Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes X-klasse (2018)
Collapse
X
-
Rij-impressie: MERCEDES-BENZ X-KLASSE
WERKPAARD ÉN LUXEPAARD
Voor het eerst in de geschiedenis van het merk stapt Mercedes-Benz in het segment van de pick-up. De X-klasse, familielid van de Nissan Navara en de Renault Alaskan, wordt echter niet sec voor het ruige werk gebouwd. Mede door zijn rijeigenschappen, afwerkingsniveau, optiemogelijkheden en design ziet Mercedes-Benz de X-klasse ook als alternatief voor een SUV. Of de markt daar klaar voor is, weten we niet. Of de auto dat wel is, zoeken we uit.
Het is niet voor het eerst dat Mercedes een pick-up bouwt. Begin jaren 70 werd in de fabriek in Argentinië een kleine serie gemaakt op basis van de toenmalige 200-serie. Pick-ups zijn nog altijd erg populair in Zuid Amerika, vandaar dat Mercedes-Benz de presentatie van de X-klasse organiseert in Chili. Het feit dat Das Haus nu deze pick-up uitbrengt, komt omdat Nissan extra productiecapaciteit beschikbaar had en bezig was met de ontwikkeling van de huidige Navara. Een unieke kans voor Mercedes om tegen lage ontwikkelingskosten in dit relatief kleine segment te stappen. Het zou nooit rendabel zijn om de ontwikkeling helemaal zelfstandig te doen. Aan de andere kant wilde Mercedes wel een midsize-pickup op de markt brengen die in alle opzichten voldoet aan de eisen die de markt stelt. Hij zou daardoor qua design, afwerking en rijeigenschappen op het niveau moeten staan van de SUV-modellen.
De Nederlander Bertrand Janssen is bij Mercedes verantwoordelijk voor het design van de bedrijfswagens en het merk Smart en legt ons uit hoe hij en zijn team te werk gingen. "We zijn in mei 2014 begonnen. Al snel stond vast dat de bodemgroep 50 mm breder moest worden en dat bleek productietechnisch haalbaar. De buitenkant is totaal nieuw ontworpen; geen plaatdeel is gelijk aan dat van de Nissan. Veel onderhuidse zaken uiteraard wel, waarbij we profiteren van de enorme ervaring die Nissan op dit gebied heeft. In het interieur zijn sommige schakelaars overgenomen. Bij elke beslissing die je neemt, is er die spannende discussie tussen budget enerzijds en onze wensen anderzijds. Alles bij elkaar zijn we heel tevreden over de vormgeving, die is in onze ogen zonder meer geslaagd."
HIER EN DAAR CONCESSIES
Niet alleen het design is onder handen genomen, maar ook het onderstel. De spoorbreedte nam met 70 mm toe en er is het nodige gewijzigd aan zaken als wielophanging, vering, demping en besturing. Wat bleef is de starre achteras, want daaraan viel niet te ontkomen. Voorlopig komen er twee 4-cilinder diesels naar Nederland; halverwege 2018 volgt nog een V6-diesel met 258 pk. Wij rijden in Chili met de 190 pk sterke X 250 d.
Het interieur ziet er goed uit en past prima binnen het huidige programma van Mercedes-Benz. De vier ventilatieroosters in het midden springen direct in het oog. Kijk je wat langer, dan zie je dat onder meer voor het onderste gedeelte van het dashboard materiaal is gebruikt dat niet onder de noemer premium kan worden geschaard en we zijn het ook zeker niet gewend van de personenwagenmodellen van het merk. De zitpositie is uiteraard hoog, waarbij opvalt dat de gordel voor een lange bestuurder net te laag zit en dat het stuur niet axiaal verstelbaar is. De schakelcoulisse van de automaat is ook anders dan we van Mercedes gewend zijn en de knoppen van de klimaatregeling en het 4WD-systeem zijn afkomstig van Nissan. De bekende draaiknop voor het multimediasysteem, het centrale beeldscherm en de fraaie klokken zorgen alsnog voor een luxe ambiance, net als het kunstleer dat op het dashboard en de bovenste rand van de portieren is te vinden. De middenarmsteun zit te laag en te ver naar achteren om ook als zodanig dienst te kunnen doen. Kortom, hier en daar zijn er concessies gedaan, maar de algehele indruk is goed. Bertrand en zijn team kunnen met recht trots zijn op hun werk. "Je wilt niet weten hoe lang we met bijvoorbeeld alleen al die middenconsole bezig zijn geweest", vertelt de Nederlander, die met veel passie over zijn werk praat.
STIL EN COMFORTABEL
De dieselmotor (niet van Mercedes) is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat (niet de 7G-Tronic) en dat blijkt al snel een uitstekende combinatie. De X mag dan 2,2 ton wegen, de relatief kleine motor weet met zijn royale koppel voor goede prestaties te zorgen. Wat opvalt na het eerste halfuur? De stilte in het interieur. Er is dan ook veel aandacht besteed aan geluiddemping, horen we tijdens de persconferentie. Wil je echt snel inhalen, dan moet de motor er flink aan trekken. Bij normaal gebruik is hij goed tegen zijn taak opgewassen en ook bij een tempo van 150 km/h is het toerental laag, net als het geluidsniveau. Dat valt deels toe te schrijven aan het feit dat koets en chassis gescheiden zijn en dat de achterste wielkasten geen deel uitmaken van de cabine. Dat stijve chassis is ook een pluspunt als het op rijeigenschappen en trekgewicht aankomt. Dat neemt niet weg dat je onder sommige omstandigheden wel merkt dat de achterwielen niet onafhankelijk van elkaar veren. Op zeer slecht wegdek – en dat kom je nogal eens tegen in Chili – wil de koets soms een beetje wiebelen en schudden. Op normaal wegdek is daar totaal geen sprake van.
De rijdynamiek van bijvoorbeeld een GLE biedt deze pick-up echter niet en het zitcomfort op de achterbank evenmin. De rugleuning staat vrijwel verticaal, waardoor langere personen al snel met hun hoofd tegen het dak zitten. Ook in die zin is de X dus geen volwaardig alternatief voor een SUV. Voeg daar de hoge aanschafprijs, het hoge gewicht en de minder praktische gebruiksmogelijkheden door het ontbreken van een normale kofferbak aan toe en je begrijpt waarom zo'n pick-up niet voor iedereen de ideale auto is. Wél voor hen die eens wat anders willen of voor de ondernemer die de btw en bpm kan terugvorderen, hoewel er dan wel wat aanpassingen (tussenschot of verlenging laadbak) aan de auto moeten worden gedaan om aan de eisen van het bedrijfswagenkenteken te voldoen.
De X-klasse is er als ruige Pure, als iets luxere Progression en als Power, het topmodel.
OORDEEL- +Stil en comfortabel
- +Stoer en stijlvol tegelijk
- -Hoge aanschafprijs
- -Anonieme achterkant
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MERCEDES-BENZ X-KLASSE ALS MOBIEL HOTEL
KAMPEREN MET EEN STER
Mercedes-Benz brengt een wel heel opvallende X-Klasse mee naar de CMT (Camping Motor Touristik) in Stuttgart.
Mercedes-Benz neemt een door Tischer omgebouwde X-klasse mee naar Stuttgart. Officieel is dit nog een 'concept' waarmee een vooruitblik wordt gegeven op een avontuurlijke versie van de X-klasse.
De X-klasse is van een verwijderbare cabine voorzien. Dankzij de opbouw kun je in de in totaal 2 meter hoge constructie gewoon rechtop staan. In het interieur is niet alleen een bed (direct boven het dak van de X-klasse) geplaatst, maar ook een fornuis met drie gaspitten. Drie stoelen moeten er plek bieden aan avontuurlijke kampeerders. Die drie zitplaatsen zijn om te toveren tot een tweede bed. Ook in- en uitklapbare sanitaire voorzieningen zijn van de partij.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Binnen 14 dagen moet mijn Mercedes op onderhoud, ik heb zo eentje als vervangwagentje gevraagd. Ze gingen hun best doen om het mogelijk te maken.
Wat betreft de afwerking: het blijft een utilitair voertuig, je moet dan ook geen personenwagen-niveau verwachten.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160Binnen 14 dagen moet mijn Mercedes op onderhoud, ik heb zo eentje als vervangwagentje gevraagd. Ze gingen hun best doen om het mogelijk te maken.
Wat betreft de afwerking: het blijft een utilitair voertuig, je moet dan ook geen personenwagen-niveau verwachten.
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Comment
-
Je moet beter verwachten dan in een Navara, dat klopt.
Maar je moet er niet hetzelfde niveau van een E of GLE verwachten.
En volgens wat ik gezien heb, is het inderdaad hoogwaardiger dan de Navara. De Renault-kloon heb ik nog niet op de weg gezien, laat staan besnuffeld .
Een X is in eerste instantie een werkpaard. De fijne en delicatere materialen van een luxe-wagen gaan het al wat moeilijker hebben met een vuile werkbroek en dito bottinen.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
IN DETAIL: MERCEDES-BENZ X-KLASSE MET 3.0 V6
TOPDIESEL 350D NADER BEKEKEN
Bij de lancering van de X-klasse liet Mercedes-Benz weten dat het op termijn een zescilinder dieselmotor aan de line-up zou toevoegen. Vandaag voegt het merk daad bij het woord.
Mercedes-Benz riep eerder al dat het het motorenpallet van de X-klasse, bestaande uit een 2,3-liter grote viercilinder die 163 pk of 190 pk sterk is, zou uitbreiden met een 3,0-liter grote V6-dieselmotor. Vandaag is die 258 pk en 550 Nm sterke zelfontbrander in de X 350d gepresenteerd. Het maximumkoppel is beschikbaar tussen 1.400 en 3.200 tpm.
Met zijn nieuwe, krachtigste dieselmotor is de X-klasse in staat om in 7,9 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. Zijn topsnelheid ligt op 205 km/h. Wie dat soort meetresultaten niet probeert te benaderen, moet een gemiddeld verbruik van 9,0 l/km kunnen halen.
Wie deze krachtbron bestelt, krijgt standaard permanente vierwielaandrijving en de 7G-Tronic Plus-transmissie. Deze topversie beschikt tevens over Dynamic Select waarmee het karakter van de auto in te stellen valt in de modi Comfort, Eco, Sport, Manual en Offtoad. In Manual-modus kan er, zoals verwacht, via schakelflippers geschakeld worden. De bodemspeling van de 5,34 meter lange X-klasse bedraagt 20,2 centimeter. Wie het wenst, kan tegen meerprijs een met 2 centimeter verhoogd onderstel krijgen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Tuner Carlex Design hat die Mercedes X-Klasse mit reichlich Alu, Carbon und Leder aufgemotzt! Die erste krasse Aufmachung trägt den Namen "EXY Urban". Das Kit umfasst unter anderem Carbon-Karosserieteile und 20-Zoll-Alufelgen.
Eher fürs Grobe gedacht ist das "EXY-Off-Road-Kit". Insgesamt wird es davon nur 999 Exemplare geben.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BESCHEIDEN KRACHTKUUR
MERCEDES-BENZ X-KLASSE VOLGENS BRABUS
De Duitse Mercedes-tuner Brabus heeft zich gestort op de X-klasse. Het feit dat er onderhuids Nissan-techniek schuilgaat, doet het bedrijf helemaal niets.
Brabus heeft een uitgebreid tuningpakket ontwikkeld voor de X-klasse, een pakket waarin zowel technische als optische aanpassingen te vinden zijn.
Vanbuiten is de Brabus-X-klasse natuurlijk te herkennen aan het grote Brabus-logo dat de ster in de neus van de pick-up vervangt. Brabus monteert uit twee delen bestaande en aan het grootlicht gekoppelde verlichting op het dak en geeft de auto een nieuwe voorbumper waarin leddagrijverlichting is verwerkt. Aan de achterzijde van de op 20-inchwielen staande X-klasse krijgen maar liefst vier verchroomde uitlaateindstukken een plek.
Autoland wacht nog op de komst van de X350d met een 258 pk en 550 Nm sterke zescilinder diesel in de neus. Tot die tijd moet de auto het doen met een 163 pk (X220d) en een 190 pk en 450 Nm sterke 2,3-literdiesel (X250d). Het is die laatste variant die van Brabus een kleine krachtkuur krijgt. Het blok krijgt er 20 pk en 60 Nm bij en beschikt nu over 210 pk en 510 Nm koppel. Met zijn nieuwe set spieren heeft de pick-up 11,5 seconden nodig om een snelheid van 100 km/h te bereiken. Brabus laat overigens weten dat het al druk aan het sleutelen is aan de X350d.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ik heb gemengde gevoelens bij de X, interieur vind ik opzich knap maar de pook van de automaat stoort mij zo erg in een 'premium Pickup'.
De Amarok is enkel met V6 nog beschikbaar, ik denk dat dit toch een sterke troef is als je hem inschrijft op lichte vracht.
MERCEDES LOVERS ARE BETTER LOVERS
Comment
-
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
Comment