Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dacht al wel dat zoiets voor professioneel gebruik snel de geest zou geven.
Weeral wat bijgeleerd.
Geen job voor mij in ieder geval... ik heb hoogtevrees LOL
Troost u, ik heb ook hoogtevrees, maar een ladder van 5m kan nog wel. Hebben hier een ladder van 14m en die buigt in het midden minstens 50cm door als ge erop staat. Die probeer ik te vermijden
Die telescopische zijn vrij duur en echt maar voor sporadisch gebruik en tijdig smeren. Meestal hapert er iets aan het interne systeem. Het zo jaren terug meegemaakt dat er een plaatsbezoek was en er een concullega was die net zo een nieuwe had. Die haalde hem uit de plastiek en kreeg ze al niet uitgetrokken
Maar zo eentje van 380cm gaat mijne collega wel in zijne A-klasse krijgen.
Mijne van 5m is opgeplooid 157cm lang en dus sowizo zetel plat. Zelfs in een break.
Ben eens benieuwd. Collega krijgt zijne in maart. Het is een A-klasse Berline dat hij besteld heeft. Vermits bij ons de budgetten niet gigantisch zijn, besloot hij dan maar voor een berline te gaan. Nu telt die wel veelal hellende daken waarvoor ge niet echt vaak een ladder nodig hebt, maar die krijgt hij er ook niet in. Dan moet ge al telkens een camionet met ladder reserveren bij ons. Zou al niets voor mij zijn. Maar ben eens benieuwd om van kortbij te zien.
Da's puik. Mijn laagste ooit met de Tiguan was naar Toscane. Daar aangekomen met 4,7L met ne volgestoempte tiguan. Wel dieselke
Idd! Met mijn GLA diesel lukte dat ook met 4,5 liter
Maar met 163 pk benzine had ik dat nooit durven denken. Mijn laatste benzine was wel 20 jaar geleden, een 3.18iS (E36 coupé) met 140 pk. En daarmee ben ik over deze afstanden nooit onder de 7,8 liter geraakt. Op verbruiksgebied hebben de benzinemotoren toch een grotere evolutie ondergaan de laatste 20 jaar imo.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
MERCEDES A-KLASSE A 200 VS. OPEL ASTRA 1.4 Direct Injection Turbo
Duell der Kompakten mit Automatik
Kleine Motoren in erwachsenen Autos – klappt prima! Mercedes A-Klasse und Opel Astra zeigen das mit ihren 1,4-Litern im Vergleichstest.
Platz 1 mit 520 von 750 Punkten: Mercedes A 200. Lebendiges Auto, ohne beim Komfort zu schwächeln. Enorm fahrsicher, hochmodern in Sachen Assistenz. Preis: ab 30.756 Euro. Testwagenpreis: 45.201 Euro.
Platz 2 mit 504 von 750 Punkten: Opel Astra 1.4 Direct Injection Turbo. Gute Sitze, angenehm im Umgang, viel günstiger als der Mercedes. Antriebspaket leider ungeschliffen. Preis: ab 25.400 Euro.Testwagenpreis: 31.920 Euro.
Hausmannskost wäre despektierlich. Auch wenn die Formel "Kompakt-1.4-Automatik" erst einmal fade rüberkommt. Solide, unaufgeregt, vernünftig – einigen wir uns darauf. Zumal die beiden Kompaktklasse-Vertreter, die wir für diese Einordnung ausgesucht haben, ganz und gar nicht langweilig auffahren. 145 PS holt nämlich Opel aus dem kleinen, per Turbo aufgeladenen Motor, sogar 163 PS schafft die Mercedes A-Klasse. Sowohl Astra1.4 als auch A 200 lassen die Kraft auf die Vorderräder los, beide sortieren die Momente automatisch zu den Antriebswellen.
Mit dem Vierzylinder läuft die A-Klasse kultivierter
Aber auf ganz unterschiedliche Arten: Opel setzt auf einen Dreizylinder und lässt ihn mit einer stufenlosen Automatik (CVT-Getriebe) zusammenarbeiten. Mercedes setzt ein Siebengang-Doppelkupplungsgetriebe hinter den Vierzylinder-Reihenmotor. Beide liegen damit annähernd gleichauf im Rennen um CO2-Fürsorge. Der Opel soll als 1.4 Turbo 7,1 Liter Superbenzin auf 100 Kilometer verbrennen, Mercedes verspricht für den A 200 6,7 Liter Durst. Tatsächlich? Nein. Wir haben höhere Werte ermittelt. Auf der AUTO BILD-Testrunde inklusive ehrlichem Innenstadt-Anteil und schnell absolvierten Kilometern auf der Autobahn hat der Mercedes 7,5 Liter vernascht, der Opel liegt mit 7,3 Litern ähnlich. Offensichtlich wirkt sich die Automatik im Mercedes günstiger aus. Zumal ein A 200 deutlich schwerer (plus rund 100 Kilogramm) ist als ein Astra 1.4. Hinzu kommen auch funktionale Unterschiede.
Die Motor-Getriebe-Kombi im Astra agiert nicht immer glücklich
Die A-Klasse schaltet schnell, unauffällig, sanft bei wenig Gas, verschliffen im entspannten Gleitmodus. Aber: Das feine Anrollen nach der Start-Stopp-Phase liegt ihr ebenso wenig wie das aufgeschreckte Herunterschalten nach einem Kickdown-Kommando. Beides typische Eigenheiten eines Doppelkupplungssystems – aber eines 45000-Euro-Mercedes dann doch unwürdig. Die CVT-Automatik des Opel beherrscht den Sprint-Start besser. Auf 100 rennt der Astra beinahe so schnell wie der fast 20 PS stärkere A 200. Außerdem lässt sich der Astra beim Rangieren angenehm feinfühlig bugsieren und nimmt auch nach dem Motorstillstand wieder wach und linear Fahrt auf. Dafür stören andere Macken. Im Schiebebetrieb wirkt das Auto zu stark vom Antrieb entkoppelt. Jedes erneute Gasgeben passiert dann geräuschvoll und verzögert in der Wirkung. An das subjektiv anstrengende Arbeitsgeräusch – durch den Gummibandeffekt der stufenlosen Übersetzungsänderung inklusive permanent heulendem Motor – mag man sich kaum gewöhnen.
Auch fehlt dem Motor im direkten Vergleich zum geradezu samtigen Vierzylinder des A 200 eine ordentliche Portion Benehmen. Der Dreizylinder arbeitet unerwartet hart im Lauf, mechanisch präsent. Nur wenn die Automatik auf Schnüren steht, der Wagen entspannt bummelt und die Drehzahl etwas über 2000 Touren liegt, arbeitet der DI-Turbo nahezu lautlos. Schade: Oft mag die Antriebsprogrammierung die Drehzahlen auf gute 1100/min abfallen lassen, dann drängelt sich ein typisches Dreizylinder-Brummen bis in den Innenraum. Kurz: Motor? Getriebe? Hat Mercedes im Sack.
Beim Fahrwerk hat der Mercedes die Nase vorne
Auch sonst fährt der Mercedes dem Opel voraus. Das ESP des A 200 arbeitet außerordentlich fehlerfrei. Die Federung schluckt genügsam, die Lenkung reagiert feinfühlig und charakterlich bestens zum erwachsenen Auftritt passend. Der Opel mag kurze Unebenheiten nicht, dann nutzt er gefühlt nur wenige Millimeter seines Federwegs, wirkt in der Folge unsensibel. Langsames Tempo wirkt sich ebenfalls negativ aus, die Federung spricht dann kantig an – so stakst er über Gullydeckel und kurze Bodenwellen. Unter Beladung und mit dem Schwung von mehr Tempo wogt der Astra dann bestens, lässt keinerlei derbe Stöße mehr durch. Funktionale Schwächen hat der Opel kaum. Er darf sogar mehr Ladung packen, bietet das stressärmere Bedienkonzept und schafft sogar steile Parkhausrampen schadenfrei. Hier setzt der tiefgelegte Mercedes gelegentlich auf. Der Benz lässt sich ganz schön hängen. Despektierlich gesagt.
Das Fazit: Automatik, ein eher kleiner Motor, fünf Türen – das könnte leicht anöden. Tut es aber nicht, beide Autos gehen als spritzige Vollwert- Wagen durch. Der Mercedes wirkt runder, erwachsener, moderner. Aber die Stuttgarter lassen sich das auch üppig bezahlen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Meestal met de A, de Dacia is van de zoon en die woont ook niet meer thuis, daarenboven heeft hij 'm dagelijks nodig om te gaan werken. Enkel als we samen een weekendje er opuit gaan of er een grote wasbeurt moet gebeuren mag papa rijden. Hij is ook lang niet zo autogek als mij
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
vraagje aan de specialisten, auto heft amper 12000 km en 1 jaar oud en krijg sinds deze week de melding dat ik voor service A een afspraak moet maken, wat zouden ze dan gaan uitvoeren aan de wagen ?
ik heb daar niet direct veel tijd voor de volgende weken en voor onderhoud is dat toch snel dacht ik?
vraagje aan de specialisten, auto heft amper 12000 km en 1 jaar oud en krijg sinds deze week de melding dat ik voor service A een afspraak moet maken, wat zouden ze dan gaan uitvoeren aan de wagen ?
ik heb daar niet direct veel tijd voor de volgende weken en voor onderhoud is dat toch snel dacht ik?
Goeie vraag, hahaha! Niks wat je zelf niet kunt eigenlijk. Benieuwd hoeveel ze u gaan vragen?
Dat is het jaarlijks onderhoud. Van 6 weken ervoor werd ik door de Belgische dealer bestookt met mailen en berichten in de app. Bij elke start kreeg ik die vervelende melding in het scherm (allemaal terug te vinden in dit topic).
Probleem is dat dit moet gebeuren om in orde te blijven met garantie en Mobilo bijstand. Ik ben ook pas een maand later in Polen geweest en de volgende keer wacht ik zeker 1,5 jaar.
Dat is allemaal voor niks nodig zolang je banden en vloeistoffen regelmatig zelf checkt. Na de garantieperiode mogen ze mij nog 2 jaarlijks verwachten, alleen zou ik van die vervelende meldingen willen afgeraken tegen dan. Moest jij dat te weten komen mag je mij dat ook altijd meedelen
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Goeie vraag, hahaha! Niks wat je zelf niet kunt eigenlijk. Benieuwd hoeveel ze u gaan vragen?
Dat is het jaarlijks onderhoud. Van 6 weken ervoor werd ik door de Belgische dealer bestookt met mailen en berichten in de app. Bij elke start kreeg ik die vervelende melding in het scherm (allemaal terug te vinden in dit topic).
Probleem is dat dit moet gebeuren om in orde te blijven met garantie en Mobilo bijstand. Ik ben ook pas een maand later in Polen geweest en de volgende keer wacht ik zeker 1,5 jaar.
Dat is allemaal voor niks nodig zolang je banden en vloeistoffen regelmatig zelf checkt. Na de garantieperiode mogen ze mij nog 2 jaarlijks verwachten, alleen zou ik van die vervelende meldingen willen afgeraken tegen dan. Moest jij dat te weten komen mag je mij dat ook altijd meedelen
das idd toch snel, mijn 1 reeks ging elke 25000 op onderhoud (of 2 jaar), mij kost het niets omdat het een leasingslet is maar ik zie er tegen op omdat het steeds zo lang duurt voor ik de auto terug heb, en ik de auto dus daar moet laten, de garage is 20km bij mij vandaan;
das idd toch snel, mijn 1 reeks ging elke 25000 op onderhoud (of 2 jaar), mij kost het niets omdat het een leasingslet is maar ik zie er tegen op omdat het steeds zo lang duurt voor ik de auto terug heb, en ik de auto dus daar moet laten, de garage is 20km bij mij vandaan;
In Polen heb ik daar een uur moeten op wachten.
En idd, bij vele merken is dat 2 jaarlijks of 30000 km. Bij mijn Kia Sportage had ik na 4 jaar 2 services gehad twv 500 € samen, bij Mercedes in België ben je dan ongeveer 2200 € kwijt voor hetzelfde
En dan heb ik nog naar onder afgerond
Maar als leaseklant maal je daar niet om, dat begrijp ik
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
En idd, bij vele merken is dat 2 jaarlijks of 30000 km. Bij mijn Kia Sportage had ik na 4 jaar 2 services gehad twv 500 € samen, bij Mercedes in België ben je dan ongeveer 2200 € kwijt voor hetzelfde
En dan heb ik nog naar onder afgerond
Maar als leaseklant maal je daar niet om, dat begrijp ik
Comment