Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rolls-Royce Phantom (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Rolls-Royce Phantom (2017)

    ABSOLUTE TOP: DE NIEUWE ROLLS-ROYCE PHANTOM

    'STILSTE AUTO TER WERELD'

    Na een kleine teasercampagne heeft Rolls-Royce het doek getrokken van de langverwachte nieuwe Phantom. Het Britse neusje van de automobiele zalm kent nu geen enkel geheim meer!

    Wat in 1925 begon met de oer-Phantom, mondt 92 jaar later uit in deze volledig nieuwe, achtste generatie van de Phantom. De nieuwe Britse monarch is gebouwd rond wat Rolls-Royce de Architecture of Luxury noemt, een aluminium spaceframe dat vanaf heden elk nieuw model van het merk van houvast gaat voorzien. De nieuwe basis is niet alleen lichter dan het frame dat onder de vorige generatie Phantom zat, maar moet ook 30 procent stijver zijn dan die uit de beginjaren van dit millennium stammende basis.

    Het uiterlijk van deze achtste generatie Phantom borduurt overduidelijk voort op het ontwerp van de vorige Phantom. De nieuwe top-Rolls heeft een duidelijk hogere grille, een grille die voor het eerst in de Phantom-geschiedenis is 'opgenomen' in de koets. De koplampunits, kleine kunststukjes op zich, zijn dankzij lasertechniek in staat tot 600 meter ver de boel te kunnen verlichten. Wie in één oogopslag wil weten of hij een EWB-versie voor zich heeft, moet de dorpel in de gaten houden. De verlengde Phantom draagt hier een roestvrijstalen strip. De achterlichtunits zijn in de basis hetzelfde van vorm als de exemplaren achterop de vorige generatie Phantom, al kunnen we door de manier waarop ze zijn ingevuld niet ontkennen dat we even aan de achterlampen van Fiat's 500 moesten denken.

    Het interieur, de Suite zoals Rolls-Royce het noemt, is volgens goede Rolls-traditie een kakafonie van leer- en houtsoorten. Ook de nieuwe Phantom krijgt een 'sterrenhemel', het grootste exemplaar dat de Engelsen ooit leverden. Elektrisch uitklapbare 'tafeltjes', schermen, koelkastjes, whiskyglazen, verwarmbare armsteunen en de mogelijk om voor 'reguliere' stoelen, Lounge Seats, Individual Seats en Sleeping Seats te kiezen, duiden de weelde waarin Rolls-Royce zijn klant kan onderdompelen.

    Een nieuw vlaggenschip van Rolls-Royce schept natuurlijk hoge verwachtingen als het op comfort aan komt. De nieuwe van luchtvering voorziene Phantom heeft een onderstel dat zich bij snelheden tot 100 km/h actief aanpast aan het wegdek. Rolls-Royce doopt het systeem Magic Carpet Ride, Mercedes-Benz heeft een dergelijk systeem als Magic Body Control beschikbaar gesteld voor de S-klasse. Rolls-Royce claimt voor de Phantom de titel 'stilste auto ter wereld'. Daar hebben de Britten behoorlijk hun best gedaan. De Phantom is volgestopt met maar liefst 130 kilo aan geluidsisolerende materialen en technieken. Rolls-Royce heeft zelfs speciale 'Silent Seal'-banden ontwikkeld, banden waarvan het rolgeluid dankzij een speciale schuimvulling 9 decibel minder is dan bij de vorige Phantom. Bij een snelheid van 100 km/h is de Phantom VIII 10 procent stiller dan z'n voorganger.

    Naast de reguliere Phantom komt ook weer een EWB-versie (Extended Wheel Base) beschikbaar. De exacte afmetingen houdt Rolls-Royce, evenals exacte prestaties, nog even onder de pet. In de ellenlange neus doet opnieuw een V12 dienst als krachtcentrale, ditmaal een ongetwijfeld zijdezacht lopend blok met een inhoud van 6,75 liter. De twaalfcilinder is in tegenstelling tot de vorige atmosferische V12 voorzien van twee turbo's. Het blok stuurt 572 pk en 900 Nm middels een achttrapsautomaat van ZF naar de achterwielen.

    Uiteraard is de nieuwe Phantom uitgerust met moderne assistentiesystemen als Alertness Assistant, vier camera's rondom, Night Vision, Vision Assist, Active Cruise Control, Collision Warning, Cross-Traffic Warning, Lane Departure Warning en ook een head-up display is van de partij.

    Liefhebbers van de Phantom Drophead en de Drophead Coupé worden door Rolls-Royce helaas teleurgesteld: die keren niet meer terug. Toch wordt het Rolls-gamma uitgebreid. Op basis van deze achtste generatie Phantom bouwt Rolls-Royce op afzienbare termijn ook een enorme cross-over. Dat model lijkt Cullinan te gaan heten en krijgt een BMW-broer in de vorm van de X7.

    In het vierde kwartaal van dit jaar verschijnt de Phantom op Nederlandse bodem.

    Bron: Autoweek









    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3






      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Beetje teleurgesteld. Lijkt meer op een facelift dan een volledig nieuw model.

        Jammer.

        Comment


        • #5
          Lijkt me prachtig, maar check deze foto eens.
          Nieuwe wagen, 0 km en dan zo een verfrommeld leer.

          Comment


          • #6
            Sommige wagens zoals deze mogen gewoon niet spectaculair veranderen.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Vanden Stock auto...

              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
                Lijkt me prachtig, maar check deze foto eens.
                Nieuwe wagen, 0 km en dan zo een verfrommeld leer.
                []
                Dat is juist het "grand chic", mooi gespand leder maakt "nouveau riche", het lijkt op skaï...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                  Sommige wagens zoals deze mogen gewoon niet spectaculair veranderen.
                  Waarom niet?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten

                    Waarom niet?
                    Ik heb mij vergist en de Phantom verwisselt met de Silver Shadow en dat is een cultcar zoals kever, mini, 911, G klasse, jeep enz. Dat soort wagens behoudt zijn oervorm.
                    Last edited by Jocar; 28/07/2017, 19:20.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                      Dat is juist het "grand chic", mooi gespand leder maakt "nouveau riche", het lijkt op skaï...
                      Er is weliswaar nog een verschil tussen leer met diepgang dat niet noodzakelijk strak gespannen is en een verfrommelde zeemvel.
                      Ik heb het dan vooral over de hoofdsteunen, de rest stoort me minder.
                      Beeld je maar eens in hoe het er dan over een jaar uitziet.

                      Comment


                      • #12
                        Op de foto is het te zien dat de hoofdsteun uit twee delen bestaat : het vast deel achteraan dat blijkbaar strak is, en de malse kussen die in contact komt met het hoofd. Voor het comfort is dat beter, een strakke hoodsteun hoef ik niet om achteraan in te dommelen... wel oppassen met vet haar ;-))

                        Comment


                        • #13
                          Beetje Phantom geschiedenis, mijn geheugen eens opgefrist

                          ROLLS-ROYCE PHANTOM-BLOEDLIJN

                          VORIGE GENERATIES ROLLS-ROYCE PHANTOM

                          Afgelopen week presenteerde Rolls-Royce eindelijk zijn volledig nieuwe Phantom. Hét moment om de zeven Phantoms die hem voorgingen even kort toe te lichten.

                          Generatie I
                          De legendarische Silver Ghost werd in 1925 vervangen door de Phantom. Rolls-Royce leverde in principe alleen het chassis, de motor en de bijbehorende onderdelen. Voor de koets moest je als klant aankloppen bij een coachbuilder; dat verklaart de vele unieke exemplaren, waaronder ook lijkwagens en shooting-brakes. Onder de motorkap lag een fonkelnieuwe 7,6-liter zescilinder met 95 pk, goed voor een topsnelheid van een slordige 145 km/h. Opmerkelijk is dat er Britse en Amerikaanse varianten in omloop waren, die onderling afwijken qua wielbasis en aantal versnellingen. Een bekende Phantom I-eigenaar was de oprichter van het Amerikaanse Bel-Air hotel.

                          Generatie II
                          In 1929 verscheen er al een opvolger van generatie I, aangezien zo'n beetje het volledige onderstel plus versnellingsbak aan vernieuwing toe waren. De 7,6-liter zescilinder, een doorontwikkeling van het exemplaar in de oer-Phantom, leverde voortaan een machtige 120 pk. Van dit model werden volgens het bekende coachbuild-principe 1.680 stuks vervaardigd. Een van de kopers was de verbannen prins van Nepal, die een veilig onderkomen in Engeland had gevonden. Coachbouwer Windovers bouwde de oorspronkelijke koets, maar de prins was niet tevreden en gaf de Franse carrosseriebouwer Figoni et Falaschi opdracht om de auto van een art deco-saus te voorzien.

                          Generatie III
                          Hoewel mede-oprichter Henry Royce de introductie helaas niet meer mocht meemaken, kreeg de Phantom III in 1936 een gloednieuwe 7,3-liter V12 van aluminium in zijn vooronder, die werd gekoppeld aan een vierversnellingsbak. Het majestueuze blok was nu goed voor 167 pk. De Phantom kreeg bovendien onafhankelijke voorwielophanging. Na de levering van de eerste exemplaren klaagden eigenaren over oververhitte motoren na lange afstanden op topsnelheid. De ontwerpers hadden nooit rekening gehouden met dergelijk intensief gebruik en Rolls-Royce adviseerde dan ook om niet harder dan 120 km/h te rijden. Deze oplossing schoot sommige eigenaren in het verkeerde keelgat; ze zeiden dat de 'beste auto ter wereld' technisch onvolmaakt was. Om deze reputatie weg te poetsen, werd in 1938 een overdrive geïntroduceerd. Mede door dit incident rolden er slechts 727 exemplaren van deze generatie van de band voordat de productie in 1939 werd gestaakt.

                          Generatie IV
                          De Phantom IV kwam pas in 1950 op de markt, maar was voorbestemd aan regeringsleiders en vorsten. De machtige twaalfcilinder werd ingeruild voor een veel kleinere, maar oersterke 5,7-liter V8 met 166 pk. Zijn topsnelheid lag om en nabij de 160 km/h. Met slechts 18 gebouwde exemplaren is deze Phantom uiterst zeldzaam. Koningin Elizabeth II heeft deze Rolls in haar garage staan. Vanaf 1954 tot eind jaren 80 maakte de Britse koninklijke familie gebruik van een Landaulette, een creatie van coachbuilder Hooper. In 1954 vertolkte deze generatie als eerste Rolls-Royce de rol van officiële staatslimousine tijdens de opening van het Parlement. Voor die tijd was die taak louter weggelegd voor Daimlers.

                          Generatie V
                          De Silver Cloud II dient als basis voor de vijfde Phantom, die in 1959 ten tonele verschijnt. Ook de 6,2-liter V8 en de automaat van General Motors leent hij van zijn merkgenoot. Het blok heeft deze keer 200 paarden in huis en het versnellen houdt pas op bij zo'n 163 km/h. Met een gewicht van maar liefst 2.540 kilo en een wielbasis van 368 centimeter is dit echt een enorm apparaat. Een facelift volgt in 1963: de auto krijgt dubbele koplampen en een nieuwe achtcilinder. Het vermogen stijgt naar zo'n 223 pk. Een bekende Phantom V-eigenaar is Elvis Presley, die zijn Rolls achterliet bij het Amerikaanse James Young Coachbuilders. Daar liet de 'King' onder meer een Blaupunkt Köln-radio, elektrisch bedienbare ramen, airconditioningen een heuse microfoon plaatsen. Een ingebouwd kastje met kristallen glazen maakte het plaatje compleet.

                          Generatie VI
                          In 1968 werd de Phantom geïntroduceerd, die uiteindelijk het langst in productie is geweest: niettemin zijn er tot 1991 slechts 374 exemplaren van gebouwd. Aanvankelijk deed een 6,2-liter V8 dienst onder de immense motorkap, in 1979 werd de cilinderinhoud vergroot naar 6,7 liter. Het aantal paardenkrachten nam met ongeveer 20 paarden toe tot 220 pk, waardoor de 2.500 kilo zware mastodont in staat was een maximumsnelheid van 166 km/h te halen. Dit was overigens de laatste Rolls met een apart chassis. In de periode tot 2003 waren er twee Phantom-alternatieven: de Touring Limousine-versie van de Silver Spirit, die in samenwerking met coachbuilder Mulliner Park Ward tot stand kwam, en de Park Ward Limousine, een verlengde Silver Spur mark IV.

                          Generatie VII
                          In 2003 maakt de wereld na twaalf stille jaren kennis met de zevende telg binnen de Phantom-lijn. Verantwoordelijk voor de aandrijving is deze keer een 6,7-liter twaalfcilinder van BMW, goed voor 460 pk en 720 Nm, goed voor een top van 240 km/h. Zo'n 15 procent van de onderdelen is afkomstig uit de schappen van BMW, terwijl de assemblage in Goodwood plaatsvindt. De auto is uiteindelijk 4.915 keer besteld. Een open versie van de Rolls diende zich in 2007 aan onder de naam Phantom Drophead Coupé; de Phantom Coupé maakt de familie een jaar later compleet. Tot slot kregen de Phantom en Phantom EWB (Extended Wheel Base) in 2012 een update in de vorm van de Phantom Series II. Het onderstel werd nog eens verfijnd en er kwam een nieuwe achttrapsautomaat. De multimediasystemen werden daarnaast verbeterd en de Phantom werd voorzien van led-verlichting.













                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14






                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15






                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16










                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17










                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18






                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sommige van die kleurencombinaties.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Prachtig dit nieuwe model, hij heeft de evolutie gekregen die hij verdiende.
                                        2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                                        2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                                        2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                                        Comment

                                        Working...
                                        X