Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Focus 4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford Focus 4

    De grote vernieuwer is hij zeker niet, maar de nieuwe Ford Focus straalt wel ontegensprekelijk meer luxe en klasse uit. Deze vierde generatie wil duidelijk de klanten beter in de watten leggen.

    « We hebben onze klanten nog nooit zo’n aanbod aan Focus-varianten kunnen voorschotelen », zegt Amko Leenarts, nog maar enkele maanden aan de slag in zijn job als designchef van Fords Europese afdeling. « Naast de klassieke vijfdeurs en de breakversie Clipper brengen we ook een sportievere ST Line, een luxueuze Vignale en de Active ». Die Active wordt een soort avontuurlijke versie, zoals ook bij de Fiesta het geval is. « De stadsmens wil duidelijk vrijheid uitstralen en zoekt dat in zijn auto. De EcoSport kunnen we sinds zijn update niet snel genoeg aanvoeren. Het is duidelijk dat we hier in het Focus-segment heel wat kansen hebben ».
    Zal hij nog rijden als een Focus ?

    Dat is toch het plan, ook al grijpt Ford naar een goedkopere torsieas achteraan voor de minder dure varianten van de vijfdeurs (met de 1.0 EcoBoost en de 1.5 EcoBoost). De break (Clipper) krijgt standaard de meerarmige as, die een betere controle verzekert met een volgeladen koffer. Rijdynamiek staat hoe dan ook nog altijd hoog op de agenda van de Focus, waarvan het nieuwe onderstel 20 procent meer torsiestijfheid geniet. Als optie kan de vijfdeurs een actieve schokdemping krijgen, maar dan uitsluitend voor de modellen met multilinkophanging. Door een nieuwe, sneller reagerende rembekrachtiger wist Ford een meter af te knijpen van de remafstand vanaf 100 km/u.
    2 benzines, 2 diesels… geen hybride

    Ford trapt het Focus-programma af met niets dan klassieke verbrandingsmotoren. De uitstekende 1.0-driecilinder-turbobenzine maakt zijn opwachting met 85, 100 en 125 pk. Daarnaast neemt een nieuwe 1.5-viercilinder met turbo plaats, met 150 en 175 pk. Beide EcoBoost-motoren krijgen cilinderuitschakeling. We zien ook de nieuwe 1.5-viercilinderdiesel, met ofwel 95 ofwel 120 pk. De 2.0 TDCi is goed voor 175 pk. Door een verbeterde aerodynamica, met onder meer een actieve sluiting van het radiatorrooster, een verbeterde luchtstroom over de wielen en een lagere luchtweerstand onder de auto daalt volgens Ford het verbruik met 11 procent. Van een hybride of een elektrische Focus is vooralsnog geen sprake.
    De helft minder knoppen

    Hoewel hij een stuk groter lijkt – « Dat komt vooral omdat we de wielen meer naar de hoeken hebben verwezen », dixit Leenarts – wijzigen de buitenafmetingen van de Focus nauwelijks. « Wel groeit de wielbasis en is er meer binnenruimte gecreëerd, ook al hebben we de motorkap langer gemaakt en de cabine meer naar achteren gebracht. Qua beenruimte achterin zetten we de nieuwe standaard in ons segment, en we pakken uit met uitklapbare beschermstrips aan de deuren. Het interieur moet ruimte uitstralen. We hebben niet in compartimenten willen denken, maar naar rust gezocht via voornamelijk horizontale lijnen die telkens een mooi afgerond einde krijgen. Dit moet een ‘place to think’ worden, en we wilden dat iedereen op aanraakafstand van elkaar zit. Hij heeft ook de helft minder bedieningsknoppen. Het Sync 3-multimediasysteem neemt heel wat functies over ».

    Interview : Amko Leenarts, Director Design Ford of Europe
    De Nederlander Amko Leenarts komt als nieuwe designchef van Ford of Europe over uit het hoofdkantoor in Detroit. Voorheen was hij verantwoordelijk voor het interieurdesign bij Peugeot, waar hij de i-Cockpit ontwierp. “De nieuwe Focus is assertiever, zonder zijn bescheidenheid te verliezen”, vertelt hij.
    Wat zijn de sterke punten van de nieuwe Focus?
    Amko Leenarts: “Door het Superman-radiatorrooster beter uit te werken in combinatie met de extra lijnen op de motorkap hebben we de nieuwe Focus een assertiever karakter gegeven. Daardoor roept hij een gevoel van veiligheid op. We hebben de schouders ook beter geaccentueerd, wat een beter samenspel geeft met de wielen. Zeker in combinatie met de grotere wielmaten. Maar allemaal zonder in overdrijvingen te vervallen, we blijven een bescheiden merk.”
    Welk soort klanten hadden jullie in gedachten?
    A.L.: “Wij hebben het over ‘respected individuals’. Gerespecteerde mensen, en daarom wilden we dat de Focus respect afdwingt. Hij moet een haai zijn aan de buitenkant, maar een snoepje aan de binnenkant. We wilden dat het interieur een heel andere uitstraling kreeg, een ruimte waar je kunt nadenken. Meer Gandhi. Daarom hebben we ook het aantal bedieningsknoppen met de helft teruggedrongen.”
    Hoe uit zich dat verder?
    A.L.: “In coherente lijnen die rust uitstralen. We hebben geopteerd voor ijsblauwe led-sfeerverlichting, en er is een functieknop waarmee je het multimediascherm zwart kunt maken. Geen echte ‘black panel’ die ook de tellers uitschakelt, zoals bijvoorbeeld Saab vroeger deed. Maar zo breng je meer rust op de middenconsole ’s nachts.”
    De Focus wordt net als de Mondeo een auto die het wereldwijd moet waarmaken?
    A.L.: “Absoluut, we zijn ervan overtuigd dat die strategie werkt. Maar wel met verschillen per markt. De vierdeurssedan bijvoorbeeld zullen we bij gebrek aan interesse niet in West-Europa introduceren. Ik vind dat persoonlijk wel jammer, want ik denk dat we een heel knappe vierdeurs hebben gepend.”


    bron; https://www.autogids.be/autonieuws/n...us-4-2018.html

  • #2
    Meer foto's;








    Comment


    • #3
      Ford Focus Clipper 2018: de troeven van de break

      Er komt van de nieuwe Ford Focus ook een breakversie, de Clipper. We hebben al eens onderzocht met welke troeven die zich van de bikkelharde concurrentie wil onderscheiden.

      De ST en RS zijn weliswaar de Focus-versies waar iedereen van droomt, maar de meesten kopen daarentegen een traditionele berline of break (Clipper). Ondanks de grote honger naar SUV’s heeft deze Clipper nog een paar sterke argumenten, en daarom duikt hij ook weer op in deze vierde generatie. In tegenstelling tot de berline worden alle breaks trouwens geleerd met de meerarmige achteras, die de koetswerkbewegingen beter controleert, vooral wanneer hij geladen is. Qua laadvolume komt hij de grootste verwachtingen tegemoet, want met 650 liter doet hij even goed als de referentie op dit vlak, de Skoda Octavia Combi. Verder meldt Ford veel werk te hebben gemaakt van de moduleerbaarheid, vooral wanneer je de achterbank neerklapt, wat een vlakke laadvloer vrijmaakt. We staan te popelen om deze nieuwe break te mogen ontdekken, want naast een zeker rijplezier belooft hij ook een goede sleepauto te worden met een optionele verwijderbare trekhaak. De motoren zijn overgenomen van de berline, maar we weten nog niet of het model op termijn ook een hybride versie krijgt om het hoofd te bieden aan de onklopbare Toyota Auris Sports Tourer Hybrid.




      Meer foto's;


      Comment


      • #4
        Ziet er misschien wel beter en mooier uit dan de huidige, maar ben toch niet overtuigd op het eerst zicht...

        Comment


        • #5










          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6










            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7










              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8






                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Mooi! Ik zie er verschillende merken in terugkomen maar da's normaal tegenwoordig
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                    Mooi! Ik zie er verschillende merken in terugkomen maar da's normaal tegenwoordig
                    Had ook dat gevoel, beetje Peugeot 308, Alfa Giulletta, Porsche letterjes op koffer

                    Comment


                    • #11
                      En eindelijk een deftig dashboard... geen playmobile meer.
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                      Comment


                      • #12
                        Klopt, vooral het interieur is veeeeeel beter geworden.

                        Comment


                        • #13
                          Benieuwd naar de RS
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • #14












                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Doe mij toch maar de huidige.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • #16
                                Wat een rommeltje dat dashboard.
                                Iedere nieuwe generatie focus wordt precies iets minder

                                Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

                                Comment


                                • #17
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik vind het alweer een zeer knappe auto.
                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vanaf het midden naar achter toe 2 druppels water een pulsar.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Het huidige model ging toch alweer een tijdje mee en was dringend aan vernieuwing toe. Enkel de neus hadden ze bij de vorige vernieuwd.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door korre Bekijk Berichten
                                        Wat een rommeltje dat dashboard.
                                        Iedere nieuwe generatie focus wordt precies iets minder

                                        Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X