Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Toyota Camry (2017)
Collapse
X
-
FACELIFT VOOR TOYOTA CAMRY
Toyota heeft de Camry een facelift gegeven. Voorheen had dergelijk nieuws voor de Europese consument weinig waarde, maar aangezien de sedan sinds vorig jaar ook(weer) in ons land wordt aangeboden is het toch zeker interessant.
In Europa voelt de Camry nog als een zeer recent model. Dat komt omdat de auto pas vorig jaar op de Europese markt werd geïntroduceerd. In de Verenigde Staten draait de achtste generatie Camry al mee sinds 2017 en dus is het niet gek dat Toyota de bijgewerkte Camry ook in dat land - waar het jaren de best verkochte personenauto was - presenteert. Het in dit artikel genoemde nieuws heeft dan ook betrekking op de Amerikaanse versie van de Camry.
Toyota levert de Camry in Nederland alleen met de bekende Hybrid-aandrijflijn, maar in de Verenigde Staten is de sedan ook met conventionele vier- en zescilinder benzinemotoren te koop. Die benzineversies zijn in The States in tal van uitvoeringen leverbaar, waaronder de sportief ogende XSE. Voor het eerst is ook de Camry Hybrid als die excentrieker uitgedoste XSE te bestellen. Alle Camry's, en dus ook de in de Verenigde Staten leverbare XLE-uitvoering die optisch enigszins vergelijkbaar is met de hier geleverde Hybrid, krijgen een enigszins aangepast front.
De bovenste koelopening waarin het Toyota-logo is ondergebracht, behoudt zijn vorm, maar moet het voortaan zonder de in de grote onderste grille stekende 'snavel' doen. Die onderste grille vult de daardoor vrijgekomen ruimte erboven op. Aan de zijkant van het rooster plaatst Toyota twee chroomkleurige uitlopers. Als sportief uitgedoste XSE heeft de Camry - en nu dus ook de Camry Hybrid - een meer uitgesproken front. De grote onderste opening is opgedeeld in diverse vakken en de grille erboven is een stuk groter en is wél voorzien van de 'snavel'. Toyota zet in de Verenigde Staten verder nieuwe lakkleuren en nieuwe lichtmetalen wielen op de leveringslijst.
Ook vanbinnen is er nieuws. Waar de Camry momenteel een in de middenconsole geïntegreerd 8-inch display heeft, staat het scherm in de bijgewerkte Camry min of meer los op het dashboard. Het scherm is te krijgen in de maten 7- en 9-inch en het systeem erachter kan voortaan overweg met onder meer Apple CarPlay en Android Auto. Minstens zo interessant is de introductie van Toyota Safety Sense 2.5+, de nieuwste versie van Toyota's uitgebreide pakket veiligheidssystemen. Het omvat verbeterde versies van systemen als Pre-Collision System. De adaptieve cruisecontrol is voortaan in staat om de Camry volledig tot stilstand te brengen. Zodra de voorligger gaat rijden, wordt ook de Camry weer in beweging gezet. Wel zo prettig in de file. De adaptieve cruisecontrol is gekoppeld aan de verkeersbordherkenning en past er automatisch de snelheid op aan.
Toyota voert in de Verenigde Staten kleine technische wijzigingen door op de hier niet leverbare vierwielaangedreven Camry AWD en ook de eveneens hier niet leverbare sportieve topversie, de TRD, wordt op detailniveau aangescherpt.
Informatie voor de Europese markt volgt waarschijnlijk in een later stadium. Het is aannemelijk dat in ieder geval een deel van de bovenstaande noviteiten ook op de voor onze markt bestemde Camry wordt geïntroduceerd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FIJNGESLEPEN
FACELIFT VOOR TOYOTA CAMRY
De Toyota Camry is gefacelift. De in Europa alleen als Hybrid leverbare sedan wordt zowel vanbinnen als vanbuiten vernieuwd. In het voorjaar van 2021 staat de gefacelifte Toyota Camry bij de dealers.
Highlights- Nieuwe voorkant en iets gewijzigde achterkant
- Nieuwe kleuren en vers lichtmetaal
- Herzien interieur met losstaand display
- Zelfde 218 pk sterke 2.5 Hybrid-aandrijflijn
- In voorjaar 2021 op de markt
Eerder dit jaar voerde Toyota in de Verenigde Staten een facelift op de Camry door. Nu is ook de versie die in Europa wordt geleverd gewijzigd. In de Verenigde Staten is de XSE-uitvoering van de Camry optisch min of meer gelijk aan het uiterlijk waarmee de Camry Hybrid in Europa wordt geleverd. Die medio dit jaar in vernieuwde vorm gepresenteerde Amerikaanse variant gaf al weg hoe de herziene Camry Hybrid in Europa zou worden.
Wereldschokkend zijn de uiterlijke aanpassingen dan ook niet. De bovenste koelopening waarin het Toyota-logo is ondergeberacht, is iets anders van vorm. De uitloper onder het Toyota-embleem loopt minder diep de grote onderste grille in. De bovenkant van die grote koelopening loopt in het midden voortaan in een rechte horizontale lijn. Nieuw zijn de twee uitlopertjes aan de zijkanten van de grille. De grille zelf is in zowel zwart als donkergrijs uit te voeren. Ook aan de achterzijde voert Toyota kleine aanpassingen door. De achterlichten zijn nét even anders dan voorheen en ook de achterbumper is op detailniveau aangepast. Kleinere uiterlijke veranderingen zijn er in de vorm van nieuwe 17- en 18-inch lichtmetalen wielen. Daarnaast is de Camry Hybrid voortaan in een nieuwe kleur te krijgen: Deep Metal Grey.
Interieur
Dan het interieur, want ook dat is op de schop genomen. Nieuw voor de Camry Hybrid is het voortaan min of meer uit het dashboard stekende display van het infotainmentsysteem. Het afhankelijk van de gekozen versie 7- of 9-inch scherm is dus niet meer zoals zijn voorganger in de middenconsole geïntegreerd. Aan weerszijden van het scherm zit een reeks fysieke sneltoetsen, net als bij de displays in diverse andere modellen van Toyota. Het infotainmentsysteem zelf kan voortaan overweg met Apple CarPlay en Android Auto. Toyota stelt verder nieuwe stoelbekleding in beige of zwart leer én andere afwerkingsmaterialen voor het dashboard beschikbaar.
Aan de aandrijflijn verandert niets en dat betekent dat ook de gefacelifte Toyota Camry Hybrid een 2,5-liter viercilinder benzinemotor heeft die samen met de elektromotor een systeemvermogen van 218 pk levert. Wél sleutelt Toyota aan Toyota Safety Sense, het pakket passieve en actieve veiligheidssystemen. Zo is het Pre-Collision System uitgebreid met onder meer Emergency Steering Assist en Intersection Turn Assist. Ook nieuw: Intelligent Adaptieve Cruise Control. Dit systeem combineert de adaptieve cruisecontrol onder meer met de verkeersbordherkenning en een verbeterde versie van Lane Trace Assist.
De gewijzigde Toyota Camry komt in het voorjaar van 2021 op de markt. Prijzen zijn er nog niet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Al een tijdje in discussie met Toyota België en Toyota Motor Europe omdat ze eindelijk een retrofit hebben uitgerold om Android Auto en Apple Carplay te installeren... Op de Corolla en Rav4.
Hoewel de hardware en software van de Camry 100% identiek is, wordt dit model uitgesloten van de update.
Waarschijnlijk omdat Toyota per systeem een licentie moet betalen aan Google en ze weigeren dit te doen door de lage verkoopsaantallen van dit model.
Nochtans werd deze update aan mij, en vele andere kopers, beloofd.
Spaanse eigenaars (want dit probleem stelt zich voor alle Europese eigenaars van de Camry) hebben een petitie opgestart om Toyota alsnog te overhalen de update ook voor de Camry door te voeren.
Elke handtekening helpt en het is maar een kleine moeite:
For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...
Comment
Comment