Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes Sprinter (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mercedes Sprinter (2018)

    DÍT IS DE NIEUWE MERCEDES-BENZ SPRINTER

    IN 2019 OOK ALS ELEKTRISCHE E SPRINTER

    Zojuist heeft Mercedes-Benz het doek getrokken van de nieuwe derde generatie van zijn grootste besteller: de Sprinter.

    Mercedes-Benz lanceert modellen tegenwoordig volgens het principe van een tweetrapsraket. Zowel bij de A- als de G-klasse én bij de Sprinter liet Mercedes-Benz eerst zien hoe de nieuwe werkplek eruit komt te zien alvorens de complete auto vrij te geven. Nu is het moment daar dat de nieuwe derde generatie Sprinter zich volledig laat zien.

    Met de nieuwe Sprinter herhaalt Mercedes-Benz, in minder krachtige mate, de truc die het in 2014 uithaalde met de V-klasse, een modelserie die toen het dat jaar aan een nieuwe generatie werd geholpen op designtechnisch vlak naar een hoger, chiquer ogend plan werd getild dan zijn voorganger. Ook deze nieuwe Sprinter oogt in elk opzicht verfijnder dan het model dat hem voorging. In grote lijnen doet het ontwerp denken aan dat van de in 2016 gelanceerde AdVANce Concept. Volgend jaar komt op basis van deze nieuwe Sprinter ook een volledig elektrische variant op de markt: de eSprinter. Dat de Sprinter voor het merk een belangrijk model is, blijkt wel uit de investering van 2,5 miljard euro die Mercedes-benz in de ontwikkeling van deze nieuwe generatie heeft gestoken. Vorig jaar verkocht Mercedes maar liefst 200.500 exemplaren.

    Keuzes, keuzes

    Mercedes-Benz heeft natuurlijk weer een enorm aantal Sprinter-smaken in de aanbieding. Het merk levert versies met diverse lengte- en hoogtematen en ook de hoogte kan verschillen. Wat wielbasis betreft, valt te kiezen uit drie versies. Mercedes-Benz levert de Sprinter voor niet alleen met achter- of vierwielaandrijving, maar voor het eerst ook met voorwielaandrijving. Voor voor dat laatste type gaat, kan 50 kilo extra meezeulen. Mercedes-Benz zegt twee nieuwe transmissies te hebben ontwikkeld voor de voorwielaangedreven versies: een negentrapsautomaat en een handgeschakelde zesbak. Het laadvermogen varieert, afhankelijk van de uitvoering, van 3 tot 5,5 ton. De tildrempel ligt voortaan 8 centimeter lager.

    Op de motorenlijst zet Mercedes-Benz onder andere een 3,0-liter grote zescilinder diesel die 190 pk en 440 Nm levert. Dit is de krachtigste motor. De achterwielaangedreven Sprinters zijn met een 2,1-liter grote dieselmotor te krijgen die, afhankelijk van je keuze, 114, 143 of 163 pk sterk is. De voorwielaandrijvers zijn met 114, 143 of een 177 pk sterke varianten van die 2.1 te krijgen. Die 177 pk sterke versie is voorbehouden aan de campervan-uitvoering. Bij de achterwiel- en de vierwielaandrijvers wordt er geschakeld met een 7G-Tronic Plus-transmissie.

    Tevens levert Mercedes-Benz de Sprinter voortaan ook als praktisch kaal chassis waar alleen een cabine op is geplaatst. Deze variant moet met name voor de (groeiende) campermarkt uitkomst bieden.

    Interieur

    Bij de laatste generaties van zijn modellen heeft Mercedes-Benz een grote nadruk gelegd op de aanwezigheid van faaie schermen. Wat bij de S-klasse begon met twee digitale displays die zowel dienstdoen als instrumentarium als infotainmentscherm, sijpelde later optioneel door naar de E-klasse. De vrijdag gepresenteerde vierde generatie A-klasse is als eerste met Mercedes' nieuwe MBUX-systeem leverbaar, een systeem dat zich niet alleen kenmerkt door snaarstrak en groot beeld maar ook door de aanwezigheid van kunstmatige intelligentie. Ook in de nieuwe Sprinter heeft Mercedes-Benz een groot scherm toegevoegd, al is het net als bij de A- en E-klasse optioneel. De Sprinter is na de A-klasse de tweede Mercedes die het nieuwe MBUX-systeem meekrijgt.

    De werkplek behoort met zijn rechtopstaande zithouding duidelijk toe aan een bestelbus, maar Mercedes-Benz heeft veel invloeden van zijn personenauto's doorgevoerd. Duurdere versies van de Sprinter krijgen een 10,25-inch groot scherm dat centraal op het dashboard een plek krijgt. Het aanraakscherm is verwerkt in een zwart paneel waarin ook de ventilatieroosters zijn opgenomen. Het stuurwiel is rijkelijk voorzien van knoppen. De automaatpook krijgt een plek op de stuurkolom, iets dat Mercedes-Benz natuurlijk vaker doet. Dat grote scherm is er natuurlijk niet alleen om te zien op welke zender de radio staat. Mercedes-Benz realiseert zich dat internet en allerlei 'connected' mogelijkheden een steeds grotere rol gaan spelen, ook op het gebied van bedrijfsauto's. Onder de noemer 'AdVANced' (jawel, 'van') brengt het merk daarom allerlei nieuwigheden uit die de communicatie tussen fleetmanagers en berijders, en het overzicht van eerstgenoemde, moet vereenvoudigen. Mercedes-Benz heeft natuurlijk ook minder rijk aangeklede werkplekken ontwikkeld die zonder dit luxueus aandoende scherm beschikbaar komen.

    Veiligheid

    Wat veiligheidssystemen betreft, beschikt de Sprinter voortaan over zaken als Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Attention Assist. Daarnaast zijn zaken als een 360-graden-camera en Crosswind Assist (standaard) en Blind Spot Assist leverbaar.

    Productie

    Net als bij de vorige generatie het geval was, wordt deze nieuwe Sprinter straks in het Duitse Dusseldorf en Ludwigsfelde gebouwd. In de Verenigde Staten produceert Mercedes-Benz de auto straks in het Amerikaanse North Charleston.

    De eerste generatie Sprinter werd tussen tussen 1995 en 2006 verkocht. De huidige Sprinter staat sinds 2006 in de prijslijsten en is daarmee ook bijna op dezelfde respectabele leeftijd als zijn voorganger. In 2013 werd het model nog een keer aangescherpt. De voorheen op de Sprinter gebaseerde Volkswagen Crafter is na zijn recente generatiewissel op eigen benen gaan staan.

    In juni verschijnt de nieuwe Sprinter bij de dealers. Prijzen volgen in een later stadium.

    Bron: Autoweek







    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3




      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4








        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5










          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Binnenkort van dichtbij te bewonderen in uw achteruitkijkspiegel...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk Berichten
                  Binnenkort van dichtbij te bewonderen in uw achteruitkijkspiegel...
                  2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                  Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                  Comment


                  • #10
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      GEREDEN: NIEUWE MERCEDES-BENZ SPRINTER

                      Zelfs bij de dynamische presentatie van de geheel nieuwe Mercedes-Benz Sprinter werd de nadruk gelegd op de connectiviteit van de auto. Wij wilden nu echter eindelijk wel eens weten hoe de marktleider in zijn segment het doet op de weg. Voorlopige conclusie: hij maakt indruk, maar niet met hoe hij rijdt.

                      Maken we niet vaak mee: een routeboek in handen krijgen waarop ook de eigen woonplaats in kaart is gebracht. Tja, dat krijg je wanneer je voor de internationale introductie van Amsterdam via Leiden naar Rotterdam en weer terug mag rijden. Het laatste stuk in de avondspits - best een waagstuk van de organisatie. Maar het verkeer zat redelijk mee, zodat we niet alleen vanuit de file verslag hoeven te doen. In het geval van file hadden we 'Hey Mercedes!' naar het dashboard kunnen roepen, waarna een gedienstig klinkende mevrouw de snelste weg naar huis voor je gaat zoeken. Of een restaurant suggereert, als je haar meldt hongerig te zijn. Het is een fractie van de mogelijkheden.

                      Gefronste wenkbrauw

                      Het testautopark is internationaal georiënteerd, zodat lang niet alle modellen de automatische transmissie hebben die in Nederland standaard wordt geleverd. Jammer, nu hebben we de nieuwe voorwielaandrijver met negentraps automaat niet kunnen rijden. Houden we tegoed.
                      We belanden eerst achter het stuur van een achterwielaangedreven 316 CDI (163 pk) met open laadbak. Die levert al snel een gefronste wenkbrauw op: hij schakelt stroef en de motor laat zich sterker horen dan verwacht. De aandrijflijn resoneert bovendien flink wanneer je bij minder dan 2.000 toeren gas geeft, iets wat gezien het koppel (360 Nm bij 1.400-2.400 toeren) toch geen probleem mag zijn. Een woordvoerder verklaarde dat modellen met een open laadbak gevoeliger zijn voor de kenmerken zoals wij die noteerden, maar zei ook de betreffende auto nader te gaan onderzoeken. Buiten de motor om viel in negatieve zin de zitpositie op; de stoel kon niet ver genoeg naar achteren. Fijn is wel meteen de besturing van dit achterwielaangedreven model: erg licht en precies in de stad, mooi rustig en stabiel op de snelweg.

                      Beschaafde brul

                      Rit nummer twee betrof het topmodel van de reeks: een 319 CDI gesloten bestelwagen met zeventraps automaat, te bedienen via een hendeltje aan de stuurkolom. De 319 CDI heeft een 3,0-liter V6 van 190 pk en 400 Nm (1.400-2.400 tpm). Een heerlijkheid van een aandrijflijn, natuurlijk. Erg vlot en muisstil, terwijl je bij flink gassen een prachtige, maar beschaafde brul te horen krijgt. Jammergenoeg was de zitpositie ook in deze versie niet optimaal; de stoel kan minder ver naar achteren schuiven dan in een Volkswagen Crafter, om maar even een actuele concurrent te noemen. De stoel zelfs is prima. Toch knaagt er iets aan deze versie, vooral toen we in de uitgebreide infotainment-voorzieningen de verbruiksmeter hadden gevonden, die vrolijk een liter of 15 per 100 stond aan te wijzen. De V6 lijkt vooral geknipt voor touroperators die boven alles uiterst comfortabel personenvervoer willen aanbieden.

                      Mak ritje

                      Met een handgeschakelde 314 CDI met de nieuwe voorwielaandrijving ging het van Rotterdam terug naar Amsterdam, een mak ritje over de snelweg. Meteen werd duidelijk dat dit een heel andere auto is dan bovengenoemde 316 CDI, omdat de resonanties en bijgeluiden van dat model schitterden door afwezigheid. Kwam dat door de voorwielaandrijving en de compactere aandrijf-eenheid? Of door de lagere specificaties van dezelfde 2,2-liter dieselmotor (143 pk, 330 Nm bij 1.200-2.400 tpm)? Hoe dan ook, dit was de Sprinter zoals hij moet zijn: een topklasse bestelwagen van hoge kwaliteit met nu ook het raffinement dat bij het prijskaartje hoort. De FWD-versie stuurt minstens zo fijn als de RWD's, terwijl de 6-bak, die voor deze versie is aangepast nu veel soepeler zijn werk deed. De prestaties zijn voldoende. Daarmee sloten we de rijdende kennismaking alsnog met een positieve indruk af. De Sprinter imponeert echter meer met de voorspong die hij heeft op het gebied van connectiviteit, iets waarmee Mercedes bij fleetowners wil gaan scoren, maar waaraan de zzp'er mogelijk geen boodschap heeft. De rijeigenschappen zijn niet extreem goed, maar gewoon op niveau. Op naar een uitgebreide test, die waarschijnlijk deze zomer volgt; de auto's staan vanaf juni bij de dealers.













                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Geen enkele motor in die sprinter moet je nemen voor zuinigheid, zelfs de 313ci welke ik ooit eens heb gereden voor een weekend, kon drinken gelijk een zwitser.
                        Dan is de 3-liter welke nu jammer genoeg niet meer verkrijgbaar is in de Ducato een toonbeeld.

                        Comment


                        • #13








                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14








                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Paar concepten op Sprinter basis,

                              Morgen opent de Caravan Salon in Düsseldorf zijn poorten.

                              Meer nieuws komt in de vorm van de Concept Sprinter F-Cell, in feite een tot kampeerauto omgebouwde variant van de Sprinter mét een brandstofcel aan boord. De auto heeft een 225 pk en 350 Nm sterke elektromotor aan boord die wordt gevoed door een brandstofcel die op zijn beurt is gekoppeld aan drie waterstoftanks die samen goed zijn voor een inhoud van 4,4 kilo. De auto moet daarmee zo'n 300 kilometer ver kunnen komen. Is dat niet genoeg? Hang dan een extra waterstoftank aan de achterzijde waarmee de actieradius toeneemt tot 500 kilometer. Tot slot laat Mercedes-Benz de Sprinter Connected Home zien, tevens een met slimme connectiviteit volgehangen kampeerauto. Meer informatie daarover laat Mercedes-Benz later los. Verder brengt Mercedes-Benz de eerder omgebouwde versies van de X-klasse mee naar Düsseldorf.





                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16






                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  MERCEDES-BENZ SPRINTER 4X4 GEPRESENTEERD

                                  Mercedes-Benz heeft het Sprinter-gamma verrijkt met de Sprinter 4x4, een besteller waar geen berg te hoog en geen weg te slecht voor lijkt.

                                  De nieuwe Sprinter, die in februari dit jaar werd gepresenteerd, is vanaf nu ook beschikbaar als Sprinter 4x4. Zoals zijn naam al aangeeft, gaat het hier om een vierwielaangedreven versie van de bestelbus.

                                  De Sprinter 4x4 heeft inschakelbare vierwielaandrijving, een systeem dat bij stilstand of bij een snelheid van maximaal 10 km/h kan worden gekozen via een schakelaar in het instrumentarium. 65 procent van het vermogen gaat onder normale omstandigheden naar de achteras en de overige 35 procent wordt naar de voorwielen gestuurd. Daarnaast rust Mercedes-Benz de Sprinter uit met 4ETS-tractieregeling en adaptief ESP. Dat laatste systeem houdt zelfs rekening met de belading en weet in dat geval of de auto een hoger zwaartepunt heeft dan gebruikelijk, waar het vervolgens zijn werking aan aanpast. Optioneel is Downhill Speed Regulation (DSR) leverbaar en hetzelfde geldt voor een mogelijkheid om de Sprinter 4x4 te voorzien van lage gearing.

                                  Om de Sprinter klaar te maken voor ondergronden met heftige onregelmatigheden zet Mercedes-Benz de Sprinter 4x4 aan de voorzijde 15,5 cm en aan de achterkant 13,5 centimeter hoger op zijn poten. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de aanrijhoek. Het extra gewicht dat de vierwielaandrijving met zich meebrengt, ligt op 140 kilo.

                                  Meer informatie wordt in een later stadium bekendgemaakt.






                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    TOT 168 KILOMETER ACTIERADIUS

                                    MERCEDES-BENZ PRESENTEERT ESPRINTER

                                    Bij de presentatie van de nieuwe generatie Sprinter liet Mercedes-Benz vorig jaar al weten er in 2019 een elektrische variant zou komen. Vandaag voegt het merk de daad bij het woord, door de eSprinter naar voren te schuiven.

                                    De eSprinter is de volledig elektrische variant van de Sprinter, een besteller die van Mercedes-Benz een 115 pk en 295 Nm sterke elektromotor op de vooras krijgt. Die elektromotor helpt de eSprinter aan een topsnelheid van 80 km/h, al valt deze met een druk op de knop te verhogen tot 100 of 120 km/h. Daarmee is direct duidelijk dat Mercedes-Benz in de eSprinter vooral een besteller voor in stedelijk gebied ziet.

                                    Mercedes-Benz noemt verder de aanwezigheid van een accupakket met een capaciteit van 47 kWh, een pakket waarmee je tot 168 kilometer moet kunnen afleggen. Er bestaat ook een variant met een kleiner accupakket, een exemplaar met een capaciteit van 35 kWh. Hiermee ligt de actieradius op maximaal 115 kilometer. Het voordeel van dit kleinere pakket heeft betrekking op het laadgewicht: 1.045 kilo in plaats van 891 kilo. Aan een 80 kW-lader is het accupakket tot zo'n 80 procent van zijn capaciteit vol te laden.












                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      2021 Mercedes eSprinter in-depth review

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Waarom kunnen ze bij Mercedes dat laadpunt niet bij alle auto's op dezelfde plaats zetten?
                                        Bij de ene in de voorbumper, dan weer in de achterbumper, bij deze achter de ster vooraan.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X