Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Aston Martin DBS Superleggera (2018)
Collapse
X
-
NAAR DE SMAAK VAN 007
ASTON MARTIN DBS SUPERLEGGERA EN VANTAGE IN BOND-STIJL
Aston Martin heeft de DBS Superleggera en de V8 Vantage langs Q gestuurd voor een lekker James Bond-sausje. De 007 Editions blikken zowel vooruit op de nieuwe Bond-film 'No Time to Die' als terug op de film 'The Living Daylights'.
De aankomende Bond-film 'No Time to Die' is alweer de 25e film in de bekende reeks over agent 007 en daar moet natuurlijk uitgebreid bij worden stilgestaan. Bond is uiteraard fervent Aston Martin-rijder en dat is in de volgende film al helemaal het geval. Daarin komen maar liefst vier Astons voor: de DB5, de oorspronkelijke V8 (zoals uit de film The Living Daylights uit 1987), de DBS Superleggera en de Valhalla. De DBS Superleggera die we hier zien, is dus vooral een vooruitblik op de nieuwe auto van Bond, de Vantage is een eerbetoon aan de V8 uit 1987.
Dat de Vantage teruggrijpt op de geschiedenis is in de eerste plaats goed te zien aan de ski's op het dak. In de film van 33 jaar geleden reed Bond in een achtervolgingsscène met zijn V8 Vantage namelijk door de sneeuw met aan weerskanten van de auto gele ski's. Verder zijn de gele accenten rondom een verwijzing naar deze ski's, terwijl de diffuser verwijst naar de raketaandrijving van de oude Bond-auto. In de middentunnel zien we nog een bedieningspaneel zitten met daarop de gadgets van de filmauto uit 1987, zoals de raketmotor, lasers en dus ook het skisysteem. Om het allemaal nog wat specialer te maken, heeft Q By Aston Martin de Vantage ook voorzien van een compleet nieuwe grille en uiteraard prijken er overal 007-logo's.
De DBS Superleggera is zoals gezegd een auto waarbij in dit geval niet zo zeer wordt teruggekeken, maar juist wordt vooruitgeblikt op de komende Bond-film. Dikke kans dus dat we Bond in een redelijk vergelijkbaar uitgevoerde DBS Superleggera aan het werk zullen zien in de film die in november moet uitkomen. De auto oogt vergeleken met voorgaande moderne Bond-Astons vrij donker, met Ceramic Grey als basiskleur en de zwart uitgeslagen koolstofvezel accenten. Ook in het interieur is het een donkere bedoening, ondanks de rode stiksels. Al met al oogt het in elk geval wel strak en ook hier laten diverse 007-logo's er geen twijfel over bestaan dat je hier met een Bond-auto te maken hebt.
Van de DBS Superleggera 007 Edition worden er overigens maar 25 gemaakt, om het lekker exclusief te houden. Eén voor elke Bond-film dus. De DBS moet in deze uitvoering omgerekend €308.601 kosten (Britse prijs). De Vantage gaat als 007 Edition niet weg voor minder dan €178.031.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ASTON MARTIN DBS 770 ULTIMATE: BERESTERK AFSCHEID
GELIMITEERD KLAPSTUK
Aston Martin maakt een eind aan de bloedlijn van de DBS, maar niet voordat het met een spectaculaire speciale editie afscheid neemt van het actuele model. Dit is de Aston Martin DBS 770 Ultimate, de sterkste productieauto van Aston Martin ooit.
Ford stopt binnenkort met de Fiesta en ook Aston Martin knipt een modelnaam die onlosmakelijk met het merk verbonden lijkt uit zijn portfolio. De auto die zijn leven als DBS Superleggera begon en die inmiddels simpelweg DBS heet, zwaait binnenkort af. Een nieuwe DBS komt er niet en dat betekent dat er een eind komt aan de DBS-bloedlijn. Deze Aston Martin DBS 770 Ultimate moet het verdwijnen van de DBS een stuk feestelijker maken.
De Aston Martin DBS 770 Ultimate gaat de boeken in als de sterkste productie-Aston Martin ooit. Net als in de reguliere DBS ligt er in de lang neus van de DBS 770 Ultimate een 5.9 V12, maar die twaalfcilinder levert geen 725 pk zoals in de reguliere versies. De machtige V12 is namelijk opgeschroefd tot 770 pk en 900 Nm. Met die extra spierkracht beukt de Coupé in 3,4 seconden naar 100 km/h. De DBS 770 Ultimate komt ook als open Volante beschikbaar. Die cabriolet heeft 3,6 tellen voor de 0-100-sprint nodig. De topsnelheid van beide varianten bedraagt een bepaald niet misselijke 340 km/h. Aston Martin heeft voor het extra vermogen onder meer het inlaattraject aangepast en de turbodruk verhoogd.
Aston Martin DBS 770 Ultimate.
De 770 Britse paarden vinden hun weg via een achttraps automaat én een sperdifferentieel naar de achterwielen. De ZF-transmissie is anders afgesteld en moet sneller schakelen dan de bak in de reguliere DBS. Koolstofkeramische remmerij rondom is standaard. Maar er is meer. Voor een directer stuurgevoel geeft Aston Martin de DBS 770 Ultimate een compleet nieuwe stuurkolom. De fabrikant belooft dat de 770 Ultimate nog stijver is dan het origineel en geeft verder aan de adaptieve dempers opnieuw te hebben gekalibreerd.
Aston Martin gaat in totaal 499 exemplaren van de DBS 770 Ultimate bouwen. Daarvan zijn er 300 een Coupé en 199 een open Volante. Vanbuiten herken je ze onder meer aan aangepaste luchtinlaten voor betere koeling, nieuwe splitters aan de voorzijde en een aangepaste diffuser onderaan de bilpartij. Ook vind je de 21-inch wielen onder geen enkele andere DBS.
De huidige DBS volgde in feite de Vanquish op, maar de eerste DBS is het zeker niet. Zo leverde Aston Martin tussen 2007 en 2012 de DBS V12, het op de DB9 gebaseerde toenmalige topmodel van het merk. Kijken we verder terug in het verleden van Aston Martin, dan komen we daar de tussen 1967 en 1972 gebouwde DBS en DBS V8 tegen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
Comment