Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar E-Pace (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    In Het Laatste Nieuws enkele dagen terug : Is dieselangst terecht? NIET ALTIJD!

    ZO IS EEN SUV OP BENZINE EEN ONLOGISCHE COMBINATIE

    De Belg durft geen diesel meer te kopen. Dat werd wel duidelijk op het jongste Autosalon. Maar voor een SUV, het autotype dat nu zo populair is, is een dieselmotor veel beter, zo bleek nog maar eens uit mijn test van de Jaguar E-Pace. Zou onze overheid de dieselmotor dan te vroeg verketterd hebben?
    Bij een Koreaans automerk klonk het zo: “We verkopen veel meer benzinewagens dan diesels. Het lijkt alsof de mensen bang zijn om nog een turbodiesel te kopen.”
    Er heerst in dit land zoiets als ‘diesel-angst’. Je zou dan ook voor minder bang zijn om nog een diesel te kopen. De overheid voert al maanden campagne tegen diesel als brandstof voor personenwagens na het schandaal rond de auto’s van de Volkswagen-groep, dat in september 2015 losbarstte. Positief aan de hele heisa is dat er eindelijk naar meer dan de CO2-uitstoot van auto’s wordt gekeken. Het besef groeit dat er ook problemen zijn met fijn stof of NOx, een restproduct van de verbranding in een motor. Ecobonus

    Maar tegelijk onderstreept die koerswijziging dat de overheid een onbetrouwbare partner is voor wie toe is aan de aankoop van een nieuwe auto. Het beleid kan immers keren met de wind.

    Voorbeeld? Het verbod om met een diesel die de Euro 4- emissienorm niet haalt Antwerpen binnen te rijden. Een verbod dat vanaf 2020 - over minder dan twee jaar dus - wordt uitgebreid naar auto’s die geen Euro 5 halen. Uitgerekend die auto’s die amper tien jaar geleden door de overheid met een ‘ecobonus’ zwaar werden gepromoot als oplossing voor de CO2-problematiek.

    Dieselmotoren stoten immers haast per definitie minder CO2 uit dan benzinemotoren. Wie tien jaar geleden een diesel kocht, voelt zich nu dan ook bekocht. En terecht!

    Dit is geen pleidooi voor diesel en tegen benzine. Het is een pleidooi tegen zwart-witdenken. Een genuanceerdere blik levert immers een heel ander plaatje op. Zo wil de overheid dat we nu met zijn allen op benzine gaan rijden. Maar met een benzinemotor stoten we net méér CO2 uit dan met diesel!

    Bovendien is er nog geen enkele alomvattende studie uitgevoerd over het fijn stof dat uitgestoten wordt door de nieuwste generatie benzinemotoren, die - net zoals diesels - onder ontzettend hoge druk functioneren. Hoge auto

    En dan is er vooral de SUV-kwestie. De Europese consument is meer dan ooit verknocht aan de SUV of crossover. Als het even kan, kopen we zo’n ‘hoge auto’, die per definitie een minder gunstige luchtweerstandscoëfficient heeft dan een lage auto als een break of berline. Met andere woorden: een SUV ondervindt meer weerwerk van de luchtstroom waar hij doorrijdt en verbruikt dus altijd meer. Een wetmatigheid die meer afstraft als je op benzine rijdt. 4 liter bespaard

    Proef op de som met de nieuwe Jaguar E-Pace. Ik reed met de turbodiesel van 240 pk maar ook met de benzinemotor van 300 pk. De diesel tekende een reëel verbruik van 7,5 liter op, dat 21 procent hoger lag dan de norm (6,2 liter). Met de benzinemotor verbruikte ik 11,5 liter, of 49 procent meer dan de norm (7,7 liter). En dat is ook perfect normaal.
    Niet alleen omdat diesel altijd zuiniger blijft dan benzine, ook omdat SUV’s zowel dynamisch als technisch beter uit de hoek komen met een dieselmotor. Dat ondervonden we nog maar eens met deze E-Pace, die bevestigde wat ik al had ondervonden bij andere modellen.

    En dan is die E-Pace nog een kleine SUV. Lees: hoe groter je SUV, hoe scherper het gevoel dat een turbodiesel qua rijdynamiek de beste keuze is. En hoe groter het meerverbruik van de benzinemotor.

    Om het nog even samen te vatten: de tweeliter diesel zit als gegoten in de E-Pace, veel meer dan zijn benzinedrinkende broer. Jaguar E-Pace 2.0D 240 pk 4x4 Automaat

    Mooi maar fors prijskaartje

    Wat is dit?

    Na de grotere F-Pace de tweede SUV in het gamma van Jaguar. Een model dat in de klasse van de premiumauto’s moet gaan concurreren met auto’s als de Audi Q3, BMW X1 of Mercedes GLA. Wat zit goed?

    Twee grote troeven. Een: de vormgeving. De E-Pace is echt een heel mooie SUV. Mag je overal mee komen. Oké, over kleuren en smaken... Maar toch, weinig blikken die hem niet volgden tijdens onze test. Hij oogt heel dynamisch. De designers hebben dan ook een paar trekjes overgenomen van de F-Type, die lage sportwagen van Jaguar. Twee: de rijdynamiek. Deze kleine SUV rijdt echt bijzonder aangenaam. Zeer zeker met de turbodiesel in het vooronder, die ik veel meer kon smaken dan de benzinemotor. Het geheel voelde gewoon veel homogener aan met de diesel. En hoewel de E-Pace heel vlak op het asfalt blijft liggen als je wat snel in de bocht gaat - typisch voor sportief afgestelde auto’s -, voelt hij minder hard aan dan zijn grote broer F-Pace. Lees: deze kleine is iets comfortabeler. Wat kan beter?

    De prijs. Als je er wat opties bij kiest, dan gaat het prijskaartje toch wel wegen voor wat tenslotte een ‘kleine’ SUV blijft. Om maar te zeggen: je moet geen moeite doen om 50.000 euro uit te geven. De goedkoopste versie, met tweewielaandrijving en zonder opties, kost 36.000 euro. Dat is beduidend meer dan de instapprijs van de concurrenten: de Q3 kan al vanaf 29.900 euro, de X1 vanaf 30.600 euro en de GLA vanaf 27.950 euro. Slotsom?

    Een auto die niet alleen emotioneel prikkelt, want er goed uitziet en tenslotte het embleem van Jaguar draagt, maar ook onderweg bijzonder aangenaam aanvoelt. Qua instapprijs laat hij zich kloppen door de concurrentie, maar qua rijdynamiek schat ik hem hoger in. De motorenkeuze is wel kleiner dan bij de concurrentie: alleen een tweeliter diesel (150, 180 of 240 pk) en een turbobenzine (250 of 300 pk). Geen kleine motoren hier.

    Comment


    • #82
      Staat hoog op mijn lijstje. Prachtige wagen.
      Echter owv limit van 125gr CO2-uitstoot ben verplicht de manuele (auwch) basisversie te nemen, waar dan wel met een 7000€ opties.
      Hadden ze het hoge gewicht beperkt, waardoor een automaat voor mij kon, ik nam 'm onmiddellijk.
      Testrit in Maart met de manuele bak...

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door steven33 Bekijk Berichten
        Is dieselangst terecht? NIET ALTIJD!
        Tot daar is het artikel goed. En ook qua SUV's slaat het artikel een rake snaar. Maar voor de rest echt wel een erbarmelijke vergelijking om er toe te komen. Een SUV van 1900kg is niet de maatstaf in een steeds lichter wordend aanbod. Zeker niet met dergelijke motoren, die hier amper verkocht zullen worden.

        Ik zeg niet dat de conclusie fout is, maar wel dat de manier waarop ze er toe komen redelijk achterlijk is.

        Comment


        • #84
          De e pace zal nu wel geen 1900 kg wegen

          Comment


          • #85
            Leeggewicht 1894 kg met die benzine, 1926 kg met die diesel.

            Comment


            • #86
              Ne SUV neemt altijd meer wind, net als een monovolume en zal altijd iets zwaarder zijn dan een personenwagen van hetzelfde formaat. De redenering klopt dus wel.
              Bij een diesel gaat het verbruik minder snel omhoog onder belasting. Gewoon door de andere eigenschappen van vermogens en koppelafgifte.
              Snap niet waarom sommigen nu plots de suv met de vinger wijzen terwijl er al heel lang hogere wagens rondrijden. Eind de jaren 90 begon de verkoop van monovolumes te stijgen. En nu vervangt de SUV stelselmatig de monovolume en een gedeelte van de andere markten. Moest indertijd het verbruik van een pakweg grand scenic op benzine eens vergelijken met zijn even krachtige dieseltegenhanger. Ook reden er toen veel meer echte 4x4 voertuigen. Altijd diesel, hier en daar ne keer ene op benzine die algauw op LPG gezet werd.
              Snap niet wat er achterlijk is ? Denk je echt dat er geen markt meer is voor zwaardere voertuigen ?

              Comment


              • #87
                Die wagen met zijn gewicht en motoren is geen deftige reflectie van de populaire SUV markt. Waar vooral kleinere, lichtere modellen populair zijn.

                Als je een octavia RS benzine en diesel gaat vergelijken, dan bekom je ook dat de diesel veel zuiniger is. Maar deze lijn kun je dan niet blindweg doortrekken naar alle berlines.

                Daarnaast hangt het ook veel samen met het downsizen. Je mag zeggen wat je wilt van marketingpraat, maar de "rightsizing" zoals mazda het noemt lijkt wel te werken. Een CX5 op benzine is relatief gezien best zuinig.

                Nu zoals ik direct ook aangeef, een hogere zwaardere auto zal altijd minder zuinig zijn. Maar de mate waarin, wordt in dit artikel sterk overdreven.

                Comment


                • #88
                  Mazda gaat niet voor downsizing hee. Die gaan tegen de tendens in en testen momenteel 2.0 liters benzine met een heel laag verbruik en weinig uitstoot. Als dit een succes blijkt en andere merken mee de kar op springen voorspel ik nu dat de marketing erop zal inspelen en geen nadruk meer gelegd zal worden op het huidige downsizen.

                  Wees maar zeker dat je met een deftige suv een meerverbruik van minstens 3 liter hebt tov een benzinevariant en dan nog zeker als we het over een 4x4 hebben.
                  Zelfs in de lichtere categorie, kijk eens wat bvb een Kadjar 1.2 turbo meer verbruikt tov een 1.5 dci. Of zoals in een ander topic iemand een ervaring meedeelde ivm een Tiguan 1400 cc die meer dan 10 liter verbruikte. Met een diesel zit je rond de 7 liter of zelfs minder.

                  En... het artikel gaat nu eenmaal over de E pace, een zwaardere kleine SUV met vierwielaandrijving

                  Comment


                  • #89
                    Jup akkoord, ik ontken daar toch niets van?
                    ​​​​

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                      Jup akkoord, ik ontken daar toch niets van?
                      ​​​​
                      Ja, klopt, maar t kwam me eerst anders over. Beetje uitleg helpt nadien, da's het probleem met geschreven teksten hee. Als je met elkaar spreekt is het makkelijker om elkaar te snappen. Dus wellicht een verkeerde interpretatie van mijn kant

                      Met die rightsizing bedoelde je waarschijnlijk net hetzelfde als ik schreef dan ?

                      Zusje had de vergelijking ook gemaakt tussen een diesel en een benzine. Probleem bij de e pace is dat je direct een veel duurdere benzinemotor moet kopen als je benzine zou willen. Los daarvan speelt ook nog een keer het verbruik een rol. En daar bovenop wordt de benzineversie in haar geval fiscaal een heel stuk minder interessant.
                      Vandaar dat zij voor de diesel automaat ging. Zelfs al zou de benzine bij aankoop hetzelfde zijn qua prijs, dan nog zou ze de diesel kopen om bovengenoemde redenen. Ze is ook geen sportieveling met de wagen. Dan komt die diesel beter uit hee.

                      Comment


                      • #91
                        Ja, ik moet effectief werken op mijn werk. Niet zoveel tijd om uitvoerig ergens op in te gaan!

                        Met mijn puntje over downsizing bedoelde ik dat DOOR downsizing veel SUV's volgens mij meer verbruiken dan nodig is, omdat de motor niet aangepast is aan het gebruik. Een kleine turbo-benzinemotor is eigenlijk alleen zuinig wanneer de turbo niet gebruikt wordt, wat perfect gaat in een klein autootje. Maar wanneer de turbo continu moet worden aangesproken is het hele "voordeel" weg.
                        Ik wou er gewoon op wijzen dat het verschil in verbruik dat extra uitvergroot wordt bij SUV's wel degelijk valt aan te pakken. Al blijft het verbruik bij een SUV altijd wel een stuk hoger. Maar Mazda toont inderdaad dat HOEVEEL hoger nog een heel stuk beperkt kan worden. En dat het verschil tussen benzine en diesel niet zoveel groter moet zijn dan bij andere wagens.

                        *Edit*:
                        Mazda CX5
                        2.2 150pk diesel : 7.06 liter
                        2.0 165pk benzine : 7.96 liter

                        2.2 175pk diesel : 7.74 liter
                        2.5 193pk benzine : 8.58 liter
                        Volgens spritmonitor.
                        Last edited by Phate; 09/02/2018, 17:01.

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                          Ja, ik moet effectief werken op mijn werk. Niet zoveel tijd om uitvoerig ergens op in te gaan!

                          Met mijn puntje over downsizing bedoelde ik dat DOOR downsizing veel SUV's volgens mij meer verbruiken dan nodig is, omdat de motor niet aangepast is aan het gebruik. Een kleine turbo-benzinemotor is eigenlijk alleen zuinig wanneer de turbo niet gebruikt wordt, wat perfect gaat in een klein autootje. Maar wanneer de turbo continu moet worden aangesproken is het hele "voordeel" weg.
                          Ik wou er gewoon op wijzen dat het verschil in verbruik dat extra uitvergroot wordt bij SUV's wel degelijk valt aan te pakken. Al blijft het verbruik bij een SUV altijd wel een stuk hoger. Maar Mazda toont inderdaad dat HOEVEEL hoger nog een heel stuk beperkt kan worden. En dat het verschil tussen benzine en diesel niet zoveel groter moet zijn dan bij andere wagens.

                          *Edit*:
                          Mazda CX5
                          2.2 150pk diesel : 7.06 liter
                          2.0 165pk benzine : 7.96 liter

                          2.2 175pk diesel : 7.74 liter
                          2.5 193pk benzine : 8.58 liter
                          Volgens spritmonitor.
                          Ja nu ben ik volledig mee . Ik heb meer tijd, werk ni meer hee.

                          Ben het 100 procent eens met wat je zegt. Absoluut. Zeg dit al langer maar niet iedereen is het hierover eens met mij. Downsizing is niet de echte oplossing voor zwaardere of grotere hogere wagens want hier moeten ze al redelijk wat inspanning leveren.
                          Mazda is wel een buitenbeentje in het autolandschap momenteel die erin slaagt het verbruik met een normale cilinderinhoud binnen de perken te houden. En we gaan er nog van horen in de toekomst denk ik.

                          Comment


                          • #93
                            ja, en dan de CX7 hier in België opnieuw verkopen. Die maakte vroeger hier geen kans omwille van zijn zware benzinemotor, maar de tijden veranderen. Jaren terug waren dat alleen de Mazda-dealers die er mee bolden !

                            Comment


                            • #94
                              voila.. vroeger hadden we atmo naften.. dan kwamen er atmo diesels .. dan turbo diesels .. dan turbo naften .. en nu gaan we terug naar atmo naften

                              Comment


                              • #95
                                Dat zijn de edele motoren zoals in de goede oude tijd, hé. Je moest wel niet sparen op de cubic inches.

                                Comment


                                • #96
                                  En dat zijn ze bij Mazda ook niet van plan, sparen op cubic inches. Waar ze momenteel aan werken is een 2000 cc die toch 200 pk levert maar niet zoveel koppel tot hiertoe. Maar zal wel nog beteren tegen de commercialisatie.

                                  Vermogensopbouw van die oude atmo wagens was helemaal anders. Mijnen eerste auto was een 1600 cc met 78 PK in een redelijk koetswerk. En dat ging perfect door de souplesse van de motor. Steek in dezelfde wagen van toen een moderne 900 cc die hetzelfde vermogen haalt en die wagen wordt onmogelijk in het verkeer.
                                  Als je daarmee vroeg schakelde viel die bijlange zo snel niet 'dood'. Nu moet je binnen de toerentallen blijven waarbij de turbo werkt...
                                  Die oude gezapige motoren hielden zelfs niet van hoge toerentallen. Dat kwam later als er 12 of 16 kleppen gebruikt werden. Kameraad had een Ford Granada 2300 diesel. N'een tank was dat. Weet niet hoeveel pk die had, maar dat was bitter weinig voor zo'n slee. En toch ging dat heel goed...

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                    *Edit*:
                                    Mazda CX5
                                    2.2 150pk diesel : 7.06 liter
                                    2.0 165pk benzine : 7.96 liter

                                    2.2 175pk diesel : 7.74 liter
                                    2.5 193pk benzine : 8.58 liter
                                    Volgens spritmonitor.
                                    Feitelijk is hier de 2.5 benzine van Mazda DE ideale uitvoering. Ik zou het wel weten mocht ik een Mazda overwegen. Als ik hen was zou ik dat zelfs in een CX3 steken, dat zou pas wat zijn...

                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Jullie doen me ook al goesting krijgen een goeie romige lineaire atmo motor.
                                      Ooit mijn 2.0i weggedaan wegens afgestraft op fiscaal vlak. T zijn niet enkel de diesels die gepest worden..
                                      Mazda 2.5 motor kan je ook in de 6 krijgen.

                                      Comment


                                      • #99
                                        Ik vond de E-pace toch een enorme tegenvaller op het autosalon. De gebruikte materialen van het dashboard vond ik ondermaats, zelf bij Peugeot en de koreanen ziet het er beter uit & is het beter afgewerkt..
                                        Classic cars on demand

                                        www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                        www.californiadream.be

                                        - It's time to make your dream come true -

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten
                                          Ik vond de E-pace toch een enorme tegenvaller op het autosalon. De gebruikte materialen van het dashboard vond ik ondermaats, zelf bij Peugeot en de koreanen ziet het er beter uit & is het beter afgewerkt..
                                          Wel toen ik naar de nieuwe Jaguars berlines ging bekijken twee jaar terug heb ik hetzelfde gedacht. Was daar op mijn zoektocht ook eens binnen geweest maar heb ik direct afgeschreven voor dezelfde reden. Men gaat nu wel weer zeggen de Duitsers... maar de BMW, Mercedes en Audi die in mijn lijstje vielen, waren toch opmerkelijk mooier afgewerkt. Klopt, is een puntje van kritiek...
                                          Anderzijds hebben ze wel mooie wagens. Hoe het bvb bij de Fpace is, weet ik niet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X