Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dacia Duster II (2017)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vrachtwagens en bussen hebben ook tamboers, schijven zijn een onnodige mode-item

    Ok in het begin waren schijven nodig voor ABS maar die tijd is voorbij


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

      Ja CV hoor, wist gewoon niet dat ze dat nog maakten
      bij een no nonsens wagen horen nu eenmaal no nonsens remmen,trommels achter dus.
      trouwens de tijd dat trommels voor meer problemen worden is allang verleden tijd,voorbeelden zat van 200000km zonder 1 euro kosten
      geen blokjes geen schijven geen vastzittende remtangen enz

      Comment


      • rempompjes of pistons, 't kan alletwee even goed naar de fillistijnen. En als je bij remschijven de blokjes tot op de draad verslijt nog meer kans om ook de pistons te laten roesten. Dus voor een budgetwagen zijn trommels prima

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

          geen blokjes geen schijven geen vastzittende remtangen enz
          Maar wel vastzittende trommelremmen. ​​​​​​

          Wat het 'beste' is, schijven of trommels, laat ik in het midden. Maar niets mis met anno 2019 nog trommelremmen te steken, zolang het zijn job doet..
          2012 Abarth 500 'esseesse'

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

            Ja CV hoor, wist gewoon niet dat ze dat nog maakten
            Er zijn er heel veel met trommelremmen achteraan tegenwoordig.
            den borre


            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


            Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

            Comment


            • Wat weegt dat zo’n Duster, 1500 kg? En best vinnig lees ik. Zijn schijfremmen niet meer aangewezen dan?
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                Wat weegt dat zo’n Duster, 1500 kg? En best vinnig lees ik. Zijn schijfremmen niet meer aangewezen dan?
                Onze 130 TCe weegt 1234 kg.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                  Onze 130 TCe weegt 1234 kg.
                  Dat valt echt wel mee!
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                    Idd! Ondertussen al wat reviews gelezen over die Bridgestone, vooral Amerikaanse. Blijkt toch nog mee te vallen. Zullen efkes afwachten en dan komen er toch CrossClimate+ op. Ik ben daar erg tevreden over.
                    Bij de Megane lagen er bij afleverling ook Bridgestone's onder, maar ik heb toen direct gevraagd om voor het afleveren van de auto die nog te vervangen door CrossClimates.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Bij de Megane lagen er bij afleverling ook Bridgestone's onder, maar ik heb toen direct gevraagd om voor het afleveren van de auto die nog te vervangen door CrossClimates.
                      Heb dat bij mijn A ook zo gedaan. Maar vermits dat voor mijn zoon geen prioriteit was heb ik niet meer aangedrongen. Nuja, de eerste indrukken vallen goed mee. Misschien toch eerst maar oprijden.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Ze moeten ergens de prijs drukken bij dit soort wagen en als trommelremmen doen wat ze moeten doen, waarom niet? Een Duster koop je trouwens niet om in te racen, Duster rijders zijn over het algemeen rustige rijders.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                          Onze 130 TCe weegt 1234 kg.
                          Onze? Ge hebt precies een mooi geste naar de zoon gedaan

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                            Onze? Ge hebt precies een mooi geste naar de zoon gedaan
                            Mijne soulmate een beetje helpen kan geen kwaad hé Maar voor de duidelijkheid, het is eigenlijk 'zijn'. Wat auto's betreft ben ik soms een beetje te enthousiast
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                              Die lelijke dealer reclame moet er wel nog af maar ditmaal ga ik het zelf doen en het is gelukkig maar op de ruit geplakt En nog een blanco plaathouder.
                              Toch een heel geslaagde wagen mijns inziens ! Mooie zetels ook, in die prijsklasse toch onklopbaar. Mijn schoonbroer en schoonzus hebben er elk eentje , amper enkele maanden uiteen gekocht een jaar of 2 geleden , superkontent van ! Veel succes ermee in elk geval !

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

                                Toch een heel geslaagde wagen mijns inziens ! Mooie zetels ook, in die prijsklasse toch onklopbaar. Mijn schoonbroer en schoonzus hebben er elk eentje , amper enkele maanden uiteen gekocht een jaar of 2 geleden , superkontent van ! Veel succes ermee in elk geval !
                                Thx! De eerste indrukken zijn in ieder geval ook hier heel positief
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  Vrachtwagens en bussen hebben ook tamboers, schijven zijn een onnodige mode-item

                                  Ok in het begin waren schijven nodig voor ABS maar die tijd is voorbij


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                  Tegenwoordig worden op vrachtwagens toch ook bijna altijd schijfremmen gebruikt.

                                  In elk geval zijn schijfremmen nauwkeuriger, en veel minder gevoelig aan opwarming. Sowieso is het vervangen van remblokken veel makkelijker bij schijven dan bij trommels.

                                  Op een kleine lichte auto moeten de remmen achteraan niet veel doen en zijn trommels wel ok, maar gevoeliger om verschillen te krijgen tussen links en rechts.

                                  Comment


                                  • In het weekend een 100tal km met de Duster gereden. Wat een heerlijke auto voor zijn prijs en bijna alles zit er ook nog op. Kan niks verkeerd zeggen, enkel misschien de windgevoeligheid op de snelweg. Maar dat lijkt mij normaal bij een SUV, mijn Sportage destijds had dat ook. En vooral voor een budget car, geen kraakje of rammeltje te bespeuren. Goeie keuze gemaakt denk ik
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Is eigenlijk jammer (da's dan heel zacht uigedrukt eigenlijk moesten ze daar een ferme schop in hun overbetaalde r**t krijgen) dat de autolobby via het europees parlement zo aan het pushen is (en ook al heeft gepushed) om allerlei brol in de auto's te verplichten. Daarmee gaat ook een deel van de charme en eenvoud van een auto zoals Dacia verloren

                                      Comment


                                      • DACIA DUSTER ALS PICK-UP

                                        PICK-UP MET X-FACTOR

                                        Een Roemeens familiebedrijf ontwikkelt voor Renault een Dacia Duster met laadoppervlak. En het eindresultaat oogt alsof hij zo uit de fabriek is gerold. Wij zeggen: bouwen dat ding!

                                        Als de geschiedenis je niet helpt, moet je je eigen geschiedenis schrijven. Stelian Ion bracht kort na de val van de muur Roemeense terreinwagens op de markt in Oost-Duitsland. Net als in Nederland waren deze modellen niet bepaald verkooptoppers, de fabrikant ging op een gegeven moment failliet. Zoals zoveel bedrijven uit het voormalige Oostblok.
                                        Dus ging Ion onder eigen vlag auto’s verkopen. Samen met een partner uit de Duitse deelstaat Thüringen richtte hij Romturingia op, een Duits-Roemeense fabrikant van speciale voertuigen. Inmiddels is Ion de enige eigenaar van het bedrijf, dat nu een speciale pick-up versie van de Dacia Duster op de markt brengt, waarbij de firma ondersteuning krijgt van Renault.
                                        De fabriekshallen van Romturingia bevinden zich circa veertig kilometer ten noorden van de Dacia-fabriek. De volgende grote stad is Brasov, dat ook wel bekend staat onder de Duitse naam Kronstadt in Siebenbürgen. Stelian Ion spreekt gelukkig een aardig woordje Duits en hij rijdt ook in een Duitse auto, een terreinwagen van Mercedes-Benz. Daarnaast staat de Porsche Cayenne van zijn schoondochter. Het bedrijf lijkt behoorlijk succesvol te zijn.
                                        In de hallen werken 145 mannen en vrouwen. Ze lassen, schroeven, buigen. Gezien het maandloon van 500 euro is ambachtelijk handwerk in Roemenië nog te betalen. En zo verandert ook de Duster zonder hulp van robots van een compacte SUV in een compacte pick-up. “Zestig procent wordt uitgevoerd door de Dacia-fabriek, veertig procent van de pick-up maken wij”, aldus Stelian Ion.

                                        Half afgebouwd
                                        Ze krijgen door de fabriek een half afgebouwde auto afgeleverd. De achterportieren zijn achterwege gelaten, net als de achterbank. Achter de B-stijl wordt een deel van de carrosserie weggesneden. Zo ontstaat een 1,70 meter lange laadbak, die tussen de 0,99 en 1,37 meter breed is en een draagvermogen tussen de 450 en 500 kilo heeft. De kunststof wand maakt Romturingia zelf, net als de zijpanelen aan de achterzijde en de achterklep van glasvezel. Als het sneeuwt hier in de Karpaten (of regent zoals in Nederland), stroomt het water via twee afvoerkanalen uit de open laadbak. Tot de standaarduitrusting behoren een 12 volt-stekkerdoos in de laadbak die tegen de weerselementen is beschermd, een railssysteem met sjorogen en led-verlichting. Voorin verandert er in principe niets. Het dashboard is onaangetast gebleven, de bestuurders- en de bijrijdersstoel kunnen net als voorheen worden versteld. Direct daarachter bevindt zich de afscheidingswand tegen de laadbak aan, met een ingebouwde ruit voor een beter zicht naar achteren. De aandrijflijn is eveneens onveranderd, het prototype wordt aangedreven door een 109 pk sterke dieselmotor die is gekoppeld aan vierwielaandrijving. Daar kom je in de Roemeense wildernis verrassend ver mee.
                                        Op verzoek zijn er extra's verkrijgbaar die de Duster nog beter geschikt maken voor terreingebruik, zoals bodembescherming voor de motor, de aandrijving en de tank. Wie wil, kan de Duster bestellen met een ander verenpakket, waardoor de bodemspeling met zo'n 330 millimeter wordt vergroot.

                                        Groeimarkt
                                        Is dat alles op terreingebied? “We bieden ook een aan de buitenkant gemonteerde rollbar aan”, zegt Ion. Daarmee ziet de compacte SUV er in ieder geval uit als een grote pick-up.
                                        Romturingia heeft met de pick-up versie een gat in de markt gevonden, dat merkwaardig genoeg nog niemand echt had ontdekt. Want de pick-ups zijn – al is dat ook op een wat kleinere schaal – een opmerkelijke groeimarkt in Europa. In 2017 werden er in Duitsland 25.000 verkocht; in het jaar daarvoor waren dat er nog minder dan 20.000. In feite hinken onze oosterburen daarmee achter de trend aan. In de VS is de Ford F-150 al zo'n dertig jaar de meest verkochte auto. En dat is een … pick-up.
                                        Deze handel schijnt intussen zo lucratief te zijn, dat Mercedes eind 2017 heeft besloten de Nissan Navara een facelift te geven, er een ster op te plakken en die nu als X-klasse te verkopen. Met een beetje blingbling en een grotere motor kost het voertuig ruim € 85.000. Voor de Duster pick-up staat de prijs nog niet vast, maar voor hetzelfde geld kun je ongeveer drie Dacia's kopen. Als we een schatting moeten doen: we vermoeden dat het luxueuze uitrustingsniveau ‘Prestige’ (zie de foto's) circa € 25.000 gaat kosten. En dat is inclusief 17-inch lichtmetalen wielen en de zilverkleurige bullbar aan de voor- en achterkant. De mooie kleur Taklamakan-Orange heeft een meerprijs van € 470 (Taklamakan is de op één na grootste zandwoestijn ter wereld).

                                        Geen tankrijbewijs
                                        De Duster pick-up is een redelijk compromis. Je kunt er prima mee uit de voeten, het is geen bakbeest en je hebt geen tankrijbewijs nodig om hem te kunnen parkeren. Ter vergelijking: een X-klasse heeft een lengte van 5,34 meter; de Duster is precies een meter korter. Ook in de pick-up uitvoering is hij niet langer dan 4,34 meter. Toch is er op de laadvloer van de Roemeen genoeg ruimte voor alles wat je maar wilt transporteren: grote weekendaankopen, potgrond uit de bouwmarkt, fietsen of een lading hooi voor de dwergkonijnen. Het pick-upconcept wordt bij Dacia al bijna 45 jaar toegepast. In 1975 werd de eerste pick-up gebouwd op basis van de gedateerde Dacia 1300. En een jaar of tien geleden kwam er een pick-upuitvoering van de Logan naar ons land. Een pakezel, geen lifestyle transporter zoals die tegenwoordig zo gewild is.
                                        Al van de eerste Duster-generatie bouwde Romturingia een pick-up in een kleine oplage. In 2012 werden de eerste prototypes gebouwd, vanaf 2014 werden 500 exemplaren geleverd aan een olie- en gasconcern uit Roemenië. De baas van de Roemeense Renault-importeur overhandigde indertijd persoonlijk de eerste sleutel. “De meeste exemplaren bleven in eigen land”, zegt Stelian Ion. Er kwamen overigens wel een paar pick-ups in Duitsland terecht.
                                        Met het nieuwe model wil ingenieur Ion het nu grootschaliger gaan aanpakken. Er wordt gewerkt aan een typegoedkeuring voor West-Europa, zo vertelt hij. In maart moet de serieproductie van start gaan. Die keren dat de bijzondere Duster-variant op beurzen werd getoond, waren de reacties bijzonder positief. De voortekenen zijn dus goed. Op dit moment worden er in de productiehal – waar een lopende band overigens schittert door afwezigheid - nog ambulances, geldtransportwagens en koelvrachtwagens gebouwd. Die moeten straks ergens anders geproduceerd gaan worden. Als we hem vragen of hij met zijn bedrijfje überhaupt genoeg auto’s kan bouwen, knikt Ion bevestigend. “Dat vragen de mensen van Renault me ook altijd”, zegt hij lachend. De medewerkers van het Franse merken hebben hoge verwachtingen van het bedrijf. Per slot van rekening bouwde men eerder al met succes Dusters met rupsbanden, brandweeruitvoeringen met 300 liter tank en zelfs ziekenwagens op basis van de Duster. Zelfs varianten met kogelwerend glas zagen het levenslicht bij Romturingia. Het bijzonderste project? “We hebben voor de Roemeense veiligheidsdiensten al eens een gepantserde auto gebouwd.” Ah, laat ons raden, op basis van de Duster? “Nee, dat was een Jeep Wrangler.”














                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Voor de liefhebbers
                                          La seconde génération du Dacia Duster est sur le marché depuis plusieurs mois maintenant. Le tout chemin bon marché par excellence est désormais, du moins en Roumanie, disponible avec un kit un peu spécial qui le rend encore plus capable en dehors de l’asphalte.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X