En met deze kleur valt het dan eensklaps wel mee....
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi q8 (2018)
Collapse
X
-
Rij-impressie: AUDI Q8
Op het succes van de BMW X6 moest wel een antwoord uit Ingolstadt komen. Dat is er nu, in de vorm van de Audi Q8. Een auto waarop heel weinig valt aan te merken, behalve dat hij niets wezenlijks toevoegt aan het bestaande aanbod.
Weinig plekken ter wereld bieden de eindeloze leegte, rust en doodsheid van de Atacama- woestijn in Chili. Op een hoogte van meer dan vier kilometer en met een lucht zo droog als schuurpapier, kan er niet heel veel meer leven dan wat planten en misschien enkele insecten. De woestenij strekt zich honderden kilometers ver uit en het kan zomaar voorkomen dat je hier urenlang rondrijdt zonder een ander bewijs van beschaving te zien dan de min of meer geasfalteerde weg, die onvermoeibaar rechtuit door het kale landschap trekt. Toch schuilt er een zekere aantrekkingskracht in deze plek. Zo gebrekkig als hier het leven is, zo divers is het landschap. Het varieert van enorme, diepe kloven tot immense rotsformaties, die door onzichtbare krachten zijn geboetseerd; het zijn kunstwerken die vanuit elke hoek een andere associatie oproepen. In dit decor speelt de nieuwe Audi Q8 niet meer dan een bijrol. Dat neemt niet weg dat het een buitengewoon belangrijke auto is; hij vertegenwoordigt de nieuwe SUV-top van Audi.
De Q8 is boven de Q7 gepositioneerd en koppelt diens voordelen aan nog meer begeerlijkheid.
En net als bij de woestijn waarin we hem rijden, komt die begeerlijkheid vooral door het uiterlijk. Wellicht heeft de Q8 niet de impact die de TT ooit had, maar voor een moderne Audi is het lijnenspel behoorlijk gewaagd. In het echt oogt de Q8 een stuk minder geforceerd dan de BMW X6 of de Mercedes-Benz GLE Coupé. Audi gaat zelfs zo ver, dat het de brede wielkasten achter toeschrijft aan de Sport quattro uit de jaren 80. Dat is misschien wat te veel eer voor de Q8, feit is dat de nieuwe SUV prettig op het netvlies ligt.
MANIAKAAL
Treedt binnen, waar blijkt dat de vormgeving van een nog hoger niveau is dan aan de buitenzijde. Hier profiteert de Q8 van de technologie die in de A8 debuteerde, inclusief de maniakale precisie waarmee dat model is afgewerkt. Naden en kieren zijn minimaal en de drie beeldschermen (één voor het instrumentarium en twee in het midden voor de bediening) toveren de mooiste graphics tevoorschijn. Toch blijkt de bediening met het dubbele touchscreen minder gebruiksvriendelijk te zijn dan het oude MMI met een fysieke draai-/druk- knop. De toetsen zijn groot genoeg, het scherm reageert snel en de menustructuur is logisch, maar je moet meer dan bij een controller je aandacht van de weg halen. Vorm boven functie, al geldt ook hier dat de vorm er zijn mag. Uiteraard is de Q8 te bestellen met de nieuwste systemen voor autonoom rijden. Hij is desgewenst altijd online en te bedienen via een smartphone-app; eventueel kan de smartphone ook dienen als sleutel, zodat het fysieke exemplaar kan thuisblijven.
De derde zitrij van de Q7 ontbreekt in de Q8, die helemaal achterin de ruimte biedt die je van zo'n enorme SUV mag verwachten. Er is ruim 600 liter bagageruimte als de achterbank in gebruik is, uit te breiden tot 1.755 liter met de bank plat. Achterbankzitters hebben weinig te klagen, want de dalende daklijn levert zelfs voor iemand van gemiddelde Nederlandse lengte geen probleem op. De ruimte tot aan de voorstoel doet wel wat denken aan die in een limousine. Net als het interieur is het motorenaanbod van de A8 bekend.
Als de nieuwe SUV deze zomer op de markt komt, valt er nog niets te kiezen: alleen de 286 pk sterke 3,0-liter V6-dieselmotor, die Audi om wat voor reden dan ook aanduidt als 50 TDI, staat op de bestellijst. Die wordt echter begin volgend jaar uitgebreid met een zwakkere variant én met de krachtbron waarmee wij rijden, de 55 TFSI. Ook een 3,0-liter V6, maar dan op benzine en goed voor 340 pk. Hoewel de specificaties verder nog onbekend zijn, weten we dat deze motor in de A8 en A7500 Nm levert tussen 1.370 en 4.500 toeren. Dat zal voor de Q8 niet anders zijn.
PROBLEEMLOOS PRESTEREN
Alle motoren hebben een elektrisch systeem van 48 volt en een startmotor die ook als generator daarvoor fungeert. Via een riem drijft deze de verbrandingsmotor aan. Standaard op alle modellen is een achttraps volautomaat van ZF, waarmee de benzine-V6 een uitstekende combinatie vormt. Dankzij het riante koppel presteert de Q8 altijd probleemloos, te meer omdat de automaat optimaal gebruikmaakt van de brede spreiding van al die newtonmeters. Alleen bij volgas hoor je iets van motorgeluid, verder overheerst te allen tijde rust. Het mild hybrid-systeem schakelt de V6 zo vaak mogelijk uit en indien nodig meteen weer in, wat met de riemaandrijving onmerkbaar gebeurt. Een erg fijne aandrijflijn dus, waarvan de prestaties zeker niet angstaanjagend hoog zijn. Reken er echter op dat er versies komen met meer vermogen; een S Q8 en/of RS Q8 mogen we op termijn zeker verwachten.
Waarschijnlijk bewaart Audi de mooiste ondersteltechniek voor zo'n extra sportieve versie; de actieve stabilisatorstangen en het torque vectoring sperdifferentieel op de achteras zijn op dit moment namelijk nog niet te verkrijgen. Wél als optie te bestellen zijn adaptieve luchtvering en vierwielbesturing. Daarmee voelt de Audi Q8 nu al aan als een minder zware versie van de Q7. Dankzij de meesturende achterwielen draait de auto gewillig in en blijft hij tot op hoge snelheid stabiel. Dankzij de adaptieve luchtvering kan de auto zowel zwalkend comfortabel als verrassend strak zijn. Het verschil tussen de hoogste en laagste stand bedraagt negen centimeter en dat merk je wel. In de stand Dynamic rolt de auto een stuk minder om zijn lengteas en hoewel de besturing nooit echt feedback biedt, zit er dan wel voldoende tegendruk in om de auto precies te kunnen plaatsen. Zo sportief als de Porsche Cayenne wordt de Q8 nooit, daarvoor is het quattrosysteem met torsen-differentieel te veilig afgesteld. Er zijn bergen met grip en tractie en als je de grenzen van de grote SUV nadert, zijn het de voorwielen die als eerste opgeven: precies zoals je dat van een Audi verwacht. Terwijl dat karakter in de A-modellen nog weleens het rijplezier beperkt, liggen de kaders van de SUV's anders. Daarbinnen rijdt de Q8 erg goed; hij heeft ook precies de hoeveelheid dynamiek om af en toe eens fijn met de auto uit de band te kunnen springen. Hooguit zou op dit vlak het verschil met de Q7 iets groter mogen zijn.
BALANS
Terwijl de zon langzaam achter de bergen zakt, maken we na een dag rijden door Chili de balans op. Op heel veel vlakken maakt de Audi Q8 indruk. Technologisch staat de grote SUV in de voorhoede. Het onderstel kan zowel heerlijk comfortabel als bovengemiddeld strak zijn, het interieur is veelzijdig en ontzettend mooi afgewerkt. De auto doet heel veel dingen heel erg goed. Het enige dat nog echt roet in het eten kan gooien, is de prijs, die op het moment van schrijven nog niet bekend is. En toch knaagt er iets. Dat is het idee dat deze auto misschien meer had moeten zijn dan hij op dit moment is. Audi presenteert de Q8 als het vlaggenschip van de SUV- vloot, maar op geen enkel vlak gaat de Q8 verder dan de bestaande modellen van het merk. Van het onderstel tot de aandrijf- lijnen en de technologie: er is niets wat debuteert. Het enige wat Audi met de Q8 doet, is al die elementen verpakken in een koets die er in de ogen van velen waar- schijnlijk wat beter uitziet. Daarmee is het een uitstekend voorbeeld van vorm boven functie. Maar goed, dat geldt ook voor de BMW X6 en daarvan rijden er inmiddels meer dan een half miljoen rond.
OORDEEL- +Veelzijdig onderstel
- +Erg mooi interieur
- -Ontbeert echte innovatie
- -Gevoelloze besturing
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenIk dacht dat ze er nog niet waren, maar deze morgen al eentje gekruist bij mij iets verder in de straat. Hij had gewone nummerplaat, maar vermits ik zeer kort tegen d'Ieteren woon, kan het wel een testwagen zijn.
In Duitsland wel -> 105.900EUR naar mijn goesting, slik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
Nog niet te configureren in België.
In Duitsland wel -> 105.900EUR naar mijn goesting, slik.
Zelf vind ik er geen hol aan en zou ik zeker en vast voor de Q7 gaan die een veel groter SUV gehalte heeft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenOORDEEL- ...
- -Gevoelloze besturing
Ik merkte het bijna 7 jaar geleden bij de toenmalige A4, maar nu heeft men daar nog steeds last van.
Comment
-
Echt duur speelgoed, zelfs voor het werk. Ik heb me er eentje geconfigureerd en kwam zéér bescheiden op €93k+ uit. Kan je vlot tegen de €110 configureren.
Asjemenou!
Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
ja, maar da vind ik nu toch ni verkeerd zenne... eerste audi in lange tijd dat ik nog es knap vind.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment