Rij-impressie: KIA CEED
EUROPESE LESSEN
Geen enkele autofabrikant is zo van het doen, leren en opnieuw proberen als het Koreaanse Hyundai/Kia-concern. Het loopt wellicht niet vaak voorop met innovatie, maar kijkt en kopieert perfect wat de rest doet. De nieuwe generatie Ceed klimt door die strategie weer een stuk dichter richting de Europese marktleiders.
Het is alweer de derde generatie van de Ceed, de auto die het Koreaanse merk gelijk moest zetten met de immer populaire compacte middenklassers uit Europa. De auto klimt telkens een tandje dichterbij. Toch is de Ceed tot op heden nooit écht een harde concurrent voor de Focussen en Astra's van deze wereld geweest, maar hij was goed genoeg om – mede dankzij een gunstige prijs en de knappe zeven jaar garantie – wat mensen over te halen eens voor iets anders te kiezen. Daarmee is Kia echter niet tevreden. Het merk heeft een lange adem en wil meer. Het wil dat de Ceed als een gelijkwaardige concurrent wordt gezien van een Golf, Astra of 308. Kia wil in één adem worden genoemd met die succesnummers. Dat het niet onmogelijk is, zien we in het A-segment. De jongste generatie Picanto was bij zijn lancering zowaar de maatstaf in de compacte klasse, iets wat geen Koreaanse auto ooit was gelukt. En tussen de tweede generatie en derde generatie Ceed (toen nog geschreven als Cee'd) kwam Kia met de Sportage en – belangrijker – de Stinger. Auto's die het merk qua ondersteltechniek en besturing omhoog stuwden met een tempo dat ons imponeerde. Zeker die wonderbaarlijke Stinger is een erg goede auto, met een dynamisch niveau dat we niet zo snel hadden verwacht na een Kia Optima. De Koreanen leren echter snel en passen zich aan. Kennis die ze niet zelf hebben, kopen ze in. Met die wetenschap stappen we in een gloednieuwe Ceed, die direct ook als Sportswagon wordt gebracht.
SLIM SCOREN
De auto is precies even lang als de vorige generatie, maar wel iets breder en lager. De looks gingen er op vooruit. De kenmerkende Tigernose-grille bleef en de auto kijkt net even wat stoerder. Met de juiste kleur en lichtmetalen wielen staat hier een erg nette auto, ook al is hij en profil gelijk aan veel anderen in dit segment. Het interieur kreeg eveneens een behoorlijke upgrade. Los van de kwalitatieve verbetering oogt het nu wat minder rommelig. Het multimediasysteem verkaste verder naar boven en de klokken voor je neus zijn uit elkaar getrokken. Evengoed zou dat alles ook bij een vier jaar geleden nieuw gelanceerde auto kunnen horen. De knoppen zijn grof, de klokken simpel. Kia is hier meer trendvolger dan leider, maar het merk weet hoe je slim kunt scoren: kijk wat de concurrentie aan ruimte biedt en ga daar gewoon boven zitten: de beenruimte is leidend in zijn klasse en de grootte van de bagageruimte behoort tot de top-drie. De hoofdruimte achterin is ook prima, de auto is meer dan goed inzetbaar als gezinsauto. Dat geldt nog meer voor de SW, die tegelijk is onthuld en snel bij de dealers zal staan: met 625 liter ruimte is die stationwagon leidend in dit segment.
Qua multimedia behoudt Kia zijn eenvoudige, doeltreffende vormgeving; bovendien zijn Apple CarPlay en Android Auto aanwezig voor snelle connectiviteit. Qua veiligheidsmaatregelen heeft de Kia redelijk wat te bieden. De actieve rijhulp met active lane-keeping en ACC zijn vrij volwassen, hoewel het meer geschikt is voor de file dan daadwerkelijk snelwegrijden. Ook hier is het niet leiden, maar snel volgen.
Het onderstel heeft evenwel de grootste stap gemaakt. Sinds de Duitse wonderengineer en topman van BMW M, Albert Biermann, door Kia/ Hyundai bij BMW is losgeweekt, wisten zowel de Kia Stinger als de Hyundai i30 N ons te verbijsteren. Wat een onvoorstelbare kwaliteitssprong maakten die auto's, zeker voor Koreanen. Dat is voelbaar, ook bij een 'braaf' model in de compacte middenklasse als de nieuwe Ceed. De onderstelingrepen zijn uitgebreid en verfijnd: schokdempers, wielophangingen, de positie en sterkte van de stabilisator: alles ging op de schop. Het resultaat is merkbaar. De auto rijdt heel prettig, met een stabiel, kalm onderstel dat niet schrikt van snel genomen bochten of plotse koerswijzigingen. Op de grens is de Ceed braaf onderstuurd, waarbij je voelt dat de achterkant nét niet om komt als je van het gas gaat. Een duidelijk bewuste afstellingskeuze, die veelbelovend is voor de Ceed GT die eind dit jaar op de autoshow in Parijs staat. Op de allerslechtste wegen lijdt het comfort wat onder het strakke rijden, maar op strak Nederlands asfalt lijkt dat ons geen probleem. De besturing in de bocht is beter dan bij het insturen, maar je voelt op de grens prima wat er gebeurt. Onze enige klacht is dat Kia voor de mainstream Ceed duidelijk nog wat veilige keuzes heeft gemaakt. Hierdoor mist de auto wat persoonlijkheid ten opzichte van een model als de Stinger, maar ook in vergelijking met de Picanto en de Sportage. Dat zegt gelukkig niets over de kwaliteit of technische mogelijkheden. Wellicht dat de nog te verschijnen Proceed iets spannender wordt. Dit is niet langer een driedeurs, maar een shooting brake zoals de Mercedes CLA Shooting Brake.
NIEUWE MOTOR
Motorisch is het gamma in Nederland vrij beperkt, met twee benzinemotoren en twee diesels. De atmosferische 1.4 komt niet naar Nederland en daar mag iedereen blij mee zijn. De 1.0-driecilinder, die we kennen uit onder meer de Rio, is de instapper en zal met 120 pk zeker voldoen. Interessanter is de nieuwe 1.4-turbomotor met 140 pk: precies de motor die Kia de afgelopen jaren heeft gemist. De 1.6-turbo was al snel te veel van het goede (al was het maar door de prijs) en de atmosferische 1.6 kwam aan alle kanten tekort. De 1.4T weet door zijn vroeg leverbare koppel prima raad met de Ceed. Kia vertrouwt zelfs zo op die trekkracht dat de handgeschakelde zesbak wel érg lange overbrengingen heeft gekregen: je haalt 100 in het tweede verzet. Iets kortere verzetten hadden de auto waarschijnlijk levendiger gemaakt, maar dan zijn we wel aan het muggenziften. Naar wens zijn de 1.4 en de diesel ook met een zeventraps DCT-automaat verkrijgbaar.
Een goed uitgeruste versie van de Ceed is ook al niet zo goedkoop meer als Kia vroeger was; de kwaliteitssprong moet nu eenmaal worden betaald. Evengoed is een afgeladen versie nog altijd goedkoper dan een gelijkwaardige 308 of Golf. De strijd met een Focus of Astra wordt al spannender, en het zijn deze auto's die op dit moment het meest in het Kia-vizier staan. Een eerste confrontatie wordt bijzonder interessant.
OORDEEL
EUROPESE LESSEN
Geen enkele autofabrikant is zo van het doen, leren en opnieuw proberen als het Koreaanse Hyundai/Kia-concern. Het loopt wellicht niet vaak voorop met innovatie, maar kijkt en kopieert perfect wat de rest doet. De nieuwe generatie Ceed klimt door die strategie weer een stuk dichter richting de Europese marktleiders.
Het is alweer de derde generatie van de Ceed, de auto die het Koreaanse merk gelijk moest zetten met de immer populaire compacte middenklassers uit Europa. De auto klimt telkens een tandje dichterbij. Toch is de Ceed tot op heden nooit écht een harde concurrent voor de Focussen en Astra's van deze wereld geweest, maar hij was goed genoeg om – mede dankzij een gunstige prijs en de knappe zeven jaar garantie – wat mensen over te halen eens voor iets anders te kiezen. Daarmee is Kia echter niet tevreden. Het merk heeft een lange adem en wil meer. Het wil dat de Ceed als een gelijkwaardige concurrent wordt gezien van een Golf, Astra of 308. Kia wil in één adem worden genoemd met die succesnummers. Dat het niet onmogelijk is, zien we in het A-segment. De jongste generatie Picanto was bij zijn lancering zowaar de maatstaf in de compacte klasse, iets wat geen Koreaanse auto ooit was gelukt. En tussen de tweede generatie en derde generatie Ceed (toen nog geschreven als Cee'd) kwam Kia met de Sportage en – belangrijker – de Stinger. Auto's die het merk qua ondersteltechniek en besturing omhoog stuwden met een tempo dat ons imponeerde. Zeker die wonderbaarlijke Stinger is een erg goede auto, met een dynamisch niveau dat we niet zo snel hadden verwacht na een Kia Optima. De Koreanen leren echter snel en passen zich aan. Kennis die ze niet zelf hebben, kopen ze in. Met die wetenschap stappen we in een gloednieuwe Ceed, die direct ook als Sportswagon wordt gebracht.
SLIM SCOREN
De auto is precies even lang als de vorige generatie, maar wel iets breder en lager. De looks gingen er op vooruit. De kenmerkende Tigernose-grille bleef en de auto kijkt net even wat stoerder. Met de juiste kleur en lichtmetalen wielen staat hier een erg nette auto, ook al is hij en profil gelijk aan veel anderen in dit segment. Het interieur kreeg eveneens een behoorlijke upgrade. Los van de kwalitatieve verbetering oogt het nu wat minder rommelig. Het multimediasysteem verkaste verder naar boven en de klokken voor je neus zijn uit elkaar getrokken. Evengoed zou dat alles ook bij een vier jaar geleden nieuw gelanceerde auto kunnen horen. De knoppen zijn grof, de klokken simpel. Kia is hier meer trendvolger dan leider, maar het merk weet hoe je slim kunt scoren: kijk wat de concurrentie aan ruimte biedt en ga daar gewoon boven zitten: de beenruimte is leidend in zijn klasse en de grootte van de bagageruimte behoort tot de top-drie. De hoofdruimte achterin is ook prima, de auto is meer dan goed inzetbaar als gezinsauto. Dat geldt nog meer voor de SW, die tegelijk is onthuld en snel bij de dealers zal staan: met 625 liter ruimte is die stationwagon leidend in dit segment.
Qua multimedia behoudt Kia zijn eenvoudige, doeltreffende vormgeving; bovendien zijn Apple CarPlay en Android Auto aanwezig voor snelle connectiviteit. Qua veiligheidsmaatregelen heeft de Kia redelijk wat te bieden. De actieve rijhulp met active lane-keeping en ACC zijn vrij volwassen, hoewel het meer geschikt is voor de file dan daadwerkelijk snelwegrijden. Ook hier is het niet leiden, maar snel volgen.
Het onderstel heeft evenwel de grootste stap gemaakt. Sinds de Duitse wonderengineer en topman van BMW M, Albert Biermann, door Kia/ Hyundai bij BMW is losgeweekt, wisten zowel de Kia Stinger als de Hyundai i30 N ons te verbijsteren. Wat een onvoorstelbare kwaliteitssprong maakten die auto's, zeker voor Koreanen. Dat is voelbaar, ook bij een 'braaf' model in de compacte middenklasse als de nieuwe Ceed. De onderstelingrepen zijn uitgebreid en verfijnd: schokdempers, wielophangingen, de positie en sterkte van de stabilisator: alles ging op de schop. Het resultaat is merkbaar. De auto rijdt heel prettig, met een stabiel, kalm onderstel dat niet schrikt van snel genomen bochten of plotse koerswijzigingen. Op de grens is de Ceed braaf onderstuurd, waarbij je voelt dat de achterkant nét niet om komt als je van het gas gaat. Een duidelijk bewuste afstellingskeuze, die veelbelovend is voor de Ceed GT die eind dit jaar op de autoshow in Parijs staat. Op de allerslechtste wegen lijdt het comfort wat onder het strakke rijden, maar op strak Nederlands asfalt lijkt dat ons geen probleem. De besturing in de bocht is beter dan bij het insturen, maar je voelt op de grens prima wat er gebeurt. Onze enige klacht is dat Kia voor de mainstream Ceed duidelijk nog wat veilige keuzes heeft gemaakt. Hierdoor mist de auto wat persoonlijkheid ten opzichte van een model als de Stinger, maar ook in vergelijking met de Picanto en de Sportage. Dat zegt gelukkig niets over de kwaliteit of technische mogelijkheden. Wellicht dat de nog te verschijnen Proceed iets spannender wordt. Dit is niet langer een driedeurs, maar een shooting brake zoals de Mercedes CLA Shooting Brake.
NIEUWE MOTOR
Motorisch is het gamma in Nederland vrij beperkt, met twee benzinemotoren en twee diesels. De atmosferische 1.4 komt niet naar Nederland en daar mag iedereen blij mee zijn. De 1.0-driecilinder, die we kennen uit onder meer de Rio, is de instapper en zal met 120 pk zeker voldoen. Interessanter is de nieuwe 1.4-turbomotor met 140 pk: precies de motor die Kia de afgelopen jaren heeft gemist. De 1.6-turbo was al snel te veel van het goede (al was het maar door de prijs) en de atmosferische 1.6 kwam aan alle kanten tekort. De 1.4T weet door zijn vroeg leverbare koppel prima raad met de Ceed. Kia vertrouwt zelfs zo op die trekkracht dat de handgeschakelde zesbak wel érg lange overbrengingen heeft gekregen: je haalt 100 in het tweede verzet. Iets kortere verzetten hadden de auto waarschijnlijk levendiger gemaakt, maar dan zijn we wel aan het muggenziften. Naar wens zijn de 1.4 en de diesel ook met een zeventraps DCT-automaat verkrijgbaar.
Een goed uitgeruste versie van de Ceed is ook al niet zo goedkoop meer als Kia vroeger was; de kwaliteitssprong moet nu eenmaal worden betaald. Evengoed is een afgeladen versie nog altijd goedkoper dan een gelijkwaardige 308 of Golf. De strijd met een Focus of Astra wordt al spannender, en het zijn deze auto's die op dit moment het meest in het Kia-vizier staan. Een eerste confrontatie wordt bijzonder interessant.
OORDEEL
- +Zeer volwassen onderstel
- +Ruime auto
- -Dashboard wat achterhaald
- -Weinig persoonlijkheid
Comment