. Mocht het aardgas op zijn, dan schakelt de auto automatisch over op benzine. Daarmee komt de Arona TGI nog eens 160 kilometer verder.

                                    De 1,0-liter driecilinder TGI levert een vermogen van 90 pk met 160 Nm koppel. De topsnelheid van de Arona TGI ligt op 172 km/h, een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h duurt 12,8 seconden. Aan het blok koppelt Seat standaard een handgeschakelde zesbak. De Arona op aardgas is leverbaar in vier uitvoeringen: Refrence, Style, Xcellence en FR. Wanneer de TGI-aandrijflijn leverbaar wordt voor de Arona, is vooralsnog onbekend. Op de beursvloer in de Franse hoofdstad beleeft het model zijn werelddebuut.







                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #38
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment

                                      Working...
                                      X