Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Prius

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Thaks voor de info , ik zal het hem doorgeven (dacht dat zo'n Prius meer dan 30 K € kostte , blijkbaar zijn ze iets goedkoper geworden ).


    Toyota geeft er precies ook nog premies bovenop :

    De Prius staat bekend als de meest milieuvriendelijke wagen, logisch dus dat ook hij de kopers met een fikse recyclagepremie beloont. Wie nu een Prius koopt, kan van € 1500 recyclagepremie** en € 1250 ECOBONUS*** genieten, en daar bovenop een ecologische overheidspremie van max.€ 4.270 !

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk Berichten
      volgens verschillende eigenaars max. 2 km

      Iemand met minder...1.5 km
      Bewijs:http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm
      Verbruikscijfers Fokko Bakker (NL)
      Op die website staan inderdaad veel gebruikers. Slechts 1 gebruiker klaagt over de zeer beperkte autonomie...
      Deze persoon geraakt trouwens niet onder de 5l/100km wat wsl wil zeggen dat deze persoon of een te sportieve rijstijl heeft, of platte banden heeft, of de airco voortdurend op heeft staan.

      Ik kan onder een andere naam op een ander forum posten dat ik met mijn prius 20km kan rijden op batterij, en dan hier mezelf komen quoten en het als waarheid laten uitschijnen???

      Het is te merken Chris, dat jij van gemiddelde leeftijd bent, want het selecteren en filteren van gegevens hebben ze je blijkbaar nooit geleerd...
      KLIK |&| KLAK

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
        Op die website staan inderdaad veel gebruikers. Slechts 1 gebruiker klaagt over de zeer beperkte autonomie...
        Deze persoon geraakt trouwens niet onder de 5l/100km wat wsl wil zeggen dat deze persoon of een te sportieve rijstijl heeft, of platte banden heeft, of de airco voortdurend op heeft staan.

        Ik kan onder een andere naam op een ander forum posten dat ik met mijn prius 20km kan rijden op batterij, en dan hier mezelf komen quoten en het als waarheid laten uitschijnen???

        Het is te merken Chris, dat jij van gemiddelde leeftijd bent, want het selecteren en filteren van gegevens hebben ze je blijkbaar nooit geleerd...

        Van auto's moet je me niets wijsmaken ....heb een technische richting gestudeerd (Elektromechanica )....en zit in de autoindustrie sinds vele jaren.


        Heb al 33 jaar auto ervaring ( mijn rijbewijs ).

        En ik sleutel aan motoren sinds mijn 10 jaar .

        Van elektriciteit moet je me niets leren .....ben hoogspanningselektricien.


        Als je het beter weet ga dan eens een proefrit doen met een prius en schrijf hier je resultaat neer of ben je een Toyota dealer?
        Last edited by chris k; 09/08/2007, 16:35.

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk Berichten
          Van auto's moet je me niets wijsmaken ....heb een technische richting gestudeerd (Elektromechanica )....en zit in de autoindustrie sinds vele jaren.


          Heb al 33 jaar auto ervaring ( mijn rijbewijs ).

          En ik sleutel aan motoren sinds mijn 10 jaar .

          Van elektriciteit moet je me niets leren .....ben hoogspanningselektricien.
          daar gaat het allemaal niet om. 't Feit is dat je berichten vanop 't internet zonder degelijke bronvermelding als waarheid aanneemt. Als ik morgen post dat mijn Toyota reeds 3 miljoen kilometer heeft gereden is dat ook niet persé waarheid he

          Comment


          • #85
            @ Stefanus.

            Onlangs was ik aan een nieuwe auto toe .

            Was reeds langer op zoek naar een vervanger (na een probleem aan mijn omega ).

            De toyota Prius ....kwam ook voor in mijn keuze.
            Als 'oude elektricien' heb ik het systeem eens bezien en info gezocht op het net....en bij een Toyota dealer.
            De ervaring die ik heb met elektrische voertuigen is ... dat het opladen nog veel te lang is.
            Het vermogen van batterijen ....voor industrieel gebruik ...vorkliften ....trucks enz. nog steeds heel kort is.
            Volle belasting is ongeveer 8 uur rijden met een nieuwe batterij...mogelijk in het begin.
            Een batterij nog steeds een gevaar is.
            Kortsluiting.
            Elektrocutie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            Het extra gewicht.
            En bij sommige kan er nog steeds knalgas vrij komen....waterstof door de elektrolyse
            Het extra gevaar bij een ongeluk....voor de inzittenden en de omgeving.
            Het verbruik van de wagen is te hoog.

            De technologie van batterijen zal nog verbeteren dat staat vast en het verbruik van benzine motoren zal nog dalen.

            Mijn keuze was tussen:
            Toyota Prius .. technologie nog niet op punt
            Honda FRV diesel ...belastingen en uitstoot te veel
            uiteindelijk geworden : een BMW 118 d met EfficientDynamics.

            En geen Opel of Chevrolet of Saab waar ik veel korting op krijg.
            Last edited by chris k; 09/08/2007, 21:27.

            Comment


            • #86
              Het feit dat je op een bepaald forum gegevens van 1 gebruiker neemt om je stelling te staven terwijl op datzelfde forum de rest van de gebruikers gebruikt kunnen worden om je stelling teniet te doen, stoort ons een beetje.
              Bijna alle andere gebruikers spreken over een verbruik dat lager ligt dan 1 op 20 (=minder dan 5l/100km)

              Al die dingen die jij zegt over die technologiën ga ik zeer zeker niet tegenspreken. Wat wij wel willen aanhalen is dat een merk als Toyota, toch niet voor niks wereldleider (met een zeer betrouwbare reputatie) zeer uitvoerig getest zal hebben of die wagens én betrouwbaar én veilig genoeg zijn om te verkopen.

              Als er een risico aan de wagen zou zijn, dat te groot is, ivm conventionele wagens, dan zou de prius geen 5 sterren halen op de Euro NCAP test.

              Waar je wel gelijk in hebt, is dat de technologie nog niet op punt staat. Er is natuurlijk nog een grote doorontwikkeling mogelijk. Logisch toch, zelfs bij Diesel en benzinemotoren is er nog steeds doorontwikkeling mogelijk.

              En als je dan toch, bij de aankoop van de wagen, zocht naar een zo groen mogelijk geval, had je ook een smartje kunnen kopen.
              Want de grootte van een auto speelt toch geen rol in de vergelijking...
              KLIK |&| KLAK

              Comment


              • #87
                Ik zocht een wagen he!
                De prius en de 118d zijn vergelijkbaar van grote.
                In : Auto Zeitung' (09/07) hebben ze zelfs een vergelijkende test gedaan.....dit is een Duits automagazine.

                Comment


                • #88

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    belgen hebben geen milieubewustzijn
                    zelfs een katalisator of dpf vinden ze te duur


                    De autoconstructeurs hebben geen milieubewustzijn ja. Het is toch niet mijn schuld dat de constructeurs een vervuilende brandstof hebben gekozen?


                    Dat ze er maar een 'katalisator of dpf ' onderzetten, maar op kosten van de staat. Als ze mij een lagere jaarlijkse verkeersbelasting in ruil geven, geen probleem. Dat is Duitsland dan beter geregeld: op drie jaar heb je je DPF of katalysator terugverdiend.


                    Ik heb ook nog getwijfeld aan een prius, maar door de hogere aankoopprijs en de overvloedige aanwezigheid van electronica, vind ik het het risico niet waard. 8 jaar garantie op de batterijen, dat is mooi. Maar na die acht jaar....dan zou ik de factuur eens willen zien voor zo een nieuw batterij-pak.

                    In het achterhoofd hou ik dan wel een betrouwbare techniek, met name dieseltechnologie. Deze is al veel ver doorontwikkeld is en je hebt ook een zeer laag verbruik.

                    Voor het verbruik moet je geen prius kopen, de benzine is per liter nog altijd 20-30 percent duurder dan diesel.

                    Ideaal zou een diesel hybride zijn.

                    Het is een mooi project die prius, maar het zal voor een volgende aankoop zijn, wanneer ze al wat meer praktijkervaring hebben.


                    Comment


                    • #90
                      Je verwoordt het zeer mooi, eigenlijk. We moeten allemaal, als autorijder, plots hele massa's milieubewustzijn aan de dag leggen alsof ons leven er van af hangt, zoniet wordt er met 't vingertje gekijfd. Erger nog, doen we 't niet, omdat we een positieve keuze maken voor iets dat noodzakelijkerwijs negatieve(re) impact heeft op de milieubelasting ... dan worden we metéén financieel zwaar afgestraft (althans, zo is dat toch in de meest moderne landen, België komt weer hopeloos achter en taxeert nog niet op milieubelasting van auto's).

                      Maar eenmaal we onze auto geparkéérd hebben, dan is 't allemaal gedaan. Dan mogen we wat we willen (roken in openbare plaatsen uitgezonderd, en nog enkele kleine dingetjes, waar 'k niet meteen ontevreden mee ben trouwens). We gaan sans soucis met 't vliegtuig op reis (5% verduistering van de aardbol door die dingen, verdorie!!), we consumeren en consumeren maar, we verwarmen onze huizen naar 't onzinnige toe, we willen geregeld in een ongezond warm bad liggen soppen, we kopen gehyped voedsel voor onze huisdiertjes in plaats van hen gewoon goed geslecteerde etensresten van onze borden te geven, ....

                      ... maar o ho, durf 't 'es om een sportwagen te kopen. Dat vervuilt.





                      Oké, je moet érgens beginnen, da's waar, en een collectie milieubewustzijn start inderdaad bij de aanpak van de meest duidelijke vervuilende bezigheden die moeilijk af te leren zijn (creëert zo 't snelst een bereidwilligheid die 't in de toekomst makkelijker maakt om iets af te zweren ten gunste van 't milieu), maar toch. Het mag af en toe 'es gezegd.

                      Comment


                      • #91
                        http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=13408
                        Ervaringen
                        De Prius van Toyota blijft een vreemde auto, de wagen staat op de wielbasis van de Avensis en heeft slechts een 1.5 liter motor. In combinatie met de elektromotor is deze wagen verrassend rap, de 400 Nm die de elektromotor levert is een zeer sterk punt van deze auto.
                        De ECVT (Electronische Continue Variabele Transmissie) levert een ’schakelsnokloze’ aandrijving van 0 km/u tot de, door fabriek begrensde, 180 km/u.

                        In het interieur is het comfortabel en ruim, het (kleine) stuur is voorzien van aller hande bedieningen van zowel de radio, airco, telefoon als de boardcomputer. Deze boardcomputer is een zo genoemde ’voice command’ computer. Een kreet naar de auto met ’I am hungry’ levert een schat aan restaurant icoontjes op op het navigatiescherm. De commando’s zijn engelstalig, de begeleiding van het (standaard) navigatiesysteem is overigens wel Nederlandstalig.
                        De bediening van de cruise controle zit aan een hendeltje aan het stuur welke dan ook mee draait bij het draaien van het stuur.
                        Jammer is dat de zittingen wat aan de korte kant zijn en dat het stuur enkel in hoogte te verstellen is. De rugleuning is in stappen te verstellen en het geheel levert nogal een probleem op om een lekkere zithouding te vinden.
                        Achter in de Prius is het goed toeven, een overvloed aan beenruimte wordt wel een beetje te kort gedaan door de geringe hoofdruimte. Dit wordt jammerlijk veroorzaakt door de scherp aflopende daklijn. Wel is er ruimte genoeg om 3 kinderzitjes te plaatsen.
                        Ook de vorm van de bagageruimte laat te wensen over, de niet overhoudende 400 liter inhoud van de bagageruimte is wat aan de krappe kant. Zeker gezien een gedeelte van deze inhoud onder een dubbele vloer zit. Alles wordt veroorzaakt door de batterijen pakket welke achter de achterbank gesitueerd is.

                        De in de Business uitvoering standaard aanwezige ’bleu tooth’ telefoon verbinding levert niet altijd de gewenste prestaties. De elektronica laat het hier en daar nog wel een afweten. Ook levert de verlichting achter het navigatie scherm en de (digitale) kilometerteller te weinig licht. Daar waar we in Nederland nu redelijk gewend zijn met licht aan te rijden is na een beetje lichtinval de bediening slecht af te lezen.

                        De aandrijving van deze wagen is bijna spreekwoordelijk, als Toyota iets onder controle heeft is het het hybride systeem. Is de Avensis al een voorbeeld voor vele qua rij-eigenschappen is de Prius door de korte overhang aan de voor- en de achterkant minimaal zo goed. Vreemd blijft het geluid wat de motor levert bij het gas geven, het lijkt af en toe wel een scooter. Bij gas geven gaat de motor op volle toeren draaien en laat zich dan ook irritant goed horen. De motor reageert helaas zeer traag op de vraag van de bestuurder via het gaspendaal, alsof het eerst moet nadenken wat er gewenst wordt.

                        Dan het verbruik, nou de door Toyoto beloofde 1:23 is niet haalbaar, bij normaal doorrijden is 1:18 wel het matje. Wanneer je erop gaat letten is misschien 1:21 te realiseren, maar dan moet je wel goed op het gaspedaal letten en regelmatig de cruise controle aan zetten. Nu is 1:18 geen slecht resultaat voor een wagen met een wielbasis van 2,70 meter met een motor met een inhoud van maar 1.5 liter maar de verwachtingen liggen hoger als je de folder door neemt.

                        *UPDATE 25-08-2006

                        In middels toe aan de derde onderhoudsbeurt. Ik ben er mee op vakantie geweest in Duitsland en hij heeft zich positief gehouden. Een gemiddeld verbruik van 5,3/100km doet een vakantie goed. Kinderen (3 stuks) achterin en 2400km weggetuft in een kleine twee weken.

                        Bij thuiskomst had ik een zeer goed gevoel over de Prius, deze houding werd toch een beetje te niet gedaan door een terugroep actie van Toyota....er dient een aanpassing te worden gedaan aan de stuurkolom, bij extreme situatie kan er ’iets’ breken. Dit is toch raar om te lezen na een vakantie in een volgeladen auto met je geluk en zaligheid, wat is extreem in de ogen van Toyota en hoe spoedig dient het vervangen te worden.
                        Nou dat laatste waarschijnlijk niet zo spoedig, ik ben pas op 12 september aan de beurt, tegen die tijd heb ik er (ten opzichte van de datum van bellen) ca. 6000km erbij gezet.

                        Langzamerhand ’vallen’ er her en der onderdelen af, afdekkapje van de 12V aansluiting, hendel voor het ontgrendelen van de motorklep dat soort dingen.

                        * UPDATE: 02-11-2006

                        De afspraak voor de 60.000 is inmiddels gemaakt en ik kan nog steeds niet overweldigend enthousiast praten over mijn Prius. Als ik reviews lees van andere hoe tevreden zij zijn over hun Prius vraag ik mij wel eens af, zijn jullie nou zo kortzichtig of heb ik gewoon een maandagochtend productie. Ben ik misschien te zeikerig?

                        Nu het buiten weer vroeger donker wordt gaan me dingen opvallen die me vorig jaar niet opvielen. Toen was de auto ook nog nieuw natuurlijk en kan ’ie niets fout doen. Waarom zijn de knopjes van de raam bediening niet verlicht net als de knoppen voor het dashboard verlichting en het nullen van de kilometerteller. Waarom worden er 3 verschillende kleuren groen gebruikt voor de verlichting van alle knoppen (die wel verlicht worden), signaal lampjes voor verlichting en de kilometerteller?

                        Wat gaat tegenvallen is op het moment het verbruik. Waar ik in het begin gemiddeld 5,5 á 5,6 ltr op de 100km reed kom ik nu niet beter dan 6,2 op de 100km. dat is gemiddeld meer dan 0,6 ltr op de 100km en dat in een periode dat de airco toch minder werk doet.
                        Ook heb ik het idee dat de batterij zwakker wordt, dat zou ook het hogere verbruik verklaren gezien het feit dat de motor vaker moet bijspringen bij bijvoorbeeld accelereren.

                        Ook de stoelen worden ’zachter’, nu ben ik met mijn 100kg niet de aller lichtste maar ook niet extreem zwaar. Dat na nog net geen jaar :-(

                        O ja, de hendel voor het ontgrendelen van de motorklep ligt er weer af. Ik ben er in ieder geval wel uit dat ik niet weer een Toyota zou kiezen.

                        *UPDATE 01-02-2007

                        Wat moet ik nou van de Prius zeggen. Hij is niet goed, hij is niet slecht. Afgelopen weekend met de auto naar Frankrijk geweest en hij heeft me wederom niet in de steek gelaten. Dit heeft de wagen me overigens ook nog niet echt gedaan, af en toe een hapering en wijgeren om ’aan te slaan’ is wel het extreme. Berg op in de sneeuw (met winterbanden) leverde geen problemen op, de tractiecontrole hoeft niet in te grijpen en doet me plezier.

                        Waarom is de Prius dan niet goed?
                        Het verbruik....dat valt steeds meer tegen, een gemiddeld gebruik van 7,0/100km is meer regel dan uitzondering en dat voor een wagen die 1:23 moet kunnen rijden. Het meest tegenvallende resultaat is de 7,7ltr/100km die de wagen op een tankbeurt heeft weten te presteren. De wagen is inmiddels bij de dealer terug geweest maar die kunnen niets voor me doen. ’we hebben de computer gereset en hopen dat het nu beter gaat’. Dit zijn niet de berichten die ik wil horen, de wagen is aangeschaft (geleased) voor de zuinigheid en de hybride techniek. Mede om deze reden heb ik de waardering voor gebruikskosten omlaag bijgesteld.

                        Ook de standaard bleu-tooth verbinding met mijn telefoon die in de auto zit is al meer dan een 1/2 jaar uitgeschakeld omdat deze zo belabberd werkt dat ik klanten kwijt raakte, telefonisch gesproken dan. Een ouderwetse koptelefoon bied soelaas.

                        *UPDATE 26-04-2007

                        Inmiddles de 90.000 gepasseerd en de wagen heeft me 1 keer echt laten staan. Bij de benzinepomp op de A4 (daar waar een wegrestaurant over de weg hangt) wilde de wagen niet voor of achteruit. Tijdens het aanzetten van de auto gingen alle lampen branden zoals het hoort te gaan maar met het in de versnelling zetten gaf de wagen geen krimp. De toyota hulpdienst gebeld en na drie kwartier kwam er een monteur aanzetten, heeft de accupolen losgedraaid en weer vastgezet en dat leverde het gewenst resultaat op. Op mijn vraag wat er aan de hand was kwam het onthullende antwoord ’kan gebeuren meneer’. Dit is nou iets wat ik absoluut niet wil horen. Wij leasen een auto en die moet het maximaal 2,5 jaar probleemloos functioneren, daarna moet deze het zelf weten.

                        Daarnaast was ik in februari in EuroDisney en daar wou de wagen niet op slot. Ik weet nou niet wat je beter kunt hebben, een wagen die niet open wil of een wagen die niet op slot wil.

                        Het verbruik is wel weer iets gunstiger geworden, niet schokkend maar ik blijf nu onder de 6,5 ltr/100 kilometer. Al met al ben ik nog steeds niet te spreken over de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de wagen.......jammer.

                        * UPDATE 27-06-2007

                        Na 100.000 kilometer met deze Prius ben ik blij dat ik afscheid mag en kan nemen van deze wagen. Via leasecarxchange hebben we een nieuwe, nog enthousiaste berijder gevonden. Ik hoop dat hij/zij meer plezier aan de wagen beleven en vooral minder problemen.
                        Het verbruik blijft onverminderd hoog (inmiddels al weer meer dan 7,0ltr/100km), daarnaast is er nog iemand tegen de zijkant aan gereden. Niet dat dit afbreuk doet aan de algemene indruk van de wagen maar het past wel in mijn periode met deze godin.

                        Dan nog een positieve lijn aan het eind van deze review.
                        - De wegligging van deze wagen is gewoon goed
                        - De acceleratie is zeer imponerend door gebruik van de elektromotor
                        - De techniek is zeer vooruitstrevend en zal zeker het toekomstbeeld bepalen.
                        - En gevoelsmatig blijf ik het model leuk vinden

                        Het dient gezegt dat ik nooit meer een hybride wagen zal nemen en over de hele linie viel de wagen mij tegen. Mijn volgende auto is inmiddels besteld en wordt eind September geleverd, een Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDI Exlusive.

                        Ben benieuwd, lees het maar in de volgende review.ProblemenWanneer er gebeld word via het ’blue tooth’ systeem kan het zomaar gebeuren dat de verbinding niet fysiek tot stand komt, wanneer de verbinding dan weer verbroken wordt word je verrast met totale stilte. Het systeem is dan zo van streek dat de radio en soms ook de bediening vanaf het stuur (deze werkt ook via ’bleu tooth’) niet meer functioneert.

                        *UPDATE 25-08-2006

                        Bij mijn Prius is inmiddels de board computer vervangen en de grille overgespoten omdat de laklaag los liet.

                        Er vallen her en der onderdelen af, afdekkapje van de 12V aansluiting, hendel voor het ontgrendelen van de motorklep dat soort dingen.


                        * UPDATE: 02-11-2006

                        Het verbruik van de motor gaat ziener oog omhoog, met meer dan 0,5 ltr op de 100km.

                        * UPDATE: 01-02-2007

                        Wederom het verbruik. Het gemiddelde is opgelopen tot boven de 7,0ltr/100km.

                        * UPDATE: 26-04-2007

                        De wagen heeft me een keer laten staan en het slot functioneerde niet goed.
                        Het verbruik is wat gunstiger tov. vorige keer maar blijft hoog.

                        Comment


                        • #92
                          Is dit een persoonlijke review?

                          Comment


                          • #93
                            Zal een slechte Prius geweest zijn zeker...

                            De batterij techniek is nog niet op zijn punt.....elektriciteit moet men op een andere wijze bekomen dan uit een opgeladen batterij.

                            Mogelijk iets in de vorm van condensatoren (snel opgeladen )...daar zit volgens mij een oplossing in.

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              Is dit een persoonlijke review?
                              Jep, maar dan nog...

                              Comment


                              • #95
                                wat reviews zoeken op internet is eigenlijk niet zo moeilijk.

                                Ervaringen
                                Tot nu toe bevalt alles helemaal prima, mooie diepzwarte kleur, toch een sportieve uitstraling en een rust in de auto dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

                                Mooie lichte stoelen die ook nog eens heerlijk zitten, alles binnen handbereik, achterin een zee van ruimte tov de concurrentie. Een high-tech interieur plus een erg goede stereo installatie die jammer genoeg in dit bouwjaar geen MP3 ondersteuning biedt.

                                Kofferbak is ruim zat met 400 liter en een opbergvak onder de vloer waarin precies een grote koffer past.

                                Ontzettend veel trekkracht van 400Nm(had ik eerlijk gezegd niet verwacht) en een heerlijke automaat die E-CVT, daar kan geen 3/4/5/6 traps automaat tegenop. Geen schakelschokken, helemaal niets. Het omschakelen van stroom naar benzine gaat nagenoeg ongemerkt, het rijden op stroom dus zonder geluid is een erg leuke ervaring, ook voor de mensen buiten de auto, wel is het nu oppassen met fietsers, die horen je niet of nauwelijks naderen is me nu wel opgevallen.

                                verbruik, weinig, erg weinig voor zo’n grote auto... ook zonder ouwelullenrijstijl...

                                Nog steeds ontzettend veel plezier met de Prius

                                *update 47000 KM
                                Probleemloos, auto is net terug van de beurt, wederom niets aan de hand, nieuwe ruitenwissers en dat was het wel.
                                Tot op heden nog steeds veel plezier van de Prius, wel komen nu langzaam wat minpuntjes aan het licht. De stoel blijkt toch na veel kilometers net niet helemaal lekker te zitten. Ik krijg hem iniedergeval niet zodanig afgesteld dat ik net zo fris uitstap als in mijn Octavia die ik hiervoor reed. Verder vind ik de lichtinval van de kilometerteller u wel erg irritant worden plus het feit dat de knoppen om deze te dempen niet verlicht zijn, er valt mee te leven maar toch.

                                Waar ik echt minder vrolijk van wordt is de zijwindgevoeligheid van de Prius, dat is me echt tegengevallen. Elk windzuchtje wordt opgepakt en vertaalt zich in een beweging van de auto waardoor vooral met slecht weer veel stuurcorrecties nodig zijn. Ook bij het inhalen van vrachtwagen merk je dit.

                                Het rijden van de auto zelf en het Hybride systeem blijft Top met hoofdletter T. Daar kan Honda echt nog iets van leren, afgelopen week bij de nieuwe Honda Hybride gaan kijken, maar die is het (wederom) net niet.

                                De winterbanden gaan er ook weer af binnenkort, en dan komt ook het moment om de Prius weer in te leveren dichtbij.....

                                __________________________________________________ _____________

                                Ervaringen
                                70.000km. Tijd voor een hele nieuwe review lijkt me. Dat leest wat lekkerder dan alle updates napluizen. Over de techniek kan ik kort zijn. Zie het uitgebreide forum van John Visbeen. Hybride wordt vaak neergezet als alternatief voor ethanol, biodiesel, waterstof etc. Maar Hybride kan op alle brandstoffen worden toegepast en bespaart zo’n 30%.

                                Het maakt voor het oordeel nogal wat uit wat je referentiekader is. Ik rij jaarlijks 45.000km. 80% snelweg, 10% provinciaal en de rest in steden en dorpen. In het algemeen exact de maximumsnelheid, dat wil zeggen 138, 127, 86 en 55km/u op de optimistische teller. Verder mag ik met een auto graag sprintjes trekken. Even voelen. Van mijn 1 miljoen kilometers heb ik in de voorgaande jaren zo’n 350.000km afgelegd met TDI’s van VW. En zoals je vast begrijpt heb ik daar een boel plezier mee gehad. En nu dan de Prius. Omdat ik niet hou van dertien in een dozijn en omdat ik voor mijn werk ook nogal eens lobby voor autobereikbaarheid. En dan is het goed om te laten zien dat het ook anders kan dan “ronken en stjonken” zoals ze dat hier in het noorden zo plastisch kunnen zeggen.

                                Mijn exemplaar is een standaard versie met de volgende toevoegingen: een leuk stel LM velgen, winterbanden op de standaardvelgen, parkeersensoren achter (enorme aanrader!), mistlampen (alleen voor het uiterlijk) en sinds kilometerstand 55.000 twee Scheel stoelen. Ik mag graag naar mijn Prius kijken. Weinig overhang voor en achter, leuke details. En wat heel erg helpt is het setje velgen. Deze staan hol in plaats van bol en dat maakt gewoon het verschil. Eigenlijk geldt dat voor iedere auto. Zet een A3 sportback (voor mij nog steeds de standaard) op gewone stalen velgen en je begrijpt wat ik bedoel. Kost je niet meer dan € 600,-

                                Aandrijving
                                En dan maar meteen naar grootste kwaliteit van de Prius: de aandrijving. Hij heeft een beetje een “turbogat”. Dus hij hangt niet onmiddellijk aan het gas. Maar verder is het sleuren geblazen. Steeds genoeg trekkracht voorhanden. Natuurlijk door de automaat maar ook door de combinatie van de twee motoren. 80-120km/u gaat altijd in 8,5 seconden. En boven de 120 gaat het gewoon onverminderd door. Als je wil. Ook heel lekker is om er mee door een stad als Parijs te crossen. Versnellen en vertragen, in gaatjes duiken; het gaat allemaal met het grootste gemak. Filerijden is daarbij heel relaxed. Hellingen en hellinkjes doet ‘ie fluitend. Ook bij volle belasting. Mijn verbruik is in de winter 5,7 en in de zomer 5,4 liter/100km. Aardig vergelijkbaar met een diesel. Kwa kosten is het voor de leasemaatschappij om het even (brandstof/belasting).

                                Besturing
                                En dan naar het zwakste punt van de Prius: de zijwindgevoeligheid. Met “dank” aan de perfecte stroomlijn. Bij windkrachten boven de 4 en snelheden boven de 100km/u kun je gewoon niet rustig met een pink rijden. En dat is jammer. Ik ben er nu wel behoorlijk aan gewend, rij dan met twee handen, maar bij het passeren van grote vrachtwagens voelt het gewoon niet optimaal. De Prius is wel gevoelig voor een goede sporing. In mijn geval stonden de voor- en achterwielen in het begin niet exact in 1 lijn. Bandenspanning: voor 3,0 achter 2,8. Het helpt allemaal een beetje. Na de winter probeer ik nog 205 banden in plaats van 195. Ben benieuwd. Daarentegen wel perfect is de stabiliteit bij regen. Ik heb me nog nooit zo safe gevoeld op kletsnatte non-ZOAB wegen, ook op hogere snelheid. Of het nu aan de ESP en hoe het allemaal mag heten ligt. Het zal wel, maar het is perfect. Ook de bochtvastheid is super. Kronkelende bergweggetjes: heerlijk. Al zou de besturing iets directer mogen. Hij heeft wel een lekker klein, leren stuurtje.

                                Comfort en uitrusting
                                Bijna alles gaat in stilte. Een heel bijzondere ervaring. Fietsers kunnen je wel eens “over het oor horen”. Maar daar hou ik gewoon rekening mee. Is ook leuk om ze een beetje de ruimte te geven. Het hoog oplopende toerental bij kick-down is wel iets wat je gaat vermijden, in elk geval als je passagiers hebt. Je wilt graag een beetje gastvrij zijn. Geen probleem want ook als je het gas wat minder diep intrapt versnel je genoeg om in de stroom mee te komen.
                                Veercomfort vind ik zelf voldoende. Minder is (of ik moet zeggen was) is het zitcomfort. Rugleuningen zijn niet traploos verstelbaar en de zittingen zijn te kort en ook nog bol. Nu heb ik zelf een tamelijk Aziatisch postuur en toch had ook ik vaak last van afgeknepen bovenbenen. Opgelost met twee Scheel stoelen. Inclusief verstelbare lendensteun, idem hoofdsteunhoek en zijsteun. Vooral dat laatste draagt bij aan de feestvreugde in de bochten. Gewoon fun. Zitcomfort is verder helemaal compleet door de armsteunen links en in het midden. Ik lever wel de hoogte verstelling in maar ik kan nu lager zitten dan de laagste originele stand. Ook heb ik geen airbags meer in de stoel, maar ik vind actieve veiligheid altijd nog belangrijker dan passieve.

                                De cruisecontrole werkt exact. Ook niet onbelangrijk. Verlichting is redelijk. Ik heb er Night Vision pitten in zitten en dat is wel een verbetering, maar nog geen xenon. En dan de wat minder belangrijke zaken. Naar typisch Japans gebruik zitten er allerlei ergonomische missertjes in, zoals onverlichte knoppen voor de raambediening (leuk als je op snelheid per ongeluk een raam opent). De geluidskwaliteit is zozo. En ik weet niet hoe je dat kunt verbeteren (het blijft natuurlijk ook een leaseauto).

                                De interieur- en bagageruimte is voldoende voor een weekje met vier volwassen naar Zuid-Frankrijk. Maar het is natuurlijk geen familiestation waar je drie weken mee gaat kamperen. En een aanhanger mag niet. De meest plausibele reden die ik daarvoor gehoord heb is dat dan de electromotor permanent gaat meedraaien en kan doorbranden. Maar goed, een auto is geen tractor zullen we maar zeggen.

                                Een marketingmisser van Toyota is dat er zo weinig mogelijkheden zijn om de auto een persoonlijk tintje te geven. Dat heeft Ford bijvoorbeeld al jaren goed voor elkaar. Gewoon kleine hebbedingetjes voor een paar honderd euro.

                                Degelijkheid en kosten
                                Tot nu toe geen mankementen gehad. Dus daar kan ik kort over zijn. Wel blijkt de kwaliteit van het dashboard slecht. Vanaf 60.000km rammelt en kraakt het dat het een lieve lust is. Kost een ster. En dan blijkt de garage wel vriendelijk en goed in standaard onderhoud. Maar als het om het oplossen van dit soort dingen gaat blijf je terugkomen.
                                Geld speelt natuurlijk een rol. De Prius was al heel aantrekkelijk in de lease. Nu komt daar nog eens een grote klap overheen door de verlaging van de bijtelling naar 14%. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van.

                                Conclusie
                                Zijn al die tevredenheidsprijzen van de Prius nou toe te schrijven aan een publiek van zuinigheidfreaks die weinig interesse hebben in autorijden? (By the way, als ik zo’n Prius met een gangetje van 90 op de snelweg zie wil ik daar ook even niet bijhoren, maar gelukkig zie ik dat steeds minder.) Het antwoord is neen. Niets is perfect, Maar de Prius is gewoon een heerlijk machien om grote afstanden mee af te leggen en om je in de stedelijke gekte te storten. En dat met minimale uitstoot aan CO2, roet, NOx en niet te vergeten zonder geluid.

                                + trekkracht/sprintvermogen - zijwindgevoeligheid
                                + stilte - krakend dashboard
                                + geen uitstoot
                                + bochtgedrag

                                UPDATE BIJ 82.000km
                                Nog steeds een perfecte aandrijving dankzij het hybride systeem en de automaat.
                                Zijwindgevoeligheid is toch wel een flink probleem, zeker wanneer de auto op winterbanden staat in combinatie met de standaardvelgen (geeft toch een kleinere spoorbreedte).
                                Toyota moet het 2009 model wat stabiliteit betreft echt verbeteren. Anders wordt het straks nog een lastige keuze. Waar vind ik namelijk een praktische en stabiele auto die even snel, soepel en schoon is als de Prius? Voor dit geld wel te verstaan.

                                __________________________________________________ _____________

                                Ervaringen
                                Sinds eind augustus rijd ik in deze auto, dus in ca 4 maanden tijd 15000 km gereden. De auto wordt zakelijk gebruikt en ik rij 80 % snelweg.
                                Ik was op zoek naar een auto met automatische versnelling en in diesel zijn die er niet zoveel. Ben eens aan het rekenen geslagen en kwam tot de conclusie dat de Prius de vergelijking met een diesel moet kunnen doorstaan. Toen de eerste geluiden kwamen dat men de bijtelling wilde gaan verlagen naar 14%, was mijn interesse definitief gewekt. Van mijn dealer heb ik de auto een dag mee gehad (400 km gereden) en was verkocht. Wat een heerlijke auto. Ok, echt sportief rijden is er niet bij, maar gezien de dagelijkse files waar ik in sta maakt dat niet echt uit.
                                Ondanks de vele snelweg kilometers haal ik een gemiddeld verbruik van 1 op 20 en ik rijd beslist niet truttig. Gewoon 120 waar 120 mag, 80 waar 80 mag, etc. Dit is mede mogelijk door de vormgeving en daaruit voortvloeiende lage Cw waarde.

                                De auto is zo compleet, luxe en comfortabel, dat ik geen dag spijt van mijn keuze heb.

                                __________________________________________________ ____________

                                Ervaringen
                                Ik heb nooit geweten dat er auto’s waren zoals de Prius. Om maar enkele geweldige punten op te noemen: Complete uitrusting; Fantastische automaat; Geruisloos rijden ook als de benzinemoter loopt; Ontzettend zuinig met gemak 1 op 20; Geen rammeltjes; Geen mankementen; Voordelig in onderhoud; Bedrijfszeker; Super snel optrekken 10,9 sec/100 km.; Milieu vriendelijk; Ik breng iedere week diverse nieuwe auto’s naar klanten van lease-bedrijven, ook dikke mercedessen en bmw’s, Jammer dat die mensen de kwaliteiten van de Prius niet kennen.
                                Hoe vaak lees je van auto-merken dat rijders met een nieuwe auto problemen hebben, technische en andere mankementen? En dan toch maar steeds een opel of vw of mercedes etc. kopen, niet te geloven!

                                Problemen
                                Géén enkel probleem!

                                __________________________________________________ ______________

                                Ervaringen
                                De Toyata Prius THSD Tech Edition bezit zoveel toeters en bellen dat er voor de prijs die ik hem aanschafte geen enkele concurrentie bestaat. Destijds 28850 Euro. (ook al een hoop) nu volgens de website van Autoweek iets meer dan 33000 voor deze prijs had ik hem niet aageschaft.

                                De auto beschikt de auto over een intelligent parkeersysteem (parkeren zonder handjes), dat moet gezegd worden niet geheel vlekkeloos werkt, vergt enige oefening.

                                Maar met de handjes aan het stuur, lukt het prima door de aanwezigheid van een zeer goede achteruitrijd camera. Op het moment dat je hem in de Reverse stand zet zie je op de display in het dashboard alles wat achter je gebeurd. Om goed te parkeren zie je groene en rode hulp lijntjes. Een kind kan de was doen. Komt heel goed van te pas in de drukke straten van de grotere steden.

                                Mijn verbruik is ongeveer 5.6l/100km gecombineerd bij normaal rijden 120 waar ik 120 mag etc.. Zou ongeveer 4.x/100km moeten zijn. ( volgens de specs)

                                Het interieur is zeer mooi afgewerkt, geen knoppen, of andere uitsteeksels, een digitale kilometer aanduiding die 3 dimensionaal oogt en voor wat diepte zorgt. De bediening van airco, stereo, handsfree bellen of navigeren naar dichtbij zijnde Chinees, kan met een stemcommando ( voor elk onderwerp een apart commando). ( leukk!). Het geheel kan ook gewoon allemaal op het stuur en via het midden console bediend worden. Op het middelconsole ontbreken wel op 1 a 2 twee knopjes wel de verlichting dit is een keuze van Toyota.

                                Kortom dankzij de achtercamera wordt het parkeren met de Prius tech edition aanzienlijk vergemakkelijk. Het voertuig is zuinige vanwege de elektro moter die bij hoge snelheden de benzine moter ondersteunt. Weinig verbruik in de stad als de batterij ter ondersteuning van van de elektro moter voldoende energie heeft. Bij snelheden onder 70 slaat bij voldoende energie de benzine moter af en rijd het voertuig elektrisch. Verder overcompleet, maar het kan altijd nog meer en beter.

                                __________________________________________________ __________________________________________________ ___

                                Ervaringen
                                Nooit een Jap, was mijn stellige uitspraak. Maar na een toevallige proefrit met de Prius was ik verkocht. En het leuke is: de sensatie blijft, ook na 13.000 kilometer. Toegegeven, qua presaties over de hele linie is het geen Saab 9-3 met zijn fantastische low pressure turbo, mijn vorige auto. Daar staat tegenover dat hij ongeveer de helft verbruikt, ruwweg 1 op 20 tegen 1 op 10. En dat hij zeker bij lage snelheden de turbo verslaat als de benzinemotor en de electromotor samenspannen bij het stoplicht en een koppel produceren waar je u tegen zegt. Samen met de vlekkeloze automaat (continu variabel) vormt de hybride motorcombinatie het summum van soepelheid. En dan nog al die andere zaken die het autorijden tot een genot maken: het perfecte GPS-navigatiesysteem met groot en helder lcd-scherm, de electrische airco, het JBL-audiosysteem (beroerde radio, geweldige cd-speler, vooral bij hogere volumes), de spraakcommando’s (vooral leuk voor meerijders). De wegligging is uitstekend, veel steviger dan die van de Saab. Dat geldt ook voor de binnenruimte, sorry Van Geel, als die niet ruim genoeg is - wat dan wel?De afwerking is Toyota en dat zal de betrouwbaarheid ook wel blijken te zijn. tot nu toe geen enkele hapering, in welk onderdeel dan ook. Een geweldige rij-ervaring en eentje die blijft!


                                __________________________________________________ __________________________________________________ ________

                                Ervaringen
                                Wat direct opvalt is de stilte in het interieur. Slechts bij snel optrekken is de benzinemotor goed hoorbaar. De overgang van benzinemotor naar electrisch en omgekeerd gaat ongemerkt. Optrekken en invoegen gaat, indien vol gas gegeven wordt, ongelooflijk snel en soepel.
                                De automaat en de cruisecontrole zorgen er verder voor dat het heel relaxed rijden is in een Prius.

                                De standaarduitrusting is heel compleet. Bijna alle afkortingen zijn aanwezig: ABS, TRC, EBD, VSC en verder 8 airbags, radio CD enz.

                                Het is even zoeken naar de goede instelling van stoel en stuur. Jammer dat het stuur niet axiaal verstelbaar is.
                                De wegligging is zonder meer goed en geeft een veilig gevoel. De Prius stuurt licht en direkt.
                                Wel wennen in het begin.

                                De stoelzittingen zijn aan de korte kant. Voor mij geen probleem, ik meet slechts 1.75 m.
                                De beenruimte achterin is zeer riant. Dit komt mede door de beperkte verstelbaarheid van de voorstoelen. Hoofdruimte achterin voor passagiers > 1.85 m onvoldoende.

                                Het interieur oogt futuristisch, wat goed bij de auto past. De toegepaste materialen van dashboard en deurpanelen zijn echter nogal kras- en vlekgevoelig.De bekleding ziet er luxe uit.

                                Het multifunctionele stuurwiel blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid. Vooral de audiobediening zou beter kunnen. Een (vaste) hendel aan de stuurkolom voldoet beter (zie bijvoorbeeld Peugeot 206).
                                Als extra heb ik parkeersensoren laten monteren. In combinatie met het achteruitrijsignaal is het voor een geluidsneuroot (zoals ik) iets teveel van het goede.
                                Dealer gevraagd of het achteruitrijsignaal uitgeschakeld kan worden. Geen reactie, ondanks rappel.(Dealer verzuimde overigens ook in de afleveringsperiode zelf kontakt op te nemen, ondanks duidelijke afspraken hierover.)
                                Inmiddels op internet gelezen dat er draden doorgeknipt moeten worden. Laat maar.

                                Tenslotte het brandstofverbruik. Over 7000 km is het gemiddelde uitgekomen op 4.9 l per 100 km (1:20.4)
                                Hoogste verbruik per volle tank: 5.8 / laagste: 4.5.

                                Al met al is de Prius een heerlijke auto om in te rijden. De volgende Prius (gaat er zeker komen) zal een Business Edition worden. Navigatie etc. zijn toch nuttige en leuke dingen voor den mensch.

                                Problemen
                                geen




                                Zo das dan ook weer opgelost
                                Last edited by ; 03/04/2008, 22:53.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                  Jep, maar dan nog...
                                  Beginnen we dan ook een uitschijttopic over VW/Audi of de turboproblemen van BMW?

                                  Comment


                                  • #97
                                    Gelijk heb je. Vandaag onze 335i gaan terughalen na 2 weken in de garage te hebben gestaan...

                                    Als ik eens iets over de Prius mag zeggen, dan zeg ik hetvolgende: Waarom maken ze deze wagen niet wat attractiever qua design?
                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                      Gelijk heb je. Vandaag onze 335i gaan terughalen na 2 weken in de garage te hebben gestaan...

                                      Als ik eens iets over de Prius mag zeggen, dan zeg ik hetvolgende: Waarom maken ze deze wagen niet wat attractiever qua design?
                                      Of leuk om mee te rijden?

                                      Comment


                                      • #99
                                        Ik denk niet dat zo'n Prius slechter rijdt dan een vergelijkbare wagen met hetzelfde vermogen. Toch begrijp ik niet dat ze die Hybride-wagens zo lelijk maken. Kijk maar die Honda Civic (of hoe heet dat ding?) en dan ook deze Prius. Het zijn echt gedrochten. Als men met deze wagen het milieu wil verbeteren, dan wil dat wel zeggen dat de mensen zo een wagen willen kopen. Een aantrekkelijk design zou hierbij kunnen helpen...
                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                          Beginnen we dan ook een uitschijttopic over VW/Audi of de turboproblemen van BMW?


                                          Als je de Prius 3 weken laat stilstaan.....dus niet starten en niet aan de lader....hoe krijg je hem dan gestart?...alarm aanlaten !
                                          Kun je dan nog in je prius ?

                                          Dit is geen kritiek ....als er zoveel technologie inzit is er een redelijk sluipverbruik....weet je daar info over?


                                          Een batterij verliest van zijn capaciteit bij niet benutten .

                                          Comment

                                          Working...
                                          X