Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi Q3 (2018)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenGVD kom ik er net achter dat zelfs in het platinum pakket de radio geen DAB heeft.
Kost nog eens 390€ extra als optie.
Zelfs de Arona van mijn vrouw heeft dat als standaard in het navi pakket zitten.
Moet ik nog's gaan kijken of ik het er nog bij gematst krijg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenGVD kom ik er net achter dat zelfs in het platinum pakket de radio geen DAB heeft.
Kost nog eens 390€ extra als optie.
Zelfs de Arona van mijn vrouw heeft dat als standaard in het navi pakket zitten.
Moet ik nog's gaan kijken of ik het er nog bij gematst krijg.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik dacht dus ook dat dat dus wel standaard zou zijn. Zeker als je de navi plus neemt bij Audi.
Niet dus
Inderdaad is het waarschijnlijk gewoon één of ander module die dient geactiveerd te worden. Daar dus 390€ voor vragen vind ik redelijk van de pot gerukt.
Nodig heb ik het voorlopig ook niet echt, want ik Spotify meestal tegenwoordig, maar desalniettemin had ik het toch graag gehad.
Ik vraag me trouwens wel af, of FM helemaal uit de ether gaat binnen een aantal jaar. Dat kan ik me nog maar moeilijk voorstellen.
Maar ik ben wel een totale leek op dat vlak verder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenNa een carrière van zeven jaar mag de Q3 met pensioen. Deze tweede generatie Q3 staat te trappelen om het SUV-avontuur nu op MQB-basis voort te zetten.
Onlangs presenteerde Audi een nieuwe generatie van de A1 en sinds dat moment kreeg de huidige Q3 de twijfelachtige eer zich het oudste model van het modellengamma te mogen noemen. De auto verscheen immers in 2011 op de markt en werd in 2014 bijgepunt om enigszins weerstand te bieden aan de tand des tijds. Audi presenteert nu een volledig nieuwe tweede generatie van de Q3, een auto die omstreeks november dit jaar bij de dealers staat.
Natuurlijk is de nieuwe Q3 weer compleet herkenbaar als Q3, maar er is op designvlak wellicht iets meer veranderd dan je met Audi's behoudendheid in gedachten zou verwachten. Zo krijgt de Q3 led-koplampen met een 'hoekje', is de grille uitgesprokener van vorm en krijgt de auto de bekende lijnen boven de wielkasten die het ontwerp wat stoerder voor de dag doet komen. De zijspiegels zitten voortaan op de portieren en zijn dus niet meer tegen de A-stijl aangedrukt. Aan de achterzijde valt met name het ontwerp van de achterlichtunits op, exemplaren waarvan de led-verlichting niet meer 'als een pijltje' naar binnen wijst.
Vanbinnen is uiteraard een nieuw dashboard geplaatst, een cockpit die overduidelijk overgoten is met het hoekige ontwerp van het dashboard van bijvoorbeeld de A6. Het dashboard is optisch uit diverse lagen opgebouwd, waarbij de ventilatieroosters bovenop een plek krijgen. De Q3 beschikt standaard over Audi's 10,25 inch grote Virtual Cockpit, het digitale instrumentarium. Optioneel levert Audi een uitgebreid MMI-systeem met een 12,3-inch groot touchscreen. Een tweede touchscreen voor onder andere de klimaatregeling blijft voorbehouden aan hoger gepositioneerde modellen.
Formaat
Het zat er natuurlijk dik in dat de Q3 bij zijn generatiewissel kennis zou maken met het MQB-platform. Die nieuwe basis zorgt onder andere voor een groeispurt. De Q3 meet voortaan 4,49 meter in de lengte en is daarmee bijna 10 centimeter langer dan het uitgaande model. Met zijn breedte van 1,85 meter is de auto bijna 2 centimeter breder. Wel is de Q3 een halve centimeter lager dan het exemplaar dat nog tot eind dit jaar te koop is. Tussen de wielen bevindt zich een afstand van 2,68 meter, een kleine acht centimeter meer dan voorheen. De achterbank is over een afstand van 15 centimeter te verschuiven en naargelang de positie ervan, varieert de inhoud van de bagageruimte tussen de 530 (voorheen 460 liter) en 675 liter. Wie de bank platgooit, kan 1.525 liter aan spul meezeulen. De laadvloer is overigens in hoogte verstelbaar.
Techniek
Waar Audi de nieuwe A1 helemaal niet meer met diesel beschikbaar stelt, zet het merk gewoon een TDI-blok op de motorenlijst van de Q3. De Europese prijslijst bestaat namelijk uit een 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TFSI (35 TFSI), een 190 pk en 320 Nm sterke 2.0 TFSI (40 TFSI) en een 230 pk en 350 Nm sterke variant van die 2.0 (45 TFSI). De voorwielaangedreven instapversie is aanvankelijk alleen met een zeventraps S-tronic-bak te krijgen. Een handgeschakelde zesbak komt later. De 40 en 45 TFSI zijn altijd voorzien van de zeventrapsautomaat én van quattro-aandrijving.
Vooralsnog is de enige diesel een 150 pk en 340 Nm krachtige 2.0 TDI (35 TDI). Deze diesel komt aanvankelijk alleen met een handbak en met quattro-aandrijving beschikbaar, later komt ook een voorwielaangedreen smaak met S-tronic-bak. Tevens voegt Audi op termijn een 190 pk sterke 2.0 TDI aan de motorenlijst toe. Of ook de buitenissige RS Q3 een opvolger krijgt, valt nog te bezien.
Uitrusting
Natuurlijk is de Q3 leverbaar met een reeks veiligheidssystemen. Audi geeft de Q3 zaken mee als Lane Departure, een 360-graden camera en het Pre Sense Front Safety-systeem. Tevens staan zakan als Matrix-koplampen op de optielijst. Audi levert de Q3 verder optioneel met een S Line-pakket, een pakket dat naast een set optische extraatjes ook een sportonderstel omvat. Een adaptief onderstel is optioneel, hetzelfde geldt voor zaken als een audiosysteem van Bang & Olufsen.
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk BerichtenKomen er zes cylinders in ?
Beide versies zijn al volop in de testfase.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenIs geen ramp ook niet, want ge gaat wss via android play of carplay nog radio kunnen beluisteren
Als ik bovenstaande foto's bekijk, toch blij dat ik voor het Floret zilver ben gegaan.
Ik zit allen nog in twijfel of ik niet beter de chromé raamomlijsting had gekozen. Die heb ik nu eigenlijk bewust achterwege gelaten.
Ik zag in de week een exemplaar met verduisterde achterruiten.
Dat heb ik dus ook genomen, maar bij Volvo zijn die wel veel donkerder.
Bij Audi kijk je eigenlijk nog altijd veel te veel binnen naar mijn goesting.
Mss moet ik ze ook nog maar laten wrappen.
Iemand enig idee wat zoiets kost?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Ik vraag me trouwens wel af, of FM helemaal uit de ether gaat binnen een aantal jaar. Dat kan ik me nog maar moeilijk voorstellen.
Maar ik ben wel een totale leek op dat vlak verder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenAgain.. 390€ voor een simpele activatie.... shame on you Audi.
Comment
-
VIJFCILINDER BLIJFT
AUDI PRESENTEERT RS Q3 ÉN RS Q3 SPORTBACK
Audi Sport breidt zijn RS-gamma in hoog tempo uit. Vandaag maakt niet alleen de Q3 kennis met een RS-versie, ook krijgt de nieuwe Q3 Sportback direct een RS-sportpak aangemeten.
Van de vorige generatie Q3 leverde Audi een RS-versie die de compacte cross-over omtoverde tot een behoorlijke mafketel binnen zijn segment. Die in de basis 340 pk sterke RS Q3 werd nog eens overtroffen door een 367 pk sterke RS Q3 Performance, maar zelfs die versie moet zijn meerdere erkennen in deze hagelnieuwe RS-versie van de nu actuele Q3. De voor het eerst leverbare Q3 Sportback ontkomt overigens ook niet aan de krachtkuur.
Om maar met het voor de liefhebbers van vijfcilinders goede nieuws te beginnen: net als het vorige model is de krachtcentrale in de nieuwe RS Q3 een 2,5-liter vijfcilinder, maar dan wel het compactere en 26 kilo lichtere exemplaar met cilinderuitschakeling dat Audi ook in de RS 3 heeft gehangen. Dat betekent dat zowel de RS Q3 als de RS Q3 Sportback over een 400 pk en 480 Nm sterke 2.5 TFSI komen te beschikken. Beide versies sprinten in 4,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Daarmee zijn ze 0,1 tel trager dan de Performance-variant van de vorige RS Q3, maar wel 0,3 seconden sneller dan de standaardversie. De topsnelheid ligt op 250 km/h maar is optioneel te verhogen tot 280 km/h. Schakelen gaat met een zeventraps S Tronic-bak die het vermogen over de voor- en achteras verdeelt.
Daarmee kent de nieuwe RS Q3 tijdelijk weinig tot geen concurrenten. Van de BMW X1 bestaat geen M- of M-Performancemodel. Van de X2 bestaat een M35i, maar die is met zijn 306 pk sterke viercilinder beduidend minder krachtig. Mercedes-Benz heeft de GLA 45 AMG nog op de prijslijst staan, maar die auto is aan het eind van zijn carrière en wacht nog op een opvolger.
Uiterlijk
Net als zijn recent onthulde RS-broers worden zowel de RS Q3 als de RS Q3 Sportback besprenkeld met de typische RS-kruidenmix. Aan de voorkant een in het zwart uitgevoerde honingraatgrille, een voorbumper vol luchtinlaten en een RS-kenmerkende - maar overigens dichte - 'brievenbus' tussen de motorkap en de grille. De wielkasten van de RS Q3’s zijn 1 centimeter breder dan die van de reguliere uitvoeringen. Bovenaan de achterzijde een zwarte dakspoiler, maar wat zich onderaan de kont afspeelt is interessanter. De vorige RS Q3 had immers één uitlaateindstuk. Deze nieuwe generatie beschikt over twee grote ovale exemplaren aan weerszijden van de kont. De RS Q3 Sportback heeft een afwijkende achterbumper die niet alleen minder laag is, maar ook nog eens over een decoratieve zwarte strook beschikt. De opvallende groene kleur op de op deze foto's leverbare RS Q3 Sportback is de Kyalami Green gedoopte introductiekleur die gewoon beschikbaar komt.
Optioneel levert Audi een sportuitlaatsysteem dat niet alleen extra bruut moet klinken, maar ook nog eens voor een kleine gewichtsbesparing zorgt. Het nieuwe RS-tweetal staat standaard op 20-inch lichtmetaal, maar 21 inch is leverbaar voor wie bereid is daar de portemonnee voor te trekken. De remmerij is standaard al van een hoger kaliber dan bij de normale Q3’s en wie het wenst kan zijn stalen schijven laten vervangen door koolstofkeramische exemplaren.
Vanbinnen beschikt de RS Q3 over RS-verplichte zaken als sportstoelen, maar de exemplaren met geïntegreerde hoofdsteunen zijn niet standaard. Wel altijd van de partij is de Virtual Cockpit, al krijg je dan niet de grootste en meest uitgebreide versie van dat digitale instrumentarium. Middels Audi Drive Select zijn de RS Q3's in diverse rijmodi in te stellen, denk hierbij aan Comfort, Dynamic, Efficiency, Individual, Auto en de nieuwe RS1- en RS2-standen.
Net als de eerder dit jaar gepresenteerde RS6 Avant en RS7 Sportback kun je deze RS Q3 én de RS Q3 Sportback in het eerste kwartaal van volgend jaar bij de dealers verwachten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment