Jawadde, nice! Wat een stoere achterkant ook.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Peugeot 508 (2018)
Collapse
X
-
Nu is wel de bovenkant van het stuur ook al afgeplat....
what's next, vierkante sturen?2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Echt een knappe wagen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Ik vind dat echt een prachtige auto.
Als die plug-in hybride binnen mijn budget zou vallen in de toekomst, dan zou die wel eens de opvolger van de Megane kunnen worden.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Het nieuwe wapen van Peugeot in het D-segment And welcome to our Autoblogger channel. For suggestions, ideas or business inquiries, please send an email to t...2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design
Comment
-
De hybride word toch 300 pk en 225 pk zoals hij zegt?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Rij-impressie: PEUGEOT 508
Peugeot blijft het proberen met grote middenklassers. De nieuwe 508 is echter wezenlijk anders dan de vorige. Wij hebben uitgezocht of die keuze een goede is.
De wielrenners minderen bewust vaart. In het Frans wordt wat naar elkaar gemompeld. De woorden 'Peugeot' en 'nouvelle' zijn er net uit op te vangen. Onze uitstraling is blijkbaar zo niet-Frans dat de hekkensluiter het niet eens in zijn moedertaal probeert. "Naize caar", vindt hij. We staan in de uitlopers van de Franse Alpen, ten noorden van Nice, en de nieuwe 508 trekt behoorlijk de aandacht. Het is ook een opvallende verschijning. De neus is is stijlvol en bijzonder, een nieuw familiegezicht voor Peugeot. Het is allemaal niet zonder reden dat de auto zo'n bijzonder uiterlijk heeft. De Fransen zien (net als veel anderen) de verkoopaantallen in de middenklasse teruglopen. Met name grote sedans zijn niet meer te slijten. Het volk wil hogerop en koopt SUV's of het wil liever wat luxe en status, ook al gaat dat ten koste van het formaat. En dan kopen zij voor 508-geld een Audi A3. Enkel het dure Duitse trio weet nog volop auto's te verkopen in het D-segment (hoewel Volvohet er ook goed doet), wat gezien de prijzen die voor goed uitgeruste modellen worden gevraagd, best een wonder mag heten.
Peugeot heeft echter op tijd geschakeld. De Fransen waren wellicht niet de eersten met een nieuwe set SUV's, maar de 2008, 3008 en 5008 gaan als warme broodjes over de toonbank en hebben Peugeot vorig jaar een mondiaal verkooprecord opgeleverd. De verkoopcijfers tot op heden duiden er bovendien niet op dat in 2018 een kentering te verwachten is. Dus denkt Peugeot: 'ach wat zou het, we proberen het nog een keer'. Ongetwijfeld speelt ook enig chauvinisme een rol: er moet in het luxe-segment verdraaid nog aan toe toch wel een serieus alternatief geboden worden voor die Duitse overheersing? We doen het gewoon! Peugeot heeft blijkbaar wel goed gekeken naar de behoeften in dit segment. Te veel merken maken de fout om alleen op ruimte te focussen. Prima voor een Mondeo, maar wanneer je een aantrekkelijk alternatief wilt creëren voor bijvoorbeeld de Audi A4of BMW 3-serie, is dat de verkeerde aanpak. Een autokoper die ruimte heel belangrijk vindt, zou immers nooit één van die auto's kopen. Hij of zij wil stijl, imago en kwaliteit. En wat doet Peugeot nu met de nieuwe 508? Ze hebben hem 8 centimeter korter en 6 centimeter lager gemaakt dan zijn voorganger. Daarnaast is de kofferklep vervangen door een vijfde deur: de 508 is nu een hatchback.
De totale lijn is daardoor compleet anders dan bij zijn wat plompe voorganger, die destijds zowel de 407 als de veel grotere 607 moest vervangen. Nee, de nieuwe 508 is meer eyecatcher dan taxi, meer stijlicoon dan rationeel vervoermiddel. En ja, dat gaat ten koste van de binnenruimte. Op de achterbank beweeg je als volwassen persoon automatisch met je rug naar voren om te voorkomen dat je hoofd klem raakt en de zithouding is door de lage bank niet optimaal. Heel dramatisch is het allemaal niet, maar een Opel Insignia of Renault Talisman doen het hier merkbaar anders. De kofferbak is met ruim 480 liter gelukkig redelijk groot. Door de schuine kofferklep win je een hoop liters. De til-drempel is bovendien prettig laag.
FRANS FORMAAT
Achter het stuur zien we een bijzonder geheel. Peugeots nieuwste versie van de i-cockpit zorgt voor een compleet ander beeld dan in andere auto's uit deze klasse: het bekende kleine stuurtje, de klokken ver weg voor je neus en een groot touchscreen binnen handbereik. De zit is merkbaar beter dan in de vorige 508, hoewel de zitting nog altijd vooral berekend lijkt op het formaat van de gemiddelde Fransman. De gereden GT-uitvoering doet weldadig aan. Het hout oogt warm en niet kitscherig, de stoelbekleding is prachtig gestikt en de aluminium onderdelen zijn fraai gevormd. Peugeot streeft met de auto naar een nieuw kwaliteitsniveau. De restwaarde, en daarmee de totale maandlasten, was een probleem bij de vorige 508 en veroorzaakte problemen op de zakelijke markt. Om herhaling te voorkomen wil het merk dat de 508 er na 90.000 kilometer nog uitziet als nieuw. Qua materialen lijkt dat niet onmogelijk, maar de bouwkwaliteit van onze testauto was gezien de slordige kieren aan de buitenkant niet optimaal. Toch zonde. Laten we het houden op een voorserie, in Nederland volgt een tweede check.
Eenmaal onderweg merken we hoe volwassen de auto aanvoelt. De 508 is zo'n 80 kilo lichter geworden en dat is merkbaar. Daarbij is het onderstel een stuk geavanceerder. Er is veel rust in de auto, terwijl de wegligging erg goed is. Het is bovendien prettig stil aan boord, ondanks de frameloze portierruiten die de auto heeft gekregen om het coupégevoel te versterken. In principe mikt de 508 merkbaar op comfort, wat het een prettige kilometervreter maakt. Op snel- heid is de auto zeker niet week of deinerig. Dat geldt helemaal in sportstand; de besturing wordt dan zwaarder en de dempers strakker. Prettig in glooiend Frans heuvellandschap of verkante snelwegbochten. De auto schrikt niet van wat bochtencombinaties, ook niet als het wat harder gaat. Maar wordt het tempo te hoog of de bochten te krap, dan laten de voorbanden kermend weten dat ze het opgeven. De 508 is een brave auto zonder dynamische kanten. Ach, dat heeft een Passat nog nooit genekt.
MOTOREN
Voorlopig zijn er twee benzinemotoren en drie diesels verkrijgbaar. De goedkoopste 508 is een diesel; omdat het omslagpunt steeds hoger komt te liggen, is de 180 pk-benzineversie minstens zo belangrijk voor Nederland. Wij hebben gereden met de 225 pk-versie, die in principe dezelfde 1.6-motor heeft. Het vermogen was overdadig prettig, hoewel het met zo'n kleine motor toch anders aanvoelt dan wanneer dezelfde power uit een 2,0 liter komt; de turbo heeft meer werk te doen. De nieuwe achttrapsautomaat is niet minder dan een verademing. Precies wat het merk al lange tijd nodig had. De bak reageert goed op gasinput en schakelt snel op en terug als dat nodig is. Zowel op de snelweg als in de bergen was het de perfecte metgezel voor de kleine turbomotor. We twijfelen er niet aan dat je met de 180 pk-versie in Nederland ook prima uit de voeten kunt.
Franse merken lopen niet bepaald voorop als het gaat om autonoom rijden, maar de nieuwe 508 doet het op dit vlak toch heel behoorlijk. Op de snelweg kun je je handen (tijdelijk) van het stuur halen; de auto houdt zichzelf dan redelijk binnen de lijnen. Hij gaat niet slingeren, zoals sommige andere auto's, maar evengoed volgt hij meer een buitenlijn dan dat hij zichzelf perfect in het midden positioneert. Merkbaar beter dan gemiddeld, maar ook geen benchmark.
Het multimediasysteem is uitgebreid en mooi, hoewel soms wat chaotisch en onoverzichtelijk in de bediening. Dat er shortcuts zijn via aluminium knoppen onder het touchscreen is een goede zaak. Het optionele 'night vision' is nog allesbehalve standaard in dit segment en daarmee een leuke noviteit die in donkere gebieden veel veiligheid toevoegt. Volgend jaar volgt een plug-in hybride, wat ditmaal geen vier- maar een voorwielaandrijver zal zijn. De SW-versie volgt iets eerder; beide 508-versies zullen worden gepresenteerd op de autosalon van Parijs die dit najaar plaatsvindt.
De nieuwe Peugeot 508 maakt bij zijn lancering veel meer indruk dan zijn voorganger ooit deed. De nieuwe, grote Peugeot is bijzonder om te zien en de rijkwaliteiten zijn gelukkig navenant. Zeker de Volkswagen Passat of diens luxeuzere broer Arteon wordt door de 508 flink onder vuur genomen, waarbij de Peugeot meer persoonlijkheid in de schaal legt. Dat andere Duitse trio staat op een hoger niveau, maar is bij gelijke uitrustig duurder. Dat zegt wat, want zo goedkoop is deze Peugeot niet.
OORDEEL- +Mooi vanbinnen en vanbuiten
- +Fijne aandrijflijnen
- -Weinig dynamisch
- -Ruimte ten koste van design
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment