Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes A-klasse (2018)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Testje: A200

MIDDENKLASSE NAAR HOGER PLAN

MERCEDES-BENZ A200

Mercedes heeft de nieuwe A-klasse in alle opzichten een stuk volwassener gemaakt. Maar is dat genoeg om in de felbevochten, compacte middenklasse de toppositie te kunnen opeisen?

Met de derde generatie van de A-klasse is Mercedes-Benz in 2012 een nieuwe richting ingeslagen. Na twee hoge, MPV-achtige modellen stond er plotseling een vlot gelijnde hatchback. Het was een compacte middenklasser waarmee Mercedes een jonger publiek wist aan te spreken. De eerste twee generaties waren voor menigeen nog een beetje lastig te plaatsen, maar de derde A-klasse vormde een regelrechte concurrent voor auto’s als de BMW 1-serie en de Audi A3. Die lijn wordt nu bij de compleet nieuwe vierde editie voortgezet. Net als zijn voorganger is de A-klasse een C-segment hatchback, daaraan is niets veranderd. Wel heeft Mercedes-Benz de auto iets volwassener gemaakt. Dat geldt niet alleen voor zijn afmetingen (die waren bij generatie 3 wat aan de krappe kant), maar net zo goed voor wat de auto dankzij de elektronica allemaal kan. Tot voor kort had Mercedes namelijk de gewoonte om nieuwe technologie te laten debuteren in de modellen aan de bovenkant van het gamma, om die later pas in de goedkopere en compactere modellen toe te passen. Dat principe lijkt nu echter overboord gezet; de concurrentie zit namelijk niet stil. Zodoende beschikt de A-klasse — al dan niet optioneel — over systemen die we nog niet eerder hebben gezien. Van een trendvolger maken ze er veel meer een trendsetter van. De eerste kilometers die we eerder al met de nieuwe A hebben gemaakt, waren veelbelovend.

Inhaalslag

De vorige A-klasse kreeg veel kritiek vanwege het krappe interieur. Kritiek die Mercedes ter harte heeft genomen: het nieuwe model is in alle richtingen ruimer, zowel voor- als achterin, en ook het volume van de achterbak is toegenomen. Met een inhoud van 370 liter zit de laadruimte nu keurig tussen die van de 1-serie (360 liter) en die van A3 (380 liter) in. De wielbasis van de A-klasse is drie centimeter gegroeid en daarmee is er vooral voor de achter­passagiers beenruimte bijgekomen. Voorin was het al in orde. Op ellebooghoogte is de breedte met 3,5 centimeter toegenomen. Dat maakt het leven in de auto net even wat aangenamer. Achterin is hij wat compacter, maar ze hebben in Stuttgart hier duidelijk een inhaalslag gemaakt.

We hebben weinig aan te merken op de materiaalkeuze en het hoge afwerkingsniveau, alleen qua indeling en uitstraling valt op dat de nieuwe A duidelijk een stap vooruit heeft gezet. Eeneyecatcher in de A-klasse is het grote glazen scherm dat fungeert als instrumentarium en multimedia-display, helemaal van deze tijd. Het draagt bij aan de ruimtelijke beleving voor in de auto en pakt in de praktijk uit als een prettige innovatie. Bij de auto in deze test gaan achter de grote glazen plaat twee 10,25-inch-displays schuil, standaard wordt de auto geleverd met 7-inch-schermen. Opmerkelijk is dat we geen last hebben van hinderlijke reflecties of weerkaatsingen, hoewel een overkapping ontbreekt. De twee delen van het grote scherm zijn helemaal naar eigen inzicht en smaak in te delen, maar waar het uiteindelijk om draait, is dat je de informatie helder en overzichtelijk tot je kunt nemen en dat lukt prima. Op de bediening valt weinig aan te merken, het rechterdeel van het display werkt nu ook als touchscreen. Dat is een hele stap voor Mercedes, maar daarmee is ook de prettige centrale draaiknop op de middentunnel komen te vervallen. Op de tunnel zit nu alleen nog een touchpad, die op zichzelf prima werkt maar net als een aanraakscherm de handicap heeft dat het lastig is om je hand te fixeren zonder dat het je aandacht te veel van de weg afhoudt. O, en net als de C-, E- en S-klasse heeft de A-klasse ook twee ‘bedieningspanelen’ op het stuur, links voor het instrumentarium en rechts voor alles wat je via het multimediascherm wilt regelen. Dat werkt al iets beter.

Voorlopig is de nieuwe A-klasse alleen leverbaar met een 116 pk sterke 1,5-liter dieselmotor (de A180d) en twee benzinemotoren: een bij 224 pk piekende 2,0-liter (de A 250) en een 1,3-liter met 163 pk (A200) en dat is de motor zoals we hem in deze test hebben. Later wordt het gamma zowel naar boven (inclusief AMG-versies) als naar beneden verder uitgebreid. De viercilinder met 163 pk komt voort uit Mercedes’ samenwerking met Renault en kennen we sinds kort ook uit bijvoorbeeld de Mégane en de Scénic, waarin we het een aanwinst vinden. In de A-klasse is dat niet anders. De motor reageert lekker pittig en is er duidelijk één van het soepeler soort. Op hinderlijke trillingen hebben we hem niet kunnen betrappen, hoogstens dat de motor af en toe klinkt alsof het een diesel is, namelijk wanneer we het gaspedaal dieper intrappen. Standaard krijgt de A200 een handgeschakelde zesbak mee, wij rijden hem hier met een zeventraps DCT. Motor en bak spelen heel mooi op elkaar in. De schakelmomenten worden goed gekozen en het schakelen zelf gaat bijna ongemerkt.

Onze eerste kennismaking met de A was in een versie met een multilink-achteras, de auto in deze test is voorzien van een iets simpeler torsie-as. Daar is niets mis mee; het resulteert nog altijd in een onderstel dat de motorprestaties prima kan bijbenen. De afstemming van veren en dempers is aangenaam soepel en comfortabel, zonder dat het te week wordt – prima in balans. Koersvast rijd je met de Mercedes op je doel af. De besturing werkt mooi precies, maar iets afstandelijk.

Augmented reality

De nieuwe A-klasse is er alleen als vijfdeurs hatchback. Mercedes levert de A-klasse dan in een nette basisuitrusting met onder meer automatische airconditioning, regen- en lichtsensoren, een uitgebreid multimediasysteem en een achteruitrijcamera. O, en niet te vergeten een drietal usb-aansluitingen. Let op: het gaat hier om usb-c. Dat zijn kleinere aansluitingen dan de vertrouwde rechthoekige, waarvoor je een adapter nodig hebt. Voor de nieuwe A heeft Mercedes-Benz een indrukwekkende optielijst samengesteld, waarmee je de auto helemaal naar eigen inzicht kunt aankleden. Naast een dynamisch onderstel en een indrukwekkend rijassistentiepakket is er ook een navigatiesysteem leverbaar met augmented reality. Dat laatste betekent dat op het navigatiescherm live is te zien wat er voor de auto gebeurt met daarin ingetekend de benodigde virtuele pijlen en verkeersborden die je de weg wijzen. Dit werkt subliem, echt briljant.

De aanwezigheid van een batterij airbags rondom en elektronische stabiliteits­systemen is tegenwoordig een vanzelfsprekendheid. Verder beschikt de A-klasse standaard over een actieve remassistent en een actieve rijbaanassistent. Dat is mooi, alleen is het jammer dat die laatste niet via de stuurinrichting werkt, maar door middel van een eenzijdige remingreep, wat soms best irritant is. Een optie zonder meerprijs is het PreSafe-systeem dat bij een dreigende botsing voorzorgsmaatregelen neemt om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken. Daarbij klinkt via het audiosysteem een geluid dat een reactie in je oren veroorzaakt die je gehoor beschermt tegen het lawaai van de crash. Je moet er maar op komen!

SPECIFICATIES

Brandstof benzine
    Motor 4-cil. in lijn
    Cilinderinhoud 1.332 cc
    Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 5.500 tpm
    Maximaal koppel 250 Nm bij 1.620 tpm
    Lengte / breedte / hoogte 4.419 mm / 1.796 mm / 1.440 mm
    Wielbasis 2.729 mm
    Massa leeg 1.275 kg
    Laadvermogen 595 kg
    Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 0 kg
    Banden 205/60R16
    Topsnelheid 225 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
    Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
    Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
    Brandstofverbruik 7,2 l/100km (fabrieksopgave: 5,2 l/100km)
    CO2-uitstoot 120 g/km
    EINDOORDEEL:

4/5

De nieuwe A-klasse is in alle opzichten volwassener geworden. Zeker wanneer je comfort op prijs stelt, ben je met deze auto met zijn vooruitstrevende systemen en zijn ruimtelijk vormgegeven interieur uitstekend bediend. We durven gerust te zeggen dat dit momenteel de top is die je in de compacte middenklasse kunt bereiken.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Mag ook wel voor die prijs.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
        Mag ook wel voor die prijs.
        Da's waar, hoewel je er in herverkoop een flink stuk van recupereert. Ik ken andere merken die evenveel kosten en waar je peanuts voor terugkrijgt na pakweg 4 jaar
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Da's waar, hoewel je er in herverkoop een flink stuk van recupereert. Ik ken andere merken die evenveel kosten en waar je peanuts voor terugkrijgt na pakweg 4 jaar
          En welke zijn die merken die evenveel kosten en peanuts voor krijgt na 4 jaar?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten

En welke zijn die merken die evenveel kosten en peanuts voor krijgt na 4 jaar?
            Een Lancia Delta en een Kia Sportage in mijn geval de voorbije 10 jaar. Allebei kostprijs net als de A-klasse +30k. Voor mijn GLA in dezelfde prijsklasse heb ik 5000€ meer terug gekregen. Ivg met de Lancia zelfs meer dan 8000 €.

Comment

• De A klasse heeft nu meer dan ooit de echte 'Benz' look. Hou van de scherp ingesneden achterlichten.
              2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
              2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
              2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Omgekeerd is het ook wel he: auto's die nieuw 2/3e of 3/4e kosten maar na 4 jaar bijna evenveel opbrengen.

Comment

• Uitzonderingen zijn er uiteraard. Auto's zijn gewoon te duur en met teveel. Het gaat er niet op verbeteren de volgende jaren met de elektro revolutie.

Comment

• Idd, mijn vriendin heeft een Hyundai i10. Haar zus wou er eentje 2dehands, ik ben echt verschoten hoe goed die dingen hun waarde houden. Dus ipv te dure A-klasses te kopen gaan we allemaal aan de Aziatische doosjes met atmo 1.0

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                      Idd, mijn vriendin heeft een Hyundai i10. Haar zus wou er eentje 2dehands, ik ben echt verschoten hoe goed die dingen hun waarde houden. Dus ipv te dure A-klasses te kopen gaan we allemaal aan de Aziatische doosjes met atmo 1.0
                      En betrouwbaar zijn ze ook nog die Aziaatjes

Comment

• Vandaag deze, ik herkende eerst de uitvoering niet. Ik veronderstel dat het een 35AMG is, had die eigenlijk nog alleen maar in het geel en blauw gezien en hier ontbreekt dan eigenlijk de lelijke spoiler achteraan. Schitterende kar zo in deze kleur. Interieur klopt wel met een A35. Morgen toch eens luisteren als 'm vertrekt

Comment

• geluid valt wat tegen maar tis dan ook een wat opgefokte 250
                          lets have some more member berries

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                            geluid valt wat tegen maar tis dan ook een wat opgefokte 250
                            Ik vind dat nog niet echt tegenvallen hoor. Het was wel degelijk een AMG, om 6u30 vanmorgen wist ik het al

Comment

geluid valt wat tegen maar tis dan ook een wat opgefokte 250
                              uiteindelijk is de 45 dat ook he, allemaal zelfde basis 1991cc 83x92mm motor

Comment

• De engine van de 45 is geen afgeleide van de 250 toch?

Comment

In februari 2015 koste een Mercedes A 200 i (156 pk 250 Nm DCT) netto € 38250, mijn Guilietta Exclusieve (1.4i 170pk TCT, 250 NM) met exact dezelfde uitrusting netto € 28750 (+ gratis krediet) (gaf mij € 6000 beurs winst)

Welk belang heeft herverkoopwaarde dan nog….in die A /CLA konden achteraan geen volwassenen zitten van 1.8 m

Een A had voor die prijs 21 opties en packs nodig, (en presteerde minder, maar verbruikte meer...) de Giulietta slechts 2 (kleur en Navi)

(Design, leer, DAB+, spraakbediening, 17 “, 2 zone Airco, schakel paddles, enz, was standaard)

.
                                  Dezelfde antieke 1.6 i (156 pk) gebruiken ze nu nog in de C “klasse” want uw modernere 1.3 van Renault past allicht niet bij het imago....
                                  Last edited by quovadis; 30/06/2019, 20:28.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

In februari 2015 koste een Mercedes A 200 i (156 pk 250 Nm DCT) netto € 38250, mijn Guilietta Exclusieve (1.4i 170pk TCT, 250 NM) met exact dezelfde uitrusting netto € 28750 (+ gratis krediet) (gaf mij € 6000 beurs winst)

Welk belang heeft herverkoopwaarde dan nog….in die A /CLA konden achteraan geen volwassenen zitten van 1.8 m

Een A had voor die prijs 21 opties en packs nodig, (en presteerde minder, maar verbruikte meer...) de Giulietta slechts 2 (kleur en Navi)

(Design, leer, DAB+, spraakbediening, 17 “, 2 zone Airco, schakel paddles, enz, was standaard)

.
                                    Dezelfde antieke 1.6 i (156 pk) gebruiken ze nu nog in de C “klasse” want uw modernere 1.3 van Renault past allicht niet bij het imago....
                                    Jouw probleem met Mercedes kennen we ondertussen

In ieder geval is de herverkoopwaarde beter dan bij de Lancia Delta, nieuwprijs 32k en na nog geen 3 jaar nog 12k voor gekregen. Heeft bijna de helft van de tijd doorgebracht bij de dealer, alles is zowat kapot geweest en na 10 dagen stilstaan startte het kreng zelfs niet meer, dus het mag voor mij iets meer kosten. Idem dito bij de Punto van mijn zoon, die was nog slechter.
                                    Was ook mijn eigen fout want ik had mij laten wijsmaken dat de Italianen qua kwaliteit een geweldige inhaalbeweging gemaakt hadden. Niet dus!

Alle merken zijn goedkoper dan de grote 3, hun dealers krijgen met al dat leasing gedoe ongelooflijk dikke nekken en de service trekt op niks meer. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden genoeg voor degelijke en zelfs betere service.

Maar Mercedes is nu eenmaal van kindsbeen af mijn merk, ben er mee opgegroeid en heb er zelf al wel enkele gehad. Ik stel alleen vast dat ik voor een Mercedes een flink stuk meer terugkrijg dan voor de andere merken die ik gehad heb, zodat de meerprijs van een nieuw exemplaar zich in herverkoop ook terugbetaald.

Comment

De engine van de 45 is geen afgeleide van de 250 toch?
                                      de basis is dezelfde 2.0, de enige amg only motor was de eerste 63 6.2...al de rest heeft als basis gewoon de mercedes versie...opgefokt of uitgeboord

Comment

• En nog een collega met de nieuwe

Benieuwd wie...en hoe hij de veiligheidssystemen gaat ervaren

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

de basis is dezelfde 2.0, de enige amg only motor was de eerste 63 6.2...al de rest heeft als basis gewoon de mercedes versie...opgefokt of uitgeboord
                                          Zover ik weet is de 2l van de 45 stand alone en was dat geen uitgeboorde 1.8 toen die uitkwam. Idem met 4l v8 van de huidige 63's.
                                          de 35 is wel een opgefokte 250 zoals de 43 dat is van de 400

Comment

Working...
                                          X