Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes X-klasse (2018)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

staat in Ruisbroek Puurs?
    MERCEDES LOVERS ARE BETTER LOVERS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DSB Bekijk Berichten
      staat in Ruisbroek Puurs?
      Inderdaad.

Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Rij-impressie: MERCEDES-BENZ X 350 D

Vorig jaar reden we voor het eerst met de X-Klasse en niet zo lang geleden hadden we de pick-up van Mercedes-Benz in een test. We misten het echte 'Mercedes-gevoel' een beetje in de versie met viercilindermotor. Bezorgt de zescilinder diesel de X klasse?

Inderdaad, deze Mercedes lijkt op een Nissan, hij is namelijk gebaseerd op de Navara en wordt ook in dezelfde fabriek gebouwd, net als de Renault Alaskan. Zoals je ziet, is men in Stuttgart iets verder gegaan dan alleen het monteren van een grille met een ster. Geen plaatwerkdeel is gelijk; de koets is ook een paar centimeter breder dan die van de Nissan. Daarnaast is er aan het onderstel gesleuteld en is er extra aandacht besteed aan het reduceren van geluid en vibraties. Tenslotte is het een Mercedes-Benz en in dit geval nog een heel dure ook. Het is daarbij best bijzonder dat het merk deze auto geen bedrijfswagennaam heeft gegeven en hem daarmee dus min of meer tussen de personenwagens positioneert. Voor hen die eens wat anders willen, zo redeneert men.

Tot nu toe stond er alleen een 2,3-liter dieselmotor (163 of 190 pk) op het programma. Deze viercilinder komt van Renault/Nissan, geen Duitse machine dus. Al tijdens de introductie in oktober vorig jaar werd de versie met V6 dieselaangekondigd. Het is de bekende drieliter die al sinds 2009 dienstdoet en bij de andere modellen langzaam wordt uitgefaseerd ten gunste van de nieuwe lijnmotor, die al in de huidige CLS en S-Klasse wordt geleverd. Hij is gekoppeld aan de bekende zeventraps automaat en ook die techniek maakt binnen de rest van het gamma langzamerhand plaats voor de moderne 9G-Tronic. Het betekent in ieder geval dat de X 350 d over een beproefde aandrijflijn beschikt, niet verkeerd voor een robuuste auto als deze.

V6 VERHOOGT RIJGENOT

Ja, de X is een werkpaard. Daar is hij voor in de wieg gelegd en dat zie je al aan het onderstel: ladderchassis met een starre achteras, ook al spreekt Mercedes van multi-link. Je ziet het ook aan het gewicht: bijna 2.300 kg. Dan is 258 pk meer dan welkom, net als het koppel van 550 Nm. We kennen deze dieselmotor al uit andere modellen en het is nog altijd een fraai stuk techniek, zo merken we. Hij levert de stuwkracht en souplesse die je verwacht in een auto als deze, in dat opzicht is hij de viercilinder absoluut de baas. Want hoe je het ook wendt of keert: een zescilindermotor tilt de rijeigenschappen naar een hoger niveau, hoe sterk de geblazen vierpitter ook is. Het zijn het karakteristieke geluid, de uitstekende prestaties en de uitgebalanceerde loop die het rijgenot krachtig versterken. Trap je het gaspedaal naar de bodem, dan schiet de zware pick-up vooruit en ook als je het wat rustiger aan doet, voel je steeds dat surplus aan vermogen. Een bijkomend voordeel ten opzichte van de lichtere motoren is de permanente vierwielaandrijving 4Matic, wat ook wel nodig is met zoveel koppel. In de normale modus gaat 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen en er is keuze uit 4H en 4L, voor het echte terreinrijden. Dankzij een geregeld tussendifferentieel, een sperdifferentieelop de achteras en een lage gearing kom je niet snel vast te staan.

Deze X heeft voldoende power en hij staat ongetwijfeld zijn mannetje in het terrein of bij het trekken van een zware aanhanger (tot 3,5 ton). Toch kan hij tijdens normaal rijden zijn afkomst niet verhullen. Zoals we het gewend zijn van dit type auto, voelt de koets nogal dribbelig aan bij oneffenheden in het wegdek. Het veercomfort en de rij-eigenschappen passen niet bij een auto in deze prijsklasse en zijn niet zoals we dat van een Mercedes gewend zijn. Hij wiebelt behoorlijk en de besturing werkt gevoelloos. Geen auto om met plezier een bochtige bergweg te rijden, merken we in het werkelijk schitterende Sloveense landschap.

Ook het interieur sluit niet helemaal aan op het verwachtingspatroon. Vooral het onderste deel van het dashboard, dat vrijwel gelijk is aan dat van de Nissan, heeft absoluut niet de allure van een hedendaagse Mercedes. Dat geldt ook voor de achterbank. Die is breed, maar de rugleuning staat rechtop en de beenruimte is ook niet optimaal.

OORDEEL

• +Verfijnde aandrijflijn
        • +Stoere verschijning
        • -Achterin matig zitcomfort
        • -Prijs

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Ondertussen al een paar tegen gekomen, front is mooi, maar achterkant is zo on Mercedes... De Renault versie vind ik veel geslaagder als geheel

Comment

vooral het interieur past totaal niet bij Mercedes, vind ik.

Comment

Het kan nog anders

NU ALS 'PACE CAR'

CARLEX DESIGN TOONT TWEEDE BIZARRE X-KLASSE

Het Poolse Carlex Design heeft een tweede versie van zijn bizarre zeswielige Mercedes-Benz X-klasse gepresenteerd.

Carlex Design heeft een afdeling die zich puur en alleen bezighoudt met het ombouwen van pick-ups: Pickup Design. Het is die afdeling die nu een wel heel bijzondere X-klasse laat zien. Overigens niet voor het eerst. In oktober schoof het bedrijf al een zeswielige X-klasse naar voren, maar waar die auto was aangekleed als een kundige offroader, is deze nieuwe creatie ogenschijnlijk verkleed als pace-car.

De X-klasse, die de naam Monster X op zich krijgt geplakt, is namelijk behoorlijk dichter tegen het asfalt gedrukt. De auto heeft zelfs een opvallende hoeveelheid negatief camber. Carlex Design geeft de X-klasse niet alleen een tweede achteras, maar ook een buitenissige hoeveelheid koolstofvezel én een wel erg opzichte motorkap. Op het dak is een lichtbalk geplaatst en de X-klasse staat op enorme banden met witte belettering. Details over de aandrijflijn houdt Carlex Design nog even onder de pet.

Comment

zie zoiets maar eens plots in je achteruitkijkspiegel :p
                  lets have some more member berries

Comment

Als ik de vanafprijs zie van €37000 is dat toch veel geld voor ne Renault/Nissan met een ster op en een beetje ander interieur. Dus iemand die 'gewoon' een pick-up wilt, zou men toch gaan denken dat hij gewoon de goedkopere versie neemt?

Alhouwel er nog altijd zoiets is als schijn

Comment

Ja, wie 'gewoon' een auto wil, koopt zich inderdaad geen Mercedes, maar wie zich een Mercedes koopt, wil dan ook niet 'gewoon' een auto, hee :-P

Comment

KOSTENBESPARING EIST ZIJN TOL

GERUCHT: MERCEDES-BENZ STOPT MET X-KLASSE

Het lijkt op korte termijn gedaan te zijn met de X-klasse. Althans, als we de berichtgeving van het normaliter goed geïnformeerde Automotive News mogen geloven.

Volgens Automotive News, dat zich baseert op niet nader gespecificeerde bronnen binnen Mercedes-Benz, trekt het merk met de ster op korte termijn de stekker uit de X-klasse. Mercedes-Benz wil kostenbesparingen doorvoeren en de in ons werelddeel niet bepaald succesvolle pick-up zou daarvan het slachtoffer worden .

De X-klasse werd vorig jaar rond deze tijd aan de wereld voorgesteld, maar werd geen succes. Onderhuids deelt de auto zijn genen met de Nissan Navara, een pick-up die elders in de wereld door Renault als Alaskan wordt verkocht. Een groot verschil met de Navara en Alaskan: de X-klasse is met 3.0 V6 leverbaar. De in het Spaanse Barcelona gebouwde X-klasse zou in totaal nog geen 17.000 kopers hebben gevonden in Europa, Zuid-Afrika en Australië. Kort geleden werd al een streep gezet door productieplannen in Argentinië voor de Zuid-Amerikaanse markt.

Bron: Autoweek

Comment

Achterkant lijkt me weggelopen uit de jaren 80 en het interieur.... volgens mij ontworpen in amerika, zo lelijk en plastiekerig
                          There's no such thing as too much snow

BMW 318d Touring 136pk (donkerblauw)

Comment

Productie wordt blijkbaar gestopt na 2 jaar wegens tegenvallende verkoopcijfers
                            There's no such thing as too much snow

BMW 318d Touring 136pk (donkerblauw)

Comment

vlg de telegraaf dan weer niet

Enige tijd leek er onduidelijkheid over de toekomst van de Mercedes X-Klasse. Nu blijkt dat de auto ook voor de komende jaren gewoon geproduceerd wordt.

maar de reden die ze aangeven...geen bpm voor de verlengde versie is dan weer dubieus

Comment

Gelukkig is niet iedereen zo gek om Mercedes geld aan een Nissan te geven hé ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                  Gelukkig is niet iedereen zo gek om Mercedes geld aan een Nissan te geven hé ;-)
                                  Ik zie het tegenwoordig eerder andersom. Van de pot gerukte prijzen krijg je vooral bij MB aangeboden

Comment

En het rijdt nog eens slecht ook.

Comment

Af en toe kom ik er tegen. De eigenaars blinken meestal van trots in hun grote “mercedes”. Ik heb dan toch wat medelijden met hen. Nu, zij wss ook met mij als ik ze mij in de Smart zien passeren :-)

Comment

belgie specifiek is geen slechte markt voor de x, laatste in hln

ongeveer 60% van het origineel Navarra of amarok aantallen, zelf 1 spectaculaire - ahum - carlex-x onder eigen merk, maar de ranger doet het opvallend goed

https://www.hln.be/auto/-verbied-pic...nten~ac41716f/

Comment

mijn broer heeft er een gekocht, komt binnenkort aan. reed tot nu met de navara variant maar wou terug een v6 zoals in zijn vorig voertuig.

Comment

Working...
                                          X