Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo XC40 (2018)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Vermits de XC40 een volledig nieuw model is, worden de verbruik en Co2 cijfers volgens de nieuwe normen bepaald. Door het hoge SUV-gehalte zijn deze voor al de versies extra hoog geworden…t.o.v. al de huidige concurrenten

De XC40 zal bijgevolg voor de meeste mensen, door de CAR-policy onbereikbaar blijven… zolang België geen aanpassing doet van zijn auto fiscaliteit…
    Ach zo, wist ik niet, bedankt voor de info! Ik moet mijn auto helaas altijd zelf betalen
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Verhaal van de CO2 cijfers is idd bevestigd. Je kan hem op leaseplan al configureren. 140GR voor de D3 Geartronic

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
            Verhaal van de CO2 cijfers is idd bevestigd. Je kan hem op leaseplan al configureren. 140GR voor de D3 Geartronic
            en 160 gr voor de T3 1500 156pk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

wtf: weer een kanshebber minder. ga misschien toch overwegen om freelance te gaan dan?
              4 rings driver

Comment

• tja... de nieuwe meting procedure blijkt aan te tonen waar de limieten zijn van downsizing : deze waarde verschillen niet zoveel van deze de vroegere 2,0 liter
                de pk's zijn er wel, maar eisen hun dosis aan brandstof... Goed dat wij hierdoor ontnuchterd worden !

Comment

Wat is het probleem? Ik ken eigelijk niks van dat Co gedoe maar ben toch geinteresseerd in de XC 40 met de T3 motor. Hoeveel fiscale pk heeft ie?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door loekendoe sr Bekijk Berichten

Wat is het probleem? Ik ken eigelijk niks van dat Co gedoe maar ben toch geinteresseerd in de XC 40 met de T3 motor. Hoeveel fiscale pk heeft ie?
                    Voor de T3 3 cilinder gok ik op 1.5 L dus 8 fiscale PK (België) (vermits de T4 een 2.0 is)

Je zal dat Co² gedoe, vlug begrijpen als je een simulatie van de VB en BIV doet....

Comment

• Hier blijft het een kanshebber. Ik wil eerst eens met die T3 rijden. Ze gaan mij verwittigen als dat mogelijk is.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Bij mij de enige kandidaat aangezien de E Pace (nog) geen driepitter in het gamma heeft. Nu dat B. Weyts alle wegen gaat volplanten met mobiele trajectcontroles gaat dat zeker volstaan.

Nog eventjes geduld en als de proefrit met de XC 40 mij bevalt ga ik zeker een bestelbon ondertekenen. De configuratie is al gemaakt dus.....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                          Hier blijft het een kanshebber. Ik wil eerst eens met die T3 rijden. Ze gaan mij verwittigen als dat mogelijk is.
                          Met 1773 kg en 156 pk’s en slechts 260 Nm mag je geen mirakels verwachten... Maar Volvo verkoopt het model als stadswagen, dus zal het wel daar volstaan

Comment

Met 1773 kg en 156 pk’s en slechts 260 Nm mag je geen mirakels verwachten... Maar Volvo verkoopt het model als stadswagen, dus zal het wel daar volstaan
                            Waar haalt gij die 1773 kg voor de T3 ??? 1482 kg leeggewicht staat er .
                            Last edited by loekendoe sr; 18/12/2017, 14:09.

Comment

Om van de file de trajectcontrole in te rijden heb ik geen mirakels meer nodig, ben een downsize fan geworden. En al zeker niks mis met de moderne 3 cilinder motoren als ik de reviews mag geloven. De leeftijd zal er ook ongetwijfeld mee te maken hebben, ik ben voorbij aan al die PK's

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door loekendoe sr Bekijk Berichten

Waar haalt gij die 1773 kg voor de T3 ??? 1482 kg leeggewicht staat er .
                                Gegoogled... op de site is de T3 nog niet becijferd, een T5 is goed voor 1672 kg zonder opties... lIjkt mij inderdaad niet weinig maar een Volvo is ook geen Toyota..
                                Last edited by guyugy; 18/12/2017, 14:41.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Om van de file de trajectcontrole in te rijden heb ik geen mirakels meer nodig, ben een downsize fan geworden. En al zeker niks mis met de moderne 3 cilinder motoren als ik de reviews mag geloven. De leeftijd zal er ook ongetwijfeld mee te maken hebben, ik ben voorbij aan al die PK's
                                  Jij hebt gelijk, ik vind ook dat alles boven de 200 pk’s niet meer te benutten is.

Comment

Jij hebt gelijk, ik vind ook dat alles boven de 200 pk’s niet meer te benutten is.
                                    Voor mij mag dat nog gehalveerd worden

Comment

• Wat kleurtjes en velgen voor de volvo xc40 hier te zien.

2018 Volvo XC40 Color OptionsVolvo XC40 Playlist : https://goo.gl/WCu7c4Car colors playlist : https://goo.gl/WEKBquSubscribe now : https://goo.gl/M7yJtfFollo...

Comment

• Rij-impressie: VOLVO XC40

VOLVO ANDERS

Met de XC40 heeft Volvo voor het eerst een compacte SUV in het gamma. Gezien het belang van dat segment is Volvo er veel aan gelegen het nieuwe model als een dijk neer te zetten. Dat het merk daarin is geslaagd, weten we na een dag rijden in de bergen rond Barcelona.

Vandaag maken we kennis met veel meer dan 'zomaar' een nieuw model. De XC40 is namelijk de eerste compacte SUV van Volvo, het begin van een nieuwe designlijn én de eerste Volvo op het nieuwe CMA-platform. Je kunt dan ook rustig stellen dat de XC40 een nieuw hoofdstuk is voor Volvo. Om te beginnen met de designlijn: de XC40 is weliswaar meteen herkenbaar als Volvo, dankzij onder meer de kenmerkende diagonaal-verticale achterlichten en de Thor hammer-koplampen, maar tegelijkertijd verschilt hij ook veel van zijn grotere broers XC60 en XC90. Dat is een bewuste keuze; waar de grotere SUV's vooral gedistingeerd ogen, moet de XC40 stoerder en tegelijkertijd toch aaibaar overkomen, vertelde ontwerper RobinPage ons eerder, tijdens de statische onthulling in Milaan.

Maar goed, mede dankzij de two-tonekleurstelling van het exemplaar dat wij vandaag rijden, ziet de XC40 er voor een Volvo opvallend jeugdig uit. Deze combinatie heet Amazon, genoemd naar de kleurstelling die ooit veel voorkwam op de illustere voorganger van die naam. Uit de kier tussen de motorkap en het linkervoorspatbord steekt een rubberen labeltje met de Zweedse vlag, alsof het een merkschoen is. Dat doet niets af aan het feit dat de XC40 in het Belgische Gent wordt gebouwd, maar het Zweedse sfeertje is er natuurlijk niet minder om.

DIGITALE KLOKKEN

Dat geldt met name voor het interieur, waar rust en overzichtelijkheid zijn gecombineerd aan de hand van erg mooie, vaak lichte materialen en een uitstekend afwerkingsniveau. Het staande scherm in het midden en de volledig digitale klokken zijn overgenomen uit de grotere Volvo's en zijn vanaf de eenvoudigste versie standaard. Bij het ontwerpen van het interieur hebben de ontwikkelaars met 120 gezinnen gesproken over hun behoeftes in een auto en daaruit is een aantal opmerkelijke dingen naar voren gekomen. Zo zit er in het dashboardkastje een uitklapbaar haakje waaraan je een tas kunt hangen. Onder de middenarmsteun schuilt een vak dat groot genoeg is om een doos tissues in weg te bergen. Ervoor vind je een uitneembare prullenmand en het vakje voor de pook bevat niet alleen een inductielader, maar is zodanig gevormd dat je er ook twee smartphones schuin in kunt zetten, waarbij die afleesbaar blijven zonder ze te hoeven oppakken.

De lagetonenspeakers zijn uit de deurpanelen verdwenen en vervangen door een enkel exemplaar in het schutbord. Daardoor is er veel meer opbergruimte in de portieren ontstaan. Alles moet een eigen, vaste opbergplek krijgen, dat was het idee erachter. Dat vind je ook in de kofferbak terug. De bodem kan verticaal worden gevouwen tot een schot, de hoedenplank past precies onder de bodem en tegen de zijwand zit een elastieken band om losse spullen vast te zetten. We maken ons rondje interieur af met een blik op de achterbank. Die is lekker ruim, voor zowel de knieën als het hoofd.

COMPROMIS

We rijden het grootste deel van onze kennismaking met de D4 met AWD en achttraps Geartronic. De volgende ochtend spoeden we ons met de T5 naar het vliegveld. Dat zijn niet de motoren waarmee Volvo in ons land grote aantallen gaat doen – dat wordt de driecilinder-T3 – maar op dit moment zijn alleen deze twee beschikbaar. De diesel is een Momentum-uitvoering, de benzine een R-Design en die heeft meteen ook een sportonderstel. We spreken daarover met Egbert Bakker, de Nederlander die al 33 jaar bij Volvo aan de onderstellen werkt en verantwoordelijk is voor de chassistechniek en -afstelling van de XC40. "Het onderstel van een SUV ontwikkelen is altijd weer een compromis zoeken. Het is het geijkte antwoord, ik weet het. Maar voor echt sportieve auto's hebben we het Polestar-label. De XC40 moet aanvoelen als een echte SUV, maar mag best wat dynamischer zijn dan de XC60 en XC90. Het feit dat hij minder zwaar en groot is, draagt daar al heel veel aan bij." De R-Design heeft dan wel een sportonderstel, maar ligt niet lager op de weg. "Dat doen we nooit met SUV's", verklaart Bakker. "Het sportieve karakter zit hem in andere veren, stabilisatoren en monotubedempers achter. Die reageren sneller dan de gebruikelijke twintubes." Die techniek is alleen mogelijk op de achteras, legt hij uit. "Maar daar is het ook het belangrijkst. Dat gewicht moet goed worden gedempt."

Goed nieuws voor Nederland: de T3 belooft weliswaar niet de spannendst gemotoriseerde
                                        XC40 te worden, maar Bakker heeft hem wel hoog in het vaandel staan vanwege de rijdynamiek. "Toegegeven, mijn favoriet is de T5 R-Design, maar de voorwielaangedreven T3 heeft dankzij het lagere gewicht op de neus een bijzonder fijne balans." De jarenlange ervaring van Bakker is te voelen. De XC40 is een verrassend fijne auto om te rijden. Zelfs op slecht wegdek voelt het onderstel zijdezacht aan, bijna alsof je op luchtvering rijdt. De besturing is scherp en vrij direct, maar geenszins zwaar. De auto blijft steeds keurig neutraal en helt weinig over. Het is nog de vraag in hoeverre dat karakter overeind zal blijven met voorwielaandrijving, maar zoals Bakker al zei, heb je een lichtere motor en dus minder gewicht op de vooras.

Op de T4 met zijn 190 pk en 400 Nm hebben we ook weinig aan te merken. Hij is krachtig en soepel. Wel vinden we een minpuntje in de achttraps Geartronic-automaat. De schakelmomenten duren door de conventionele koppelomvormer vrij lang, waardoor ze nadrukkelijker aanwezig zijn dan bij de meeste concurrenten die met een dubbele koppeling werken. Opmerkelijk genoeg is dat trouwens minder te voelen in de T5, waarmee we de volgende dag kort rijden. Met de programmatuur valt het gat blijkbaar nog wel wat te verkleinen. De T5 die wij rijden, heeft overigens het eerdergenoemde R-Design-sportonderstel. Dat is enigszins communicatiever dan het standaard onderstel, maar nog steeds eerder comfortabel dan sportief. De motor zorgt met zijn 247 pk voor een dik feest. Hij maakt deze SUV echt razendsnel en voelt erg verfijnd aan, wat hem op de snelweg het karakter van een grotere SUV geeft.

VEILIGHEID

Volvo zou Volvo niet zijn als het niet zou uitpakken met veiligheidssystemen. Standaard zijn alle uitvoeringen voorzien van het City Safety-pakket met botswaarschuwing in combinatie met automatisch remmen, detectie van voetgangers, fietsers en grote dieren, rijbaanhulp en Cross Trafic Alert, dat bij het verlaten van onoverzichtelijke situaties verkeer detecteert dat van opzij nadert en ingrijpt wanneer je zelf niet remt. Optioneel zijn zaken leverbaar als Pilot Assist (semi-autonoom rijden door rijbaanhulp en adaptieve cruisecontrol) en een 360-gradencamera. Onze testauto heeft het allemaal. We hebben het allemaal geprobeerd en het werkt goed en gemakkelijk. Dat is des te belangrijker omdat Volvo nog steeds vasthoudt aan zijn eerdere, boude belofte dat in 2020 niemand meer gewond zal raken of overlijden in een Volvo. Verder zijn in alle XC40's zaken standaard als ledkoplampen en lichtmetalen 17-inchwielen. Die standaardversie is overigens niet weggelegd voor de early adopters. Het XC40-feest begint voor ons land in de laatste week van februari 2018 met de D4 en T5 die we vandaag reden, maar dan in speciale 'Intro-Editions', gebaseerd op de Momentum. De andere motoriseringen (D3 met 150 pk en T4 Geartronic met 190 pk) volgen spoedig daarna, maar de instapper T3 met 156 pk laat tot halverwege volgend jaar op zich wachten.

OORDEEL

• +Innovatief interieur
                                        • +Scherp en comfortabel onderstel
                                        • -Beperkt zicht naar achteren
                                        • -Automaat wat traag

Comment

• Mooi verslag hierboven. Wat betreft die twee minpuntjes, zicht naar achteren zal nog wel meevallen zekers. Trage automaat.... T3 manueel heeft dat probleem niet. Vraag voor Volvo eigenaars: op welke korting kan men zoal rekenen/hopen?

Comment

Working...
                                          X