Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai Nexo (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai Nexo (2018)

    WATERSTOFAUTO HYUNDAI HEET NEXO

    VERGEET DE IX35 FCEV

    Hyundai heeft tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas een naam geplakt op zijn nieuwe waterstofauto. De innovatieve cross-over is Nexo gedoopt.

    In augustus maakte autoland kennis met de Next Generation FCEV geheten voorbode op een nieuwe waterstofauto van Hyundai, een auto die kan worden gezien als de opvolger van de ix35, maar dan één die op een hoger niveau opereert. In tegenstelling tot die ix35 is de Next Generation FCEV in de basis ontwikkeld als auto met een brandstofcel aan boord. Hyundai heeft nu laten weten hoe de auto gaat heten: Nexo.

    Die van een brandstofcel voorziene SUV moet volgens de NEDC-cyclus op een tank 800 kilometer ver kunnen komen. De Nexo is twintig procent lichter, tien procent efficiënter en dertig procent krachtiger dan voorganger ix35 FCEV. Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is twintig procent sneller afgerond dan voorheen. De auto is 4,67 meter lang, 1,86 meter breed en 1,53 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,79 meter.

    De brandstofcel is tien procent efficiënter en twintig procent lichter en krachtiger dan de brandstofcel die in voorganger ix35FCEV lag. Het vermogen is dertig procent hoger.

    Natuurlijk is de Nexo volgepropt met slimme technologie. De Nexo beschikt over Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HAD), Remote Smart Parking Assist (RSPA) en Blind-spot View Monitor (BVM).

    De Nexo is niet de enige innovatieve Hyundai waarmee we de komende tijd kunnen kennismaken. Zo komt na de zomer de elektrische Kona Electric op de markt. Voor 2020 wil Hyundai in totaal veertien nieuwe 'groene' auto's presenteren. Vijf daarvan zijn een hybride, vier een plug-in, vier zijn volledig elektrisch en dan is er deze Nexo. Omstreeks 2025 moet het aantal groene auto's op 25 liggen. Hyundai wil in 2021 al het groenste merk ter wereld worden.

    CES

    Zoals gezegd beleeft deze Nexo zijn debuut tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Hyundai presenteert er verder de Personal Cockpit, een interieur dat dankzij sensoren kan reageren op stem- en handsignalen. De auto doet daarmee dienst als een soort persoonlijke assistent.

    Bron: Autoweek











    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Mooi, mooi! Hopelijk wat meer succes en tankplaatsen deze keer.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Ik geloof op lange termijn meer in een brandstofcel dan in electrische wagens eigenlijk. Denk dat electrische wagens nooit de algemene norm zullen worden.

      Comment


      • #4
        Ik weet het niet. De toekomst zal het uitwijzen. Waterstof is niet zo makkelijk te produceren en te transporteren.

        Comment


        • #5




          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            HYUNDAI NEXO NADER TOEGELICHT

            Hyundais nieuwe waterstofauto Nexo werd al in januari gepresenteerd op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, maar in Genève schitterde de auto in Europese trim. De bijzondere SUV komt deze zomer naar Nederland en ook een prijsindicatie is al bekend.

            De Nexo is de opvolger van de ix35 Fuell Cell, de waterstofvariant van de ix35 die nog beschikbaar bleef toen de overige versies van dat model al waren opgevolgd door de huidige Tucson. In tegenstelling tot die ix35 is de Nexo een geheel op zichzelf staand model, met een eigen koetswerk, een eigen interieur en zelfs een eigen platform. De SUV krijgt zijn energie van een brandstofcel die waterstof omzet in stroom, wat in samenwerking met een batterij van 40 kWh zorgt voor een actieradius van 800 km volgens wat positief ingestelde NEDC-cyclus. Drie brandstoftanks kunnen in totaal 156 liter waterstof herbergen. De Nexo is twintig procent lichter, tien procent efficiënter en dertig procent krachtiger dan voorganger ix35 FCEV. Met een lengte van 4,67 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,53 meter is de Nexo ook flink langer, breder en lager dan die auto. De ix35 was 4,41 meter lang, 1,82 meter breed en 1,65 meter hoog. De Nexo biedt met 461 liter wel minder bagageruimte dan de ix35. De vorige waterstofauto van Hyundai kwam 'maar' 594 km ver en ook was er met 136 pk fors minder vermogen beschikbaar dan nu. Nexo-rijders beschikken straks over 163 pk, wat in een 0-100-tijd van 9,2 seconden moet resulteren.

            Prijs (!! Nederlandse prijzen)
            De Nederlandse importeur meldt dat de Nexo wat prijs betreft weinig zal verschillen van de ix35. Dat betekent dat de auto straks zo'n € 65.000 zal kosten. Veel voor een SUV van dit formaat, maar relatief voordelig ten opzichte van zijn kleinere en minder capabele voorganger. De enige andere waterstofauto die in Nederland leverbaar is, de Toyota Mirai, is met € 80.925 zelfs fors duurder en bovendien geen SUV. De Toyota komt ook maar 550 km ver op een lading waterstof.

            Stress
            Tegenover de alsnog vrij hoge prijs zet de Nexo behalve een innovatieve aandrijflijn een bijzonder fraai interieur. Een hoge middentunnel, veel aluminium en een bijzonder tweespaaks stuurwiel laten de auto hier duidelijk anders ogen dan zijn nuchterder merkgenoten, terwijl een breed scherm en een digitaal instrumentarium bijdragen aan het hightechsfeertje aan boord. De Nexo is ook echt hightech en beschikt onder meer over een intelligente vorm van spraakherkenning. Zo zou het zelfs mogelijk moeten zijn om door middel van een gesproken bericht de verlichting van je woonkamer vanuit de auto in of uit te schakelen. Hyundai lijkt de 'Intelligent Personal Cockpit' gedoopte werkomgeving van de Nexo dan ook aan te grijpen om zijn kunnen op het gebied van connectiviteit te tonen. Een ander voorbeeld hiervan is Wellness Care, een functie die met sensoren meet hoe het met de gezondheid en het stressniveau van de bestuurder is gesteld. Zijn er ongewenste factoren, dan kan het systeem een rustgevende afspeellijst inschakelen, de interieurverlichting dimmen of zelfs een online overleg met een arts aanbieden. Aan de buitenzijde is de Nexo vooral glad en modern, waarbij het front geheel naar de laatste Hyundai-mode is opgedeeld in twee 'lagen'. Bijzondere details zijn er hier in de vorm van de handgrepen, die net als bij een Range Rover Velar in de carrosserie verzinken als ze niet nodig zijn. Ook de achterruitwisser is weggewerkt op een manier die we kennen van Land Rover: in de dakspoiler.

            Lange levensduur
            Volgens Hyundai hoeven early adaptors die overgaan tot de aanschaf van een Nexo niet te vrezen voor de kwaliteit of de bedrijfszekerheid. De auto is getest onder extreme omstandigheden en moet bij buitentemperaturen tot min 30 graden Celsius probleemloos functioneren. Ook extreme hitte, waarbij 49 graden als voorbeeld wordt genoemd, zou geen probleem moeten zijn. De Koreanen beloven bovendien dat de levensverwachting van de Nexo-techniek vergelijkbaar is met die van een verbrandingsmotor: minstens tien jaar of 160.000 km. De Nexo arriveert eind juli 2018 in Nederland.












            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7








              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Zo mooi maar zo duur. Heeft geen kans op slagen op die manier
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  edit.
                  Last edited by Jocar; 03/04/2020, 09:20.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Rij-impressie: HYUNDAI NEXO

                    De brandstofcelauto van Hyundai wordt komende zomer leverbaar voor een bedrag van circa € 65.000 (NL). We gaan op stap met deze innovatieve nieuweling, waarvan het succes grotendeels afhangt van de snelheid waarmee het aantal waterstoftankstations groeit.


                    In 2020 moet er in Nederland een netwerk van 20 waterstoftankstations zijn, zo is het streven. Dat is nog altijd niet enorm veel, maar het begint langzamerhand op een enigszins dekkend netwerk te lijken. Goed nieuws voor Hyundai, dat de Nexo in de startblokken heeft staan. Het nieuwe brandstofcelmodel oogt niet alleen vlot, de Nexo brengt ook de elektroautotechnologie een stuk verder. Auto's met brandstofcel hebben de reputatie duur, zwaar en storingsgevoelig te zijn. "Dat klopt niet", aldus Hyundais brandstofcelgoeroe Sae Hoon Kim. "Ons systeem is goed voor minimaal 5.000 bedrijfsuren en de efficiency is verhoogd naar 60 procent. De koude start vormt geen probleem meer en na een aanrijding wordt de spanning in vier seconden verlaagd van 440 naar 40 volt, een voltage dat voor hulpverleners niet gevaarlijk is. Ook is de garantietermijn verdubbeld naar tien jaar en 100.000 km." Dat klinkt goed, tijd voor een nadere kennismaking met de Nexo.

                    De opvolger van de ix35 FC oogt modern en het model heeft een eigen gezicht. Het interieur vormt een mix van digitaal en analoog. Met een geschatte prijs van circa € 65.000 is de nieuwe brandstofcelauto uit Korea geen koopje, maar de Toyota Miraiis met een prijskaartje van € 80.925 nog een stukje duurder. En hoe rijdt de 1,8 ton zware SUV met drie met waterstof gevulde koolstofvezel tanks onder de achterbank en een brandstofcel onder de motorkap? Welnu, geruisloos en comfortabel, zoals een elektroauto eigenlijk. De forse duw in je rug waarvoor een volledig opgeladen accupakket zorgt, ontbreekt echter. Het vermogen van 163 pk en het koppel van 395 Nm zijn net zo middelmatig als de 9,2 seconden die de Hyundai nodig heeft om van 0 naar 100 km/h te sprinten en de topsnelheid van 179 km/h. De Nexo scoort wel punten met zijn actieradius, die volgens de NEDC-norm 800 kilometer bedraagt. De brandstofkosten bevinden zich met circa € 7 per 100 km op dieselniveau.

                    De Hyundai start je heel conventioneel door een startknop in te drukken. De bediening doet niet erg futuristisch aan, maar het rijgedrag van de Nexo is wel bijzonder te noemen. De besturing is direct en vergt weinig krachtsinspanning, maar voelt wel wat kunstmatig aan. De remmen zijn krachtig genoeg, maar lastig te doseren, omdat ze niet alleen vertragen, maar ook energie moeten terugwinnen. Het rijgedrag is veilig, maar pas boven de 80 km/h rijdt de Nexo echt soepel.



                    LOMPE BEWEGINGEN

                    Andere zaken die opvallen, zijn de bagageruimte, die ondanks de waterstoftanks een inhoud van 461 liter heeft, de handige automaat voor het in- en uitparkeren en de recuperatie, waarvoor je met de schakelflipper drie standen kunt instellen. De Nexo rijdt braaf mee met het overige verkeer, zonder op kop te gaan. De dodehoekcamera's zijn erg plezierig. Bij het wisselen van rijbaan geven ze het verkeer, dat zich vlak achter de auto bevindt, weer op groot formaat in het centrale display. Het gedeeltelijk autonoom rijden is minder succesvol. De soms wat lompe bewegingen laten niet alleen ons eigen hart, maar ook dat van andere verkeersdeelnemers regelmatig een tel overslaan. In tegenstelling tot een conventionele elektroauto, die je minstens 20 minuten aan de laadpaal moet hangen, duurt het onder druk tanken van de Nexo met 700 bar maar vijf minuten.

                    De Nexo is een milieuvriendelijke voorbode van de aandrijftechnologie van morgen. Hij rijdt minder pittig dan een elektroauto met uitsluitend accu's aan boord en is (op dit moment) veel duurder dan auto's met verbrandingsmotor. Hoe succesvol dit model gaat worden, hangt voor een groot deel af van de snelheid waarmee het waterstofnetwerk wordt uitgebreid. Na de Toyota Mirai en voorganger ix35 FC is de Nexo de derde brandstofcelauto bij ons op de markt. Merken als Audi, BMW en Volkswagen kijken nog de kat uit de boom: ditmaal spelen de Koreanen een voortrekkersrol.


                    OORDEEL

                    • +Grote kofferruimte, ondanks waterstoftanks
                    • +Lange garantietermijn
                    • -Nog weinig waterstoftankstations
                    • -Prijzig








                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          "Schat ik ga even de vijver stofzuigen he. Ik heb wat waterstof nodig voor den otto."

                          Comment


                          • #14
                            Rij-impressie: HYUNDAI NEXO

                            KOREAANSE RAKETTECHNIEK

                            Hyundai wil in 2021 de groenste autofabrikant ter wereld zijn. Dat klinkt best ambitieus. Om een idee te krijgen hoe realistisch die ambities zijn, hebben we gereden met de Nexo, de nieuwe brandstofcel-SUV uit Zuid-Korea.

                            Hyundai wil groot worden in groen. Dat klinkt niet alleen heel nobel, het is ook harde noodzaak: de emissie-eisen worden steeds strenger. Om in 2021 voorop te lopen wedden ze bij Hyundai niet op één paard: ze kiezen voor meerdere technieken, waarvan waterstof er één is. Met de compleet nieuwe Nexo gaan de Zuid-Koreanen verder op de weg die ze vijf jaar geleden al zijn ingeslagen met de ix35 FCEV. Tussen het debuut van de ix35 FCEV en de Nexo is Hyundai flink blijven sleutelen. In getallen uitgedrukt is de waterstoftechniek 20 procent lichter geworden, is de efficiëntie van het systeem met 10 procent verbeterd en zijn de prestaties met 30 procent omhoog gegaan. Concreet betekent dit dat een afgetankte Nexo volgens de WLTP- metingen 666 km ver moet komen en dat de elektromotor 163 pk en 395 Nm kan leveren. De grotere Nexo weegt met z'n 1.814 kg nagenoeg evenveel als de kleinere ix35 FCEV.

                            Overigens komt de elektriciteit niet altijd van de brandstofcellen. Er is ook een accu-pakket aan boord en dat maakt de Nexo tot een hybride. Hierdoor kan er remenergie worden opgevangen die later weer gebruikt kan worden voor een snelle respons op het gaspedaal. De brandstofcel reageert namelijk met enige vertraging. De mate van regeneratie kan in vier standen geregeld worden via flippers achter het stuur, variërend van zonder belemmering uitrollen tot stevig afremmen op de motor. In die laatste stand heb je het rempedaal vrijwel niet meer nodig.



                            KNOPPENBRIJ

                            De nadruk ligt bij de Nexo duidelijk op comfort, wat onderstreept wordt bij de keuze van rijmodi: er zijn twee ecostanden en een comfortmodus. De elektromotor (in principe dezelfde als in de Kona Electric) reageert mooi op het gaspedaal, al spurt hij er niet zo heftig vandoor als de batterij- elektrische auto. Het gaat allemaal vrij gemoedelijk. Dit is helemaal in lijn met het onderstel. Oneffenheden worden keurig weggefilterd, overigens zonder dat de auto te deinerig wordt. De besturing werkt licht, misschien zelfs wel iets te licht en daardoor ook afstandelijk, een beetje kunstmatig. Het interieur maakt een verzorgde indruk. Hoewel er hier en daar wat hard plastic is te vinden, is de uitstraling beter dan bij bijvoorbeeld de Hyundai Kona. Duidelijk is dat deze technologiedrager bij Hyundai hoog in de pikorde staat. In een tijd waarin zoveel mogelijk functionaliteit achter een touchscreen of een centrale draaiknop op de middentunnel wordt weggestopt, lijkt Hyundai bezig met een tegenbeweging. Het moet ergens eind vorige eeuw zijn geweest dat we voor het laatst zoveel knoppen op de middentunnel hebben gezien. Wanneer je er na een beetje moeite in thuis bent (en dat lukt best), blijkt het in de praktijk minder druk dan het eruitziet.

                            Qua formaat loopt de middenklasse-SUV redelijk in de pas met bijvoorbeeld de Hyundai Santa Fe. De wielbasis van de Nexo is echter negen centimeter langer en dat merk je goed wanneer je op de achterbank zit. Daar is het ook als volwassene met een bovengemiddelde lengte prima uit te houden, ondanks dat onder de achter- bank één van de drie waterstoftanks schuil- gaat. De andere twee tanks zitten onder de vloer van de kofferbak. Die is daardoor niet te klein, maar met z'n 461 liter wel een stuk bescheidener van formaat dan de bagageruimte van de Santa Fe die 585 liter meet. Direct voordeel van een waterstofauto in SUV-verpakking is dat er minder met ruimte hoeft te worden gewoekerd dan bij lagere auto's, zoals de Toyota Mirai en de Honda Clarity, waarbij meer compromissen zijn gesloten.

                            CLUSTERING

                            Het brandstofcelpakket zit als één geheel onder de motorkap samengepakt met z'n randorganen plus de elektromotor en de vermogenselektronica. Clustering van al deze componenten vereenvoudigt het assemblageproces van de auto. Het hele pakket kan nu in één keer onder de motorkap geplaatst worden. Ook de waterstoftanks zijn vrij simpel onder de auto te hangen. Maar het produceren van de tanks is een ander verhaal. In tegenstelling tot de productie van een benzinetank is het vervaardigen van een waterstoftank een complex en duur proces. De tanks in de Nexo zijn versterkt met centimeters dikke lagen koolstofvezel en moeten bestand zijn tegen een druk van 700 bar om de waterstof binnen te houden. Een machine die om de paar seconden zo'n tank uitspuugt, is er niet, maar Hyundai kan wel genoeg tanks produ- ceren voor de enkele honderden Nexo's die per maand van de band rollen.

                            OORDEEL

                            • +Ruim interieur
                            • +Stille aandrijflijn
                            • -Korte stoelzittingen
                            • -Weinig tankmogelijkheden









                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15






                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16








                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      DUITSE POLITIE KIEST VOOR HYUNDAI NEXO

                                      Het politiekorps in het Duitse Osnabrück heeft zijn hele vloot flink verduurzaamd. Eén politieauto is de opvallendste van de groep, want de Duitsers zetten een zwaailicht op de Hyundai Nexo.

                                      Het is de eerste keer dat de Duitse politie op de brandstofcel-SUV van Hyundai overstapt. Een gewaagde stap, want gezien de beperkte tankmogelijkheden vergt het wat rekenwerk om te patrouilleren met de Nexo. In het westen van de stad zit vooralsnog één tankstation waar waterstof wordt aangeboden. Vanaf het centrum gezien is het een kleine 10 kilometer rijden naar het H2-vulstation. Dit station is één van de 116 tankstations met waterstof die Duitsland rijk is. Op dit moment zijn er nog 17 in aanbouw en staan er daarnaast nog eens 44 op de nabije planning van aanbieder H2 Mobility Deutschland GmbH. Op een volle tank moet de Nexo 666 kilometer ver kunnen komen.

                                      De verder standaard Nexo is in het typische blauw-zilveren politiejasje gehesen en krijgt verder, zoals elke politieauto, zwaailichten met een sirene en talloze communicatiemiddelen. Naast de Nexo slaat de politie van Osnabrück twintig elektrische auto’s, twaalf elektrische fietsen, drie elektrische motoren en een elektrische quad in.


                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        edit.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X