Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Dacia Duster II (2017)
Collapse
X
-
Ben er gaan inzitten in de showroom. Een wereld van verschil met de oude, vind ik.
Zeer goede zetels ook. Alles zit strak in elkaar.
Wat gebleven is: de uitstekende dorpels links en rechts waar je met je kuit tegenkomt als je uitstapt. Een garantie op vuile kleding...King of the Ludospace - currently running nr. 6
2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast
Comment
-
Test gelezen in Autogids en de commentaren zijn echt heel goed. Moet mezelf beetje inhouden
Interieur zou vele stappen verbeterd zijn, veiligheid veel beter (3 sterren maar volgens de nwe norm, Fiat haalt bvb 0 punten met de punto, zaken zoals surround view mogelijk,... Allez echt een zeer goed evolutie. Vind hem mooier ook.
Denk dat dit zeker een goede keuze is voor z'n prijs. Ideaal zou zo'n 1.5 dCi motor (aangename en zuinige motor) zijn bij dit voertuig, wellicht zal de 1.2 TCE meer verkocht worden nu.
Comment
-
Testje: DACIA DUSTER TCE 125 4X4 PRESTIGE
Een echte wereldreiziger is het, die Dacia Duster. Hij is met andere, veelal armere landen in het achterhoofd ontworpen, maar wil tegelijkertijd in zijn nieuwste gedaante nog meer indruk maken op de verwende westerse koper dan voorheen.
De nieuwe Dacia Duster lijkt sterk op zijn voorganger, maar oogt toch duidelijk moderner. Zelfverzekerde koplampunits met led-dagrijverlichting, een opvallende grille, dito 'bodembeschermers' in de bumpers en forse spatbordverbreders geven hem een echt SUV-uiterlijk en niet de milde tussenvorm die bij compactere cross-overs doorgaans wordt toegepast. Hier geen chroomaccenten en hippe contrastkleuren, maar rauwe onverzettelijkheid. De Duster staat stevig op zijn wielen en oogt groter en duurder dan hij werkelijk is. De eerste punten zijn binnen.
Tuimelschakelaar
Dat de Duster goedkoop moest zijn, is in het interieur nog wel te zien, maar minder dan voorheen. Het dashboard oogt strak en functioneel en kent zowaar grappige designdetails. Zo is de ingestelde temperatuur af te lezen op een scherm in de draaiknop en zijn er tuimelschakelaar-achtige tiptoetsen. Door het stuurwiel van een fraaie aluminium afwerking te voorzien, wordt opnieuw duidelijk dat er budget was voor dingen die niet zozeer functioneel, maar vooral fraaier zijn. Toch is alles opgetrokken uit harde kunststoffen en oogt het gebied rondom het infotainmentscherm wat eenvoudig. Ook in de details blijkt dat de portemonnee het soms won tijdens de ontwikkeling. Zo is de dashboardverlichting niet instelbaar en zijn de knoppen op het stuur überhaupt niet verlicht. Dat klinkt misschien als gezever, maar het valt wel hoe dan ook op. Wie achter het Dacia-stuur plaatsneemt, krijgt meteen de indruk in een forse auto te zitten. De drie centrale ventilatieroosters accentueren de breedte van de Duster en door de voorruit is een deel van de motorkap duidelijk te zien.
Vierwielaandrijving
Onder de kap is de Dacia helemaal bij de tijd; we treffen er een compacte turbomotor aan die 125 pk levert; het gaat om een 1,2-liter TCe-benzinemotor. Die geblazen viercilinder is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en drijft in het geval van onze testauto alle wielen aan. Wie aan voorwielaandrijving genoeg heeft, kan € 3.000 op de aanschafprijs besparen. De vierwielaangedreven variant heeft opvallend korte eerste versnellingen, waardoor er bij lage snelheden rap moet worden opgeschakeld. Dat heeft de auto op de weg niet nodig, want het 1.2-tje is soepel genoeg. De voorwielaangedreven variant beschikt overigens over andere bakverhoudingen. De TCe-motor past goed bij de Dacia, biedt voldoende kracht en houdt zich mooi op de achtergrond; wel is er vrij veel windgeruis in de Dacia. Bij 130 km/h draait de motor pakweg 3.000 toeren en dat is niet al te veel. De wat lange pook maakt dito slagen en werkt niet al te precies, al past dat wat grofstoffelijke gevoel wel bij de auto. De besturing is dan weer bijzonder licht. Wie uit is op rijdynamiek hoeft niet bij de Duster aan te kloppen, want bij deze auto draait het in de eerste plaats om gemak en doelmatigheid. Het onderstel is week noch hard en gaat prima met oneffenheden om, maar blinkt nergens in uit. Dat de Duster in de vierwielaangedreven versie op onverhard uit de voeten kan, draagt bij aan het avontuurlijke karakter van de auto, maar dat zal Nederlandse kopers er niet van weerhouden voor de voorwielaandrijver te kiezen.
Weinig bescheiden
De Duster die wij rijden is het duurste model, de Prestige. Die uitvoering biedt onder meer een multimediasysteem met navigatie en stuurwielbediening, dodehoekwaarschuwing, cruise control en verfraaiingen als 'beschermplaten' onder voor- en achterbumper, zilverkleurige spiegelkappen, dakrails en 17-inch lichtmetaal. Dan blijft er nog het nodige te wensen over, maar opties zijn bij Dacia wel schappelijk geprijsd. Wat veiligheid betreft is de Duster geen uitblinker. Een dodehoekwaarschuwingssysteem zit er wel op, maar zaken als een noodremsysteem, botswaarschuwing of vermoeidheidsdetectie gaan aan zijn neus voorbij.
SPECIFICATIES
Brandstof Benzine Motor 4-cil. in lijn Cilinderinhoud 1.199 cc Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.300 tpm Maximaal koppel 205 Nm bij 2.000 tpm Lengte / breedte / hoogte 4.341 mm / 1.804 mm / 1.693 mm Wielbasis 2.674 mm Massa leeg 1.292 kg Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 695 kg Banden 215/60R17 Topsnelheid 179 km/h Acceleratie 0-100 km/h gemeten 11,3s (11,0s) Acceleratie 50-80 km/h in 3 / 4 3,9s / 5,3s Acceleratie 80-120 km/h in 4 / 5 8,1s / 12,4s Brandstofverbruik gemeten 9,1 l/100km
(fabrieksopgave: 6,4 l/100km)CO2-uitstoot 145 g/km
EINDOORDEEL
De nieuwe Dacia Duster lijkt weliswaar op zijn voorganger, maar is in elk opzicht wel een stuk beter geworden. Het interieur is naar een hoger plan getild en de optiemogelijkheden zijn uitgebreid, waardoor de auto nog meer dan voorheen een alternatief is voor de gevestigde orde. Hij biedt meer auto voor het geld, maar er is wel nog altijd duidelijk te zien waar die besparing vandaan komt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
HEERLIJK KAAL: DACIA DUSTER FISKAL
Dacia heeft een bestelversie van de nieuwe Duster gepresenteerd. De van zijn achterbank ontdane Duster komt in ieder geval in Oostenrijk op de markt.
Dacia schroeft de achterbank uit de Duster twee en bedekt de daarmee ontstane 1,64 meter lange bagageruimte met een ruberen mat. Dacia monteert vier bevestigingspunten waarmee bagage vastgezet kan worden. Achterste zijruiten moet de auto ontberen, in plaats daarvan monteren de Roemenen er gewoon plaatwerk. De inhoud van de bagageruimte, vermeldt Dacia overigens niet. Net als de reguliere Duster is ook de Duster Fiskal als vierwielaandrijver te leveren. In Oostenrijk bedragen de kosten voor het ombouwen van een reguliere Duster naar de Fiskal-variant zo'n € 1.700.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ROEMEENSE CARROSSERIEBOUWER DOET HET WEER
OOK HUIDIGE DACIA DUSTER WEER ALS PICK-UP
In oktober 2014 kregen we voor het eerst lucht van een pick-upversie van de Dacia Duster. Ook van de huidige generatie van die Roemeen is nu een versie met open laadbak.
Met de Duster Oroch heeft Dacia een pick-upversie van de vorige generatie Duster op de menukaart staan, een hier niet leverbare pick-up met dubbele cabine die in 2015 tijdens de Motor Show van Buenos Aires werd gepresenteerd en die in diverse Zuid-Amerikaanse landen te koop is. Dat exemplaar is via de officiële kanalen te koop, maar een jaar eerder was het de Roemeense carrosseriebouwer Romturingia die al met een pick-upversie van de Duster op de proppen kwam, een auto die het in een oplage van 500 stuks voor het Roemeense oliebedrijf OMV Petrom had gebouwd. Inmiddels heeft Dacia de Duster aan een tweede generatie geholpen en ook die auto is nu door Romturingia onder handen genomen.
Volgens Romturingia is ook de nieuwe pick-upversie van de Duster een welkome aanvulling, omdat Dacia in 2012 zelf de stekker uit de pick-upversie van de Loganheeft getrokken. De koets werd opengeknipt en achter de B-stijl weer dichtgemaakt. De pick-up krijgt vierwielaandrijving mee en wordt aangedreven door een 110 pk sterke 1.5 dCi. De auto op de foto's is nog een prototype, maar Romturingia zet een productieversie ergens de komende maanden op de bestellijst.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Dit vind ik niet mooi, dat ze gewoon een echte volwaardige Dacia pick-up maken.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
naast de zoe ,ook een sandero stepway van 2011 in het gezin.
wanneer je de evolutie gedurende de jaren bekijkt zijn er grote sprongen gemaakt,maar niet in de prijs.
de prijs blijft ongeveer gelijk maar wat een evolutie.....comfortabeler stiller zuiniger,en niet duurder.
indien de betrouwbaarheid gebleven is,niet te kloppen die dacia's.
laat ons hopen dat ze in de toekomst niet de prijspolitiek van de vw groep hanteren zoals met skoda en seat gebeurt is.
Comment
-
De zoon hier staat op het punt om een Duster te bestellen met de nieuwe 1.3 TCe motor, dezelfde als in mijn A-klasse. Iemand ervaring met de Duster en zijn dealers?
Geen korting hoor ik, goedkoop onderhoud? Andere info waar op te letten? Volgende week eens meerdere dealers afgaan.
Hierbij een paar foto's van een voorzichtig bezoek bij een dealer vanmorgen en een exemplaar dat ik onlangs in Polen gefotografeerd heb. Het zou een zwarte worden die goed in de opties zit.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
bij dacia wordt er inderdaad met nettoprijzen gewekt,wat een verademing,geen eindeloos gepalaver over kortingen,gewoon een prijs waarvan je zeker bent dat je niet bestolen wordt.
ook de onderhoudsbeurten zijn aan dacia prijzen vooral als je vergelijkt met de astronomische bedragen die je hier soms hoort.
onze sandero dateert van 2011 met 120000 KM ,onlangs voor de eerste keer mankement,lampje airbag blijft branden,onkosten 77,37 euro.
ik zou hem enkel vervangen wegens de hoge vaste kosten aan tax en iets hoger verbruik tov de huidige modernere motoren,maar dan wel door de nieuwe sandero.
Comment
-
Kan je die niet krijgen met LPG in polen? Zal veel goedkoper rijden.
IN nederland heeft bijna elk model een LPG versie. In belgie staan ze er ook niet tussen.
Ik zie SCe 115 LPG bij duster op de .pl website. Keuze rap gemaakt dan toch?Last edited by verbatim2; 23/02/2019, 21:35.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichtenbij dacia wordt er inderdaad met nettoprijzen gewekt,wat een verademing,geen eindeloos gepalaver over kortingen,gewoon een prijs waarvan je zeker bent dat je niet bestolen wordt.
ook de onderhoudsbeurten zijn aan dacia prijzen vooral als je vergelijkt met de astronomische bedragen die je hier soms hoort.
onze sandero dateert van 2011 met 120000 KM ,onlangs voor de eerste keer mankement,lampje airbag blijft branden,onkosten 77,37 euro.
ik zou hem enkel vervangen wegens de hoge vaste kosten aan tax en iets hoger verbruik tov de huidige modernere motoren,maar dan wel door de nieuwe sandero.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk BerichtenKan je die niet krijgen met LPG in polen? Zal veel goedkoper rijden.
IN nederland heeft bijna elk model een LPG versie. In belgie staan ze er ook niet tussen.
Ik zie SCe 115 LPG bij duster op de .pl website. Keuze rap gemaakt dan toch?
Hij maakt ook niet zoveel km om LPG te verantwoorden. Ik ga ervan uit dat die nieuwe 1.3 TCe wel iets meer zal verbruiken dan in mijn A (minder dan 6 liter) maar dat is echt een geweldig blokje. Soepel, snel en zuinig. Ondertussen ook verkrijgbaar in verschillende Mercedes, Renault en Nissan(Qashqai) modellen, dus ik zie dat wel zitten.
Volgende week een proefrit proberen te doen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk BerichtenKan net in je budget passen maar een Dacia Duster nieuw is er vanaf €12.000. 2de hands natuurlijk veel goedkoper.
En als je nieuw zou overwegen gezien je aantal kilometers zou ik even over de grens in NL gaan kijken daar bieden ze een LPG variant aan dan kan je tanken aan €0.50 dat spaart flink wat geld uit tov diesel en benzine.
Prijzen zijn veel duurder in NL maar als belg moet er wel een paar 1000 afgaan gezien bij die nederlandse heffingen niet hoeven te betalen.Staat aan 18.000 daar maar ik denk als belg 13500.
Prestaties 3
Comfort 3
Onderhoudskosten en garagebeleid 5
Waardebehoud 2
Rekening houden met deze zou ik u dacia aanbevelen al bij al goedkoop en degelijk. Heeft natuurlijk niet het prestige van een Golf maar bon.
gekopieerd uit een andere draad, ik weet niet of dat voor u interessant kan zijn
voor mij alleszins wél, moest ik gaan duster'en
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
gekopieerd uit een andere draad, ik weet niet of dat voor u interessant kan zijn
voor mij alleszins wél, moest ik gaan duster'en
Comment
Comment