DIT IS DE NIEUWE AUDI A8!
HET EINDE VAN DE DRAAIKNOP
Na een lange aanloop met behulp van onder meer Spider-Man trekt Audi vandaag in Barcelona het doek van de nieuwe Audi A8. Dit is ‘m!
De vierde generatie van Audi's vlaggenschip is wat uiterlijk betreft natuurlijk direct herkenbaar als Audi-anno-nu. Dat betekent dat de ontwerpers een heleboel scherpe vouwen en hoeken hebben gebruikt, waarbij de schouderlijn als eerste in het oog springt. Toch zegt Audi met de A8 een nieuw designtijdperk te betreden. De auto borduurt duidelijk voort op de A9 Prologue Concept uit 2014. Audi's Single Frame Grille, een element dat ooit debuteerde op de tweede generatie van de A8, eindigt ter hoogte van de koplampen in twee scherpe 'punten'. Aan de achterkant springt de ogenschijnlijk uit één stuk bestaande lichtpartij in het oog, ook al zo'n Prologue-element. De doorlopende lichtbalk is in het verleden regelmatig teruggekeerd bij verschillende merken, maar voor Audi is het een nieuw element. De brede 'balk' oogt niet alleen overdag als één geheel, maar brandt ook 's nachts over de gehele breedte van de auto. Van opzij vallen de gigantische wielkasten op, die er samen met de lage neus voor zorgen dat vooral de breedte en de lengte van de auto geaccentueerd worden. De A8 is ook daadwerkelijk een stukje langer dan voorheen. Bij zowel de lange als de korte variant is het verschil 37 mm, waardoor de reguliere A8 nu om precies te zijn 5.172 mm lang is en de L 5.302 mm. Tegelijkertijd is de hoogte bij de korte variant met 13, en bij de lange versie met 17 mm toegenomen, terwijl de breedte opvallend genoeg 4 mm minder bedraagt. De wielbasis is in alle gevallen 6 mm groter.
Luiken
Ook het interieur laat zich met de term 'strak' goed omschrijven. Audi geeft het digitale Virtual Cockpit-instrumentarium een grotere rol en verwerkt het centrale scherm op een minder prominente wijze in het dashboard. De ventilatieroosters gaan, net als ooit bij de Volkswagen Phaeton het geval was, schuil achter houten 'luiken' die indien gewenst geruisloos wegglijden. Tegelijkertijd zijn er veel meer bedieningsfuncties gedigitaliseerd, want ook de klimaatcontrole-bediening bestaat nu vooral uit 'scherm'. Een kleine revolutie is er in de vorm van de afwezigheid van de ronde MMI-knop. Audi vindt het kennelijk tijd om de ooit door BMWgeïntroduceerde bedieningsvorm vaarwel te zeggen en stapt helemaal over op touchscreens en de eerdergenoemde Virtual Cockpit. Zelfs de lichtknopjes links van het stuur werken op basis van aanraking.
AI
Onder meer dankzij het MLBevo-platform dat als basis dient, is de nieuwe A8 200 kg lichter dan z'n ook al uit aluminium opgetrokken voorganger. Dat is bewonderenswaardig, want om mee te komen in dit segment is Audi verplicht om z'n topmodel vol te stoppen met allerlei innovatieve technologie. Eén van de belangrijkste voorbeelden daarvan AI Traffic Jam Assist, waardoor de A8 tot 60 km/h in staat is om op level 3 autonoom te rijden. Dat betekent dat de handen bij drukke omstandigheden van het stuur kunnen en het mogelijk is om je op andere zaken te richten. Om het comfort naar een nog hoger plan te tillen, scant het actieve veersysteem het wegdek voor de auto 18 keer per seconde. Het onderstel kan dan optimaal anticiperen op wat komen gaat.
Plugin
Zoals dat hoort in dit segment, is het motorenspectrum van de Audi A8 weer bijzonder breed. Helemaal bovenaan de ladder staat nog altijd een twaalfcilinder. In dit geval gaat het om de 6.0 W12 die we kennen van de Bentley Bentayga, een blok dat met 609 pk en 900 Nm zeer indrukwekkende cijfers weet te genereren. Wie graag wat minder brandstof verstookt, kan vanaf nu echter ook een plug-in hybrideA8 e-tron bestellen. In die auto krijgt een 3,0-liter grote verbrandingsmotor ondersteuning van een elektromotor wat voor een totaalvermogen zo'n 4.0 pk zorgt. De e-tron kan in theorie zo'n 50 km ver komen zonder z'n verbrandingsmotor te gebruiken. Zonder elektrische ondersteuning fungeert de drieliter V6 als basis-benzinemotor. In dat geval heb je alsnog 340 pk tot je beschikking. Dieselen kan met de 3.0 TDI met 286 pk of een 4.0 TDI met 435 pk. Ook op benzinegebied is er natuurlijk een V8, de 4.0 TFSI met 460 pk. Voor alle verbrandingsmotoren geldt dat ze in staat zijn om langzaam vooruit te rollen met de motor uit. Dankzij een elektromotor die de startmotor vervangt en het herwinnen van energie mag de A8 zich een 'Mild Hybrid' noemen.
De nieuwe A8 verschijnt in het najaar in de Duitse showrooms. Nederland volgt ongetwijfeld kort daarna. Bij onze oosterburen staat de auto straks voor minimaal € 90.600 op de prijslijst.
*Update*: In Nederland is de A8 vanaf september te bestellen. Vanaf december staat de auto hier in de showrooms.
Bron: Autoweek
HET EINDE VAN DE DRAAIKNOP
Na een lange aanloop met behulp van onder meer Spider-Man trekt Audi vandaag in Barcelona het doek van de nieuwe Audi A8. Dit is ‘m!
De vierde generatie van Audi's vlaggenschip is wat uiterlijk betreft natuurlijk direct herkenbaar als Audi-anno-nu. Dat betekent dat de ontwerpers een heleboel scherpe vouwen en hoeken hebben gebruikt, waarbij de schouderlijn als eerste in het oog springt. Toch zegt Audi met de A8 een nieuw designtijdperk te betreden. De auto borduurt duidelijk voort op de A9 Prologue Concept uit 2014. Audi's Single Frame Grille, een element dat ooit debuteerde op de tweede generatie van de A8, eindigt ter hoogte van de koplampen in twee scherpe 'punten'. Aan de achterkant springt de ogenschijnlijk uit één stuk bestaande lichtpartij in het oog, ook al zo'n Prologue-element. De doorlopende lichtbalk is in het verleden regelmatig teruggekeerd bij verschillende merken, maar voor Audi is het een nieuw element. De brede 'balk' oogt niet alleen overdag als één geheel, maar brandt ook 's nachts over de gehele breedte van de auto. Van opzij vallen de gigantische wielkasten op, die er samen met de lage neus voor zorgen dat vooral de breedte en de lengte van de auto geaccentueerd worden. De A8 is ook daadwerkelijk een stukje langer dan voorheen. Bij zowel de lange als de korte variant is het verschil 37 mm, waardoor de reguliere A8 nu om precies te zijn 5.172 mm lang is en de L 5.302 mm. Tegelijkertijd is de hoogte bij de korte variant met 13, en bij de lange versie met 17 mm toegenomen, terwijl de breedte opvallend genoeg 4 mm minder bedraagt. De wielbasis is in alle gevallen 6 mm groter.
Luiken
Ook het interieur laat zich met de term 'strak' goed omschrijven. Audi geeft het digitale Virtual Cockpit-instrumentarium een grotere rol en verwerkt het centrale scherm op een minder prominente wijze in het dashboard. De ventilatieroosters gaan, net als ooit bij de Volkswagen Phaeton het geval was, schuil achter houten 'luiken' die indien gewenst geruisloos wegglijden. Tegelijkertijd zijn er veel meer bedieningsfuncties gedigitaliseerd, want ook de klimaatcontrole-bediening bestaat nu vooral uit 'scherm'. Een kleine revolutie is er in de vorm van de afwezigheid van de ronde MMI-knop. Audi vindt het kennelijk tijd om de ooit door BMWgeïntroduceerde bedieningsvorm vaarwel te zeggen en stapt helemaal over op touchscreens en de eerdergenoemde Virtual Cockpit. Zelfs de lichtknopjes links van het stuur werken op basis van aanraking.
AI
Onder meer dankzij het MLBevo-platform dat als basis dient, is de nieuwe A8 200 kg lichter dan z'n ook al uit aluminium opgetrokken voorganger. Dat is bewonderenswaardig, want om mee te komen in dit segment is Audi verplicht om z'n topmodel vol te stoppen met allerlei innovatieve technologie. Eén van de belangrijkste voorbeelden daarvan AI Traffic Jam Assist, waardoor de A8 tot 60 km/h in staat is om op level 3 autonoom te rijden. Dat betekent dat de handen bij drukke omstandigheden van het stuur kunnen en het mogelijk is om je op andere zaken te richten. Om het comfort naar een nog hoger plan te tillen, scant het actieve veersysteem het wegdek voor de auto 18 keer per seconde. Het onderstel kan dan optimaal anticiperen op wat komen gaat.
Plugin
Zoals dat hoort in dit segment, is het motorenspectrum van de Audi A8 weer bijzonder breed. Helemaal bovenaan de ladder staat nog altijd een twaalfcilinder. In dit geval gaat het om de 6.0 W12 die we kennen van de Bentley Bentayga, een blok dat met 609 pk en 900 Nm zeer indrukwekkende cijfers weet te genereren. Wie graag wat minder brandstof verstookt, kan vanaf nu echter ook een plug-in hybrideA8 e-tron bestellen. In die auto krijgt een 3,0-liter grote verbrandingsmotor ondersteuning van een elektromotor wat voor een totaalvermogen zo'n 4.0 pk zorgt. De e-tron kan in theorie zo'n 50 km ver komen zonder z'n verbrandingsmotor te gebruiken. Zonder elektrische ondersteuning fungeert de drieliter V6 als basis-benzinemotor. In dat geval heb je alsnog 340 pk tot je beschikking. Dieselen kan met de 3.0 TDI met 286 pk of een 4.0 TDI met 435 pk. Ook op benzinegebied is er natuurlijk een V8, de 4.0 TFSI met 460 pk. Voor alle verbrandingsmotoren geldt dat ze in staat zijn om langzaam vooruit te rollen met de motor uit. Dankzij een elektromotor die de startmotor vervangt en het herwinnen van energie mag de A8 zich een 'Mild Hybrid' noemen.
De nieuwe A8 verschijnt in het najaar in de Duitse showrooms. Nederland volgt ongetwijfeld kort daarna. Bij onze oosterburen staat de auto straks voor minimaal € 90.600 op de prijslijst.
*Update*: In Nederland is de A8 vanaf september te bestellen. Vanaf december staat de auto hier in de showrooms.
Bron: Autoweek
Comment