Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hyundai breidt zijn Europese leveringsgamma uit met een tweede volwaardige N-versie: de i30 N Fastback!
In juli vorig jaar maakte de wereld kennis met de eerste Hyundai waaraan het merk zijn N-label had gehangen: de i30 N. Al 3.000 exemplaren vlogen in Europa over de toonbank. Die hete hatchback krijgt tijdens de autosalon van Parijs gezelschap van deze i30 N Fastback, die we nu al digitaal kunnen bewonderen.
Met de i30 N wist Hyundai direct een naam te vestigen in hothatchland en nu dopen de Koreanen de i30 Liftback onder in de pittige N-saus. Net als de i30 N krijgt de i30 N Fastback de beschikking over een 2,0-liter T-GDI-viercilinder die 250 pk en 353 Nm naar de voorwielen stuurt. Daarmee sprint de auto in 6,4 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Wie opteert voor het Performance Package krijgt een 275 pk en eveneens 353 Nm sterke variant van die geblazen viercilinder afgeleverd. De i30 N Liftback schiet zichzelf daarmee in 6,1 seconden naar een tempo van 100 km/h.
Net als de i30 N is de i30 N Fastback onder andere te herkennen aan zijn forse 18- of zelfs 19-inch lichtmetaal, waarachter zich rode remklauwen schuilhouden, bredere wielkasten om ze een plek te geven en een forse spoiler achterop. De auto ligt 4 tot 8 millimeter dichter bij het wegdek, het bumperwerk is voorzien van forse koelopeningen en de auto krijgt een driehoekig derde remlicht.
Op het stuurwiel zijn twee opvallende knoppen geplaatst, waarvan de linker toegang geeft tot de rijmodi Normal, Sport en Eco. Met de rechterknop schakel je de auto in de overtreffende N-trap. Dan is er ook nog N Custom, waarbij je de diverse parameters naar eigen smaak instelt. Denk aan de gasrespons, het gedrag van het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel, het geluid dat uit de uitlaatkomt en de afstemming van zowel de besturing als de dempers.
Op de beursvloer in de Franse hoofdstad ontmoeten we de i30 N Fastback voor de eerste keer, de prijzen volgen in een later stadium.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Mooier dan de hatchback vind ik. Enige wat me stoort (en dat ik anders zou willen zijn) is de materiaalkeuze binnenin. Op de vorige generatie i30 was de plastic behuizing van de tellers bekleed met (nep)leder. Op deze wagen zou het volledige dashboard van mij zo mogen zijn. Al die harde plastics zijn niet mijn ding, krassen snel en voelen echt aan als goedkoop.
niet per se mijn type auto, maar er werd er laatst in het donker 1 opgehouden door een vrachtwagen, en toen ik naderde kon ik niet gelijk thuisbrengen welke auto het was (dacht zelfs aan nieuwe ,1-serie) ...knap ding
Hyundai stuurde eerder zelf foto’s van een gecamoufleerde i30 N ‘Project C’ de wereld in. Nu belandt op het Tsjechische YouTube-kanaal van het merk een video waarin de auto vanuit alle hoeken te zien is.
Morgen lost Hyundai het officiële startschot voor de onthulling van zijn bijzondere 'project'. Van de sportieve i30 N verschijnt binnenkort namelijk een extra sportieve Project C. Die naam is een knipoog naar het Zuid-Koreaanse testcircuit van Hyundai die de naam Area C draagt. Hyundai liet eerder weten dat het bij deze speciale versie om uiterlijke aanpassingen en aerodynamica gaat. Ga uit van hier en daar enkele cosmetische aanpassingen, die het weggedrag ten goede moeten komen.
Eaxacte cijfers of specificaties zijn nog niet bekend gemaakt, maar op de video kunnen we die uiterlijke aanpassingen wel goed zien. Zo lijkt de motorkap van koolstofvezel te zijn gemaakt en wordt dit materiaal ook op de zijdrempels en onderaan de bumpers gebruikt. Verder nemen we ook nieuwe wielen waar, die volgens Hyundai leunen op technieken uit de autosport. Binnenin lijkt er weinig te veranderen, hoewel we de achterkant van een kuipstoel menen te ontwaren.
Morgen volgt zoals gezegd het officiële moment. Dan weten we ook of Hyundai de 275 pk sterke 2.0 T-GDI aanpakt.
Hyundai schuift tijdens de IAA van Frankfurt een extra sportieve versie van de van nature al niet malse i30 N naar voren. De nieuwkomer heet i30 N Project C en komt in een oplage van slechts 600 stuks beschikbaar.
De i30 N Project C is een lichtere, lagere en over de gehele linie sportiever ingestelde versie van de i30 N. De auto legt 50 kilo minder in de schaal en ligt 6 millimeter dichter tegen het asfalt dan het standaardexemplaar. Daarnaast staat de auto op speciale 19 inch grote lichtgewicht wielen van OZ Racing, exemplaren die het gewicht van de auto met 22 kilo hebben teruggebracht. Het wagengewicht ligt op 1.395 kilo.
De gewichtsreductie is mede tot stand gekomen door de toepassing van met koolstofvezel versterkte kunststof. Het materiaal wordt gebruikt voor de voorspoiler, de diffuser, de motorkap en de zijskirts. Het bumperwerk rondom is net even anders van vorm dan dat van de reguliere i30 N. De cW-waarde is met 0,32 overigens identiek aan die van die versie. Hyundai belooft dat de auto strakker stuurt, onder andere doordat het zwaartepunt iets lager ligt dan bij de i30 N waarop de auto is gebaseerd. Volgens Hyundai staat de letter 'C' in de modelnaam dan ook voor 'Centre of gravity'. Verder heeft de i30 N Project C een aangepast onderstel met onder meer aangepaste dempers en kortere veren. Daarnaast zijn de rijmodi Sport en N aangepast voor de Project C.
Binnenin monteert Hyundai lichtgewicht kuipstoelen van Sabelt. Verder passen de Koreanen een overdaad aan alcantara toe. We vinden het materiaal op het stuurwiel, rond de versnellingshendel en bij de handrem. De pookknop zelf is gemaakt van geborsteld aluminium. De gordels zijn net als de remklauwen in de kleur Deep orange uitgevoerd, een kleur die ook terugkeert op de stiksels in de kuipstoelen en op de schakelflippers.
De 2.0 T-GDi die in de i30 N Project C ligt, is een motor die we kennen van de i30 N met Performance Pack. Dat betekent dat de 2.0 ook in deze speciale uitvoering 275 pk en tot 378 Nm koppel levert. In 6 tellen schiet de hothatch naar een snelheid van 100 km/h, 0,1 seconde rapper dan het origineel. De topsnelheid ligt op 250 km/h. Er komen slechts 600 exemplaren van beschikbaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment