Mercedes-Benz heeft eindelijk het doek getrokken van zijn nieuwste toevoeging aan zijn compacte familie: de A-klasse Limousine.
Mercedes-Benz breidt de modelfamilie waar de A-klasse deel van uitmaakt uit met de A-klasse Limousine, een sedan die op termijn gezelschap krijgt van een geliktere CLA-broer waar het merk kenmerken van de CLS-klasse in verwerkt. Eerder dit jaar liet Mercedes-Benz in China al de A-klasse L Sedan zien, de verlengde variant van de vandaag voor Europa gepresenteerde A-klasse Limousine.
De A-klasse Limousine, de Europese tak van Mercedes-Benz noemt de auto overigens gewoon A-klasse Sedan, is 4,5 meter lang, 1,77 meter breed en 1,45 meter hoog. Daarmee is de auto enkele centimeters langer dan de hatchback. Tussen de wielen bevindt zich een afstand van 2,73 meter, gelijk aan de wielbasisvan de al bekende hatchback maar 6 centimeter korter dan die van de Chinese A-klasse L Sedan. De bagageruimte biedt plaats van 420 liter aan spul. Daarmee is de bagageruimte 50 liter kleiner dan die van de uitgaande CLA-klasse en 5 liter kleiner dan die van een concurrent als de Audi A3 Sedan.
De A-klasse Limousine draagt een koets die inmiddels geen verrassing meer is. Mercedes-Benz belooft dat de cW-waarde van 0,22 lager is dan die van elke andere productieauto ter wereld. Het van de hatchback afwijkende bumper- en spoilerwerk draagt daar aan bij. In sommige landen is een uit twee delend bestaand jaloeziesysteem voor de grille beschikbaar om de luchtweerstand te verminderen. Vanbinnen krijgt ook de A-klasse Limousine de beschikking over het MBUX-infotainmentsysteem dat - afhankelijk van de uitvoering - gekoppeld is aan één of twee 7-inch grote schermen of aan twee 10,25 inch grote displays. In dat laatste geval is ook het instrumentarium volledig digitaal.
Aanvankelijk komt de A-klasse Limousine met één diesel- en één benzinemotor beschikbaar. Dieselaars kunnen opteren voor de 116 pk en 260 Nm sterke A180d, terwijl de 163 pk en 250 Nm sterke A200 vooralsnog de enige benzinemogelijkheid is. Beide blokken zijn standaard gekoppeld aan Mercedes' 7G-DCT-transmissie.
De auto rolt voor de Europese markt in het Duitse Rastatt van de band. Ook in Mexico (Aguascalientes) wordt de auto straks gebouwd. De A-klasse Limousine komt eind 2018 op de Europese markt. In oktober is de auto al te zien tijdens de Autosalon van Parijs.
Mercedes-Benz breidt de modelfamilie waar de A-klasse deel van uitmaakt uit met de A-klasse Limousine, een sedan die op termijn gezelschap krijgt van een geliktere CLA-broer waar het merk kenmerken van de CLS-klasse in verwerkt. Eerder dit jaar liet Mercedes-Benz in China al de A-klasse L Sedan zien, de verlengde variant van de vandaag voor Europa gepresenteerde A-klasse Limousine.
De A-klasse Limousine, de Europese tak van Mercedes-Benz noemt de auto overigens gewoon A-klasse Sedan, is 4,5 meter lang, 1,77 meter breed en 1,45 meter hoog. Daarmee is de auto enkele centimeters langer dan de hatchback. Tussen de wielen bevindt zich een afstand van 2,73 meter, gelijk aan de wielbasisvan de al bekende hatchback maar 6 centimeter korter dan die van de Chinese A-klasse L Sedan. De bagageruimte biedt plaats van 420 liter aan spul. Daarmee is de bagageruimte 50 liter kleiner dan die van de uitgaande CLA-klasse en 5 liter kleiner dan die van een concurrent als de Audi A3 Sedan.
De A-klasse Limousine draagt een koets die inmiddels geen verrassing meer is. Mercedes-Benz belooft dat de cW-waarde van 0,22 lager is dan die van elke andere productieauto ter wereld. Het van de hatchback afwijkende bumper- en spoilerwerk draagt daar aan bij. In sommige landen is een uit twee delend bestaand jaloeziesysteem voor de grille beschikbaar om de luchtweerstand te verminderen. Vanbinnen krijgt ook de A-klasse Limousine de beschikking over het MBUX-infotainmentsysteem dat - afhankelijk van de uitvoering - gekoppeld is aan één of twee 7-inch grote schermen of aan twee 10,25 inch grote displays. In dat laatste geval is ook het instrumentarium volledig digitaal.
Aanvankelijk komt de A-klasse Limousine met één diesel- en één benzinemotor beschikbaar. Dieselaars kunnen opteren voor de 116 pk en 260 Nm sterke A180d, terwijl de 163 pk en 250 Nm sterke A200 vooralsnog de enige benzinemogelijkheid is. Beide blokken zijn standaard gekoppeld aan Mercedes' 7G-DCT-transmissie.
De auto rolt voor de Europese markt in het Duitse Rastatt van de band. Ook in Mexico (Aguascalientes) wordt de auto straks gebouwd. De A-klasse Limousine komt eind 2018 op de Europese markt. In oktober is de auto al te zien tijdens de Autosalon van Parijs.
Comment