Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jeep Wrangler (2018)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichtenzoals ik een paar posts eerder al schreef. Ik ga elke keer weer passen op het salon, maar het blijft een oud concept qua interieur hé?
Mocht ik hem er kunnen bij nemen om enkel mijn paardentrailer te trekken, zou ik het meteen zien zitten. Inclusief de lawaaierige offroad banden.
Comment
-
Rij-impressie: JEEP WRANGLER
Een icoon vervangen is een hachelijke operatie, maar af en toe moet een model toch worden vernieuwd. Reden genoeg voor de vierde generatie Jeep Wrangler om dicht tegen zijn voorganger aan te schurken. Toch is er stiekem meer veranderd. We nemen de Rubicon, de meest extreme Wrangler, mee de blubber in.
Jeep heeft een breed assortiment aan modellen, variërend van de Renegade tot de Grand Cherokee, maar dé Jeep der Jeeps is nog altijd de Wrangler, de directe afstammeling van de Willys MA en MB, de wagens die zo'n belangrijke rol hebben gespeeld in de bevrijding van Europa (en de rest van de wereld) in de eerste helft van de jaren veertig.
Op het oog lijkt er maar weinig veranderd en dat mag ook niet, want meer dan welke andere Jeep ook moet de Wrangler direct herkenbaar zijn als Jeep. Daarom heeft hij zo veel mogelijk stijlelementen van de Willys in zich. De torpedovormige neus, de hoekige, buiten de carrosserie stekende spatborden met ronde koplampen, de verticale radiatorsleuven (sinds de CJ-2A, de eerste civiele Jeep uit 1945 zijn dat er altijd zeven op de CJ's en Wranglers); de basisingrediënten van de sympathieke, maar stoere ijzervreter zijn allemaal aanwezig. De manier waarop de ronde koplampen de buitenste luchtsleuven iets overlappen, is weer een knipoog naar de CJ en de grove, blootliggende scharnieren van portieren, achterklep en motorkapzorgen niet alleen voor een vintage-look, ze zijn ook nodig om het mogelijk te maken je Wrangler voor een groot deel te strippen. Met behulp van een gereedschapssetje dat tussen de stoelen is verborgen, demonteer je de portieren en klap je de voorruit naar voren, zodat je zo veel mogelijk één met de natuur bent als je daar zin in hebt.
AUTOMAAT
Omdat een groot deel van het programma van deze persintroductie zich in het terrein afspeelt, kiezen we bij aanvang voor een Rubicon tweedeurs; zo dicht mogelijk bij het origineel. Voordat we het felrode terreinvoertuig loslaten op de Oostenrijkse wildernis, moeten we daar echter eerst via de openbare weg zien te komen. De nieuwe dieselmotor voelt lekker krachtig aan, maar door de beperkte geluidsisolatie hoor je hem wel goed. Schakelen gaat vlot en soepel via de achttrapsautomaat. Die is overigens standaard, dus liefhebbers van zelf schakelen zullen even een schakelaar in hun hoofd moeten omzetten als ze in de toekomst Wrangler willen blijven rijden.
Onderweg valt algauw op dat de Wrangler, tenminste als Rubicon, op asfalt niet helemaal lekker in zijn vel zit. Het onderstel laat bonkende geluiden horen, je hoort veel windgeruis en de besturing vraagt steeds om correcties. Het zware, van-dik-hout- zaagt-men-planken-chassis speelt hem hier parten en de speciale terreinbanden maken het er niet beter op. In de Rubicon is het niet zo afzien als bijvoorbeeld in een Land Rover Defender, maar voor comfort ben je aan het verkeerde adres. Aan de andere kant: dat hoort wel bij dit soort auto's. We rekenen op wat meer comfort in de Sahara-uitvoering, maar door tijdgebrek is die ervaring aan onze neus voorbijgegaan. Dat is vooral onze eigen schuld, want o, wat is terreinrijden in de Wrangler verslavend! Precies datgene wat hem op het asfalt in de weg zit, verheft hem naast het asfalt tot eenzame hoogte.
Hij staat op een robuust ladderchassis en is er met keuze uit twee offroad-configuraties. De instapper Sport en het 'luxepaard' Sahara hebben Command-Trac, ijzervreter Rubicon is voorzien van Rock-Trac 4x4-systeem. In beide gevallen mag je spreken van serieus gereedschap. Uiteraard krijg je een tussen-bak voor hoge en lage gearing, maar bij Command-Trac heeft die een reductie van 2,72:1, terwijl Rock-Trac 4,0:1 heeft. Beide hebben speciale heavy duty Dana-assen rondom, maar in de Rubicon zijn die extra verzwaard. Exclusief voor Rock-Trac is de mogelijkheid om de voorste stabilisatorstang elektronisch los te koppelen, waarmee de veerweg wordt vergroot. Verder heb je met deze voorziening een andere kruip-reductie (70,3:1 diesel, 77,2:1 benzine) en elektronisch bedienbare sperdifferentiëlen op voor- en achteras. Zodra het blubberig of anderszins glad wordt, of er wielen los van de grond dreigen te komen, schakel je die laatste in om te voorkomen dat grip in slip verloren gaat.
MODDERSLOTEN
We rijden eerst op redelijk vergevingsgezinde bospaden, maar hoger in de bergen wordt het terrein ruwer en verandert het karrenspoor in moddersloten met – vaak onzichtbare – boomwortels die het uiterste vragen van de wieluitslag, banden en tractie. Stapvoets hobbelt de Wrangler er overheen en elke keer als we denken dat het tot hier en niet verder is, logenstraft de Jeep die overtuiging. Onder normale omstandigheden zet je de tweede pook in 2H, waarbij de krachten volledig naar de achterwielen gaan. Vierwielaandrijving in hoge gearing heb je naar keuze permanent of elektronisch geregeld, maar hier in het terrein staat hij uiteraard in 4L, waarbij we de voorste 'sway bar' (stabilisatorstang) hebben ontkoppeld en de sper bij behoefte alleen op de achteras of op beide assen inschakelen. Wanneer de ondergrond weer droog is, wringt dat te veel in bochten.
We doen ook nog een rondje in de Sahara met lange wielbasis en wees gerust, dat is bepaald geen doetje in de rimboe. Jeep biedt keuze uit drie verschillende daken: een hardtop met uitneembare panelen, een elektrisch wegvouwbaar schuifdak en een volledige, handmatig neerklapbare softtop.
De nieuwe Wrangler komt in september naar ons land, eerst met benzinemotor. De diesel volgt later in het jaar. De prijzen worden in september bekend.
OORDEEL- +Niet te stoppen in het terrein
- +Legendarische uitstraling blijft behouden
- -Rubicon op asfalt onbehouwen
- -Geen handbak meer leverbaar
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
‘SCHOON’ DOOR DE BLUBBER
JEEP WRANGLER PHEV IN BEELD
Al bij de introductie van de laatste Wrangler beloofde Jeep dat er een plug-inhybride-variant van de meest herkenbare Jeep gaat verschijnen. Die auto hebben we vandaag voor het eerst in beeld.
Een Wrangler als plug-inhybride. Er zijn tijden geweest waarin iedere vorm van elektrificatie ondenkbaar was voor zo’n automobiele icoon, maar die tijden liggen toch echt achter ons. Jeep heeft zijn fans vast opgewarmd door eerst de Renegade en Compass aan de stekker te leggen, later dit jaar volgt zoals beloofd de Wrangler.
Dat het op deze foto’s om een plug-inhybride gaat, is nauwelijks te zien. De afgeschermde voorschermen verraden dat er ergens een laadklep wordt verstopt en de fotograaf bevestigt dat de auto tientallen kilometers in stilte reed voordat de motor aansloeg.
Om wat voor motor het daarbij precies gaat, is nog niet bekend. De 2.0T-viercilinder die vorig jaar in het nieuwe model debuteerde ligt in onze Europese ogen wellicht voor de hand. Er is echter ook goede reden om aan te nemen dat Jeep opteert voor de 3.6 V6 die elders op de wereld al zonder elektro-ondersteuning wordt aangeboden. Die motor is namelijk ook de voornaamste krachtbron van de Pacifica Hybrid, de plug-in hybride opvolger van de auto die in Europa als Voyager bekendstond. De V6 zou als voordeel hebben dat er geen turbo op zit, wat bij een veelvuldig afslaande motor in theorie gunstiger zou zijn.
Interessant is tot slot dat de auto op de foto’s over deels witte achterlichten beschikt. Die led-units zijn tot nu toe voorbehouden aan de Europese Wrangler, wat zou suggereren dat het hier om een exemplaar volgens Europese specificaties gaat. Zeker voor Nederland lijkt een oplaadbare Wrangler een goed idee, want de lage CO2-uitstoot leidt tot een lage bpm en heeft daardoor het potentieel om de door velen begeerde alleskunner een stuk bereikbaarder te maken.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
JEEP WRANGLER PHEV KLAAR VOOR LAS VEGAS
Zojuist liet Chrysler weten wat het meebrengt naar de Consumer Electronics Show in Las Vegas, maar die gadget- en technologiebeurs biedt ook podium aan een ander merk van Fiat Chrysler Automobiles. Jeep brengt namelijk de plug-in hybride versie van de Renegade mee naar het jaarlijkse evenement.
In maart vorig jaar trok Jeep het doek van plug-in hybride versies van zowel de Renegade als de Compass. Die twee stekker-Jeeps worden in Las Vegas vergezeld door een plug-in hybride variant van de Wrangler.
Jeep houdt de lippen nog stijf op elkaar over de exacte samenstelling van de aandrijflijn. Het is mogelijk dat het merk de geblazen 2.0 viercilinder van stekkerkracht voorziet, al is het niet onmogelijk dat Jeep de 3.6 V6 die het in de auto levert koppelt aan een elektromotor. De Pacifica PHEV heeft immers een aandrijflijn met die opstelling. De PHEV-smaken van de Renegade en de Compass hebben allebei een 150 pk sterke geblazen 1.3 als basismotor die samen met een elektromotor goed is voor een vermogen van 'zo'n 240 pk'. Tijdens de CES wordt alles duidelijk, nog even geduld.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
WRANGLER AAN DE STEKKER
JEEP WRANGLER 4XE IN BEELD
Jeep liet eerder weten dat het tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas het doek zou trekken van een Wrangler met plug-in hybride aandrijflijn. Die stekker-Wrangler is er nu daadwerkelijk te bewonderen.
Jeep heeft omstreeks 2022 van al zijn modellen een geëlektrificeerde variant op de bestellijsten staan. Al die geëlektrificeerde uitvoeringen worden bij Jeep geschaard onder het nieuwe 4xe-label, waarbij de 'e' uiteraard voor elektrificatie staat. Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas heeft Jeep de Wrangler 4xe, een plug-in hybride, daadwerkelijk aan de wereld getoond.
De Wrangler 4xe heeft zijn laadpunt daadwerkelijk net onder de A-stijl zitten, een opvallende plek voor een laadopening. Helaas heeft Jeep nog altijd geen technische specificaties van de auto uit de doeken gedaan. Het is mogelijk dat het merk de geblazen 2.0 viercilinder van stekkerkracht voorziet, al is het niet onmogelijk dat Jeep de 3.6-V6 die het in de auto levert koppelt aan een elektromotor. De Pacifica PHEV heeft immers een aandrijflijn met die opstelling. De PHEV-versies van de Renegade en de Compass hebben allebei een geblazen 1.3 met 150 pk als basismotor, die samen met een elektromotor goed is voor een vermogen van "zo'n 240 pk". Tijdens de CES wordt alles duidelijk, dus nog even geduld.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
-
Jawadde, dat lijkt wel de crashtest van die Fiat Panda van onlangs
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
During the test, the Wrangler tipped over, forcing the institute to downgrade the SUV’s rating even though it performed well in the crash.
Het probleem is dat de wagen op zijn kant belandt na de crash. Dit is een een testprocedure die Euro Ncap bijv. niet doet. Bij de Amerikaanse test zijn ook al heel wat Europese wagens door de mand gevallen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenDuring the test, the Wrangler tipped over, forcing the institute to downgrade the SUV’s rating even though it performed well in the crash.
Het probleem is dat de wagen op zijn kant belandt na de crash. Dit is een een testprocedure die Euro Ncap bijv. niet doet. Bij de Amerikaanse test zijn ook al heel wat Europese wagens door de mand gevallen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenEn toch mogen ze hier meteen zo'n 4 deurs op mijn oprit parkeren ;-)
Ik zal wel voorzichtig zijn dan ;-)Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment