Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo s60/v60 (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door Africa Bekijk Berichten

    XC60 T8 R-design heeft standaard wel o.a. panodak, voorverwarming,... denk dat daar het grote prijsverschil ligt.
    Heeft de V60 T8 ook hoor
    Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
    Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
    (SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis

    Comment


    • #82
      Rij-impressie: VOLVO V60

      Ook al winnen SUV en cross-over steeds meer terrein, het feit dat er dik 190.000 stationwagons van Volvo rondrijden in Nederland, zegt genoeg over hun populariteit. Het is nu de beurt aan de nieuwe V60 om de strijd aan te gaan in het segment van de premium estates. De eerste indruk is dat hij over de juiste kaarten beschikt.


      De belangrijkste concurrenten van de Volvo V60 zijn natuurlijk van de 'Duitse drie': de Mercedes-Benz C-klasse Estate, de Audi A4 Avant en de BMW 3-serieTouring. De vorige Volvo V60 maakte weinig indruk op dit trio, de nieu- we moet daarin verandering brengen. Die
      is overduidelijk gebaseerd op de huidige V90, maar is veel beter geproportioneerd. De nieuwe V60 groeide behoorlijk ten op- zichte van zijn voorganger, zodat hij nu de grootste in zijn klasse is. Maar dat alleen is niet genoeg; als het om centimeters gaat, wint de bijna vijf meter lange Opel Insignia Sports Tourer. In elk geval is de V60 met zijn lengte van 4,76 meter slechts vijf centimeter korter dan de laatste V70, maar wel een flink stuk (12 cm) lager en boven- dien iets breder. Daarmee oogt de V60 ge- spierd en recht van achteren gezien herken je nog steeds die typerende welving in de achterlichten en de achterspatborden, zo- als we die al sinds de eerste generatie S80 kennen. Het dashboard komt in grote lijnen overeen met dat van de andere modellen uit de huidige Volvo-stal. Sereen vormgege- ven, met centraal geplaatst een verticaal, 9 inch groot beeldscherm. Het instrumenta- rium bestaat altijd uit geprojecteerde me- ters en in de duurdere versies is ook het navigatiescherm tussen de klokken op te roepen. Standaard meet dat scherm 8 inch, in de Inscription of het Business Pack Con- nect 12,3. Het is wel een beetje typisch dat de basisklokkenwinkel geen toerenteller heeft. Daarnaast is er een head-updisplay leverbaar.

      We gaan in Spanje rijden met de V60 T6 AWD, op dit moment de tweede benzinemotor in het gamma. Dat betekent een tweeliter viercilinder waarvan het vermo- gen van 310 pk via een Haldex-koppeling in eerste instantie naar de voorwielen gaat en bij gripverlies naar vier wielen. De zit- positie is, zoals we dat van Volvo gewend zijn, zeer goed, net als de stoel zelf. Zeker, de Inscription die wij rijden, heeft een soort sportstoelen, maar we hebben ook even plaatsgenomen in de basisversie en ook die zit uitstekend.



      ZWAARGEWICHT

      De motor is gekoppeld aan een achttraps- automaat, een handbak is alleen leverbaar op de diesels. Zodra we de snelweg hebben verruild voor de bochtige Spaanse berg- wegen wordt al snel duidelijk dat de V60 genoeg in huis heeft om de liefhebber van het betere stuurwerk te plezieren. Hij rijdt veel dynamischer dan we van het merk ge- wend zijn. Hij voelt ook veel minder log aan dan de V90, ook al weegt de V60 bijna evenveel. Waarmee is gezegd dat het een zware auto is; de T6 weegt meer dan 1.700 kg en overtreft daarmee zelfs een BMW 7-serie. De minst zware uitvoering is de D3, die 1.590 kg op de schaal brengt. De testauto heeft instelbare schokdempers, zodat je zelf de mate van demping kunt kiezen. Heel hard wordt hij nooit, uitge- sproken zacht evenmin. De besturing kent rond de middenstand voldoende zwaarte en werkt vrij direct. Op dit onderdeel doet de Volvo niet onder voor zijn tegenstrevers. De versnellingsbak aarzelt soms een beetje met op- en terugschakelen. Dat hebben we weleens beter meegemaakt, maar hinderlijk traag is de bak niet.



      BLADVEER

      De tweede testrit is met de V60 D4, die 190 pk en 400 Nm sterk is. Dat is evenveel koppel als in de T6, maar het komt vrij bij een veel lager toerental. En dat merk je: de D4 is een zeer krachtige dieselmotor, waar- mee je voor je gevoel nog makkelijker tem- po maakt dan met de T6. Stationair hoor je hem iets meer, eenmaal onderweg blijft motorgeluid achterwege. Op de snelweg tikken we even 200 km/h aan, iets wat de auto doet met het grootste gemak en uiter- aard met een laag toerental. Desalniettemin is dit de laatste nieuwe Volvo die wordt ge- leverd met dieselmotoren; de S60 krijgt die sowieso niet. En dan zijn er nog de plan- nen rond elektrificatie, zoals Volvo die onlangs bekendmaakte. Dit houdt in dat vanaf 2020 alle modellen als 'mild hybrid' worden aangemerkt doordat ze over een starter/generator beschikken in combinatie met een 48 volt-boordnet.

      De achteras van de V60 is (net als die van de S90 en V90) voorzien van een dwarse bladveer in plaats van twee schroefveren. De bladveer is ge- maakt van composietmateriaal. We verne- men van Egbert Bakker, een Nederlander die al 34 jaar bij Volvo werkt aan de ont- wikkeling van de onderstellen, dat voor een eerste prototype zelfs een bladveer van een Volvo 960 is gebruikt! Het voordeel van de bladveer is dat de gebruikelijke veerpoten achter niet nodig zijn, wat een grotere ba- gageruimte oplevert. Die meet 529 liter en dat is bijna 100 liter meer dan in de eerste V60. De laadruimte is ook een slagje gro- ter dan die van het eerdergenoemde Duitse drietal. Alle versies beschikken over een elektrisch bedienbare achterklep. De ruimte op de achterbank is toereikend voor vol- wassenen, ook als die wat langer zijn dan gemiddeld. Voor een gezin met kinderen is de V60 dus ruim voldoende.



      TOT DE TANDEN GEWAPEND

      Vanzelfsprekend gaat Volvo prat op de hoge mate van veiligheid van de V60. Onder de noemer City Safety heeft elke versie zo ongeveer alle assistentiesystemen die er op dit moment zijn, inclusief een camera die voetgangers, fietsers en groot wild (Zweden, weet je wel) herkent, ook in het donker. En mocht je op een kruispunt afslaan en tegemoetkomend verkeer over het hoofd zien, dan stopt de V60 eveneens automatisch. Een stuurhulp zit ook in het pakket. Dodehoekdetectie vreemd genoeg niet, dat kost extra. Tegen meerprijs is ook adaptieve cruisecontrol leverbaar, inclusief Pilot Assist, waarmee de auto al een heel klein beetje autonoom rijdt. Je moet wel altijd de handen aan het stuur houden. De instapdiesel staat op 16-inchwielen, daarna is het 17 of 18 inch.


      OORDEEL

      • +Gunstige prijsstelling
      • +Stijlvol in- en exterieur
      • -Geen toerenteller in basisversie
      • -Zwaar









      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #83






        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #84
          "Geen toerenteller in basisversie" Whooooooott???
          Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
          Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
          (SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door kking158 Bekijk Berichten
            "Geen toerenteller in basisversie" Whooooooott???
            In 1985 was dat normaal...

            Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

            Comment


            • #86
              Bij BMW is dat ook normaal net zoals water en olie temp meter.
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • #87
                60-SERIE COMPLEET

                VOLVO S60 IS LOS!

                Volvo completeert de 60-serie met deze hagelnieuwe S60. Extra bijzonder: het is de eerste Volvo die in de Verenigde Staten zal worden gebouwd.

                Binnen enkele jaren heeft Volvo praktisch zijn gehele modellengamma vernieuwd. Het merk presenteerde een nieuwe XC90, waarna de S90 en V90volgden. Op dezelfde modulaire SPA-basis waarvan de 90-serie gebruikmaakt, parkeerde Volvo vervolgens de nieuwe XC60, een SUV die onlangs gezelschap kreeg van de nieuwe V60. Deze S60 maakt de 60-serie vooralsnog compleet!

                Dankzij het nieuwe platform nam de wielbasis van de V60 ten opzichte van zijn voorganger met 9,6 centimeter toe tot 2,87 meter. De auto is 4,76 meter lang, 2,04 meter breed (inclusief zijspiegels, 1,85 meter zonder) en 1,43 meter hoog. Achterin kun je 442 liter kwijt. Het gewicht van de auto ligt, afhankelijk van de gekozen motorisering, op 1.680-2.020 kilo.

                Net als de XC60, V60 en de drie modellen van de 90-serie krijgt ook de S60 in zijn binnenste het Sensus Connect-infotainmentsysteem gemonteerd, dat is ondergebracht in een verticaal georiënteerde unit die zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt.

                Motoren

                De nieuwe S60 is de eerste nieuwe Volvo die definitief niet beschikbaar komt met een dieselmotor. Wel valt er in Nederland te kiezen uit één benzine- en twee plug-in-versies die altijd gekoppeld zijn aan een achttraps automaat. De T5, T6 Twin Engine AWD (340 pk) en T8 Polestar Engineered zijn vooralsnog de enige versies die naar Nederland komen.

                Het internationale leveringsgamma is net iets uitgebreider. We doorlopen alle motoren die naar Europa komen. Met de 250 pk en 350 Nm sterke T5 lanceert de S60 zich in 6,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De top ligt op 230 km/h en er wordt geschakeld met, net als in alle andere versies, een automatische transmissies. Het gemiddeld verbruik ligt, volgens de WLTP-cyclus op 7,2-8,1 l/100 km. De T5 is voorwielaangedreven. De brandstofmotor is in alle gevallen trouwens een geblazen 2,0-liter grote viercilinder. Een benzinemotor uiteraard. Dan is er de T6 (als non-Twin Engine), een vierwielaangedreven en 310 pk en 400 Nm sterke versie waarbij de viercilinder dankzij een turbo én een supercharger net even krachtiger is. In 5,6 seconden bereik je er een snelheid van 100 km/h mee. Het versnellen houdt op bij 250 km/h. Dan zijn er nog de reguliere T8 en de T8 Polestar Engineered, de plug-ins van het stel. Bij de T8 is de verbrandingsmotor 303 pk en 400 Nm sterk, het blok wordt bijgestaan door een 87 pk en 240 Nm krachtige elektromotor. Het geheel is 390 pk en 640 Nm sterk. Je dendert er in 4,9 seconden mee naar een snelheid van 100 km/h. Ook hier ligt de top op 250 km/h.

                Polestar

                De Polestar Engineered is net als de reguliere T8 vierwielaangedreven. De benzinemotor levert dankzij de Polestar-behandeling 318 pk sterk. De elektromotor levert opnieuw 87 pk. Het totaalvermogen ligt op 405 pk en 670 Nm, goed voor een 0-100-sprint in 4,7 seconden.

                Die Polestar Engineered-versie krijgt niet alleen de beschikking over een setje extra paardenkrachten. Zo neemt Polestar zaken als de automaat, de ophanging en de (Brembo-) remmerij onder handen. Op optisch vlak is de Polestar Engineered-variant te herkennen aan speciale lichtmetalen wielen waarachter zich goudkleurige remklauwen schuilhouden. De nieuwe uitvoering krijgt een plek boven de R-Design in het gamma.

                Veiligheidssystemen

                Volvo brengt natuurlijk zaken als City Safety met een noodremsysteem naar de S60, een systeem dat zowel auto's en voetgangers als fietsers en dieren herkent. Nieuw is het gegeven dat het systeem ook tegemoetkomend verkeer registreert. Het inmiddels bekende Pilot Assist, dat van de S60 een semi-autonome auto maakt en werkt tot een snelheid van 130 km/h, is optioneel leverbaar. Hetzelfde geldt voor Cross Traffic Alert.

                Waar de nieuwe V60 in Zweden wordt gebouwd, schroeft Volvo de nieuwe S60 in zijn splinternieuwe fabriek in het in de Amerikaanse staat South Carolina gelegen Charleston in elkaar. Het is de eerste Volvo die in de Verenigde Staten wordt gebouwd. Vanaf The States wordt de auto over de wereld verscheept.











                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #88










                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #89
                    Geslaagd! Mooi auto. Configurator staat ook al online, maar zonder prijzen.

                    Comment


                    • #90
                      Mooi idd! Zoals alles van Volvo tegenwoordig. Alleen met die achterkant van de S60 blijf ik het moeilijk hebben, net als bij de S90 trouwens. Maar da's smaak uiteraard!
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #91










                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #92
                          Waarom plaatsen ze de nummerplaat op een andere plaats dan bij de s90?
                          Ik weet nog biet of ik het hier beter vind

                          Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

                          Comment


                          • #93
                            en vanaf nu ook R-designop de V60 beschikbaar!
                            2015 BMW F11 520dA
                            1976 Triumph Spitfire 1500

                            Comment


                            • #94
                              Mooi
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • #95
                                Prachtige wagen de S60, alleen geen fan van dat grote scherm.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Frederico Bekijk Berichten
                                  Prachtige wagen de S60, alleen geen fan van dat grote scherm.
                                  Inderdaad, echt mooie wagen!

                                  Scherm vind ik net perfect qua grootte

                                  Comment


                                  • #97
                                    S60 is geslaagder dan de S90
                                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                    Comment


                                    • #98
                                      iemand die een V60 in bestelling heeft hier? Ben benieuwd naar de levertijden ,ik overweeg een T5.
                                      XC40 momenteel 1 jaar wachttijd heb ik gehoord
                                      2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                                      2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                                      2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                                      Comment


                                      • #99
                                        Ik heb eind mij een V60 besteld...T6 Plugin was pas eind april leverbaar.
                                        Dan maar een T8 besteld, januari zou die voor mijn deur moeten staan.
                                        2007 Audi A6 Avant 2.7tdi S-line Quattro Tiptronic

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fa820373 Bekijk Berichten
                                          Ik heb eind mij een V60 besteld...T6 Plugin was pas eind april leverbaar.
                                          Dan maar een T8 besteld, januari zou die voor mijn deur moeten staan.
                                          Proficiat!

                                          Een T8 is echt overdreven snel... Verwacht je echt niet bij een discrete Volvo

                                          Comment

                                          Working...
                                          X