Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Prius

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Waterstof is inderdaad een energiedrager, en geen energiebron.
    En het klopt volledig dat je eerst energie moet steken in waterstof vooraleer je er energie kan uithalen ('t is dan ook een energiedrager)
    Het voordeel voor de toekomst van auto's op energiedragers ipv energiebron, is dat je op milieuvriendelijke manieren energie kan opwekken op grote schaal, en die gebruiken in auto's.
    Maar vooraleer je auto's en anderen deftig op waterstof kan laten werken heeft het weinig nut om massaal waterstof te produceren met hernieuwbare energiebronnen.

    Een prius met zonnecellen is een knappe tussenstap, maar ik vraag me ook af waarom ze niet onmiddelijk testen met een stuk van de motorkap en een spoiler op de koffer vol fotovoltaïsche cellen.
    Waarschijnlijk gaat dit te fel reflecteren en zo de bestuurder verblinden?
    KLIK |&| KLAK

    Comment


    • Dringend ingreep van de overheid nodig!

      Ja, zo kan het écht niet meer verder...

      De auto's die de dag van vandaag geproduceerd zijn, stammen nog uit de prehistorische autotijd!

      De overheid (lees: Europa) zou vanaf volgend jaar de maximale limiet voor de gemiddelde uitstoot van een nieuwe wagen op 120gCO²/km moeten leggen (= 4,5l diesel/100km of 5,0l benzine/100km) en deze dan jaarlijks met 10g moeten verlagen tot maximaal 50gCO²/km!!

      De Prius probeert daar krampachtig wat aan te doen, samen met enkele andere 'eco'-wagens.

      Dat deze grens niet uit de lucht gegrepen en niet onmoglijk is, is al genoeg bewezen, zo heb je het Belgische Imperia dat een Porsche 911-killer uitbracht die met 5l benzine/100km al ruim tevreden is en bovendien betere prestaties dan de 911 laat optekenen.

      Dergelijke technologie kan de dag van vandaag in elke auto ingebouwd worden, maar belangrijker is dat de obesitas bij de huidige nieuwe wagens wordt aangepakt. Een auto van 1500 à 2500 kg is heden de regel. Wanneer de wagens van hun overtollige vet ontdaan zouden worden en slechts de helft meer zouden wegen, zou dit al heel wat brandstofverbruik en andere slijtagekosten besparen.


      Dé toekomst is echter niet de hybride wagen, want die draagt té vervuilende batterijen met zich mee, wel de wagen op waterstof (maar dan zeker geen archaïsche, ouderwetse en lompe BMW7 die simpelweg op geen enkele manier milieuvriendelijk kán zijn, vroeger niet, vandaag niet en ook in morgen niet!).
      Eerste vereiste is echter dat de waterstof op een ecologische manier wordt geproduceerd, dus dmv elektriciteitscentrales die draaien op zonne-, wind- en hydrotechnologie, maar misschien in de toekomst ook op kernfusie?!


      Een 2de technologie is echter de motor op luchtdruk.
      Deze heeft alle voordelen van de motor op waterstof (op het vlak van ecoscore), maar heeft niet de nadelen zoals het heel explosieve karakter van H (lucht onder druk zal niet ontploffen nvdr).
      Jammergenoeg heeft de luchtauto nog niet de investeerders die hij verdient (zijn de mensen er nog niet klaar voor, hechten ze geen geloof aan de onomstotelijk bewezen technologie, of is enig lobbywerk van de petroleumindustrie en de overheid (taksen) de grootste reden van het uitblijven van een wereldwijde commercialisatie?)

      In elk geval heeft Tata al op de kar gesprongen en zal de Indiër vanaf volgend jaar al met een luchtauto van 3000 EUR kunnen rijden en een peulschil aan variabele kosten moeten betalen.

      Eens de verkoop aangezwengelt, komen er zeker en vast andere en mooiere modellen!
      Mijn volgende auto is alvast een luchtauto!! (binnen de 2 jaar zie ik mijn auto aan vervanging toe, want tegen dan 10 jaar oud)

      Meer info:
      - luchtauto
      - filmpje BBC
      - MDI

      Comment


      • Is zo een Imperia te koop?? En zo ja, hoeveel moet dat kosten??
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Siem Bekijk Berichten
          Ja, zo kan het écht niet meer verder...
          Welkom op het forum! Ik schat dat de auto industrie en hun ingenieurs nu volop in gang schieten en we toch tegen 2010 de eerste vruchten hiervan zullen kunnen genieten. Op naar nulverbruik wagens! Want als we met zijn allen op elektriciteit gaan rijden, gaat dat ook weer de hoogte in schieten!

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
            Welkom op het forum! Ik schat dat de auto industrie en hun ingenieurs nu volop in gang schieten en we toch tegen 2010 de eerste vruchten hiervan zullen kunnen genieten. Op naar nulverbruik wagens! Want als we met zijn allen op elektriciteit gaan rijden, gaat dat ook weer de hoogte in schieten!
            Een wagen moet toch op iets rijden he, er moet dus altijd iets verbruikt worden!
            Benzine, diesel, PPO, LPG, waterstof, electriciteit, luchtdruk, ...
            Er moet altijd energie in gestoken worden om te kunnen rijden
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Siem Bekijk Berichten
              Wanneer de wagens van hun overtollige vet ontdaan zouden worden en slechts de helft meer zouden wegen, zou dit al heel wat brandstofverbruik en andere slijtagekosten besparen.
              Bij lichtgewichtversies van sportwagens slagen ze er met veel moeite in het gewicht met 100 of hooguit 150 kg te drukken. Hoe denk jij het gewicht van een wagen te halveren op een betaalbare manier?

              Oorspronkelijk geplaatst door Siem Bekijk Berichten
              De Prius probeert daar krampachtig wat aan te doen, samen met enkele andere 'eco'-wagens.
              De prius is helemaal nog niet zo milieuvriendelijk als dat alle die geitewollensokken (waar jij ongetwijfeld bijhoort met je toch wel zeer simplistische beredeneringen) ons willen doen geloven. Bovendien heeft niet iedereen de financieële mogelijkheid om een extra geld op tafel te leggen voor een hybride versie (zelfs na korting blijft de prius een dure wagen).

              Oorspronkelijk geplaatst door Siem Bekijk Berichten
              De overheid (lees: Europa) zou vanaf volgend jaar de maximale limiet voor de gemiddelde uitstoot van een nieuwe wagen op 120gCO²/km moeten leggen (= 4,5l diesel/100km of 5,0l benzine/100km) en deze dan jaarlijks met 10g moeten verlagen tot maximaal 50gCO²/km!!
              Enige zin voor realiteit zou welkom zijn.

              Oorspronkelijk geplaatst door Siem Bekijk Berichten
              ektriciteitscentrales die draaien op zonne-, wind- en hydrotechnologie
              Ik heb onlangs nog een zeer interessante voordracht gehoord over hernieuwbare energie door een proffessor die daarin gespecialiseerd is. Op nog geen 5% van alle oppervlakte in België is het rendabel om een windmolen te zetten en dan hebben we niet eens rekening gehouden met NIMB (not in my backyard) en NIMN (not in my neighberhood) mensen en alle politieke tegenstand. De grootste reden waarom er in België zo weinig aan hernieuwbare energie wordt gedaan (in vergelijking met onze buurlanden) is de politieke instabiliteit. Het duurt jaren voor je eindelijk een vergunning hebt en dan is het niet zeker dat je die vergunning mag behouden. Het is al gebeurd dat er een nieuwe minister op het kabinet komt en dat die een bepaalde vergunning gewoon intrekt. Al die jaren werk voor niets en byebye investeerders. Bovendien klagen netwerkbeheerders nu al van de stroom die terug vloeit omdat het netwerk daar eigelijk niet op voorzien is. Bij ieder groot project met hernieuwbare energie moet men nu al alles openbreken en extra kabels trekken tot aan de dichtsbijzijnde hoogspanningsgenerator. Bovendien is het onmogelijk om op grote hoeveelheid elektriciteit op te slagen dus hoe jij jouw elektriciteitscentrales gaat beheren is mij toch een groot raadsel.

              Oorspronkelijk geplaatst door Siem Bekijk Berichten
              Een 2de technologie is echter de motor op luchtdruk.
              Heeft niet de nadelen zoals het heel explosieve karakter.
              Hiervoor heb je ten eerste al elektriciteit voor nodig dus je stoot onrechtstreeks broeikasgassen uit. Om een klein beetje een aanvaardbare autonomie moet je al met serieus hoge drukken gaan werken. De gedachte dat als er iemand vanachter op mijn wagen rijdt en de luchttank ontploft, ik een meter verder wordt geblazen is ook zeer aangenaam.

              Oorspronkelijk geplaatst door Siem Bekijk Berichten
              binnen de 2 jaar zie ik mijn auto aan vervanging toe, want tegen dan 10 jaar oud
              Eerst op iedereen zijn dak zitten dat ze slecht bezig zijn en dan met een wagen rondrijden van 8 jaar oud die veel minder milieuvriendelijk is als een gemiddelde recente wagen. Hoe noemt dat ook weeral, oh ja, het goede voorbeeld geven.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Een wagen moet toch op iets rijden he, er moet dus altijd iets verbruikt worden!
                Benzine, diesel, PPO, LPG, waterstof, electriciteit, luchtdruk, ...
                Er moet altijd energie in gestoken worden om te kunnen rijden
                Dat klopt, en ik hoop dat dat niet elektriciteit zal wezen. Stel U voor dat alle auto's, vrachtwagens, vliegtuigen zouden overschakelen op elektriciteit...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door azerty Bekijk Berichten

                  De prius is helemaal nog niet zo milieuvriendelijk als dat alle die geitewollensokken (waar jij ongetwijfeld bijhoort met je toch wel zeer simplistische beredeneringen) ons willen doen geloven.

                  Enige zin voor realiteit zou welkom zijn.


                  Eerst op iedereen zijn dak zitten dat ze slecht bezig zijn en dan met een wagen rondrijden van 8 jaar oud die veel minder milieuvriendelijk is als een gemiddelde recente wagen. Hoe noemt dat ook weeral, oh ja, het goede voorbeeld geven.
                  Ja wadde, is dat een sympathieke/beleefde manier om een newbie op het forum welkom te heten?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door azerty Bekijk Berichten
                    De prius is helemaal nog niet zo milieuvriendelijk als dat alle die geitewollensokken (waar jij ongetwijfeld bijhoort met je toch wel zeer simplistische beredeneringen) ons willen doen geloven. Bovendien heeft niet iedereen de financieële mogelijkheid om een extra geld op tafel te leggen voor een hybride versie (zelfs na korting blijft de prius een dure wagen).
                    Bewijs me is, zwart op wit, waar beweerd wordt dat de Prius een milieuvriendelijk voertuig moet zijn? En reclameteksten of foldertjes worden niet aanvaard. Ik ben benieuwd...

                    Effe serieus dan. De Prius is niet 'milieuvriendelijk' maar 'milieuvriendelijker', een wereld van verschil! De hybridetechniek zorgt ervoor dat er op bepaalde momenten, wanneer het eigenlijk niet nodig is, brandstof kan bespaard worden (zoals de Prius) of dat voor extra vermogen aan een motor te geven niet extra brandstof moet verbruikt worden (zoals de lexus-suv's).

                    Het is niet de oplossing voor ons milieu en niemand beweert dat ook. Het is een tussenstap naar een milieuvriendelijker autopark. Dat kan niet in 1 stap, of ben jij toevallig diegene die rome op 1 dag heeft gebouwd?

                    Het is bovendien een techniek die in z'n kinderschoenen staat. De huidige generaties batterijen is niet milieuvriendelijk te recycleren (dat is waarschijnlijk waar jij op doelt) maar ondertussen is Toyota aan een 2e generatie aan het werk. Normaal gezien moest die er zelfs al zijn, maar omdat ze nog niet voldoende geperfectioneerd was is de introductie laatst uitgesteld. Er wordt dus heus wel aan het milieu gedacht.

                    De vraag naar Priussen is de laatste maanden enorm gestegen, de fabriek kan niet aan de vraag voldoen.

                    Een dieselmotor heeft ook 30 jaar ontwikkeling nodig gehad om te zijn wat 'ie vandaag is. Waarom verwacht men dan van een hybride dan hij amper op 10 jaar de wereld zal verbeteren.

                    't Was trouwens een truc van de europese constructeurs die Toyota 10 jaar geleden de grond wilden inboren met hun hybride. Nu veel westerse constructeurs zien dat zo'n hybride wel succes heeft springen ze allemaal mee op de kar en is milieu plots geen issue meer. Das pas hypocriet

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                      Bewijs me is, zwart op wit, waar beweerd wordt dat de Prius een milieuvriendelijk voertuig moet zijn? En reclameteksten of foldertjes worden niet aanvaard. Ik ben benieuwd...

                      Effe serieus dan. De Prius is niet 'milieuvriendelijk' maar 'milieuvriendelijker', een wereld van verschil! De hybridetechniek zorgt ervoor dat er op bepaalde momenten, wanneer het eigenlijk niet nodig is, brandstof kan bespaard worden (zoals de Prius) of dat voor extra vermogen aan een motor te geven niet extra brandstof moet verbruikt worden (zoals de lexus-suv's).

                      Het is niet de oplossing voor ons milieu en niemand beweert dat ook. Het is een tussenstap naar een milieuvriendelijker autopark. Dat kan niet in 1 stap, of ben jij toevallig diegene die rome op 1 dag heeft gebouwd?

                      Het is bovendien een techniek die in z'n kinderschoenen staat. De huidige generaties batterijen is niet milieuvriendelijk te recycleren (dat is waarschijnlijk waar jij op doelt) maar ondertussen is Toyota aan een 2e generatie aan het werk. Normaal gezien moest die er zelfs al zijn, maar omdat ze nog niet voldoende geperfectioneerd was is de introductie laatst uitgesteld. Er wordt dus heus wel aan het milieu gedacht.

                      De vraag naar Priussen is de laatste maanden enorm gestegen, de fabriek kan niet aan de vraag voldoen.

                      Een dieselmotor heeft ook 30 jaar ontwikkeling nodig gehad om te zijn wat 'ie vandaag is. Waarom verwacht men dan van een hybride dan hij amper op 10 jaar de wereld zal verbeteren.

                      't Was trouwens een truc van de europese constructeurs die Toyota 10 jaar geleden de grond wilden inboren met hun hybride. Nu veel westerse constructeurs zien dat zo'n hybride wel succes heeft springen ze allemaal mee op de kar en is milieu plots geen issue meer. Das pas hypocriet
                      Ik zou het niet beter kunnen verwoorden

                      Comment


                      • Nieuwe Prius krijgt zonnepanelen


                        De nieuwe Prius zal de eerste productieauto worden die is voorzien van zonnepanelen.
                        De opgewekte zonne-energie zal gebruikt worden om de airconditioning te doen draaien, zo weet het Japanse zakenblad Nikkei Business Daily te melden.

                        De toevoeging van de door Kyocera gebouwde zonnepanelen zorgt er voor dat er minder energie van de accu wordt gevraagd.

                        Dit heeft als resultaat dat de auto nog zuiniger zal zijn. De zonnepanelen blijven voorbehouden aan de duurdere varianten van de nieuwe Prius.

                        Overigens kan de volgende Prius rijden op enkel zijn accu en elektromotor.

                        Verder kom Toyota volgend jaar naast de Prius met nog een andere hybride en ook zusterbedrijf Lexus komt met een nieuw hybridemodel.

                        Het nieuwe model van Toyota zal boven de Prius worden gepositioneerd. De nieuwe modellen worden voorzien van nikkel-hydride accu’s.

                        Pas vanaf 2010 zal de Japanse fabrikant lithium-ion-batterijen gaan gebruiken.
                        Bron : http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9260

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                          Dat klopt toch niet?
                          Ik dacht dat er al een mercedes bestond met zonnecellen
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Weet het niet van Mercedes, maar de garagist had in 1998 op zijn A8 zonnepanelen zitten in zijn schuifdak om de wagen te koelen als ie stilstond in de zon. Dus eerste productiewagen klopt niet (dat zonnepaneel schuifdak is nog steeds een optie mogelijk op de A8 en ook op de A6 dacht ik).

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                              Weet het niet van Mercedes, maar de garagist had in 1998 op zijn A8 zonnepanelen zitten in zijn schuifdak om de wagen te koelen als ie stilstond in de zon. Dus eerste productiewagen klopt niet (dat zonnepaneel schuifdak is nog steeds een optie mogelijk op de A8 en ook op de A6 dacht ik).
                              Leftie zijn RS6 heeft dit ook.

                              Comment


                              • Jongen mag rijexamen niet afleggen met splinternieuwe auto

                                Gwen Hellinx bij zijn Toyota Prius.lg


                                BRUSSEL - Rijexamen afleggen met een auto met elektronische handrem is niet toegelaten.

                                Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...1ULTMQ&ref=rss

                                Comment


                                • Da's toch altijd zo, en niet enkel bij een Prius ? Of vergis is me ?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                                    Da's toch altijd zo, en niet enkel bij een Prius ? Of vergis is me ?
                                    Handrem moet makkelijk bereikbaar zijn voor begeleider dacht ik. Als die knop zoals bij de Passat aan de bestuurdersdeur staat is die niet bereikbaar voor de begeleider.

                                    Nu is het maar de vraag wat je dan moet doen met een Audi A4 die de knop naast de pook heeft staan. De begeleider kan de handrem activeren maar ik denk niet dat je die kan activeren tijdens het rijden... Is dat ook verplicht?

                                    Comment


                                    • Dat is al jaren geweten dat de handrem nog van het klassieke model moet zijn dat omhoog getrokken moet worden.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                                        Dat is al jaren geweten dat de handrem nog van het klassieke model moet zijn dat omhoog getrokken moet worden.
                                        In de jaren 70 en 80 kon je al niet met een mercedes 200 reeks een rijexamen afleggen omwillen van de voethandrem, niets nieuws dus.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                          Bewijs me is, zwart op wit, waar beweerd wordt dat de Prius een milieuvriendelijk voertuig moet zijn? En reclameteksten of foldertjes worden niet aanvaard. Ik ben benieuwd...

                                          Effe serieus dan. De Prius is niet 'milieuvriendelijk' maar 'milieuvriendelijker', een wereld van verschil! De hybridetechniek zorgt ervoor dat er op bepaalde momenten, wanneer het eigenlijk niet nodig is, brandstof kan bespaard worden (zoals de Prius) of dat voor extra vermogen aan een motor te geven niet extra brandstof moet verbruikt worden (zoals de lexus-suv's).

                                          Het is niet de oplossing voor ons milieu en niemand beweert dat ook. Het is een tussenstap naar een milieuvriendelijker autopark. Dat kan niet in 1 stap, of ben jij toevallig diegene die rome op 1 dag heeft gebouwd?

                                          Het is bovendien een techniek die in z'n kinderschoenen staat. De huidige generaties batterijen is niet milieuvriendelijk te recycleren (dat is waarschijnlijk waar jij op doelt) maar ondertussen is Toyota aan een 2e generatie aan het werk. Normaal gezien moest die er zelfs al zijn, maar omdat ze nog niet voldoende geperfectioneerd was is de introductie laatst uitgesteld. Er wordt dus heus wel aan het milieu gedacht.

                                          De vraag naar Priussen is de laatste maanden enorm gestegen, de fabriek kan niet aan de vraag voldoen.

                                          Een dieselmotor heeft ook 30 jaar ontwikkeling nodig gehad om te zijn wat 'ie vandaag is. Waarom verwacht men dan van een hybride dan hij amper op 10 jaar de wereld zal verbeteren.

                                          't Was trouwens een truc van de europese constructeurs die Toyota 10 jaar geleden de grond wilden inboren met hun hybride. Nu veel westerse constructeurs zien dat zo'n hybride wel succes heeft springen ze allemaal mee op de kar en is milieu plots geen issue meer. Das pas hypocriet
                                          schitterend betoog!!! je hebt voor de volle 200% gelijk!
                                          gelukkig is er iémand in staat om op een deftige, duidelijke manier alles eens op een rijtje te zetten
                                          freude am fahren

                                          Comment

                                          Working...
                                          X