Prachtig,wel wat druk in de zijflanken.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ferrari Portofino (2018)
Collapse
X
-
Die is er toch wel op vooruit gegaan ten opzichte van de California.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Rij-impressie: FERRARI PORTOFINO
MEER FERRARI, MINDER GT
Met de California sloeg Ferrari negen jaar geleden de plank goed raak: een dagelijks bruikbare sportwagen met een elektrisch bedienbare hardtop. Zijn opvolger luistert naar de naam Portofino en tapt uit hetzelfde vaatje. Alleen heeft hij in de sportschool net wat harder zijn best gedaan.
We hebben geluk; de dag dat wij de Portofino rijden in Puglia, in het zuiden van Italië, regent het voor het eerst sinds dagen een keertje niet. De groep na ons heeft een dag later minder mazzel; zij mogen uittesten hoe 600 pk op de achterwielen aanvoelt op een kletsnat wegdek. Het droge asfalt dat voor ons ligt, is al genoeg uitdaging voor de Portofino en zijn bestuurder. De Portofino is namelijk niet de meest voorspelbare Ferrari om, met alle hulpsystemen gedeactiveerd, hard mee de hoek om te gaan. Op een gegeven moment wordt de achterkant wat losjes en dan is het de vraag wanneer de hele handel écht uitbreekt. Die grens hebben we maar niet overschreden, omdat de wegen rond Ostuni, Monopoli en Brindisi zich niet lenen voor stevig stuurwerk. Pokdalig asfalt, onoverzichtelijke bochten en lage natuurstenen muurtjes langs de route zijn genoeg redenen om van stuntwerk af te zien. Daar is het de auto ook eigenlijk helemaal niet voor; we gaan de Portofino rijden zoals hij is bedoeld: relaxed cruisen. Maar dan wel met de optie om zo nu en dan de V8 eens vól open te trekken.
De Portofino een 'instap-Ferrari' noemen is onzin. Het mag dan wel de voordeligste en minst krachtige uit de catalogus zijn, je zult met je 600 pk echt niet worden voorbijgestreefd door de eerste de beste brutale hot hatch. Die moet al snel lossen als de Portofino in 3,9 seconden naar de 100 km/h knalt en doorsleurt tot ver boven de 300.
GEEN PEIL OP TE TREKKEN
Dat de opvolger van de California T 'Portofino' zou gaan heten, daar hintte Ferrari in 2016 al naar toen de Handling Speciale-versie van eerstgenoemde in het gelijknamige pittoreske havenstadje onder Genua werd gepresenteerd. Op het modelnamenbeleid van Ferrari valt geen peil te trekken, maar 'Portofino' klinkt lekker en past het model goed. Opvallend is wel dat aartsrivaal Lamborghini de naam in 1987 al eens gebruikte voor een concept-car van een vierdeurs sportlimousine met Countach-achtige portieren.
De Portofino van Ferrari neemt het stokje over van de California T. Die kreeg die 'T' aangemeten toen na de facelift niet alleen het front er anders (beter) uitzag, maar ook de atmosferische 4.3 V8 plaats moest maken voor een 3,9-liter V8 met dubbele turbo. Dat leverde weliswaar een flinke vermogens- en koppelboost op, maar de jankende, hoogtoerige soundtrack werd het kind van de rekening. Net als bij de California moeten kleppen in de uitlaat van de Portofino dit emotionele verlies compenseren. Dat is eigenlijk onbegonnen werk. De klep opent zo rond de 2.000 tpm nogal abrupt en bij dit soort lage toerentallen klinkt het sonore gebrom kunstmatig en vaak zelfs irritant. Pas als het toerental richting de begrenzer gaat, begint het geluid ergens op te lijken. De vier stortkokers achterop brullen het dan uit, kortstondig onderbroken door een heerlijke 'bwááp!' wanneer je aan de rechterflipper aan de stuurkolom trekt. Handmatige bediening van de zeventraps automaat met dubbele koppeling geniet de voorkeur voor de snelste reacties en meeste beleving. Anders gedraagt de bak zich, zelfs in de Sport-stand, vrij gezapig.
TERUG NAAR DE TEKENTAFEL
Hoewel de Portofino op het eerste gezicht misschien oogt als een doorontwikkeling van de California T, is hij volledig nieuw. Zowel koetswerk als chassis gingen terug naar de tekentafel, met als resultaat een gewichtsreductie van 80 kg en een 35 procent stijver chassis en dus minder torsie. Vernieuwde adaptieve dempers en hardere veren moeten rolbewegingen tijdens heftig bochtenwerk nog verder tegengaan. De vraag is of die hardere onderstelafstemming past bij de Portofino. Het is het soort auto dat eigenlijk op twee gedachten hinkt en dus onvermijdelijk een compromis is. Aan de ene kant is het een Ferrari, die 'dus' zeer sportief moet zijn, aan de andere kant moet het een auto zijn die dagelijks bruikbaar is. Een comfortabele, enigszins praktische cruiser, waarmee je in de weekends dakloos en op je gemak de boulevards en binnenwegen verkent. Er is bij de Portofino duidelijk wat comfort opgeofferd ten faveure van een sportiever onderstel en scherpere handling. Daarmee is hij meer Ferrari, maar minder GT.
EERST COUPÉ, DAARNA CABRIO
Bij het ontwerpen van de Portofino werd eerst de dichte versie op papier gezet, pas daarna de lijnen van de cabrio. Daarom ziet de auto er als coupé een stuk eleganter uit dan zijn voorganger, vooral dankzij de schuinere achterste dakstijlen. De A-stijl staat eveneens onder een behoorlijke hoek, waardoor je bij het in- en uitstappen moet oppassen dat je je hoofd er niet tegenaan stoot. Dankzij nieuwe stoelen met een magnesium frame en dunnere leuningen zou er achterin 5 centimeter meer beenruimte moeten zijn voor eventuele passagiers. Stel je hier niet te veel van voor; het is er net ruim genoeg voor twee kleine kinderen. Liever gebruik je deze 'zitplaatsen' voor extra bagage. In de kofferruimte zelf is ruimte voor minimaal twee trolleys wanneer de dakdelen zich na een kleine 15 seconden keurig achterin hebben opgestapeld. In gesloten toestand slikt de bagageruimte (het equivalent van) één trolley méér, met een maximum van 292 liter.
SNEL KLAAR
De Ferrari Portofino heeft geen directe concurrentie, aangezien het de enige auto in zijn segment is die een combinatie biedt van snelheid, exclusiviteit, dagelijkse bruikbaarheid, ruimte voor vier personen (waarvan er dus twee van minimale afmetingen dienen te zijn, dat wel), een kofferbak én een elektrisch te bedienen hardtop. Zoek je zo'n soort auto, dan ben je dus snel klaar met winkelen. De Portofino is een van de weinige cabrio's (hard- en softtop) die er in gesloten toestand beter uitziet dan open. Kijken we naar de auto zelf, dan kunnen we concluderen dat het Ferrari is gelukt om hun 'instapper' (en bestseller) niet alleen optisch te verfraaien en aerodynamisch te verbeteren, maar dat het ook de rijeigenschappen naar een aanzienlijk hoger plan heeft getild.
OORDEEL- +Dijk van een motor
- +Mooie dakconstructie
- -Geluidsbeleving
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MET EEN VLEUGJE ROMA
DÍT IS DE FERRARI PORTOFINO M!
Ferrari scherpt de Portofino aan en presenteert het eindresultaat in de vorm van de Portofino M. Voor zijn tweede levensfase wordt de opvolger van de California T geïnjecteerd met een dosis Roma-genen.
Het is 2017 als de Ferrari California T, op zijn beurt de gefacelifte California, opvolging vindt in de Portofino. Die auto blaast dit jaar drie kaarsjes uit en dus is het tijd voor Ferrari om de magische letter 'M' van de planken te trekken. Die 'M' staat voor Modificata, de term die Ferrari in het verleden onder meer toepaste op de gefacelifte 456, op de 575M en op de laatste incarnatie van de Testarossa, de F512 M.
De Portofino maakt als Portofino M kennis met een reeks noviteiten die Ferrari op de Roma introduceerde. De instap-Ferrari met stalen klapdak wordt met name aan de voorzijde aangepakt. De Portofino M heeft een nieuwe voorbumper. Aan de achterzijde vinden geen noemenswaardige aanpassingen plaats.
De 3,9-liter grote achtcilinder krijgt een krachtinjectie. De V8 leverde tot voor kort 600 pk, maar is in de Portofino M goed voor 620 pk en 760 Nm. Daarmee is het hart van de Portofino M net zo krachtig als dat van de Roma, en dus ook sterker dan dat van de GTC4Lusso T. Dat is niet het enige. De Portofino M wisselt zijn zeventraps automaat met dubbele koppeling om voor een achttraps automaat met dubbele koppeling. Die in de basis voor de SF90 Stradale ontwikkelde transmissie hangt ook in de Roma en heeft een 20 procent kleinere koppeling dan die van de zeventrapsbak in de Portofino. Daarnaast heeft de transmissie kortere verhoudingen ten opzichte van de automaat die -ie vervangt. Een sprintje naar een snelheid van 100 km/h legt de Portofino M in 3,5 seconden af. Z'n topsnelheid ligt boven de 320 km/h. Minstens zo interessant zijn de slechts 9,8 tellen die de Italiaan nodig heeft om de 200 km/h aan te tikken.
Ook in het interieur onderscheidt de Portofino M zich slechts op detailniveau van het in 2017 gepresenteerde origineel. Zo maakt de Gran Turismo kennis met de manettino met vijf standen, waaronder de racemodus die de Portofino niet had, nieuw. Die racestand biedt onder meer Side Slip Control, techniek die gecontroleerd driften mogelijk maakt. Onderaan de streep is de Portofino M dankzij een stevig aantal Roma-upgrades een tandje sportiever dan zijn M-loze voorganger. Toch is ook aan extra verwennerij gedacht. Ferrari zijn namelijk onder meer geventileerde en verwarmbare stoelen op de optielijst. In tegenstelling tot in de Roma staar je in de Portofino M niet tegen een digitaal scherm aan. Er zijn nu erg veel overeenkomsten tussen de Portofino M en de Roma, maar Ferrari benadrukt dat de Portofino M evengoed niet de open versie van de Roma is. Volgens het merk kunnen ze naast elkaar bestaan en mikken de auto's op andere klanten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment