Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bmw m5 (2017)
Collapse
X
-
BMW M5 ALS MOTOGP SAFETY CAR
WISSEL VAN DE WACHT
Al sinds 1999 rijden er bij de MotoGP BMW's mee als Safety Car. Volgende week debuteert een nieuw exemplaar: de fonkelnieuwe M5.
De nieuwe M5 neemt als topmodel van de Safety Cars het stokje over van de vorige M5 die zes jaar geleden debuteerde in de MotoGP. Volgend weekend, tijdens de Grand Prix in Valencia, rijdt de M5 zijn eerste publieke meters over het circuit. Dat is gelijk het startsein voor het seizoen van 2018. Dan rijdt de M5 ook rond als Safety Carbij de MotoGP.
Specifiek voor de M5 Safety Car zijn natuurlijk de bestickering en het zwaailicht op het dak. Daarnaast vallen de bronskleurige wielen en carbon spiegels in het oog. Onder de kap ligt de standaard V8 met 600 pk. Veel onderdelen van de M5 Safety Car vinden we terug in de M5 Performence-lijn en zijn daarmee ook voor andere M5-rijders beschikbaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BMW VIERT FEEST TIJDENS SEMA SHOW
M PERFORMANCE PARTS VOOR M5
BMW kiest tuningfestijn SEMA Show als podium om een reeks M Performance Parts voor de M5 op voor te stellen.
BMW's 602 pk en 750 Nm sterke M5 is van nature al te herkennen aan zijn uitbundigere uiterlijk, maar ook bij BMW is er altijd ruimte voor net dat ene beetje extra. Tijdens de SEMA Show in Las Vegas opent het merk de M Performance Parts-catalogus voor de van een 4,4-liter grote V8 voorziene sedan.
Bij BMW's M Performance-onderdelen staat voorop dat de uiterlijke toevoegingen veelal niet alleen een esthetische taak vervullen, maar ook daadwerkelijk een gunstig effect op de aerodynamica hebben. De M5 profiteert van een uit koolstofvezel opgetrokken achterspoiler, een diffuser, een lip in de voorbumper en van aangepaste sideskirts. Ook verschijnen koolstof-keramische remmen en een M Performance-uitlaatsysteem op de bestellijst. In het interieur is een nieuw M Performance-stuurwiel te plaatsen. Tevens is een hele verzameling carbon-aankleding in de orderboeken te vinden.
De M Performance onderdelen verschijnen in maart volgend jaar op de markt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenHij oogt veel te braf en te smal, in tegenstelling tot zijn RS en AMG broeders mankeert hij verbrede vleugels.
Dat doet echt veel aan de presence.
Comment
-
Rij-impressie: BMW M5
METAMORFOSE
Als je afdeling Motorsport heet, moeten je producten bijna wel op racewagens lijken. Lange tijd was dat zo, maar die tijden liggen achter ons. Maakt het iets uit? Nauwelijks. De nieuwe BMW M5 mag dan geen racewagen zijn, maar dat maakt hem niet minder indrukwekkend.
Er hangt een deken van melancholie over het circuit van Estoril. Ooit was dit het decor voor de derde en laatste wereldtitel van Niki Lauda, maar ook de plek waar Ayrton Senna voor het eerst een Formule 1-wedstrijd op zijn naam schreef. Die tijden zijn allang voorbij. De grote, maar slecht onderhouden hoofdtribune is de herinnering aan die vervlogen tijden, een tijd waarin de BMW M5 nog een directe link had met de Motorsport-divisie van het Duitse merk. Tegenwoordig richt de nieuwe M5 zich meer dan ooit op toegankelijkheid en minder op de puristische coureur. Het kon ook bijna niet anders, want een auto bouwen die minder vermogen heeft dan zijn voorganger was geen optie. Dus kreeg de nieuwe 600 pk en 700 Nm, net zoveel als de sterkste varianten van zijn voorganger.
Die edities maakten al snel duidelijk dat dermate veel vermogen enkel op de achterwielen weliswaar garant staat voor spektakel, maar ook hoge eisen stelt aan de capaciteiten van de bestuurder. Op slecht of nat wegdek komt het vermogen zelfs helemaal niet tot zijn recht. Vandaar dat de nieuwe M5 standaard wordt geleverd met vierwielaandrijving en een automaat.
WAAGHALZEN
Nog niet gestopt met lezen? Gelukkig, want de Duitse engineers hebben niet zomaar het xDrive-systeem van de normale 5-serie overgenomen. Normaal gesproken drijft de motor alleen de achterwielen aan en staat het middendifferentieel helemaal open. Er gaat dus geen kracht naar de voorste wielen. Treedt er slip op bij de achterwielen, dan zal het tussenliggende M-sperdifferentieel eerst proberen om de orde te herstellen. Lukt dat niet, dan pas gaat er vermogen naar de voorste wielen. In de normale stand legt de M5 zijn vermogen met zoveel rust op de weg dat iedereen ermee kan wegrijden. En hard ook. Meer ervaren bestuurders kunnen een sportievere vierwielaandrijvingsstrategie kiezen en echte waaghalzen kunnen het systeem simpelweg uitzetten. Dan blijft een achterwielaangedreven sportsedan met 600 pk over. Dat kan alleen als je het ESP ook helemaal uitzet. In een nat Portugal op de openbare weg is dat niet echt verstandig.
SPEKTAKELMODUS
Bovendien: de modus 4WD Sport stilt je honger naar spektakel in ruime mate. Net als in de normale stand heb je in principe een achterwielaangedreven auto. Bewust te veel gas geven bocht uit levert dus ook de reactie op die je verwacht: overstuur. Het ESP moet bovendien in M Dynamic Mode staan, dus het grijpt ook niet meteen in. Sterker nog, als je de boel vanaf hier provoceert, krijg je eerst nog meer overstuur, waarna je met ongekende helderheid voélt dat het middendifferentieel meer kracht naar de voorwielen begint te duwen. Pas als je echt heel erg dwars gaat, komt de elektronica een handje helpen. Dan ben je al op een punt gekomen dat de kans op eigenhandig herstel toch al niet realistisch meer is. M xDrive maakt de 600 pk toegankelijker, maar nauwelijks minder spectaculair dan bij zijn voorganger. Dat komt vooral doordat het gewicht er niet eens onder te lijden heeft. De M5 weegt nog altijd bijna twee ton, maar ondanks de komst van vierwielaandrijving toch vijftien kilo minder dan de vorige door onder meer een trucje uit de M3 te lenen: een dak van koolstofvezel.
Nogmaals: een vedergewicht mag je hem niet noemen, maar dat maakt de prestatie om een lichter model te maken met meer aangedreven wielen niet minder knap. Bovendien controleert het onderstel die massa zeldzaam goed. Bij het insturen voel je het even, maar al snel herstelt de auto zich en zeker in de meest sportieve stand overtreft de BMW alle verwachtingen die je redelijkerwijs kon hebben. Enige kritiekpuntje betreft de besturing, die iets meer gevoel zou mogen bieden. Het volstaat, maar omdat de M5 tot bizarre snelheden in staat is, zou je iets meer willen voelen van wat er onder de voorwielen gebeurt.
NAAR MEER COMFORT
Voor in de neus ligt nog altijd een 4,4-liter V8 met twee turbo's die uiteraard wel op diverse punten is gewijzigd. De gasrespons valt in positieve zin op. Zeker wanneer de M5 op scherp staat, hoef je amper te wachten totdat de sedan zichzelf maniakaal naar voren katapulteert. Het geluid dat de achtcilinder daarbij produceert, wordt via de speakers versterkt en klinkt helaas wat vlak. Memorabel is het niet echt te noemen, zeker voor wie de hoogtoerige hemel van voorheen heeft gekend. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de nieuwe geen transmissie met dubbele koppeling meer, maar een verstevigde variant van de achttraps ZF-automaat. Wanneer je er echt maximaal voor gaat, merk je wel dat die langzamer schakelt dan zijn voorganger. Daarvoor moet je echter wel op het circuit aan het boenderen zijn, want op de openbare weg loop je niet tegen die relatieve beperking aan. Bovendien levert het wel een boel extra comfort op.
Dat illustreert gelijk waar BMW heen wil met de nieuwe M5. Een gefocuste auto met circuitgenen is het allang niet meer en hij staat verder van die basis af dan ooit. Enerzijds gaat daarmee een uniek stuk karakter verloren. Maar gezien de hogere toegankelijkheid, de uitstekende balans en de dagelijkse inzetbaarheid maakt dat eigenlijk niet uit. In alle meetbare opzichten is de nieuwe M5 een wonderbaarlijk goede sportsedan geworden. En aan de minpunten kun je met dank aan de bizarre snelheden toch niet denken.
OORDEEL- +Erg goed 4WD-systeem
- +Krankzinnig snel
- -Vlak motorgeluid
- -Minder puur
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenBlijft een lelijke wagen maar heeft wel geweldige specs. Geef mij toch maar een e63s.
Comment
-
GELEKT: BMW M5 COMPETITION
PLUS 25 PK
Nog voordat BMW zelf het doek van de heftigste M5 trekt, duikt de M5 Competition op via het wereldwijde web. Onder de motorkap verstopt BMW 25 pk extra.
Door een post op Bimmerpost staan we nu al oog in oog met de krachtigste 5-serie die BMW in petto heeft. Waar de 'normale' M5 met 600 pk al weinig reden tot klagen geeft, doet BMW er zoals gebruikelijk bij de Competition nog een schepje bovenop. De 4,4-liter TwinPower-turbo-V8 perst er nu 625 pk uit. Hiermee sprint de M5 Competition in 3,3 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 305 km/h. Daarmee ligt die top even hoog als die van een reguliere M5, terwijl een sprintje 0,1 seconden minder lang duurt. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 200 km/h is ook gemeten. Daarvoor heeft de M5 Competition 10,8 seconden nodig.
Naast een motorische update is de M5 Competition ook cosmetisch her en der aangepakt. Chromen details in bijvoorbeeld de grille van de M5 maken plaats voor een zwarte kleur. Verder zijn er speciale wielen gemonteerd, is het onderstel aangescherpt en moet een ander uitlaatsysteem meer geluid produceren. Volgens de post volgt de officiële onthulling begin volgende week, op 8 mei. Naar verluidt begint de productie in juli en staan de auto's vanaf september op hun nieuwe baasjes te wachten. Vorige maand liet BMW de M2 Competition nog zien.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ZOALS VERWACHT: 625 PK
OFFICIEEL: DIT IS DE BMW M5 COMPETITION
Vorige week dook hij al op via BMW's liefhebbersblog, nu onthult BMW hem zelf: dit is de M5 Competition. Per juni staat het Competition Pack op de bestellijsten.
Stiekem wisten we al het één en ander omtrent het sportiefste pakket voor de M5. Onder de kap lepelt BMW een 4,4-liter TwinPower Turbo V8 met 25 pk meer dan de reguliere M5. Met 625 pk sprint de M5 Competition in 3,3 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Voor het dubbele heeft de Duitser vanuit stilstand slechts 10,8 seconden nodig, 0,3 seconden minder dan zijn mildere broertje. Het maximumkoppel van de Competition ligt op 750 Nm. Naast meer vermogen ervaart de bestuurder van een M5 Competition volgens BMW een intensere beleving. Door een M Sport-uitlaat produceert de vierwielaangedreven sportsedan meer geluid en de motor hangt in speciale motorsteunen die zorgen voor een stevigere verbinding tussen de aandrijving en het voertuig. Het reactievermogen van het blok is hierdoor scherper en ook het bochtenwerk krijgt hierdoor een flinke upgrade.
Naast een met 7 millimeter verlaagd onderstel krijgt een M5 Competition meer cosmetische aanpassingen mee van de fabriek. De verchroomde onderdelen van een reguliere M5 zijn bij de Competition zwart, net als de spiegelkappen en achterspoiler. BMW monteert 20-inch lichtmetaal, onder het M5-logo op de kont hangt een 'Competition'-badge en binnenin vinden we de naam ook her en der terug.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kking158 Bekijk BerichtenMaar nog altijd geen break
Blijft wel zot snel voor zo'n zware luxe wagen
Comment
Comment