Oorspronkelijk geplaatst door Corneel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Toyota Prius
Collapse
X
-
Nieuwe Prius zoemt al rond
30 juli 2008 · Tekst Nic de Boer
Volgend jaar verwachten we de nieuwe Toyota Prius. De prototypes zoemen al rond bij de hoofdkwartieren van het merk in Europa.
De Prius is de kurk waar Toyota op het moment op drijft. Vooral in Amerika, is de hybride niet aan te slepen en in ons land, waar de auto onder gunstige belastingregelingen valt, is het eveneens een populair model. Dit is een prototype van de nieuwe ster. U ziet onder de camouflage geen verschil met de huidige Prius? Dat kan kloppen: deze auto leent grotendeels het koetswerk van de oude Prius. Alleen de nieuwe voorkant zit er al aan.
In de loop van 2009 wacht de aflossing voor de Prius en als de voortekenen niet bedriegen, krijgt het nieuwe model er flink wat groene fratsen bij. Neem bijvoorbeeld het dak, waarop zonnecellen zorgen voor energie voor de airconditioning.
Ook aan een plug in-versie, die kan worden opgeladen via het stopcontact, wordt gewerkt. Als de voortekenen niet bedriegen, doet de ook de nieuwe Prius het voorlopig nog met oude nikkel hydride-batterijen. De nieuwe generatie lithium ion-accu’s blijft voorlopig dus nog even in het laboratorium. De nieuwe accu’s gaan in de toekomst zorgen voor meer ruimte; ze zijn immers flink compacter dan de huidige. Verder zullen hybrides met die techniek betere prestaties leveren.
Zoals het een nieuw model betaamt, wordt ook de nieuwe Prius groter en breder. Met name de passagiers op de achterbank krijgen er ruimte bij en ook het bagageruim moet flink gaan groeien. Als de geruchten kloppen, wordt op basis van de techniek van de nieuwe Prius een hele familie hybrides ontwikkeld. Zo zouden een stationwagen en een cabriolet op de rol staan.
Om de enorme honger van het publiek naar de Prius te stillen, gaan meer fabrieken zich wijden aan de productie van het model. Toyota heeft al aangekondigd dat de Tsutsumi-fabriek in Japan ook naast andere Toyota’s ook Priussen gaat maken. Ook in Mississippi in de VS komt een speciale Prius-fabriek die de Amerikaanse markt kan bedienen. Dat is geen overbodige luxe, want in de VS lopen de wachttijden van het groene model nu op tot enkele maanden.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk BerichtenIk had dat op een Toyota Starlet van 1990.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk BerichtenWeet het niet van Mercedes, maar de garagist had in 1998 op zijn A8 zonnepanelen zitten in zijn schuifdak om de wagen te koelen als ie stilstond in de zon. Dus eerste productiewagen klopt niet (dat zonnepaneel schuifdak is nog steeds een optie mogelijk op de A8 en ook op de A6 dacht ik).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk BerichtenEen gewoon schuifdak is mogelijk maar een schuifdak met zonnepanelen was er toen nog niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk BerichtenHet was eigenlijk geen schuifdak, maar zo'n doorzichtig paneel dat je schuin kon zetten. Maar in het midden zat er wel degelijk een zonnepaneeltje in dat stroom voorzag voor een ventilator die onder dat paneel hing om de auto te koelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk BerichtenAls ik me niet vergis was dit aftermarket en niet van Audi zelf.Dat zal inderdaad niet van Audi zelf komen. Op de Starlet was dat af-fabriek, dacht ik.
En voor wie het nog niet gelooft:
Detail:
Met dak open:
Comment
-
Verkeerde quote.
Had het op de Audi en was verkeerd.
Niet enkel Audi, maar vele andere merken hebben/hadden modellen met zonnepanelen in het dakvenster.
Geen enkele van die systemen was krachtig genoeg om de airco te laten functioneren.
Al deze systemen leverden blijkbaar genoeg energie om een ventilator te laten draaien en zo te verhinderen dat de temperatuur in de auto veel hoger werd dan de buitentemperatuur.
Toyota kan dus wel gelijk hebben als ze zeggen dat ze de eerste auto op de markt gaan brengen met zonnepanelen die de airco gaan bedienen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk BerichtenVerkeerde quote.
Had het op de Audi en was verkeerd.
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk BerichtenGeen enkele van die systemen was krachtig genoeg om de airco te laten functioneren.
Al deze systemen leverden blijkbaar genoeg energie om een ventilator te laten draaien en zo te verhinderen dat de temperatuur in de auto veel hoger werd dan de buitentemperatuur.
Toyota kan dus wel gelijk hebben als ze zeggen dat ze de eerste auto op de markt gaan brengen met zonnepanelen die de airco gaan bedienen.
Comment
-
Specificaties en verbruik nieuwe Toyota Prius bekend
donderdag 26 februari 2009Nog zuiniger, nog schoner en dynamischer.
De compleet nieuwe en derde generatie van de Toyota Prius laat wederom zien waartoe Toyota in staat is als het gaat om het bouwen van hybrides. Inmiddels zijn ook de Europese specificaties bekend.De met veel tamtam gepresenteerde Honda Insight moet het duidelijk afleggen tegen de Prius.
De Honda verbruikt 4,4 l/100 km en stoot elke gereden kilometer 101 gram CO2 uit.
Toyota weet met de compleet nieuwe Prius het verbruik te beperken tot 3,9 l/100 km (was 4,3) en de auto stoot slechts 89 gram CO2 per kilometer uit (was 104 gram).
Slechts de Smart Fortwo is met 88 g/km schoner, maar daarmee is de Prius dus de op één na schoonste auto ter wereld!
Meer vermogen, verbeterde prestaties
Om de Prius aantrekkelijker te maken voor een groter publiek is de Prius ruimer en minder extreem vormgegeven. Bovendien zijn de prestaties aanzienlijk verbeterd.
Het gecombineerde vermogen (benzine- en elektromotor) is verhoogd van 113 naar 136 pk.
Dat resulteert in een 0-100 km/h sprint in iets minder dan 10 seconden, oftewel niets om je voor te schamen.
Minder verbruik, minder uitstoot
Met 14% minder CO2-uitstoot, 10% minder verbruik en verbeterde prestaties lijkt de nieuwe Prius wederom aan de vooravond te staan van een groot succes.
Het model dat hiermee vervangen wordt kan in ieder geval terugkijken op een succesvolle levenscyclus.
Met vorig jaar (2008 ruim 6.500 verkochte exemplaren in ons land was de Prius goed voor een 22e plaats in de verkoopstatistieken.
14% bijtelling
Deze zomer staat de nieuwe Prius bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend. Wel is bekend dat de auto weer in aanmerking komt voor slechts 14% bijtelling en dat er geen BPM op wordt geheven. Tot slot betalen Prius-rijders maar 25% van het normale wegenbelastingtarief. Wie rekent kan snel conclusies trekken, maar wie zijn emotie laat spreken…
Bron : http://belgie.autowereld.com/autonie...p?artikel=7629
Comment
-
Toyota had niet verwacht dat Prius zonnedak zou verkopen
Comment
-
Heb er al verschillende malen mee gereden, rijdt werkelijk zeer goed (binnen zijn gamma dan)
Is wat vinniger dan de vorige, afwerking is dag en nacht beter (meer op Lexus niveau) en het verbruik kan je echt laag houden, met een dynamische rijstijl zat ik aan 4.4l/100km.
Ook in de nieuwe Autogids zeer hoge score 836/1000
Niets te vergelijken met de Honda (die inderdaad goedkoper is) maar waar de afwerking beneden alle pijl is en die niet enkel op batterij kan rijden.
Comment
-
Praktijktest plug in-Prius gestart
Rond Straatsburg is Toyota gestart met de praktijktest van de Prius plug in.
Toyota heeft al een tijd geleden laten weten dat er vlug een plug in-variant komt van de Prius. In Straatsburg is daarmee nu een pilotproject van start gegaan waarbij honderd exemplaren door particuliere en zakelijke rijders in de praktijk worden getest.
De proef wordt gedaan in samenwerking met enkele elektriciteitsmaatschappijen. Die zorgen onder meer voor de 150 oplaadpunten die bij de testpersonen thuis, op parkeerplaatsen en bij de partnerbedrijven van het onderzoek zijn geplaatst. Vijf van deze Priussen worden door de gemeente Straatsburg zelf getest; bij een autoverhuurder in die stad zijn drie exemplaren gestationeerd.
De plug in-Prius onderscheidt zich onder meer van een conventionele Prius door zijn lithium ion-accu’s. Het reguliere model doet het nog met nikkel metaalhydride-techniek. De CO2-uitstoot van dit model is 59 gr/km; dertig minder dan de normale Prius. Het benzineverbruik blijft beperkt tot 2,6 liter op 100 km. Naast de proef in Straatsburg worden ook op andere plekken in Europa, Japan, Amerika, Canada en Australië praktijktest gedaan met de plug in-Prius.
Bron: [www.autoweek.nl]Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Toyota Prius-V heet Prius+ in Europa
Behalve een concept-car voor de nieuwe Yaris neemt Toyota ook de Prius+ mee. Dat is de Europese versie van de Prius-V, die op de North American Auto Show in Detroit te bewonderen was.
Net als bij de Yaris Hybrid Concept houdt Toyota de informatie heel summier. Het Japanse merk meldt alleen dat de Prius+ de aandrijflijn van de Prius combineert met 50 procent meer ruimte. De Prius+ biedt plek aan zeven personen en hun bagage. Verder belooft Toyota het laagste verbruik van alle zevenzitters.
De Prius+ is feitelijk de Prius-V (foto's 2 en 3) in Europese gedaante. Over de Prius-V weten we al iets meer. De Prius-V kent vier rijmodi: Normal, Eco, Power en EV voor elektrisch rijden. De Cw-waarde is 0,29. Helaas vermeldt de persinformatie nog niet de CO2-uitstoot, dus we moeten nog even een slag om de arm houden wat betreft de wegenbelastingvrije status van deze auto. We hebben echter goede hoop dat de Prius V een CO2-uitstoot heeft van minder dan 110 gram per kilometer, de grens voor benzineauto’s.
De Prius+ debuteert op 1 maart op de persdag van de Autosalon van Genève. We verwachten de nieuweling niet voor 2012
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment