Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Citroën Berlingo (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    ik denk veel van ons

    maar dit zijn geen onveilige auto's en komen net zo hoog uit als een a4, of c klasse, zonder knieairbags voor de passagiers achteraan en acc
    Vraag dat maar aan de ploeg bij ons die een paar weken geleden ergens op een auto is geknald. Slag was niet zo heel groot, maar de bestuurder is toch een weekje niet kunnen werken en Berlingo van 2 jaar oud justekes pere total. Konden nog kiezen tussen laten maken of pere totale laten verklaren.

    Comment


    • #42
      Door alle kreukelzones ed. is een auto tegenwoordig ook wel sneller "perto". En vanuit sommige hoeken is het gewoon snel "perto".
      Op sich zegt dat statement ook niets, omdat je het niet kunt vergelijken met een andere wagen.

      (Maar kan er wel inkomen dat er wel een verschil in zit.)

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
        Door alle kreukelzones ed. is een auto tegenwoordig ook wel sneller "perto". En vanuit sommige hoeken is het gewoon snel "perto".
        Op sich zegt dat statement ook niets, omdat je het niet kunt vergelijken met een andere wagen.

        (Maar kan er wel inkomen dat er wel een verschil in zit.)
        Waar vergelijk ik?

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

          Waar vergelijk ik?
          De post insinueert toch zeer sterk dat deze berlingo perto is waarbij een andere wagen dat niet zou zijn. Wat bedoel je anders met jou post?

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

            De post insinueert toch zeer sterk dat deze berlingo perto is waarbij een andere wagen dat niet zou zijn. Wat bedoel je anders met jou post?
            Ik bedoel dat die Berlingo even snel perto is als een andere en dus niet specialer is

            Comment


            • #46
              Wat ook nog niemand beweerde...
              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

              Comment


              • #47
                Als ik zie dat er een M en XL versie komt, begin ik te vrezen dat de C4 Picasso's op termijn er ook uitgaan en dat er meer versies op basis van de Berlingo die gaan vervangen.
                Dubbele schuifdeuren heeft deze al, nog wat meer aankledingsmogelijkheden, et voilà.

                Comment


                • #48








                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #49






                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                      In Gent rijdt er nogal wat rond met ludo. (...knip, knip, ...) En dan het rijgedrag. Overal twijfelen, van vak veranderen zonder logica, links blijven rijden op de kleine ring, enz.. (...nog meer knip, knip)
                      Het is volstrekt legaal om binnen een bebouwde kom in het geval van twee of meer rijstroken in dezelfde richting op het linkervak te blijven. Dus mensen die op de Gentse kleine ring links blijven rijden: dat mag perfect (tenzij op het heel kort stukje viaduct ter hoogte van Ledeberg, want daar staat een bord "autoweg" - tegelijk moet je daar 50 rijden, wat weinig mensen doen). Enkel op auto(snel)wegen moet je zo rechts als mogelijk rijden. Dat ze dat dus doen, maakt ze niet automatisch tot slechte chauffeurs. Waarmee ik me verder niet uitspreek over selders in Berlingo's

                      Comment


                      • #51
                        Ik weet dat het mag. Wel vind ik het in de meerderheid van de gevallen bijzonder asociaal. Het is mijn gewoonte om, altijd als ik een snellere wagen zie afkomen, naar het eerste vak te gaan indien mogelijk. Je moest eens weten hoe lang ik soms achter een wel of niet Berlingo moet aantuffen op het 2de vak, terwijl er ondertussen al honderden meters plaats is op het eerste. Dat gaat mijn logica te boven. Of nee : het mag, dus doen we het , en vooral : wat denk ik wel, je mag er maar 50, dus waarom zou die aan de kant gaan...
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • #52
                          Blijft toch een lelijk hok, maar verdomd praktisch.

                          Comment


                          • #53
                            OOK BESTELVERSIE CITROËN BERLINGO ONTHULD

                            Zojuist maakten we kennis met de nieuwe Combo, de bestelversie van de Opel Combo Tour. Nu is ook de bestelversie van de Citroën Berlingo gepresenteerd.

                            Net als de reguliere versie van de Berlingo en de Opel Combo en Combo Tour is de bestelversie van de Franse ludospace leverbaar in twee lengtematen: 4,4 (M) en 4,75 (XL) meter. Het laadvolume bedraagt bij die eerste versie 3,3 kubieke meter en bij de 4,75 meter lange variant 3,9 kubieke meter. Tevens levert Citroën een reguliere 1,8 meter hoge uitvoering en een 1,85 meter hoge XL Worker-variant. De M-versie heeft een laadlengte van 1,81 meter. Die van de XL-versie bedraagt 2,16 meter. Tussen de wielkasten moet ook hier een Europallet passen.

                            Citroën levert de bestelversie van de Berlingo met een 110 pk sterke 1.2 PureTech, een blok dat standaard is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Hoger op de benzineladder staat een 130 pk sterke versie van dezelfde 1.2, een blok dat in dat geval is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Deze komt in de tweede helft van volgend jaar beschikbaar. Dieselen kan met drie varianten van de 1.5 BlueHDi-viercilinderdiesel. De zelfontbrander is er met 75, 100 en 130 pk. Alle versies zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De krachtigste versie is namelijk ook met een achttrapsautomaat te krijgen.











                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #54




                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #55
                                Rij-impressie: CITROËN BERLINGO


                                DE GROTE VRIENDELIJKE REUS

                                De Citroën Berlingo is in de eerste plaats een bestelauto, met een bijbehorende, extra lange modelcyclus. Daardoor wordt hij pas na 10 jaar afgelost door een nieuwe. Een eerste rit met de personenautoversie maakt duidelijk dat die steeds minder laat doorschemeren van zijn bedrijfsmatige afkomst.

                                Bij Citroën waait de wind van de vernieuwing. Ook hier maken de traditionele hatchbacks en sedans plaats voor cross-overs en SUV's. De MPV houdt echter moedig stand in het programma. Zo is de C4 Picasso onlangs nog omgedoopt tot C4 Space Tourer.

                                Ook de Berlingo mag blijven. Natuurlijk, want de bedrijfsautomarkt is van groot belang voor Citroën en elke ondernemer heeft wel eens een Berlingo voor de deur gehad. Veel gezinnen zijn blij met een Berlingo in personenauto-uitmonstering. Veel meer no-nonsense dan dit kan een gezinsauto niet worden. En veel ruimer en praktischer trouwens ook niet. De derde generatie Berlingo kruipt steeds meer in de personenautosfeer. Dat valt vooral op wanneer je hem rijdt. Voorheen kon je van een Berlingo nog wel zeggen dat zijn grote binnenruimte functioneerde als een klankkast, waardoor het rijden ermee een lawaaiige en dus vermoeiende ervaring werd. Daarvan heeft de nieuwe Berlingo hoegenaamd geen last. Hij is net zo stil als een MPV in dit segment. Die last van een bestelauto hoef je dus niet meer te dragen. De lusten van de bestelauto zijn er nog wel. De Berlingo dankt er zijn enorme ruime interieur aan en zaken als bovengemiddeld grote zijspiegels. Dat is reuze handig, want klein is de auto bepaald niet.



                                GOEDMOEDIG

                                Verder biedt de Berlingo een rijervaring die we inmiddels wel weer 'typisch Citroën' mogen noemen. Onderstel en besturing blinken niet uit in scherpte of communicatie en we kunnen ons ook niet voorstellen dat daar ooit door een Berlingo-klant om is gevraagd. Wel is het allemaal hartstikke goedmoedig en comfortabel. De Berlingo neemt ons als een grote, vriendelijke reus mee door het Franse landschap. Precies wat je wilt als je een auto zoekt voor het hele gezin en diens omvangrijke bagage.

                                Tijd om eens halt te houden en de Berlingo beter te bekijken. Voorin is het gemakkelijk: daar heeft de Berlingo een dashboard en stoelen die we kennen uit verschillende andere Citroëns. Er valt weinig op af te dingen. Het multimediasysteem, dat we kennen als een traag en ingewikkeld ding, is minder traag geworden. De menu's doorgronden is echter nog steeds een hele opgave. De stoelen hebben zittingen die aan de korte kant zijn voor het gemiddelde Hollandse polderpostuur; dat heeft menig bezitter van een moderne Citroën al aan den lijve kunnen ondervinden.



                                LAADLENGTE

                                Achterin vinden we drie zitplaatsen, die onafhankelijk van elkaar neerklapbaar zijn. De bank is helaas niet verschuifbaar, dus dat puntje op de i mist hij net. Met alle stoelen opgeklapt heeft de bagageruimte een inhoud van 775 liter en met de stoelen neergeklapt is dat 1.414 liter. De hoeden- plank kan ook halverwege in de bagage- ruimte worden gehangen, waarmee die in twee compartimenten wordt gesplitst. Bij de passagiersstoel voorin kan de rugleuning worden omgeklapt. Dan heeft de Berlingo een laadlengte van 2,70 liter. Ook handig: in de achterklep kan het ruitje afzonderlijk worden geopend, want in krappe parkeerplekken wordt het al gauw onmogelijk de enorme klep te openen. Vind je de Berlingo toch een beetje aan de krappe kant? Dan is het goed om te weten dat we de M hebben gereden, 4,40 meter lang overigens. De XL bestaat ook. Die is 4,75 meter lang en heeft zeven zitplaatsen. Met de derde zitrij omgeklapt kan die 1.672 liter verstouwen. Met de zitting van de passagiersstoel neergeklapt kunnen er objecten mee van maximaal 3,05 meter.



                                BRILJANTE VONDST

                                Verder heeft de nieuwe Berlingo weer een enorme hoeveelheid bakjes en vakjes. Bij elkaar zijn het er 28, met een gezamenlijke inhoud van 186 liter. Opvallend is ook hoe er gebruik is gemaakt van de hoogte van de auto. De prettige modutop levert een lekker licht interieur op. Onder het glazen dak hangt een lichtkoepel, die bij nadere beschouwing één groot aflegvak is. Dat is handig. Ook aan de hemel in de bagageruimte hangt een kastje dat zowel vanuit de kofferbak als door de achterpassagiers kan worden geopend. Een briljante vondst, als je het ons vraagt.

                                Ben je wel in de markt voor een nieuwe Berlingo? Dan heb je geduld nodig; Citroën denkt dat de auto in oktober of november in Nederland is. Wacht ook nog maar even op de prijzen, waar nog druk op wordt gestudeeerd. Dat is namelijk wat het succes voor dit soort auto's in Nederland in de weg heeft gestaan: zijn forse formaat en hoge bouw maken hem onzuinig en dus een dankbaar slachtoffer voor de bpm-heffing. Daarnaast heeft de Berlingo concurrentie uit eigen huis. De Citroën C3Aircross is een wat hippere, SUV-achtige verschijning, terwijl de C4 Space Tourer en zijn zevenzitsbroertje Grand C4 Space Tourer feitelijk direct in de vijver van de Berlingo vissen. Bij Citroën zien ze de MPV-trend telkens afnemen en het succes van de C4 Space Tourer dus wat beperker worden, terwijl de Berlingo nog steeds still going strong is. "En we hopen dat mensen die nu een SUV hebben een Berlingo zullen kiezen, want een SUV is wel groot, maar doorgaans niet ruim", aldus een woordvoerder van Citroën. "Die ruimte gaan mensen natuurlijk wel missen. En dan is er nog altijd de Berlingo."









                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #56








                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #57
                                    De inleiding klopt volgens mij niet helemaal. De originele Berlingo was eerst als bestelwagen ontwikkeld waarna ze er snel een personenversie van hebben gemaakt. Bij de tweede generatie was het andersom. Eerst als personenwagen ontwikkeld waarna er een bestelwagen-versie van werd afgeleid. En met deze derde generatie zal het niet anders zijn.

                                    Sexy zullen ze nooit worden, maar een praktischere auto tegen die prijs zul je niet snel vinden.
                                    Ze zullen wel moeten opletten met de prijszetting. Net die prijs-kwaliteit verhouding is z'n grootste troef.
                                    En veel meer snufjes zullen er niet mogen insteken. Want dat zijn de eerste dingen die problemen en frustratie opleveren.
                                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                    Comment


                                    • #58
                                      ER VALT WAT TE KIEZEN

                                      GEREDEN: CITROËN BERLINGO VAN/PEUGEOT PARTNER

                                      Een dikke 20 jaar na de introductie van de eerste Berlingo en Partner is hun karakter niet veranderd; ook bij de geheel nieuwe, derde oplage zijn een goed onderstel en veel praktisch nut de kernwaarden. Nieuw is dat er voortaan veel meer te kiezen valt.

                                      Tijdens de gezamenlijke Peugeot-Citroën-introductie komt de eerste rit voor rekening van een Partner 1.6 BlueHDi 100 met 350 kg aan grindtegels in de laadruimte. Voor aansluitende Berlingo-rit had een heel andere versie interessant geweest, maar bij de sleuteluitgifte van de testauto's was alleen een identieke gemotoriseerd model beschikbaar. Prima, dan wordt het gewoon een zuiver vergelijkend warenonderzoek. Want was het niet zo dat Peugeot en Citroën elk eigen karakters van hun auto's propageren? De eerste rept van dynamiek, de tweede geeft voorrang aan comfort. Geldt dat ook bij deze compacte bestellers? De onderste grindtegel moet boven!

                                      Handzaam maar onrustig
                                      De testroutes zijn uitgezet in een landelijk gebied ten noorden van Parijs, en bevatten bijna zonder uitzondering wegen die zo beroerd zijn, dat je als verwende Hollander gaat snakken naar een glad stukje asfalt. Uitwijken naar de Péage laat het tijdschema echter niet toe en bovendien is de zelfkastijding terecht: de gemiddelde onderhoudsmonteur, koerier, veearts, agrariër en boulanger die hier rondrijdt, moet het er ook maar mee doen. De Peugeot Partner lijkt niettemin voor dit werk gemaakt. Geen oneffenheid brengt hem van zijn koers en ondanks de lading achterin en de bezetting met twee volwassenen in de cabine - die ten opzichte van de vorige editie enorm aan ruimte heeft gewonnen - slaan zijn veren nooit door tot de aanslagpunten. De 1.6-motor is met 100 pk/3.750 tpm en 254 Nm/1.750 tpm voldoende gespierd om zware vrachten vlot door het heuvelland te brengen. Wie meer pit wil, kan de nieuwe 1.5-motor met 130 pk en 300 Nm kiezen. Minder kan ook; de basis 1.6-motor doet het met 75 pk/230 Nm. Een verschil tussen de gereden 1.6 en de sterkere 1.5 (eerder gereden in de Opel Combo) is in elk geval de geluidsproductie; de 1.6 zet best een keel op en geeft rond 2.000 toeren een dreun prijs. De motor is trouwens geen blijvertje, maar wordt vanwege de overgang naar WLTP vooralsnog gevoerd; op termijn neemt de 1.5 met verschillende vermogens alles over. De besturing is voor wie een moderne Peugeot personenauto niet kent even wennen; het kleine, afgevlakte stuurtje is handzaam, maar onrustig omdat de reactie van de voorwielen op de stuurinput best fel is. Wat een immens verschil met de zeer indirecte overbrenging in de Expert! Na verloop van tijd ga je de Partner om zijn stuurgedrag waarderen, omdat het de handelbaarheid van de auto ten goede komt; de kleine draaicirkel werkt hier zeker mee.

                                      Het lijkt anders…
                                      Rit twee, de Berlingo. De route is van hetzelfde laken een pak, maar de beleving van de auto is anders. Hier gewoon een rond en beduidend groter stuur, waarin de onrust van de Peugeot heeft plaatsgemaakt voor een gemoedelijk karakter. Andere Citroën-details zijn de eigen pookknop en een instrumentarium met een lettertype in de eigen huisstijl. Een aardig detail. Het lomere sturen is evident, maar de twijfel slaat toe over andere verschillen. De Berlingo lijkt wel soepeler geveerd, of is dat een illusie? Gaat de marketingpraat met mij aan de haal? Even verifiëren bij de product manager: hebben de twee modellen inderdaad elk hun eigen onderstel-afstemming? Neen. En stuurinrichting? Ook niet. Maar de Peugeot reageert wel feller op de stuurinput dan de Citroën, blijft mijn vaste overtuiging. Dat blijkt te kloppen; het effect is hier bereikt door de toepassing van andere software voor de elektrische stuurbekrachtiging. Daardoor, en door de toepassing van de eigenwijze i-Cockpit, is de Partner nadrukkelijker een Peugeot, terwijl de Berlingo op zijn manier meer Citroën is. Mooi dat er wat te kiezen valt.

                                      Innovaties
                                      Twee innovaties van de Berlingo en Partner verdienen extra aandacht. De eerste is de bij de Combo ook al gememoreerde Overload Indicator, die per druk op de knop (in de laadruimte) aangeeft of de auto overbeladen is/raakt. De tweede is Surround Rear Vision, een monitor op de plek van de binnenspiegel (bij versies met achterdeuren zonder ruiten), die weergeeft wat camera's zien die aan het dak en bij de rechter buitenspiegel zijn geplaatst. De eerste is niet alleen nuttig bij achteruit inparkeren, maar ook voor het ontwaren van bijvoorbeeld tweewielers die je met alleen de buitenspiegels niet zou zien. De tweede camera geeft zicht op wat zich naast de auto bevindt, wat essentieel is bij rechts uitvoegen en afslaan. Briljant, maar helaas alleen standaard op de duurste uitvoeringen. A propos: beide merken hebben speciale versies ontwikkeld voor terreingebruik (Grip en Worker) en voor kilometervreters (Driver en Asphalt). De nieuwe Berlingo en Partner staan inmiddels bij de dealers.











                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #59






                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • #60
                                          Beste,

                                          Ik heb ook het trio van PSA/Opel grondig bestudeerd voor een mogelijke aankoop. Het is inderdaad een zeer ruime auto met veel opbergmogelijkheden en handige schuifdeuren achteraan, ideaal voor een gezin met kinderen. Doch het openen van de achterklep valt zwaar tegen en je hebt er veel ruimte voor nodig, handig is dan wel weer het openen van de achteruit op zich zelf. De auto is ontworpen op de basis van het platform van een gewone auto en rijdt bijgevolg vrij goed, het uitzicht valt reuze mee. Maar ik ben niet te spreken over de voorste stoelen. De zit is veel te kort en de hellingshoek is niet in te stellen, alleen de hoogte, in deze prijsklasse had ik toch een betere bestuurderszetel verwacht, dit is echt nog de zetel uit een oude bestelwagen en niet uit een standaard auto.
                                          En dan nog de prijs! Configureer je een auto met veel veiligheidsvoorzieningen, die tegenwoordig op de meeste auto's standaard zijn, kom je al snel boven de 30.000 euro uit voor een diesel met automaat. Prijs gevraagd bij de 3 merken. Veel korting geven ze voor het ogenblik niet. Na lang wikken en wegen is het een Toyota C-HR Hybride C-chic met GPS en trekhaak geworden voor minder dan 30.000 euro. En voor die centen krijg ik voor het milieu een veel betere auto en met een mooie lijn, die koekendoos van boven de 30 mille blijft mooi in de schouwroom staan. Hadden ze hun prijssetting onmiddellijk op een correct niveau gezet dan was het zeker en vast de Peugeot Rifter GT line 130 pk automaat geworden. Volgend jaar als de bestellingen niet echt vlot gaan lopen gaan ze weer aan komen draven met gigantische kortingen zoals gebruikelijk bij PSA, helaas te laat, eigen schuld, dikke bult.

                                          Joske

                                          Comment

                                          Working...
                                          X